PHEV specifieke OBDII parameters

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 26 jun 2015, 10:00

Ik heb de i909 gebruikt om te bepalen welke waarden ik moest opzoeken. En gehoopt dat de volgorde van presentatie in de i909 overeenkwam met de volgorde waarin de parameters in de response zouden zitten. Die aanname blijkt te kloppen.

Vervolgens heb ik vanaf mijn laptop, via WiFi verbonden met mijn ELM327 dongle, met een telnet programma tegen de dongle aangepraat en net zo lang commando's ingevoerd totdat ik iets terug kreeg wat ik kon matchen met de data die ik zocht.

Inderdaad kun je nu op basis van deze resultaten custom PID's maken in Torque Pro. TP gebruik ik ook weer met mijn WiFi ELM327 dongle. Dat werkt ook vanaf Android goed.

Probleem is nog dat ik vooralsnog alleen data bytes van de eerste response regel kan benaderen.

SOC in termen van Ah zitten toevallig in de eerste response regel, dus dat werkt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 26 jun 2015, 17:06

Anko schreef: Probleem is nog dat ik vooralsnog alleen data bytes van de eerste response regel kan benaderen.
Misschien moet je dit probleem eens voorleggen aan de makers van de Canion app. Die werkt volgens mij op een soortgelijke manier.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 29 jun 2015, 17:00

Vandaag op de i909:
Battery current capacity: 35.40 Ah
Battery remaining capacity: 37.10 Ah

:?:
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 29 jun 2015, 20:22

Hmmm... Spannend :mrgreen:

Zou het kunnen zijn dat "current capacity" gebaseerd is op "ervaringscijfers" en dat de batterij door de hoge temp zijn eigen ervaring overtreft?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 29 jun 2015, 23:09

De current capacity blijft tot nu toe steeds hetzelfde. De remaining capacity is uiteraard maximaal na het laden en varieert (afhankelijk van laadstroom/temperatuur?).
Als je langzaam rijdt, staat de auto meer ontlading toe dan bij hogere snelheid. In de stad kun je terug tot ongeveer 9Ah en bij 100km/h tot ongeveer 11Ah. In hydride mode laadt bij 100 de accu steeds op tot 11.6 Ah om dan in EV weer terug te gaan tot 11Ah, enzovoort.

De stroom is overigens in schrikbarende mate afhankelijk van wind mee of tegen. Maar goed, het is dan ook een auto met de cw-waarde van een boekenkast.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door sigmasailor » 30 jun 2015, 22:03

Zou het zo zijn dat de PHEV 'stiekum' wat achter de hand houdt maar dat vrijgeeft zodra de accu iets achteruit gaat? Op die manier kan de accu langer op 'spec' blijven.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 01 jul 2015, 05:55

PHEV2014 schreef:De current capacity blijft tot nu toe steeds hetzelfde. De remaining capacity is uiteraard maximaal na het laden en varieert (afhankelijk van laadstroom/temperatuur?).
Als je langzaam rijdt, staat de auto meer ontlading toe dan bij hogere snelheid. In de stad kun je terug tot ongeveer 9Ah en bij 100km/h tot ongeveer 11Ah. In hydride mode laadt bij 100 de accu steeds op tot 11.6 Ah om dan in EV weer terug te gaan tot 11Ah, enzovoort.

De stroom is overigens in schrikbarende mate afhankelijk van wind mee of tegen. Maar goed, het is dan ook een auto met de cw-waarde van een boekenkast.
Geinig, he? Komt helemaal overeen met wat ik zie. En bevestigt wat we eigenlijk ook al wisten: boven de 50 á 60 km/h kunt je tot plm. 30% ontladen en daaronder tot 26. Ben er zelf nog niet aan toe gekomen, maar ik verwacht dat je zult zien dat de waarde nog verder zakt als je bij 9Ah de Alpe d'Huez gaat beklimmen. Uiteindelijk, in het meest extreme geval, tot de helft.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 02 jul 2015, 16:40

Vandaag nog een keer geprobeerd volgens onderstaande tabel:

40 Ah volledig capaciteit accu
37.2 Ah begincapaciteit volgens i909
11.2Ah hierbij start hybride modus (bij 100 km/h)

Dus te vergeven: 26Ah

10 A geeft 2,60 h bij 30 km/h geeft 78,0 km
20 A geeft 1,30 h bij 50 km/h geeft 65,0 km
30 A geeft 0,87 h bij 60 km/h geeft 52,0 km
50 A geeft 0,52 h bij 80 km/h geeft 41,6 km
70 A geeft 0,37 h bij 100 km/h geeft 37,1 km
100 A geeft 0,26 h bij 120 km/h geeft 31,2 km

Bij 100km/h op de snelweg 38 km gereden (eerste 2 km stad en 80km/h weg)

Ik wil een stroombegrenzer! Dan kun je vooraf instellen hoe ver je wilt rijden en dat haal je dan altijd. Hoewel 30km/h op de snelweg natuurlijk geen goed idee is :D
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 03 jul 2015, 06:08

PHEV2014 schreef:Ik wil een stroombegrenzer! Dan kun je vooraf instellen hoe ver je wilt rijden en dat haal je dan altijd.
Zonder tegenwind en heuvels, lijkt me? ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door OutSander » 03 jul 2015, 06:29

PHEV2014 schreef:Ik wil een stroombegrenzer! Dan kun je vooraf instellen hoe ver je wilt rijden en dat haal je dan altijd.
Die heb je al. Zit bij je rechtervoet! :mrgreen:
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 16 sep 2015, 19:57

Voor degenen die geïnteresseerd zijn in het uitlezen van PHEV specifieke zaken via OBDII raad ik aan de volgende draadjes eens te bekijken:

http://www.myoutlanderphev.com/forum/vi ... =10&t=1796
http://www.myoutlanderphev.com/forum/vi ... =10&t=1824

De eerste link gaat in algemene termen over hoe de OBDII poort uit te lezen is en geeft een aantal voorbeelden van parameters die je op die manier kunt achterhalen. Zoals battery health.
De tweede link gaat in het bijzonder over pogingen om één en ander te achterhalen over de E-motoren (koppel, RPM, stroomverbruik etc.

Voor wie het maar boeit.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 09 okt 2015, 23:21

Vandaag vanuit de luie stoel op mijn Android toestel kunnen volgen hoe mijn accu langzaam aan opgeladen werd. Over het voor het grootste deel van de tijd met 2.9 kW (dat zal zijn na verliezen in de omvormer, want die info komt uit de BMU).

Opvallen is het eind resultaat. Op het dashboard zal de SOC als 100% weergegeven worden, maar in werkelijkheid is deze 105,5%. En dat is dan de verhouding tussen de werkelijke lading en de "battery health", als ik het allemaal goed interpreteer.

Afbeelding
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 12 okt 2015, 21:30

Langzamerhand gaat her ergens op lijken. Vandaag 2 x 100 km gereden met een Torque Pro dashboard met daarop, om het eens goed uit te proberen:

Koppel voor (Nm)
Vermogen voor (kW)
Kracht op wegdek voor (N)

Koppel achter (Nm)
Vermogen achter (kW)
Kracht op wegdek achter (N)

Vermogen totaal (kW)
Kracht op wegdek (N)
Vermogensverdeling voor / achter (%)


Voor bovenstaande zijn slechts twee requests nodig, dus de refresh rate is helemaal niet verkeerd. Heb geprobeerd er een filmpje van te maken, dus je kunt het zelf beoordelen.

Begint in parallel hybride mode, schakelt over naar EV en terug naar parallel hybride. Dan, vlak voor het eind schakel ik 4WD Lock in.

https://www.dropbox.com/s/e8j2gx0orwa7u ... O.MOV?dl=0
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door PHEV2014 » 13 okt 2015, 14:17

Mooi! :!:

Kun je elke willekeurige parameter zo in een metertje zetten?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 13 okt 2015, 18:04

Nou ja, voor zover ik ze heb weten te 'kraken'. Maar dat zijn er al heel wat :mrgreen:

Meer parameters is een kwestie van tijd en nut / noodzaak. Op dit moment kan ik zo'n beetje alles waar ik zelf in geïnteresseerd ben wel uitlezen. Zoals hoeveel ik nog over heb als ik na een rit van 40 km weer thuis op de oprit sta. Niet heeeel veel dus ..... :mrgreen:

Afbeelding
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door mr76 » 13 okt 2015, 18:17

Anko, ziet er mooi uit allemaal. Kan je ook zien wat regeneratie nu oplevert? wat het scheelt in B5 t.o.v. B2. Hoeveel energie kWh of Ah, je dan wint?

Hier ooit gelezen dat daar maar 15% rendement op gehaald wordt, wat mij erg weinig lijkt.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OYep. Kan ik allemaal zien. BDII paramet

Bericht door Anko » 13 okt 2015, 19:49

Yep. Kan ik allemaal zien. Zowel hoeveel vermogen de E-motoren in gaat bij afremmen op de motoren (koppel x RPM / 9,5488 of zo iets uit mijn hoofd) en hoeveel de accu in gaat. Het eerste zie je op mijn filmpje (alleen dan aandrijvend en niet afremmend, maar het principe is gelijk). Het tweede zie je op de foto die ik net plaatste (Battery Current en Battery Power in het midden). Dat zou samen een idee van efficiency moeten geven. Ik zal eens een dashboarden samenstellen met beide waarden in één scherm.

Overigens was mij al een tijdje duidelijk dat de maximale retourstroom in B5 een stuk hoger ligt dan in B0. Dus met remmen in B0 kun je NIET hetzelfde terug halen als met (minder hard) remmen in B5. Uit mijn hoofd zat de grens bij B0 rond de 80 of 90 ampere (24 - 27 kW) en in B5 rond de 140 of 150 ampere (42 - 45 kW).

Ik moet echt nog wat tijd nodig, maar ik en zeker van plan dit op de een of andere manier algemeen beschikbaar te maken. Als er een goede Android programmeur is die me daarbij wil ondersteunen, dan laat maar horen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door mr76 » 14 okt 2015, 10:12

Ben benieuwd., de vermogens zegt ook al wat als je de tijd erbij neemt. in B2 rij je langer uit dan B5.

Haast je niet hoor....

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door sigmasailor » 14 okt 2015, 10:24

Als het je lukt in B0 uit te rollen zal je altijd het zuinigst rijden. Bij iedere omzetting zijn er verliezen (P=I2R). Hoe minder omzetting hoe minder verliezen. Dat is natuurlijk de theorie; in de praktijk zal je lang niet altijd kunnen uitrollen en dus moeten flipperen (of met gevoel remmen; heeft volgens mij hetzelfde effect als flipperen) waarbij ieder actie boven de B0 als een extra verlies moet worden gezien (maar nog steeds beter dan traditioneel afremmen).

Zeg Anko: let je wel op de weg tijdens al je experimenten? Pas maar op dat je geen artikeltje 5 aan je broek krijgt.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 14 okt 2015, 11:29

sigmasailor schreef:... (of met gevoel remmen; heeft volgens mij hetzelfde effect als flipperen) ...
Dat had ik ook altijd gedacht / verwacht. Maar dat blijkt dus niet helemaal te kloppen. Ik heb een lampje op mijn dashboard dat gaat branden als de druk in het remsysteem op loopt van 0 naar meer dan 0. M.a.w. als de remmen geactiveerd worden. En ook kan ik zien hoeveel stroom terug geleverd wordt aan de battery. En je kunt met remmen in B0 niet dezelfde vertraging opwekken als met remmen in B5, zonder dat je remmen aangesproken worden. Ook kun je in B0 niet dezelfde retourstroom produceren als in B5. Die twee zaken houden natuurljk één op één verband met elkaar.
sigmasailor schreef:Zeg Anko: let je wel op de weg tijdens al je experimenten? Pas maar op dat je geen artikeltje 5 aan je broek krijgt.
Uhhhh ..... :mrgreen:

Heb vanmorgen nog een filmpje gemaakt. Rechts onderin heb ik een metertje toegevoegd met de laadstroom van de battery. Midden bovenin het lampje dat aangeeft wanneer de rem aangesproken wordt. Gebeurt maar één keer (lang genoeg om door het dashboard opgepakt te worden), helemaal aan het eind van het filmpje.

https://www.dropbox.com/s/eut26zydrrr50 ... 6.mov?dl=0
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

enijeboer
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2013, 16:16

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door enijeboer » 14 okt 2015, 14:58

Nu je toch van alles aan te testen bent :D zou ik het volgende eens willen weten. Als ik bijv 90km/h rij in B5 en ik laat het gas helemaal los dan remt de auto minder snel af dan als ik dat vanaf bijv 70km/h doe. Ik kan me voorstellen dat uit het oogpunt van veiligheid misschien ook wel wenselijk is, en ten tweede kunnen de stromen ook niet onbeperkt hoger worden lijkt me.
Maar als ik nu bijv vanaf 90km/h gas loslaat, tot bijv 70-75km/h dan een beetje gas bijgeef vervolgens weer loslaat remt de auto sneller af dan als ik vanaf 90km/h was blijven uitrollen.
Kun je dat ook zien in de stromen die er dan lopen, of klopt mijn gevoel niet....

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 14 okt 2015, 15:36

Ik beloof niets, maar ik houd het in mijn achterhoofd :mrgreen:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV specifieke OBDII parameters

Bericht door Anko » 08 dec 2017, 11:06

Er zijn inmiddels twee Android appjes verkrijgbaar om OBD params voor de PHEV uit te lezen: EvBatMon en PHEV WatchDog. Beide maken gebruik van 'vraag en antwoord' protocol, wat zorgt voor redelijk teleurstellende refresh rates. Zelf gebruik ik Torque Pro en heb ik daar een appje aan toegevoegd om bestaande data op de CANBUS beschikbaar te maken voor Torque Pro. Op die manier werkt het meer zoals de CANION app voor de iMiev. Het resultaat (in termen van refresh rate) is inmiddels verbluffend (al zeg ik het zelf). Links bovenin zie je hoeveel kW de battery in (+) of uit (-) gaat :

https://youtu.be/jreXchYlOSM

Helaas is het niet 100% stabiel en ontbreekt me het ook aan de tijd om het stabiel te krijgen. Je zult dit dan ook niet in de App store terug gaan vinden :cry:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie