PHEV computer diagnosis report (battery current)
-
- Forumlid
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 24 jun 2017, 20:56
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Tsja, ik rijd zo'n 2de hands PHEV. Nog geen battery report gezien (wist dat ook niet).
Echter met 80 a 90% autoweg (100 a 110km/u op de CC) haal ik zo'n 30 km op 1 lading.
Als ik hier zo lees, is dat niet echt slecht na 3 jaar en 135000km op de teller.
Echter met 80 a 90% autoweg (100 a 110km/u op de CC) haal ik zo'n 30 km op 1 lading.
Als ik hier zo lees, is dat niet echt slecht na 3 jaar en 135000km op de teller.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Inmiddels was mijn Ah getal al weer terug gelopen naar 27.3. Refresh procedure is nog eens herhaald. Kwam daarmee weer op 29.0. Wordt ik nog steeds niet blij van, maar goed, in ieder geval een klein beetje er bij. Twee weken later weer 0.5 er af. En dit weekend 'ineens' weer 0.6. Zit dus alweer op 27.9. Benieuwd waar dit eindigt.
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Bij nul....Anko schreef:Benieuwd waar dit eindigt.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
-
- Forumlid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Ik begin ook steeds vaker te krijgen dat mijn auto na een werkdag niet meer helemaal is opgeladen. Dat nadat mijn battery is gerepareerd en helemaal is gereset. Accu's blijven in die zin gewoon onbetrouwbaar helaas en onvoorspelbaar.
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Kun je dat nader uitleggen? Een werkdag van 8-9 uur en de standaard lader. Van "helemaal leeg" naar vol? En dat lukt niet?
Ik nader de 100K en nog steeds is mijn accu van leeg naar vol in 3:15 uur (16A). Ik zal eens kijken wat de Ah-meter aangeeft.
Ik nader de 100K en nog steeds is mijn accu van leeg naar vol in 3:15 uur (16A). Ik zal eens kijken wat de Ah-meter aangeeft.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Ja, ik snapte dat ook niet. Sterker nog, mijn accu is nu sneller vol dan voorheen (al is vol nu minder vol dan vroeger).
Bedoelde je dat je SOC meter op het dashboard niet alle streepjes laat zien wanneer het laden 'klaar' is? Bij mij gaat hij nog steeds tot 100% of zelfs daar overheen, ondanks de teruggelopen Ahs.
Bedoelde je dat je SOC meter op het dashboard niet alle streepjes laat zien wanneer het laden 'klaar' is? Bij mij gaat hij nog steeds tot 100% of zelfs daar overheen, ondanks de teruggelopen Ahs.
-
- Forumlid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Klopt inderdaad! Hij loopt soms niet meer helemaal vol, dan blijft hij op het dashboard hangen op 80% of zo. Dat had ik ook voor de reparatie, is een tijd weggeweest, maar komt nu weer vaker terug.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Apart. Heel incidenteel wel eens gezien (2 x in 4 jaar of zo), maar altijd toegedicht aan de paal.
-
- Forumlid
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Je zou gebruik kunnen maken van een OBD2 adapter met app voor het monitoren van de accu capaciteit en analyse van het systeem.
Wellicht dat er mensen met ervaring zijn hiermee?
Wellicht dat er mensen met ervaring zijn hiermee?
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Er zijn (los van de spullenboel die ik zelf in elkaar heb gedraaid) bij mijn weten twee apps voor de PHEV (EvBatMon uit Australie en PHEV Watchdog uit Portugal). M.i. zullen noch de apps noch mijn eigen spulletje je gaan vertellen waarom het laden op 80% is gestopt.
Wil niet zeggen dat het niet heel leuk spul is om mee te spelen ....
Je zou een iCarsoft i900 scanner kunnen proberen. Die kan foutmeldingen uit alle ECUs uitlezen. Maar die kost iets van 100 euro.
Wil niet zeggen dat het niet heel leuk spul is om mee te spelen ....

Je zou een iCarsoft i900 scanner kunnen proberen. Die kan foutmeldingen uit alle ECUs uitlezen. Maar die kost iets van 100 euro.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
-
- Forumlid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Dat is volgens mij wat ik probeerde uit te leggen (maar zelf ook niet helemaal begrijp, het blijft schimmig). De normale waardes die ze meten in een kleine beurt dat is dus meer een meting op basis van parameters en verwachtingen (in formule). Welke parameters, geen idee. Om het echt te meten moeten ze de hele accu dus ontladen en opladen (en kennelijk heeft dan een ander effect dan als wij dit thuis doen).
Het blijft natuurlijk vreemd dat we er dan uiteindelijk alsnog "last" van hebben ondanks dat de accu in realiteit nog niet zo is verzwakt. Wat er dus mogelijk gebeurd is dat de trend lijn (theoretische max) wordt aangehouden als maximale doplaadcapaciteit totdat deze door een dealer gereset is of zo?
Het blijft natuurlijk vreemd dat we er dan uiteindelijk alsnog "last" van hebben ondanks dat de accu in realiteit nog niet zo is verzwakt. Wat er dus mogelijk gebeurd is dat de trend lijn (theoretische max) wordt aangehouden als maximale doplaadcapaciteit totdat deze door een dealer gereset is of zo?
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
'k Heb eens gedurende een uur de voltages van alle 80 cellen opgehaald en gelogged (628 cycli, dus ongeveer 1 per 6 seconden) en in een grafiek gezet. Niet omdat het moet, maar omdat het kan ....

Bijna niet te zien, maar dit zijn echt 80 verschillende lijnen over elkaar. Hoogste waarde: 4.071, laagste waarde 3.633.

Bijna niet te zien, maar dit zijn echt 80 verschillende lijnen over elkaar. Hoogste waarde: 4.071, laagste waarde 3.633.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
- JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Weer interessante materie!
Dat service-bulletin heb ik hier op het forum nooit gezien.
Die van mij krijg 15 december weer zijn jaar-beurt.
Ben benieuwd wat dan de accu capaciteit is.
Dit kwam ik tegen via een ander draadjes.
http://pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas ... vs-lev50n/
Ik ben benieuwd wat er in onze PHEV zit, ik neem aan / hoop de verbeterde versie.
5.500 cycli en dan nog 80 % capaciteit, das niet gek.
Vraag is wat één cyclus is natuurlijk
Maar zou het gewoon 'volledig' laden zijn, op 230 volt, als hij 'leeg' is, dan doe ik daar nu meer dan 20 jaar over om dat aantal te bereiken.
Dat service-bulletin heb ik hier op het forum nooit gezien.
Die van mij krijg 15 december weer zijn jaar-beurt.
Ben benieuwd wat dan de accu capaciteit is.
Dit kwam ik tegen via een ander draadjes.
http://pushevs.com/2015/11/04/gs-yuasas ... vs-lev50n/
Ik ben benieuwd wat er in onze PHEV zit, ik neem aan / hoop de verbeterde versie.
5.500 cycli en dan nog 80 % capaciteit, das niet gek.
Vraag is wat één cyclus is natuurlijk

Maar zou het gewoon 'volledig' laden zijn, op 230 volt, als hij 'leeg' is, dan doe ik daar nu meer dan 20 jaar over om dat aantal te bereiken.

- JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
@Anko,
Die spanningsverschillen ontstaan door het rijden (optrekken) en remmen (regenereren)?
Die spanningsverschillen ontstaan door het rijden (optrekken) en remmen (regenereren)?
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Daar ga ik zomaar vanuit. Plus dat ik op enig moment de motor 'er bij getrokken heb'.
- JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
OK, thanks.
Wel en dalende spanningstrend over dat uur, wat logisch is natuurlijk als je de acculading verbruikt.
Wel en dalende spanningstrend over dat uur, wat logisch is natuurlijk als je de acculading verbruikt.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Nog eentje, voor het slapen gaan. Tijdens het laden zien we soms pauzes: er wordt dan gedurende een kwartier of zo maar 100 - 110 watt opgenomen en er lijkt niet veel te gebeuren. Zojuist heb ik kunnen constateren dat de battery in/out current op dat moment 0.000 kW is. Kijken we naar individuele cellen, dan zien we dit:

PS: De x-as is helaas niet helemaal liniair.

PS: De x-as is helaas niet helemaal liniair.
- JanPHEV
- Forumlid
- Berichten: 220
- Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
- Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Ik kan me voorstellen dat dit zo geprogrammeerd is om de cellen even "te laten rusten" tijdens het laden.
Het zijn tenslotte chemische processen in de accu-cellen die misschien gebaat zijn bij even tijd om "te settelen"
Of misschien heeft het te maken met de temperatuur van de accu-cellen tijden het laden, om ze even wat af te laten koelen
Het zijn tenslotte chemische processen in de accu-cellen die misschien gebaat zijn bij even tijd om "te settelen"

Of misschien heeft het te maken met de temperatuur van de accu-cellen tijden het laden, om ze even wat af te laten koelen

- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Vandaag naar nieuw dieptepunt: 26.8 Ah bij 136.000 km 

-
- Forumlid
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Voor wat het waard is, maar ik rij alleen stadsverkeer en file (en als het lukt 100km/u). Toen de auto nieuw was kon ik nog 50+km rijden (althans dat gaf de computer aan), tegenwoordig zie ik hem nooit meer over de 30km+ gaan. Zouden ze ook de schatting bijgesteld hebben tijdens een servicebeurt misschien?
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Wat versta je onder "tegenwoordig"? Het is natuurlijk nogal seizoensafhankelijk en we zitten niet in de beste tijd van het jaar.
Heb je enig idee hoeveel stroom je uit je laadpaal haalt, bij een volledige oplaadbeurt? Ik kwam vanavond niet verder dan 7.25 kWh (gemeten in de meterkast, dus inclusief alle laadverliezen). En dat was helemaal leeg (25.5% SOC) tot helemaal vol.
Heb je enig idee hoeveel stroom je uit je laadpaal haalt, bij een volledige oplaadbeurt? Ik kwam vanavond niet verder dan 7.25 kWh (gemeten in de meterkast, dus inclusief alle laadverliezen). En dat was helemaal leeg (25.5% SOC) tot helemaal vol.
-
- Forumlid
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32
Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)
Misschien moeten we beginnen met de:
MITSUBISHI ACCU CLAIM.
In de trend van VW.
MITSUBISHI ACCU CLAIM.
In de trend van VW.
OUTLAND(CRUIS)ER