Achterlichten automatisch aan

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Flipse
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:37

Achterlichten automatisch aan

Bericht door Flipse » 15 sep 2017, 10:41

Ik heb de discussie gevolgd dat de achterlichten automatisch aangaan samen met de dagrijverlichting. Maar daar is geen oplossing voor gekomen.
Kun je niet eenvoudig een kabeltje leggen van een dagrijlicht naar een achterlicht. Of van het relais naar een achterlicht.
Bij de dealer weten ze het niet.
Mvrgr. Hans

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door mr76 » 15 sep 2017, 11:45

waarom wil je dat?
denk niet dat het gaat, buiten dat je een kabeltje door je auto zou moeten halen.

Je kan ook gewoon je verlichting aanzetten, alleen wel steeds weer uitzetten is lastig.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door Anko » 15 sep 2017, 12:21

Als je 'gewoon een kabeltje trekt', dan zullen je gewone lichten 's avonds ook weer je DRLs aan gaan sturen. Denk niet dat je dat wil.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

wimvantongeren
Sponsor van dit forum
Berichten: 56
Lid geworden op: 30 mar 2013, 10:15

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door wimvantongeren » 15 sep 2017, 16:32

Bij onze UP! is het een (verborgen) vinkje in de software settings.
De lokale VAG tuner heeft dat gezet nu gaan overdag de achterlichten gewoon mee aan.
UP! heeft trouwens ook een vinkje voor automatisch sluiten van de deuren als je wegrijdt.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door JanPHEV » 15 sep 2017, 18:24

Ik zou ook denken, omdat alles via CAN-bus loopt, dat het een programma vinkje moet zijn.
Maar ja, wie weet waar het zit en kan / wil het omzetten..... :roll:

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 866
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door PHEVlkj » 17 sep 2017, 11:45

@mr76

Je kunt de verlichting permanent via de schakelaar aanzetten (en op die stand laten staan). In het menu kun je ergens instellen dat de lampen automatisch uitgaan. Dat gebeurt dan als het contact is uitgezet en de deur van de bestuurder is geopend (je krijgt in het display van de auto dan te zien iets als turn of lights o.i.d.

Ik heb verschillende keren gehad dat ik met alleen dagrijlichten (en dus zonder achter verlichting) aan in de mist reed, daarna heb ik besloten altijd met de normale lampen aan te rijden. Dus ik heb altijd mijn normale lampen aan zonder ooit de schakelaar te verzetten.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Flipse
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:37

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door Flipse » 17 sep 2017, 12:17

Beste lkj,
Daar kan ik wat mee, ik wist niet dat die functie er in zat.
Menu: Knop Settings.
Voertuiginstellingen- verlichting/ interieurverlichting- Automatische uitschakeling van koplampen ....Aan

Inderdaad als je op de start- stop knop drukt en de deur open doet, gaat het licht vanzelf uit.
Het controlelampje "licht uit", gaat wel even aan maar het licht gaat toch automatisch uit. Bedankt.

Nog een andere vraag: kun je ook ergens instellen dat de auto vanzelf in ECO staat i.p.v. Dit handmatig te moeten instellen?
Thanks Hans

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 866
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door PHEVlkj » 18 sep 2017, 12:45

Nee, je kunt niet automatisch op eco inschakelen. Je moet dat altijd handmatig inschakelen.

Ik rij tegenwoordig veel elektrisch. De Eco stand gebruik ik niet, ik merk weinig verschil qua verbruik. Na een paar jaar ken ik de auto goed genoeg en kan ik met rustig gas geven tot 120 km per uur op de snelweg rijden zonder dat de motor aanslaat (in de zomer). Dan is de accu natuurlijk wel snel leeg. Volgens mij doet eco ongeveer hetzelfde (het heeft invloed op je gaspedaal en airco). Dat laatste vind ik in de winter niet prettig, de airco werkt echt minder.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Flipse
Forumlid
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 sep 2013, 14:37

Re: Achterlichten automatisch aan

Bericht door Flipse » 18 sep 2017, 14:21

Oke,
Ik ben blij met de opplossing om het licht automatisch uit te zetten.
Zelf zet ik de auto altijd op Eco, behalve als ik met de caravan rijd.
Dit jaar Naar Italië geweest met caravan van 1500 kg. En ik ben er best tevreden mee.
Power genoeg voor het vlakke stuk en een beetje rustig aan de berg op.
Wel een paar keer het schildpadlampje gehad "limiet bereikt". Maar dan kun je gewoon rustig doorrijden en wordt de motor begrensd. Even gas los en wat langzamer en het lampje gaat weer uit. (San Bernardino tunnel)
Gemiddeld toch 1 op 9 en bergafwaarts weer een redelijk vol accupakket.
Kortom ik doe hem nog lang niet weg.
Hans

Plaats reactie