PHEV computer diagnosis report (battery current)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
peterk
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 sep 2013, 09:23

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door peterk » 27 jan 2016, 11:56

Ik denk dat wij er bijna vanuit kunnen gaan dat het uit zal draaien op conflicten. Het belang is groot en er heerst voldoende onduidelijkheid over wat verwacht zou mogen worden. Ideale combinatie.

Indien de capaciteit duidelijk afneemt en de range mogelijk niet kan dit alleen liggen aan het mogelijke "inrijd effect". Kennen wij toch ook van de brandstofmotor? Zou dit bij EV ook gelden? Weerstand afname in e-motor of ingelopen wiellagers en dergelijke. Misschien gaan wij nu ook slimmer om met de techniek waaronder de kachel.
Ik durf geen uitspraak aan over de huidige range t.o.v. nieuw. Ik zie wel op de nota's dat ik duidelijk op publieke laadpunten minder kan "tappen". Bij thuisladen geldt hetzelfde.

Indien de capaciteitsafname inderdaad wezenlijk is is dit vooral voor puur EV een ernstige zaak. Wij kunnen gewoon verder op de benzine.
Zij hebben dan na zeg 5 jaar mogelijk zelfs een halvering in de range. En die was toch al niet te groot.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door WHB » 27 jan 2016, 12:52

Die 20% die door een dealer genoemd is, is waarschijnlijk niet uit de lucht komen vallen.

Dit heeft waarschijnlijk betrekking op de CO2 uitstoot volgens de Europese norm.
Hierin wordt namelijk het EV bereik meegenomen in het bepalen van de uitstoot.
Als het EV bereik afneemt neemt de uitstoot dus toe.
De uitstoot moet aan normen voldoen en dat zijn harde getallen!

Groet,
WHB

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 27 jan 2016, 13:32

De uitstoot normen gaan over een bepaald type auto, niet over individuele auto's. Als je naar gewone auto's kijkt zijn er ook zat exemplaren die na een tijdje niet eer aan de originele norm voldoen. Misschien staat er wel in de typegoedkeuring dat 80% van de auto's na 5 jaar nog 80% capaciteit over moet hebben. Ik betwijfel dat, maar ik kan me al helemaal niet voorstellen dat het "maximale verval voordat tot reparatie moet worden overgegaan" is vastgelegd in de type goedkeuring van de auto. Al was het maar omdat de noodzaak om tot reparatie over te gaan dan los zou staan van het recht op garantie.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

leftbacksteef
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 okt 2013, 09:47

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door leftbacksteef » 29 feb 2016, 09:01

Mijn auto is vorige week voor een 60k beurt bij de dealer geweest. Doordat ik merkte dat ik elektrisch minder ver kon rijden dan ik een jaar geleden kon, heb ik specifiek naar de accu conditie gevraagd. Deze bleek een waarde van 32.6 te geven. Volgens de dealer de laagste meting die ze tot nu toe gedaan hebben. En volgens de dealer wordt bij elke beurt tegenwoordig een meting gedaan. Dit wordt volgens hem vanuit mitsubitshi voorgeschreven om de conditie van de accu te volgen.

Ik heb toen aangegeven dat ik dit wel een grote achteruitgang vond, maar de dealer gaf aan dat ze op de volgende beurt willen wachten. Er zou dan nog genoeg tijd zijn om gebruik te maken van de garantie. Ik twijfel nu of ik actie op moet ondernemen of dat ik op de volgende beurt moet gaan wachten.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door sigmasailor » 29 feb 2016, 09:48

Ben zelf ook benieuwd; ook ik merk een duidelijke achteruitgang (kan ook aan het koude weer liggen?). Over 3 weken weet ik het zeker, dan komt de volgende beurt en wordt er weer gemeten.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar die ondergrens ligt en wat ze er aan doen als die overschreden wordt.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

erikkoudijs
Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 15 jun 2014, 21:32

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door erikkoudijs » 09 mar 2016, 14:57

Vandaag een beurtje gehad km stand 36000 battery waarde 34,1 volgens de dealer prima heeft uitschieters naar beneden van 32,4 en 1 van 120.000km met 36, viel mij wel op de phev die ik mee kreeg op een zelfde ritje nog 5 km over had, die bij mij altijd al op is terwijl ik het gas juist niet spaarde :oops: geen idee we hebben niets te zeuren ben ik bang, wel weer bluetooth update gehad nu met wifi aan op iPhone 6 wel stabiele verbinding :D

tadango

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door tadango » 09 mar 2016, 15:06

Ik vermoed nog steeds dat de eerdere uitgeleverde PHEV's minder bruikbare accu energie hebben, of deze minder efficient gebruiken, dan de nieuwere. Gemeten accu waarde zegt me niet zoveel, dat is iets wat de BCU bepaald.

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door pheventje » 09 mar 2016, 18:10

Net een 40k beurt gehad , auto staat op 29k, afgeleverd november 2013. De capaciteit is nu nog 32,8. De chef werkplaats vroeg of ik weinig laadde, maar dat is juist niet het geval. Als ik thuiskom, gaat hij aan de (16A) lader, tenzij er bijna niets uit is. Hij stelde voor om de auto een keer anderhalve dag bij de dealer te laten voor wat anderen hierboven al "levelen" hebben genoemd ("drive battery automatic capacity management..") Ik had ook duidelijk gemerkt dat de range minder was geworden. Hij zei verder nog dat het normaal gesproken geld kost, maar dat zij dit een stukje service vinden. De accu wordt tweemaal volledig ontladen en weer opgeladen. Duurt twaalf uur zonder elektrische kachel, 8 uur mét.

Als ik er over nadenk: het is natuurlijk best mogelijk dat deze ingreep Mitsubishi op termijn vervanging van anders te ver ingezakte accu's gaat besparen. Ik ben wel van plan het te gaan laten doen, kwaad zal het niet kunnen.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door pheventje » 19 mar 2016, 15:32

Vandaag de auto opgehaald na de accu herconditionering: 36,5 Ah, oftewel bijna 4Ah meer dan voor die tijd. Even afwachten of de range ook echt weer toeneemt.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 19 mar 2016, 16:54

Dat klinkt veelbelovend :P

(Wat) heb je er voor betaald, als ik vragen mag?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Hansjebrinkers » 20 mar 2016, 00:58

Boeiend.... Ben benieuwd of dit een vervolg krijgt en zo ja, hoe MMNL ermee omgaat... :mrgreen:
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door pheventje » 20 mar 2016, 15:47

@ Anko,

Ik vind het ook een verbazend goed resultaat. Het was gratis, de dealer vond stelde het zelf voor en zei dat hij vond dat dat bij de service hoorde. Netjes. ;) :D
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door phev » 20 mar 2016, 16:07

Misschien een idee voor een nieuwe topic: Welke dealer refreshed de battery GRATIS

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Anko » 20 mar 2016, 17:28

pheventje schreef:@ Anko,

Ik vind het ook een verbazend goed resultaat. Het was gratis, de dealer vond stelde het zelf voor en zei dat hij vond dat dat bij de service hoorde. Netjes. ;) :D
Cool! Dank voor de heads-up.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door OutSander » 21 mar 2016, 12:07

Statusupdate: 140.000 kilometer => 34,7 Ah. Bij vorige beurt 120K was het nog 35,3Ah.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Vroem » 21 mar 2016, 14:39

Al weer even geleden, maar in november 2015 was de bij mijn auto gemeten capaciteit 33,1 ah bij ca 26.000 km in 2 jaar. Na te hebben gevraagd waarom de capaciteit zo laag was, kreeg ik (ook) als antwoord dat dit met de op dat moment lagere temperaturen te maken zou hebben.

Volgens mij was het in november niet veel kouder dan nu, dus n.m.m. heb jij nog een indrukwekkende capaciteit ;)

Naut
Forumlid
Berichten: 71
Lid geworden op: 29 aug 2013, 16:31

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Naut » 21 mar 2016, 16:31

46301 Km. En een capaciteit van 33,5 Ah. Ben benieuwd bij de volgende beurt.
Ik kreeg het rapport mee. Mijn autodealer vertelde dat er op de totaal geleverde outlanders tot nu toe er 9 accupakketten zijn vervangen die "kapot" waren. Nu vervangen ze geen accu's meer maar repareren ze de cellen. Dit volgens de dealer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zwarte Nautlander. instyle, zwart interieur, ecotap, trekhaak, winterbanden 18" velgen, dakdragerset, Galaxy S6

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door pheventje » 22 mar 2016, 17:24

Nog even een update: de range lijkt inderdaad met een procent of 10 te zijn toegenomen, hoewel dat met de wisselende temperaturen natuurlijk moeilijk met enige zekerheid gezegd kan worden. Zondag bij 8 of 9 graden, vrijwel volledig 80km wegen, 38 kilometer elektrisch gereden.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door JanPHEV » 28 mar 2016, 13:52

pheventje schreef:Vandaag de auto opgehaald na de accu herconditionering: 36,5 Ah, oftewel bijna 4Ah meer dan voor die tijd. Even afwachten of de range ook echt weer toeneemt.
Ik dacht begrepen te hebben dat de accu-capaciteit uitlezing gebaseerd is op een gemiddeld voorgaand (praktisch) gebruik (gegevens over een aantal keren ontladen en laden?).
Ben dan ook benieuwd hoe dat een dealer de capaciteit bepaald na de conditionering.
Maakt hij de accu b.v. eerst helemaal leeg en daarna een volle lading en meet daarbij hoeveel kW erin gaat :?:

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Hansjebrinkers » 08 apr 2016, 13:08

Statusupdate van vandaag: 61.600 km; dec.2013 --> 32,1 Ah...... :o
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door PHEVlkj » 08 apr 2016, 14:22

82.000 kilometer met 33,3 Ah

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Hansjebrinkers » 08 apr 2016, 22:54

Wat zijn eigenlijk de garantie-criteria inzake de 5 jaar garantie? -20% of -25%?
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

egroesbeek

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door egroesbeek » 15 apr 2016, 17:14

Net 80k beurt gehad. Batterij 34.2. Is vrijwel gelijk aan 60k beurt. Valt niet tegen

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door Hansjebrinkers » 15 apr 2016, 18:33

Ik heb de uitdaging maar eens bij m'n dealer neergelegd met de suggestie dat een afname van 20% over twee jaar niet valt onder normale slijtage.... Men heeft aangegeven het te bespreken, ik ben benieuwd waar ze mee komen. Wordt vervolgd.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

neuroticz
Forumlid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01

Re: PHEV computer diagnosis report (battery current)

Bericht door neuroticz » 16 apr 2016, 09:23

Net grote beurt gehad... bij 83000 waar ik heb aangegeven dat ik minder kilometers EV kan rijden.
Op factuur staat netjes vermeld accu controle á €7,50, maar heb nog nooit doorgekregen hoeveel capaciteit er verloren is gegaan. :?
Dus nu nieuwe afspraak gemaakt waarvoor ze de auto een hele dag nodig zijn, waarschijnlijk konden ze er weer 5 KM bij krijgen!
Ben benieuwd! keep you updated :mrgreen:

Plaats reactie