fluit / brom toon door elektrische verwarming

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door JanPHEV » 17 dec 2015, 14:24

Het valt me de laatste tijd steeds meer op dat ik een soort lage fluitende brom /zoem toon (lastig te omschrijven) hoor als de elektrische verwarming aan gaat.
Hij is niet echt hard, maar voldoende om duidelijk hoorbaar te zijn en zo langzaamaan dus irritant wordt.
Als ik de temperatuur terug naar 15 °C zet en de elektrische verwarming dus uit gaat, dan is het geluid ook weg.
Ben ik de enige die dit heeft en/of kan er iets mis zijn met het elektrische verwarmingselement, of zijn er meer die een 'geluid' horen als de elektrische verwarming in komt / aan staat :?:

Het is dus niet een geluid van de ventilator / aanjager.

tadango

Re: fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door tadango » 17 dec 2015, 14:39

Er draaien ook pompen op dat moment..... ik zou eens bij een dealer langs gaan en hem laten luisteren. Hij moet kunnen oordelen of het normaal is of dat er naar gekeken moet worden.

Ik hoor van alles draaien / blazen maar niets wat anders is dan sinds het begin.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door JanPHEV » 17 dec 2015, 15:03

Ik ben zo goed als zeker dat het geen pompen o.i.d. zijn.
Vooral omdat ik het geluid direct kan reproduceren door de elektrische verwarming aan en uit te zetten.
Daarbij ben ik er zeker van dat het geluid geleidelijk aan duidelijker geworden is.
Ik kan het me niet herinneren dat ik het vorig jaar begin winter gehoord heb.

Natuurlijk ga ik er mee naar de dealer, maar ik wilde even weten of ik de enige ben of dat er meer met deze ervaring zijn.
Altijd handig om te weten als je de dialoog / discussie aan moet met de dealer. :roll:

tgodthelp
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 21 sep 2013, 10:55

Re: fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door tgodthelp » 18 dec 2015, 22:58

Precies zelfde ervaring. Dacht eerst dat het de fan was. Bij beurt aan dealer gemeld. Deze gaf aan dat bladeren waren. Was onzin die had ik zelf al verwijderd. Gebrom was dus ook niet weg. Nadien nog wat geëxperimenteerd. Is inderdaad elektrische verwarming. Ook als auto voorverwarmd is dit geluid duidelijk luider dan vorig jaar. Verder voor stoplicht, dus bij alleen geluid van radio komt dit gebrom hinderlijk boven alles uit.Heb nog geen zin om weer naar de dealer te gaan. Ik ben nog nooit zo vaak met een auto terug naar de dealer geweest trouwens. Ene software update na de ander, wiebelende stoel, naar rechts trekken van de auto, wegvallen DAB+ radio, problemen met alarm, niet goed functionerende registratie van motor aan/uit in rittenregistratie software (draden alarm niet goed aangesloten).....

tadango

Re: fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door tadango » 19 dec 2015, 15:25

Andere dealer?

Om te kijken waar het weg komt kan je misschien de kap eens open doen om te kijken of je kan vinden daar het ongeveer vandaan komt?

PHS

Re: fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door PHS » 19 dec 2015, 20:03

Dank....ik hoor het nu ook (als het verder stil is). :D

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door JanPHEV » 21 dec 2015, 11:39

SORRY :oops:

Ik ben vrijdag naar de dealer geweest. Men had er nog niet eerder over gehoord. Dus in mijn auto gestapt en luisteren. "Ja, ik hoor het nu ook. Is me nooit eerder opgevallen". Maar het is niet zo storend dat het als een probleem gezien wordt... :(

Ter vergelijking / verificatie in een "oud model" 2014 demo in de showroom gestapt met 28.000 km op de teller. Elektrische verwarming aan; en ja daar hoor je het ook, alleen minder duidelijk / 'luid' dan bij die van mij. Is dus een product eigenschap. Je hoort dat de elektrische verwarming werkt... :roll: Hopelijk wordt het niet nog erger in de tijd...

Voortaan de radio dus maar wat harder aan en de toon uit mijn gehoor proberen te blokken. :|

Klaassie
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 dec 2015, 23:13

Re: fluit / brom toon door elektrische verwarming

Bericht door Klaassie » 21 dec 2015, 20:40

Ik heb dat met het AVAS, begint soms een beetje rond te zingen in mijn hoofd. Heel irritant als je er op gaat letten.. :D

Plaats reactie