Exit PHEV en soortgenoten ?

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door PHEV2014 » 19 jun 2015, 09:46

Raar beleid in de "autodief 2.0" : 22% i.p.v de huidige 7% ? De (plug-in) hybride kan dan wel uit de catalogi.

Geen stimulering voor particulieren om een EV te kopen? Dat worden dan duizenden laadpalen die bij het oud-ijzer kunnen?

Enig voordeel: restwaarde van een PHEV wordt nog lager - overname naar privé dus een koopje.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

tadango

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door tadango » 19 jun 2015, 11:19

Ja, ik verwacht dat de verkopen van PHEV's compleet instorten. Alleen volledige EV's zullen nog een optie blijven voor sommigen. Bijkomend voordeel voor motor rijders: Ik verwacht dat de elektrische motorfietsen beter gaan verkopen. Voor 15.000 heb je erg leuk spul en als je dat op de zaak neemt voor een lage bijtelling.... Wellicht in lease ook mogelijk ivm met een simpele auto. Wordt voor mij pas eind 2017 een issue....

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door mr76 » 19 jun 2015, 13:39

nadeel van zo'n elektrische motor is de actie radius en je moet alles op de motor doen ook. pak je de auto van de vrouw mag je niet op de zaak tanken uiteraard.

Het blijft zonde, dat hele phev concept de nek omgedraaid wordt. in mijn ogen toch de eerste stap naar volledig electrisch. hoop ook van harte dat tussen 2017 en 2020 die wel betaalbaar op de markt komen... dan nog ff de phev prive en dan als je wat anders moet volledig electrisch.

tadango

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door tadango » 19 jun 2015, 14:05

Motor is een optie als je zonder spullen elke dag op en neer naar de klant moet. Wellicht een laptopje in een rugtas en verder geen spullen mee. Veel lease rijders nemen niet veel meer dan hunzelf mee elke dag :) Auto erbij voor de vrouw / vakantie en het is best een optie... zolang het redelijk weer is dan.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door mr76 » 19 jun 2015, 14:23

ja dat ben ik met je eens hoor. we zullen het zien. voor die tijd een andere regering met andere lees groene ideeen en het is weer anders.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door kobus1967 » 19 jun 2015, 18:49

Wanbeleid is ook beleid :oops:

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door jvisser » 19 jun 2015, 19:33

Ik zit nog goed tot 2018/9 met 7%. Tegen die tijd zullen (ph)ev's een stuk betaalbaarder zijn en het belastingstelsel toch weer een paar keer op de schop zijn geweest. Zoniet dan is de PHEV niks meer waard en koop ik hem voor weinig over :D.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

AJ79

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door AJ79 » 19 jun 2015, 20:28

Het is alleen nog niet duidelijk wat het nou gaat worden met wegenbelasting. Voor zover ik kan vinden blijft het 50% van het gebruikelijke tarief maar ik kan dat nog niet helder terugzien in de plannen van Wiebes.

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door PeterW » 19 jun 2015, 21:14

Aan de prive-rijder wordt helemaal niet meer gedacht. Auto duur gekocht met eigen geld en voor veel te veel BPM. Maar kort en weinig plezier gehad aan lagere wegenbelasting. Milieubewust vrijwel alles elektrisch gereden. en als "dank" een auto met een lage restwaarde, als deze plannen doorgaan. Verpest door de zakelijke rijders die alleen voor de lage bijtellingen gaan en weinig tot niet elektrisch rijden. Onbetrouwbare overheid :cry:
Ik rij er wel elke dag met plezier en veilig in :D :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door Anko » 19 jun 2015, 23:00

De verhouding privé rijders : zakelijke rijders hier op het forum is ongeveer 1 : 1.000.000. Dus pas een beetje op je woorden, ja? :mrgreen:

BTW. Hoeveel BPM moest jij als privé rijder dan precies betalen? ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

henkloop
Forumlid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door henkloop » 20 jun 2015, 03:27

Maak dat 2:1.000.000 :D, overigens denk ik dat er wel een waarheid achter de gedachte van goedkoop een PHEV aanschaffen en vervolgenns "nooit" laden zit, het blijven tenslotte Nederlanders :shock:
Je zou ook moeten kunnen bekijken hoeveel draaiuren de motor/generator maakt tov de afgelegde afstand om meer inzicht in het laadgedrag te krijgen.

Wii (in OZ) kennen die rare fratsen van subsidie en kortingen overigens niet, volle mep betaald en toch een tevreden rijder hier :)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door Anko » 20 jun 2015, 09:21

Daar heb je wel gelijk in, hoor. Ik had ook net voor niets een :mrgreen: toegevoegd ;)

Ik heb genoeg gezien om te weten dat het voor komt. Ofwel geen 100 meter willen lopen, ofwel de auto aan de paal hangen en niet weghalen als hij vol is. Ofwel constant op de linker baan. Ga zo maar door. Maar gelukkig zijn er ook zakelijke rijders die er anders mee om gaan. Ik reken mezelf daar ook toe. Vandaar dat ik even getriggerd werd door het generaliserende karakter van de opmerking.

Je zult denk ik vrij makkelijk kunnen achterhalen hoeveel uren de motor gedraaid heeft. Bv. met zo'n i909 scanner, waar nu die actie voor loopt (ik ben bang dat OBD Warenhuis naar OZ verstuurd :lol: ). Maar het is niet te zien of dat gevolg is van achteloosheid of van een ongelukkig gebruiksprofiel. En ik vind eigenlijk dat je daar ook wel een beetje rekening mee moet houden. Laten we niet vergeten: veel van ons hebben wisselende opdrachtgevers. Het feit dat je van een opdrachtgever binnen EV bereik verhuist naar eentje buiten EV bereik maakt je natuurlijk niet ineens 'slecht'.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door JanPHEV » 20 jun 2015, 10:46

Het feit dat je van een opdrachtgever binnen EV bereik verhuist naar eentje buiten EV bereik maakt je natuurlijk niet ineens 'slecht'.
Bij mij ook het geval!
Eerste jaar, met woon - werk afstand 10 km, 9800 km waarvan ± 80% elektrisch gereden. Maar iets van 5 keer getankt dat jaar. :D
Dit jaar, met woon - werk afstand 65 km, zal het wel ± 20% elektrisch worden. Elke week tanken. :(

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door Hansjebrinkers » 20 jun 2015, 10:47

Jammer, jammer, jammer.... Helaas worden de (milieu) voordelen van plug-ins met deze nieuwe maatregelen niet langer beloond.
Een klein groepje plug-in rijders heeft z'n best gedaan, het grootste deel bleek voornamelijk uit op financieel gewin.

Twee weken geleden nog iemand gesproken met een phev die niet aan de paal stond (terwijl deze wel beschikbaar was). Hij was uiterst ontevreden over het gemiddelde gebruik en begreep niet dat ik met een beetje inspanning 1400 tot 1800 km op een tank kon rijden. Een beetje doorvragen leerde dat hij de outlander in 1/2 jaar tijd 3x had opgeladen.

Dergelijke mensen (en dat zijn er een boel) verzieken dergelijke programma's.

Ondanks dat blijf ik proberen een zo hoog mogelijk rendement te halen, blijft best een leuke bezigheid.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door Hansjebrinkers » 20 jun 2015, 10:51

JanPHEV schreef:
Het feit dat je van een opdrachtgever binnen EV bereik verhuist naar eentje buiten EV bereik maakt je natuurlijk niet ineens 'slecht'.
Bij mij ook het geval!
Eerste jaar, met woon - werk afstand 10 km, 9800 km waarvan ± 80% elektrisch gereden. Maar iets van 5 keer getankt dat jaar. :D
Dit jaar, met woon - werk afstand 65 km, zal het wel ± 20% elektrisch worden. Elke week tanken. :(
Ik snap 'm niet.... Mijn belangrijkste woon-werk afstand is 46 km, dit kan ik grotendeels electrisch doen (en soms helemaal). Ik snap dus de redenering niet dat bij een afstand van 65 km enkele reis slechts 20% gehaald kan worden. 60 tot 70 % zou een leuk streven zijn.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door JanPHEV » 20 jun 2015, 11:10

OK, ok, ik ben waarschijnlijk iets te pessimistisch / kort door de bocht geweest :oops:
Sorry hoor.

Uitleg:
Ik kan bij mij opdrachtgever niet laden.
Dus 2 x 65 km = 130 km per dag waarvan effectief zo'n ± 40 km elektrisch.

Nu in deze tijd zo'n 45 km maar als het wat kouder is haal ik de 40 km niet. Er blijft bij kouder weer na voorverwarmen zo'n 36 - 37 km over. En ja de stekker zit er altijd in totdat ik weg rij, dus er wordt weer bijgeladen als de voorverwarming aan is.

's Morgen er naar toe met een geladen accu, na voor verwarmen, zo'n 20 km provinciale weg elektrisch tot aan de snelweg, dan op save, en dan 's avonds terug ook weer in omgekeerde richting.

Dus kom ik dan op zo'n 30% - 35% elektrisch uit.

Beter zo :?: ;)

henkloop
Forumlid
Berichten: 81
Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door henkloop » 20 jun 2015, 11:51

Iets genuanceerder:


Het maakt mij eigenlijk niet uit hoeveel er op de motor gereden wordt, ieder z'n eigen afstand...
Wat mij steekt is inderdaad de auto kopen puur voor het financiële voordeel en niet eens de moeite nemen hem te gebruiken zoals ie bedoelt is (laden, en electrische capaciteiten gebruiken)

Zelf heb ik heel goed gekeken naar electrisch bereik voordat ik tot aamschaf overging. En tot nu toe zeer tevreden: woon - werk is 26km enkele reis en dat haal ik precies!!! :D Wat mij betreft is de beloofde 52km haalbaar, elke dag weer.

Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door OutSander » 20 jun 2015, 12:18

Toch even reageren. Ik ben natuurlijk, als hypermiler, iemand die volledig niet in het profiel van de PHEV-rijder past. inmiddels lopen we tegen de ton aan en icm gastank heel verleidelijk om niet te pluggen.

Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik afgelopen winter ook wel eens wat minder aan de stekker heb gehangen. Nu het weer beter weer is, leg je weer wat makkelijker die kabel naar de auto. Helaas is bij mij de situatie niet zo dat ik de auto op de oprit zet, kabel die klaarhangt inplug en naar binnen ga. Ik moet de auto half op de stoep parkeren. Kabel uit de kofferbak pakken. Uitrollen en inpluggen, kabel in de afdekplaat proppen, plaat goed neerleggen, en dan klaar. Met een regenbui en koud weer ben ik ook gewoon mens genoeg om zoiets te hebben van laat maar even. Dit is natuurlijk ook het gevolg van het feit dat je niet puur ev rijdt en je toch die fossiele energiebron tot je beschikking hebt. Zou je vol electrisch zijn, zul je wel moeten en ga je ook wel stekkeren.

Ook ik ben grotendeels ook vanwege het financiële gedeelte voor de Outlander gegaan. Daarnaast vind ik de techniek die erin zit machtig interessant en probeer ik ook veelal eruit te halen wat er in zit. Natuurlijk wist ik van te voren dat ik niet de EVrijder ben zie ze graag zouden willen zien en zoals zou moeten zijn. Anderzijds wel een mooie testcase om te kijken hoe de techniek zich houdt bij hogere kilometerstanden.

Dus niet iedere, niet stekkerende, PHEV rijder is per definitie slecht. Ik denk dat het kabinet vooral bij zichzelf te rade zou moeten gaan waarom er veel zijn die inderdaad voor het "geldelijke" voordeel zijn gegaan en niet voor het "groene". Men is, zonder aanvullende voorwaarden, de mogelijkheid geboden en men heeft daar gebruik van gemaakt. Staat tegenover dat ze sowieso minder uit zijn gaan stoten dan ze anders met hun "fossiele plofkoetsen" gedaan hadden. De Outlander pakt ook zonder laden en met regeneratie wel e.e.a. aan electrische capaciteit. Dus dat gewin hebben we in ieder geval weer gehaald.

Belovende u, daar waar het kan, zoveel mogelijk wel te stekkeren (deze zomer). Wens ik u allen een goed weekend.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door Hansjebrinkers » 20 jun 2015, 16:56

JanPHEV schreef: Uitleg:
Ik kan bij mij opdrachtgever niet laden.
Dus 2 x 65 km = 130 km per dag waarvan effectief zo'n ± 40 km elektrisch.


Beter zo :?: ;)
Zeker, dank voor de opheldering. Opladen bij opdrachtgevers is idd soms lastig, maar aangezien al mijn klanten stopcontacten hebben lukt het eigenlijk overal prima. Meer is niet nodig, en over het algemeen vindt men het leuk. Meestal zorg ik vervolgens voor wat versnaperingen, iedereen gelukkig.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Sycamore
Forumlid
Berichten: 16
Lid geworden op: 06 dec 2013, 15:33

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door Sycamore » 20 jun 2015, 17:58

Ik vind dit weer een schoolvoorbeeld van de totaal onbetrouwbare overheid. Gevolg van die nieuwe regels is natuurlijk een geweldige kapitaalvernietiging. Niet alleen, zoals al genoemd, al die laadpalen die bij het schroot kunnen, ook natuurlijk de auto's (niet alleen de Outlanders) die opeens niets meer waard zijn. Dan heb je wel het z.g. "voordeel" van goedkoop privé overnemen, maar in wezen donder je natuurlijk, met dank aan de overheid, gewoon euro's in de sloot.

En dan al die lease bedrijven, die kunnen opeens een vermogen aan niet gecalculeerde kosten extra gaan afschrijven.
Ook is het niet alleen een onbetrouwbare overheid, ook een uiterst kortzichtige overheid, immers, hybride rijders zijn toch een soort early-adapters. Waar nu het hybride concept natuurlijk nog erg onevenwichtig is (te korte elektrische actieradius, daarom ook die 'weinig opladers', maar dat zijn dus aanloopproblemen), zal dat in de toekomst beter worden. Mensen die nu hybride rijden zullen dan ook veel sneller overstappen naar vervolgmodellen, vervolgens zullen er dan meer navolgers komen.

Ik begrijp dan ook al die kalme reacties hier niet - hybride rijders zouden eigenlijk massaal in opstand :x moeten komen tegen deze totaal onbetrouwbare, kortzichtige overheid.

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door pheventje » 20 jun 2015, 18:16

Toch heb ik het idee dat de verhalen over mensen die nooit laden niet uit onverdachte hoek komen, maar vaak halfjaloerse commentaren zijn en waar door politici luid over wordt getoeterd om bezuinigingen door te kunnen drukken. Voor zover ik begrijp zijn de meeste Outlander rijders bovendien zelfstandigen die de auto zelf betaald hebben, en ook de brandstof zelf moeten betalen. Stroom kost vier cent per kilometer, benzine 12 cent, dus wil je liever laden dan tanken. Dat leasemaatschappijen tien procent (of zoiets) van de Outlanders qua brandstof kunnen volgen omdat ze een tankpas hebben, zegt helemaal niets over de hoofdmoot, die anders gemotiveerd is.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door JanPHEV » 21 jun 2015, 09:48

Hansjebrinkers schreef: Opladen bij opdrachtgevers is idd soms lastig, maar aangezien al mijn klanten stopcontacten hebben lukt het eigenlijk overal prima.
Ik ben er al een paar keer over bezig geweest bij mijn opdrachtgever (groot bedrijf).
Ook uitgelegd dat ik met een stopcontact al blij zou zijn.
Maar tot nu toe alleen de reactie gekregen dat men er mee bezig is..... :cry:
Waarschijnlijk omdat ik van een aantal vaste medewerkers hoor dat hun volgende (bestelde) lease bak een plug-in wordt.
Het laatste wat ik gehoord heb is dat er 5 parkeerplaatsen gaan komen met een oplaadpunt.
Ben benieuwd of dat er voor het eind van het jaar is (zolang loopt mijn huidige contract nog ;) )

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door kobus1967 » 21 jun 2015, 10:51

Als de motivatie om de regels te veranderen het mislopen van inkomsten voor de overheid is dan snap ik het denk ik niet helemaal want ik lees dat veel phev rijders klagen over een hoog verbruik dan komt er toch meer brandstofaccijns binnen :mrgreen:
Linksom of rechtsom moeten de centen de schatkist in en wat is er makkelijker dan het te halen bij dingen die de mensen niet kunnen missen kijk bv naar het voorstel voor btw verhoging.
Wat de politici niet beseffen is dat berekende inkomsten voor de staat altijd tegenvallen omdat het volk de euro's maar 1 keer kunnen uitgeven en niet iedereen krijgt 8000 euro bruto per maand plus gratis reizen en gratis telefoon zoals de 2e kamer leden.

apk61
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 15 aug 2013, 20:18

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door apk61 » 21 jun 2015, 18:05

"Onze" PHEV's worden niet ineens minder waard door dit overheidsbeleid. we hebben 5 jaar lang 0 of 7% bijtelling, dat verandert niet. Na die tijd is de waardevermindering ook niet anders: blijft je zakelijk rijden betaal je 25% bijtelling, prive niets. voor in 2016 aangeschafte PHEV´s ligt dat natuurlijk anders. die zullen een stuk minder verkocht gaan worden. PHEV´s zijn (niet alleen in Nederland) alleen aantrekkelijk bij overheidsbeleid dat ze aantrekkelijk maakt. In de UK krijgt iedereen bij aanschaf 5000 GBP terug van de overheid. Daar rijden ook veel particulieren in een PHEV.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Exit PHEV en soortgenoten ?

Bericht door Anko » 21 jun 2015, 19:18

Dat is denk ik niet helemaal waar. Voor mijn 2013 PHEV wordt in 2018 opnieuw de bijtelling vast gesteld. Zou dat t.z.t. 14% zijn, dan zou mijn auto heel wat aantrekkelijker zijn (om te verkopen of om te houden) dan wanneer het t.z.t. 25% is.

Maar goed, tegen die tijd heb ik 5 jaar lang van 0% bijtelling geprofiteerd en alleen daarmee al heb ik, t.o.v mijn oude 25% diesel, de aanschafwaarde er al helemaal uit. Dus, who cares? Restwaarde heb ik noot heel erg interessant gevonden, voor deze auto :mrgreen:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie