Ingezonden brief Autovisie
-
- Forumlid
- Berichten: 640
- Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32
Re: Ingezonden brief Autovisie
Ik denk dat de techneuten van mitsubishi niet dom zijn.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de parameters waar je rekening mee moet houden totaal anders zijn dan traditioneel.
Wegens het ontbreken van een koppeling en versnellingsbak kan de motor op een ideaal toerental gaan draaien. Ook wegens het ontbreken van diezelfde versnellingsbak en koppeling kan het zijn dat bij bepaalde snelheden deze economischer electrisch op hun plek komen. Een ampère of volt rijdt ook zuinig maar nooit direct aangedreven door de motor.
Het is niet mijn vak dus het kunnen domme redeneringen zijn, ik denk maar hardop. Dus Anko laten we er geen ellenlange discussie van maken. Door moeheid van/voor dit soort discussies lang niet meer gereageerd.
Het zou zomaar kunnen zijn dat de parameters waar je rekening mee moet houden totaal anders zijn dan traditioneel.
Wegens het ontbreken van een koppeling en versnellingsbak kan de motor op een ideaal toerental gaan draaien. Ook wegens het ontbreken van diezelfde versnellingsbak en koppeling kan het zijn dat bij bepaalde snelheden deze economischer electrisch op hun plek komen. Een ampère of volt rijdt ook zuinig maar nooit direct aangedreven door de motor.
Het is niet mijn vak dus het kunnen domme redeneringen zijn, ik denk maar hardop. Dus Anko laten we er geen ellenlange discussie van maken. Door moeheid van/voor dit soort discussies lang niet meer gereageerd.
OUTLAND(CRUIS)ER
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Ingezonden brief Autovisie
Door het ontbreken van een versnellingsbak zit je juist aan een bepaald toerental vast. Dus ik neem aan dat je bedoelt: door het ontbreken van een vaste verbinding tussen motor en wielen. Dus in seriële mode. Snap ik. Maar als seriële aandrijving met bijna lege brandstoftank efficiënter is, waarom dan niet bij goed gevulde brandstof tank? Dat snap ik niet. Als iemand me dat kan uitleggen sta ik daar graag voor open.Reinier L schreef:Wegens het ontbreken van een koppeling en versnellingsbak kan de motor op een ideaal toerental gaan draaien. Ook wegens het ontbreken van diezelfde versnellingsbak en koppeling kan het zijn dat bij bepaalde snelheden deze economischer electrisch op hun plek komen.
Dat lijkt me toch echt een misverstand (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera): "Bij snelheden boven de 50 km/h kan de verbrandingsmotor de wielen rechtstreeks aandrijven via een planeetwielmechanisme om extra vermogen te leveren als dat nodig is"Reinier L schreef:Een ampère of volt rijdt ook zuinig maar nooit direct aangedreven door de motor.
Dat snap ik dan weer niet. Ik vind het prima dat jij reageert op mijn hardop denken. Maar andersom heb je dat liever niet? Als je daar geen zin in hebt, waarom reageer je dan?Reinier L schreef:Het is niet mijn vak dus het kunnen domme redeneringen zijn, ik denk maar hardop. Dus Anko laten we er geen ellenlange discussie van maken. Door moeheid van/voor dit soort discussies lang niet meer gereageerd.
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Ingezonden brief Autovisie
Mechanische overbrenging heeft grote verliezen. Om het maximale uit een benzinemotor te halen hebben ze voor de Fisker Karma alle mechanische overbrenging overboord gegooid. Per wiel een electromotor, een generator aan een benzinemotor en een kleine accu om piekvermogen te leveren is het hele concept van deze auto.
Ik vind het dan ook jammer dat voor de outlander gekozen is voor een mechanisch differentieel op de voor en achteras in plaats van een extra e-motor. Ik kan me echter indenken dat dat de kosten te ver opdrijft.
Over de vergelijking met de Ampera/Prius. Beide zijn in staat om met een planetaire versnellingsbak de motor op een relatief constant toerental te houden, hierbij is de prius met lege accu echter net iets efficiënter dan de ampera. Beide modellen hebben een elektromotor op de vooras en een motor/generator naast de benzinemotor aan de versnellingsbak. Om even idee te geven hoe deze werken hier een "simulator" van dit aandrijfsysteem: http://eahart.com/prius/psd/
Ik vind het dan ook jammer dat voor de outlander gekozen is voor een mechanisch differentieel op de voor en achteras in plaats van een extra e-motor. Ik kan me echter indenken dat dat de kosten te ver opdrijft.
Over de vergelijking met de Ampera/Prius. Beide zijn in staat om met een planetaire versnellingsbak de motor op een relatief constant toerental te houden, hierbij is de prius met lege accu echter net iets efficiënter dan de ampera. Beide modellen hebben een elektromotor op de vooras en een motor/generator naast de benzinemotor aan de versnellingsbak. Om even idee te geven hoe deze werken hier een "simulator" van dit aandrijfsysteem: http://eahart.com/prius/psd/
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
Re: Ingezonden brief Autovisie
Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak
Re: Ingezonden brief Autovisie
Dan zit je m.i. hier op de verkeerde sitetadango schreef:Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak
Re: Ingezonden brief Autovisie
??? Het ging er toch over welke type aandrijving efficienter / beter is?Calx schreef:Dan zit je m.i. hier op de verkeerde sitetadango schreef:Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Ingezonden brief Autovisie
Nu, als je de Outlander in seriële mode vergelijkt met een Outlander in parallelle mode ga ik zonder meer met je mee. Alles wat kan draaien draait in seriële mode nl. gewoon mee. Alleen staat de koppeling open. Je voegt dus wel elektrische verliezen toe maar haalt niet of nauwelijks mechanische verliezen weg. Wat de Outlander doet is m.i. heel slim: zoveel mogelijk mechanisch belasten, dus zonder elektrische omzettingsverliezen, en om tot in het efficiënte werkbereik te komen, belasting via de generator toe voegen.tadango schreef:Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak
Maar als je de tandwielen tussen motor en diff, het diff zelf, de kruiskoppelingen tussen het diff en de wielen weg zou kunnen laten wordt het wellicht een heel ander verhaal. Maar dan gaat het inmiddels niet meer om het verschil tussen seriële en parallelle aandrijving maar tussen 1 of 2 E-motoren per as. En dat is weer een hele stap verder ...
Overigens heb ik een versnellingsbak nog niet heel erg gemist. Maar dat terzijde. Hooguit met caravan er achter zou het prettig zijn om de motor iets meer vermogen op te kunnen laten brengen bij lagere snelheden. Maar zolang nog niet al het beschikbare vermogen daadwerkelijk gebruikt wordt, moet dat ook nog anders op te lossen zijn.
Re: Ingezonden brief Autovisie
Een reactie op de ingezonden brief staat in de nieuwe Autovisie, lijkt meer op hoe de meeste van ons hier het ervaren
Bouke Linssen iemand van hier?
Bouke Linssen iemand van hier?
Laatst gewijzigd door Rutgerg op 30 apr 2015, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- zdDog
- Forumlid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
- Contacteer:
Re: Ingezonden brief Autovisie
+1
De Partij van de Rede
Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming
Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming
-
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49
Re: Ingezonden brief Autovisie
Goed gedaan!
- OutSander
- Forumlid
- Berichten: 1479
- Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
- Locatie: Overijssel
Re: Ingezonden brief Autovisie
Super-stuk! Dat dit door de censuurcommissie olv dhr. Budding is gekomen!
Globale Moderator
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Ingezonden brief Autovisie
Niets aan toe te voegen...
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Ingezonden brief Autovisie
Weer een PHEV in de Autovisie. Tis bijna ieder nummer raak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 407
- Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34
Re: Ingezonden brief Autovisie
Hoe zuur kan je worden dan?
Beetje therapie kan geen kwaad...
Beetje therapie kan geen kwaad...
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Ingezonden brief Autovisie
Therapie kost belastinggeld. Preventief ruimen lijkt me beter.
Re: Ingezonden brief Autovisie
Vooral dat: 'ik hoef het merk niet te noemen'! Zijn de volvo/vw/audi plug ins anders dan?
Re: Ingezonden brief Autovisie
Was gewoon zelf te laat met bestellen... is zeker jaloers..
En waar geven we de bespaarde bijtelling uit?? Inderdaad, in het winkeltje van de auteur...waardoor hij iemand in dienst moet nemen, zijn leverancier meer moet leveren, de fabriek meer moet produceren, zij moeten mensen aannemen etc etc..
Ik er van overtuigd dat de positieve berichten in de media in 2013/2014 over de enorme toename van verkochte (0% en 7%) auto's mede heeft bijgedragen in de opinie van "het volk" dat de economie de goede kant op ging, waardoor "tussen de oren" een verandering is gekomen en mensen weer zijn gaan investeren. Een groot deel van de "crisis" is veroorzaakt door alle negatieve berichten in de media. Als je maar vaak genoeg zegt dat het slecht gaat houden mensen de hand op de knip.. gaat het vanzelf slecht..
gr. Paul (die rustig rijdt met een tevreden 0% -glimlach)
En waar geven we de bespaarde bijtelling uit?? Inderdaad, in het winkeltje van de auteur...waardoor hij iemand in dienst moet nemen, zijn leverancier meer moet leveren, de fabriek meer moet produceren, zij moeten mensen aannemen etc etc..
Ik er van overtuigd dat de positieve berichten in de media in 2013/2014 over de enorme toename van verkochte (0% en 7%) auto's mede heeft bijgedragen in de opinie van "het volk" dat de economie de goede kant op ging, waardoor "tussen de oren" een verandering is gekomen en mensen weer zijn gaan investeren. Een groot deel van de "crisis" is veroorzaakt door alle negatieve berichten in de media. Als je maar vaak genoeg zegt dat het slecht gaat houden mensen de hand op de knip.. gaat het vanzelf slecht..
gr. Paul (die rustig rijdt met een tevreden 0% -glimlach)
- PHEV2014
- Forumlid
- Berichten: 350
- Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49
Re: Ingezonden brief Autovisie
Wow! Die heeft de gifbeker h-e-l-e-m-a-a-l leeggedronken.
Zijn hobby's: demagogie, generaliseren en open-deuren-intrappen.
Zijn opleiding: miscommunicatie.
Zijn (volgens hemzelf) beste eigenschap: het beledigen van mensen die een IQ tot 100 hebben.
Mag ik effe een tèltje?
Zijn hobby's: demagogie, generaliseren en open-deuren-intrappen.
Zijn opleiding: miscommunicatie.
Zijn (volgens hemzelf) beste eigenschap: het beledigen van mensen die een IQ tot 100 hebben.
Mag ik effe een tèltje?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.
- zdDog
- Forumlid
- Berichten: 385
- Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
- Contacteer:
Re: Ingezonden brief Autovisie
Precies, mensen met een IQ daarboven horen niet tot zijn aanhang en laten zich niet door hem tergenPHEV2014 schreef:Zijn (volgens hemzelf) beste eigenschap: het beledigen van mensen die een IQ tot 100 hebben.
De Partij van de Rede
Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming
Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Ingezonden brief Autovisie
Zielig verhaal zeg... De frustratie druipt er vanaf......
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- pheventje
- Forumlid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55
Re: Ingezonden brief Autovisie
Misschien een idee voor de moderatoren: het onderwerp "maximaal gereden afstand op 1 tank benzine" is alleen zichtbaar voor leden. Als dit nou eens openbaar te zien werd, dan kon het toch hier en daar ook goede nieuws zich wat verder verspreiden.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
- mitsufietsie
- Forumlid
- Berichten: 426
- Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16
- Locatie: 013
Re: Ingezonden brief Autovisie
Ja dan kunnen we gelijk bij autoweek een link plaatsen als ze weer beginnen met zeiken.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Ingezonden brief Autovisie
VOOR!pheventje schreef:Misschien een idee voor de moderatoren: het onderwerp "maximaal gereden afstand op 1 tank benzine" is alleen zichtbaar voor leden. Als dit nou eens openbaar te zien werd, dan kon het toch hier en daar ook goede nieuws zich wat verder verspreiden.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- Marcs
- Forumlid
- Berichten: 230
- Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42