Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 16 feb 2015, 13:04

sigmasailor schreef:Niet alleen rijgedrag maar ook de hele trukendoos van voorverwarmen en klooien met (zonder) de verwarming.
En uiteraard zoveel mogelijk opladen.

Eens wat lange snelwegritten betreft; weinig eer te behalen en een actieradius van 450 km valt dan wat tegen. Ik heb er wel lol in om een rit van 45 km (in de zomer) 100% elektrisch te laten verlopen in de luwte van een vrachtwagen (op de A4 scheelt dat een paar minuten). Ja, ik heb de automatische anti bots aan staan.
Heb geen anti bots maar heb ook al 44.1 op een zondag gehaald waarbij 25km op snelweg. Dan heel voorzichtig naar de 100 kruipen en overal onder de max snelheid blijven. Rem ook niet aanraken... Het is een keer leuk, wellicht een 2e keer maar de volgende keer heb je na 30km de motor gewoon weer nodig.....

hansm

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door hansm » 16 feb 2015, 13:37

Dit weekend 440 km gereden op de Duiste autobahn naar Oberhausen (Centro).
Getankt en vol met elektra (28km) moest na 328km al weer tanken.
Kachel aan, 170 waar het kon (cruise control op 180).
Power indicator meestal rechts van het midden (in het wit rechts dus).
Af en toe zie je dan 2km elektra erbij komen als je even afremt op B5.

Geen oplaad mogelijkheid in de Parkhaus bij Centro, dus terug weer halve tank leeg.

Zuinig?

Met mijn VW Passat 1.4 die ik hiervoor had met 70 liter tank kon ik 2 keer op en neer naar Oberhausen en had dan nog benzine over. (ook altijd 170/180)...
Het is dus geen zuinige wagen in vergelijking met andere auto.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jaapv » 16 feb 2015, 13:51

En met een Suzuki Alto kan je vier keer op en neer...
En met een Bugatti 1/4 keer... :roll:

Als je "moest" tanken heb je er beslist niet meer dan een liter of 35/40 in gekregen, Geen wonder dat je andere auto een stukje verder kwam op 70 liter.
Niet dat dat de Outlander zuinig maakt, maar je moet wel vergelijken met soortgelijke autos. Met een benzine Discovery had je nog wel wat meer gebruikt.

hansm

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door hansm » 16 feb 2015, 13:57

Ik verwacht 400km op 40L en geen 300km op 40L in the Outlander.
VW Passat reed 900km op 70L aanmerkelijk goedkoper/zuiniger dus.
Dit onder gelijke omstandigheden dus.
Vandaar dat ik het meldde, ik schrok me rot dat ie al na 300km een nieuwe ladig benzine nodig had.
Dacht even dat er benzine uit mijn tank gestolen was, maar dat bleek dus niet zo te zijn.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jaapv » 16 feb 2015, 14:03

Bij een auto met zo'n gebrek aan stroomlijn en groot front kan je redelijkerwijs niet verwachten dat een hoge snelheid tot zuinige resultaten leidt. Mijn Jaguar reed 1:13 bij 190 - maar 1/3 van de frontoppervlakte, een goede CX waarde en een zuinge Turbodiesel. Bij de Outlander haal je dat wellicht bij 130, wat ook precies de adviessnelheid op de Autobahn is overigens.

hansm

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door hansm » 16 feb 2015, 14:08

Da's waar Jaapv, de adviessnelheid....
Het was de eerste keer dat ik het deed met de PHEV en vond het gewoon tegenvallen.
Het kan allemaal best wel zuiniger en het scheelde precies 3 minuten dat ik eerder in Oberhausen was, dus ook daar leverde het ook niks op.
Het was even voor de kick en uitproberen, maar ik zal me voortaan weer aan de algemeen geldende normale snelheid houden.

Het is trouwens wel leuk om met 170+ door de meest kleine golfjes "gebumperkleeft" te worden.
Alsof je stil staat...
En, nee, geen GTE gezien daar....

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 16 feb 2015, 14:13

jaapv schreef:Bij een auto met zo'n gebrek aan stroomlijn en groot front kan je redelijkerwijs niet verwachten dat een hoge snelheid tot zuinige resultaten leidt. Mijn Jaguar reed 1:13 bij 190 - maar 1/3 van de frontoppervlakte, een goede CX waarde en een zuinge Turbodiesel. Bij de Outlander haal je dat wellicht bij 130, wat ook precies de adviessnelheid op de Autobahn is overigens.
130 doet helaas geen 1:13.... was het maar waar :) Dan was ik blij ;)

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jaapv » 16 feb 2015, 14:18

Nou, ik heb hem eigenlijk best wel geregeld op 12.5 op de autoweg. Maar dan wel met wind mee ;) Moet de wind ook nog draaien op de plaats van bestemming :twisted:


Ik kan me er niet zo over opwinden. Ik heb ooit een ongetemde Volvo 745 turbo gehad - liep 250 en dronk meer benzine dan een Feyenoord fan bier...Een geweldige auto was dat en er ging nog meer rommel in dan in de PHEV.

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 16 feb 2015, 14:38

Autoweg is max 100 ;) 110 kan ook op de snelweg... en dan is 1:13 opeens niet zo gek. Die 20 km/h maakt een groot verschil. 150 maakt tov 130 ook weer een groot verschil. Luchtweerstand loopt hard op dan. Windmee (vooral storm) merk je inderdaad enorm goed. Zo heb ik 1 keer ook iets van 1:12 gehad op de snelweg met 130. De terugreis maakte het weer 1:10 gemiddeld. Dat telt niet, berg af kan hij opeens 1:100 lopen :)

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jvisser » 16 feb 2015, 15:16

hansm schreef:Dit weekend 440 km gereden op de Duiste autobahn naar Oberhausen (Centro).
Getankt en vol met elektra (28km) moest na 328km al weer tanken.
Kachel aan, 170 waar het kon (cruise control op 180).
Power indicator meestal rechts van het midden (in het wit rechts dus).
Af en toe zie je dan 2km elektra erbij komen als je even afremt op B5.

Geen oplaad mogelijkheid in de Parkhaus bij Centro, dus terug weer halve tank leeg.

Zuinig?

Met mijn VW Passat 1.4 die ik hiervoor had met 70 liter tank kon ik 2 keer op en neer naar Oberhausen en had dan nog benzine over. (ook altijd 170/180)...
Het is dus geen zuinige wagen in vergelijking met andere auto.
Verbruik loopt boven de 90 km/h hard op, afhankelijk van de vorm van de auto. De Outlander is echt geen autobahn auto inderdaad, dan is de Passat met een kleinere C waarde (luchtweerstand) een betere optie. Er is geen mogelijkheid dat de Outlander ooit zo zuinig gaat rijden als je veel meer luchtweerstand en meer gewicht hebt.

Zuiniger rijden betekent een kleinere of beter gestroomlijnde auto met een lager gewicht of je rijgedrag aanpassen. Mensen die van een middeklasse auto naar een PHEV gaan om zuiniger te rijden en dan 120+ km/h gaan rijden hebben het niet helemaal gesnapt.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jaapv » 16 feb 2015, 15:22

Nou ja, de contradictie is natuurlijk dat de auto door het comfort en de stilte een heel goede reisauto is - en dan zit de autoweg er automatisch bij. Wordt nog verergerd door het goede doortrekken op hogere snelheden.
Laatst gewijzigd door jaapv op 16 feb 2015, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.

neuroticz
Forumlid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door neuroticz » 16 feb 2015, 16:08

Het is een prima & super zuinige auto.....
*als geen lange afstanden hoeft te rijden
*als de temperatuur boven de 15 graden is
*als je voor de wind hebt
*als je niet boven de 90 km/u komt en rustig optrekt
*als je de kachel / of airco uit laat
*als je de accu elke keer netjes oplaad

Mijn alfa reed ook 1 op 15 bij hoge snelheden, maarja dat was een hele andere auto :roll:

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 16 feb 2015, 20:13

tadango schreef:
Anko schreef:
Hansjebrinkers schreef:Aan de andere kant: ik ben en blijf van mening dat van outlander rijders verwacht mag worden dat ze zich extra inspannen voor verantwoord gedrag. Dus: zo vaak mogelijk stekkeren; defensief rijden; regenereren etc. Dit lijkt me niet meer dan redelijk.
Zonder meer mee eens. :D
Ik dus absoluut niet. Waarom zou je opeens compleet anders moeten gaan rijden om een beetje zuinig te rijden? De rijstijl had eerder ook invloed en was toen ook geen probleem. Waarom zou je met een PHEV nu opeens anders moeten rijden? Alleen maar om het onderste uit de tank te halen? Is het nu opeens onze schuld dat hij niet zo zuinig is????? :evil:
Je hoeft je niet in te spannen omdat hij niet zuinig is. Ik denk dat er wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid bij je ligt om je extra in te spannen, nadat je alle fiscale stimuleringsmaatregelen hebt geaccepteerd. Maar goed, 't heeft geen zin, want je weet best wat er bedoeld wordt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

philip

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door philip » 17 feb 2015, 00:39

:shock:
Appels worden met peren vergeleken. Cw waarde, gewicht wordt achteloos aan voorbijgegaan. 170kmh in een auto van 1800kg met de aerodynamica van een baksteen en dan denken dat dat zuiniger zou moeten zijn dan een kleinere auto omdat het een PHEV is ? :shock:
Zuinig rijden is voor ons sinds wij PHEV rijden een sport geworden 8-) Niet noodzakelijkerwijs als een slak over de weg gaan, maar daar waar mogelijk de technische mogelijkheden van de PHEV maximaal benutten om een zo hoog mogelijk rendement te halen. Elke tankbeurt reken ik uit wat het benzine verbruik was( excl. stroom, want hij gaat trouw elke dag aan de paal) Bij 1: 27 ben ik heel blij, Bij 1: 11, ook want dan weet ik dat ik op vakantie ben geweest met dakkoffer en 120-130kmh heb gereden zonder te kunnen laden.

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 17 feb 2015, 08:28

Anko schreef:Ik denk dat er wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid bij je ligt om je extra in te spannen, nadat je alle fiscale stimuleringsmaatregelen hebt geaccepteerd. Maar goed, 't heeft geen zin, want je weet best wat er bedoeld wordt.
Het is een lease en door wat fouten op het werk is hij voor mij zeker niet veel goedkoper dan een normale auto. Tel daar bij op het hogere verbruik tijdens de vakanties, wat voor eigen rekening komt, en netto zit je ongeveer gelijk. Nog 3 jaar doorbijten ;) Ik ga me echt niet inspannen om het onderste uit de auto te halen. Als jij dat wel wil, fijn voor jouw. Voor mij is het gewoon een dikke SUV, en zo rijdt ik hem ook ;)

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Hansjebrinkers » 17 feb 2015, 22:09

tadango schreef:
Ik dus absoluut niet. Waarom zou je opeens compleet anders moeten gaan rijden om een beetje zuinig te rijden? De rijstijl had eerder ook invloed en was toen ook geen probleem. Waarom zou je met een PHEV nu opeens anders moeten rijden? Alleen maar om het onderste uit de tank te halen? Is het nu opeens onze schuld dat hij niet zo zuinig is????? :evil:
Uiteraard is iedereen hier formeel vrij in, maar het blijkt mogelijk met de outlander (nadrukkelijk afhankelijk van de af te leggen afstand) behoorlijk spaarzaam te zijn met benzine. De outlander blijkt in een aantal situaties spaarzaam, maar in een aantal situaties nadrukkelijk niet. Ik zie de lol wel in van aandacht hiervoor. Wat mij in de discussie soms raakt is dat mensen (binnen en buiten dit forum) soms klagen over het verbruik, maar hiertegenover geen extra inspanning zetten. Met andere woorden, ook een Jaguar kun je zuinig rijden, terwijl je met een 1.4 spaardiesel omgekeerd een hoog verbruik kunt scoren.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 17 feb 2015, 22:29

tadango schreef:Het is een lease en door wat fouten op het werk is hij voor mij zeker niet veel goedkoper dan een normale auto.
Dat moeten dan wel een paar magistrale fouten zijn geweest :mrgreen:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Hansjebrinkers » 19 feb 2015, 23:36

Ik ben d'r inderdaad ook benieuwd naar... ook met 7% bijtelling moet het volgens mij wel erg zijn misgegaan... :o
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 20 feb 2015, 07:14

Verhaal is vrij simpel (ook mijn fout ;)). Er was 1 over in de bestelling, of ik die wou. Prima, valt die in het budget? (werk)Nee, zal er een paar tientjes boven zitten... (had na moeten vragen). Bleek dus toen ik hem had en ik de verrekening zag op de loonstrook dat hij er 120 euro boven zat.... een hoop tientjes. Ach, nog niet zo duur... De volgende rekening was opeens 172 euro... wtf? En nog een correctie van 52 euro? (werk)Ja dat was voor de laadpaal. Hoezo, is van de lease maatschappij toch? (werk)Eeh nee, die is van jouw en dus betaal je hem zelf. Ruim 2500 euro voor dat ding???? Kan die niet terug? (werk)Nee wij wisten ook niet dat het zo duur zou zijn en het wordt gewoon doorberekend met het lease tarief, dus ook weer naar jouw. Dus nu 172 per maand betalen.. Daar komt de wegenbelasting volgend jaar nog bij. Daarnaast kan ik alle andere kosten van de auto ook niet aftrekken van de bijtelling want die is er niet. Door het hoge brandstof verbruik kom ik jaarlijks straks gelijk met een normale zuinige diesel station. Ik had voordat ik iets accepteerde specificaties moeten op vragen maar dat wisten ze zelf eigenlijk ook nog niet eens..... lekker dan.

rutgere
Forumlid
Berichten: 39
Lid geworden op: 06 feb 2014, 12:21

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door rutgere » 20 feb 2015, 08:23

tadango schreef:Verhaal is vrij simpel (ook mijn fout ;)). Er was 1 over in de bestelling, of ik die wou. Prima, valt die in het budget? (werk)Nee, zal er een paar tientjes boven zitten... (had na moeten vragen).
Lullig, was je werkgever er anders mee blijven zitten? Dan hadden ze wel wat water bij de wijn mogen doen. Hier is het gebruikelijk om als je een auto overneemt (die is dan wel al geleverd) je geen eigen bijdrage hebt.
tadango schreef:Door het hoge brandstof verbruik kom ik jaarlijks straks gelijk met een normale zuinige diesel station. Ik had voordat ik iets accepteerde specificaties moeten op vragen maar dat wisten ze zelf eigenlijk ook nog niet eens..... lekker dan.
Bij jou worden de brandstofkosten apart verrekend? Da's wel een manier om mensen te laten laden, maar leuk is anders :(

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 20 feb 2015, 08:29

Er waren 5 besteld en 1 bestelling was over (had ook nergens meer inspraak op). Anders had een ander hem wel genomen denk ik.

Brandstofkosten in het buitenland zijn voor eigen rekening (maar 10x heel nederland door is gratis...) en aangezien ik regelmatig naar duitsland ga en ook naar tjechie tikken de brandstof kosten best aan. Is al snel 600 euro per jaar. Met een diesel veeeeeel minder omdat je dan in NL de tank vol gooit en zo 800km kan rijden. Veel kleine tripjes (vaak 600km) dus zijn de kosten dan een stuk lager... Dan kan je die kosten ook nog van de bijtelling aftrekken dus dubbel voordeel. Tel daar nog een milieu sticker en wat wasstraat muntjes bij op en tikt aan.

Brandstof verbruik schrokken ze enorm van maar ze hebben toegezegd dat dat hun probleem is omdat hun graag die outlanders wouden ;)

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jvisser » 20 feb 2015, 13:47

Toch maar voor de tocht naar het buitenland een paar extra jerrycannetjes inslaan op de brandstofpas :D.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 20 feb 2015, 13:50

Als ik daar ruimte voor had deed ik had ;)

Eric67

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Eric67 » 21 feb 2015, 10:34

tadango schreef:
Anko schreef:Ik denk dat er wel een maatschappelijke verantwoordelijkheid bij je ligt om je extra in te spannen, nadat je alle fiscale stimuleringsmaatregelen hebt geaccepteerd. Maar goed, 't heeft geen zin, want je weet best wat er bedoeld wordt.
Het is een lease en door wat fouten op het werk is hij voor mij zeker niet veel goedkoper dan een normale auto. Tel daar bij op het hogere verbruik tijdens de vakanties, wat voor eigen rekening komt, en netto zit je ongeveer gelijk. Nog 3 jaar doorbijten ;) Ik ga me echt niet inspannen om het onderste uit de auto te halen. Als jij dat wel wil, fijn voor jouw. Voor mij is het gewoon een dikke SUV, en zo rijdt ik hem ook ;)
We moeten met zijn allen wel beseffen dat door deze instelling van de leasegebruikers de overheid de bijtellingsregels heeft bijgesteld. Ook werkgevers halen hierdoor de phevs terug omdat de gebruiker niet met de auto doet waar hij voor bedoeld is.
Heb toevallig een review op autoweek gelezen over mijn in bestelling zijnde GTE; "laadpaal ga ik niet aanschaffen hoor, in de charge mode laad hij zelf bij, scheelt mij weer prive stroom."
Zo gaat een GTE ook gewoon naar de 1:10.

Mijn personeel mag ook een phev leasen ( van welk merk dan ook). De brandstofpas komt dan te vervallen. Moet je eens kijken hoe bewust ze dan met de mogelijkheden van de phev omgaan en wat voor een gemiddeld verbruik eruit komt.

Maar goed, dit is ook al eerder besproken.............blijft alleen een enorme ergernis voor mij persoonlijk dat zulke nono's altijd het hardst klagen :cry:

Fijn weekend allemaal en zuinige km's. ;)

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jaapv » 21 feb 2015, 11:01

Het was ook vrij dom van de overheid om de belastingvoordelen te laten voortbestaan bij wijzigingen aan het bandstofsysteem.

Plaats reactie