Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Verrek, je hebt (een keer ) gelijk. Ik dacht dat hij een keer na 510 km had getankt en daarvoor een keer na 300 km. Maar idd die 300 is 60% van die 510.
Nee, die berekening van hem slaat nergens op. Hij heeft feitelijk 8 liter op de 100 gescoord.
Nee, die berekening van hem slaat nergens op. Hij heeft feitelijk 8 liter op de 100 gescoord.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Nou zo wil ik het ook weer niet zeggen.Anko schreef: Nee, die berekening van hem slaat nergens op. Hij heeft feitelijk 8 liter op de 100 gescoord.
Gunther is er van uitgegaan dat de %EV, op het schermpje voor hem, het deel is wat hij op accu heeft gereden.
Daar heeft Mitsubishi nu net een andere gedachte over.
Bij 8L/100 km vergeet je de elektrische energie!
Dat is ook niet de bedoeling, dus moeten we weten wat er elektrisch verstookt is om te kunnen beoordelen of het verbruik slecht is of niet.
Neemt niet weg dat het starten van de motor voor het verwarmen van het interieur de grootste misser van Mitsubishi is.
En mede veroorzaker van dit soort misrekeningen.
Groet,
WHB
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Nee hoor. Dat vergeet ik niet. Ik ging alleen even in op hoe Gunther zijn benzine verbruik heeft berekend. De door hem berekende 13 op 100 moet dan 8 op 100 zijn. Natuurlijk heeft hij ook stroom verbruikt (al verwacht ik dat dat niet veel zal zijn geweest ), maar daar geeft hij geen info over en klaagt hij ook niet over.WHB schreef:Nou zo wil ik het ook weer niet zeggen.Anko schreef: Nee, die berekening van hem slaat nergens op. Hij heeft feitelijk 8 liter op de 100 gescoord.
Gunther is er van uitgegaan dat de %EV, op het schermpje voor hem, het deel is wat hij op accu heeft gereden.
Daar heeft Mitsubishi nu net een andere gedachte over.
Bij 8L/100 km vergeet je de elektrische energie!
Eens voor wat betreft modellen met elektrische verwarming. Maar voor wat betreft modellen zonder elektrische verwarming, zoals die van Gunther, mag dat toch geen verassing zijn?WHB schreef:Neemt niet weg dat het starten van de motor voor het verwarmen van het interieur de grootste misser van Mitsubishi is.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Zal inderdaad zeker meespelen. Heb op het forum veel kunnen lezen (en gepost) over verbruik. De verschillen zijn groot, en worden voor een groot deel veroorzaakt door het percentage dat je elektrisch kunt rijden. Echter, 13l/100km is met vlag en wimpel hoger dan alle andere gerapporteerde cijfers. Op zich geen onlogische gedachte dus dat manier waarop het vermogen wordt aangesproken wellicht verbeterd kan worden.Anko schreef:Nou Gunther, je hoort het. Het ligt aan je rijstijl
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Meen je dat serieus, hansjebrinkers? Ik dacht dat ik slecht was in het herkennen van sarcasmeHansjebrinkers schreef:Zal inderdaad zeker meespelen. ....Anko schreef:Nou Gunther, je hoort het. Het ligt aan je rijstijl
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Een cursus defensive driving kan wonderen verrichten, zelfs voor de grootste sceptici.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
We hebben het toch nog steeds over Gunther?
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Over rijstijl zou een nieuw draadje gestart kunnen worden, maar is rijstijl wel zo'n bepalende factor. Door luchtweerstand is de maximale (kruis)snelheid de kritische factor, echter mate van accelereren b.v. heeft m.i. weinig invloed zolang we de ICE in z'n optimale bereik kunnen laten werken. Natuurlijk kan in parallelle mode rijstijl wel degelijk iets uitmaken maar in de andere modes heb je het voordeel van de elektromotor waar toerental en acceleratie onbelangrijk zijn.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Ik denk dat de discussie niet over een persoon gaat, wel over iemand de 13l/100km verbruikt, terwijl anderen in het slechtste geval 8-10l/100 km gebruiken. Vaker geschreven: ik heb de fabrieksopgave op accu een aantal keren gehaald met de outlander, maar kan op hetzelfde traject er vrij makkelijk voor zorgen dat ik 20% van de afstand niet electrisch kan afleggen. Mocht ik op dezelfde afstand echt fors gaan versnellen, dan zou me het niet verbazen dat de batterij na 25 km leeg is, ipv na 52 km. Tel hier nog extra verbruik t.g.v. de kachel bij.......
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Hansjebrinkers,
Er is niemand die het nut van defensief rijden zal ontkennen. En ook niemand die zal beweren dat daar voor de meesten niet nog wat te halen valt. Maar het was m.i. niet heel chique om zomaar te schrijven
Als je mensen op wil voeden over het nut van defensief rijden lijkt me het inderdaad beter om dat in een apart draadje te doen en niet gerelateerd aan de vermeende rijstijl van Gunther.
Er is niemand die het nut van defensief rijden zal ontkennen. En ook niemand die zal beweren dat daar voor de meesten niet nog wat te halen valt. Maar het was m.i. niet heel chique om zomaar te schrijven
zonder precies te weten wat de omstandigheden zijn. Want natuurlijk voelt Gunther zich daardoor aangesproken. En jij blijft, ondanks pogingen van anderen om verklaringen te vinden voor die 13 l, halsstarrig bij je standpunt: het ligt aan de rijstijl van Gunther. Zelfs als Sigmasailor voorrekent dat de man zich gewoon verrekend heeft en 8 l gescoord heeft in plaats van 13 l blijf jij aan je standpunt vast houden.Hansjebrinkers schreef:... mensen die altijd als een dolle gaan (zie ook de andere post over een verbruik vah 13 liter/100 km) zullen eigenlijk gewoon het vole pond aan bijtelling moeten betalen.
Als je mensen op wil voeden over het nut van defensief rijden lijkt me het inderdaad beter om dat in een apart draadje te doen en niet gerelateerd aan de vermeende rijstijl van Gunther.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Eens, ik had dat anders kunnen zeggen.
Aan de andere kant: ik ben en blijf van mening dat van outlander rijders verwacht mag worden dat ze zich extra inspannen voor verantwoord gedrag. Dus: zo vaak mogelijk stekkeren; defensief rijden; regenereren etc. Dit lijkt me niet meer dan redelijk. 13l/100km is bijzonder veel, moet echt veel beter kunnen.
Aan de andere kant: ik ben en blijf van mening dat van outlander rijders verwacht mag worden dat ze zich extra inspannen voor verantwoord gedrag. Dus: zo vaak mogelijk stekkeren; defensief rijden; regenereren etc. Dit lijkt me niet meer dan redelijk. 13l/100km is bijzonder veel, moet echt veel beter kunnen.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Zonder meer mee eens.Hansjebrinkers schreef:Aan de andere kant: ik ben en blijf van mening dat van outlander rijders verwacht mag worden dat ze zich extra inspannen voor verantwoord gedrag. Dus: zo vaak mogelijk stekkeren; defensief rijden; regenereren etc. Dit lijkt me niet meer dan redelijk.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Hallo beste mensen,
Aangezien het een weekje geduurd heeft vooraleer mijn account geactiveerd was, dacht ik dat het hier zo'n beetje een slapend forum was. Groot was dan ook mijn verbazing zonet dat er 36 reacties en 600 views op mijn bericht gekomen zijn! Het NL Outlander PHEV forum is alive and kicking!
Nu ga ik eerst jullie reacties lezen. Tot straks.
gr
gun
Aangezien het een weekje geduurd heeft vooraleer mijn account geactiveerd was, dacht ik dat het hier zo'n beetje een slapend forum was. Groot was dan ook mijn verbazing zonet dat er 36 reacties en 600 views op mijn bericht gekomen zijn! Het NL Outlander PHEV forum is alive and kicking!
Nu ga ik eerst jullie reacties lezen. Tot straks.
gr
gun
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Verwarming op minimum (=15C) gezet. Gevolg: bezinemotor draait niet meer ( en verrekt koud in de wagen). Ben vandaag met handschoenen en winterjas gaan rijden. GezelligAnko schreef:@Gunther, heb je al geprobeerd of het verbruik inderdaad lager of zelfs 0 is als je de kachel een keer uit laat? Niet als oplossing, maar als diagnose middel?
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Levensgevaarlijk! Tenzij je natuurlijk zo'n auto hebt die ook automatisch gaat remmen als er gevaar dreigt.jvisser schreef:80-90 op de snelweg, achter een vrachtwagen geplakt.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Dat is inderdaad de logica die ik heb gevolgd.sigmasailor schreef:Als je in de berekening voor 300 km (van 510) uitgaat van de indicatie van 40% ga je de mist in. Die indicatie is echt veel te optimistisch en klopt feitelijk alleen wanneer je echt 100% als EV rijdt. Alle andere waarden zeggen niet zo veel.
Tja, als die indicator niet juist is, dan moet ik op een andere manier meten hoeveel elektriciteit ik "getankt" heb.
Ik weet hoeveel liter benzine ik tank.
Ik weet hoeveel kilometers ik gereden heb, of is die indicator ook niet juist?
Dan moet ik enkel nog aan een correct cijfer zien te geraken voor het elektriciteitsverbruik.
Maar eigenlijk maakt het allemaal niet uit: 1L of 15L. Ik had gehoopt om na een aantal dagen van korte ritten en keurig opladen 's nachts een verbruik te hebben van 0L benzine en dat is dus helemaal niet het geval!
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Je zult merken dat je aardig in die buurt komt als de temperaturen een beetje oploopt.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Ik dus absoluut niet. Waarom zou je opeens compleet anders moeten gaan rijden om een beetje zuinig te rijden? De rijstijl had eerder ook invloed en was toen ook geen probleem. Waarom zou je met een PHEV nu opeens anders moeten rijden? Alleen maar om het onderste uit de tank te halen? Is het nu opeens onze schuld dat hij niet zo zuinig is?????Anko schreef:Zonder meer mee eens.Hansjebrinkers schreef:Aan de andere kant: ik ben en blijf van mening dat van outlander rijders verwacht mag worden dat ze zich extra inspannen voor verantwoord gedrag. Dus: zo vaak mogelijk stekkeren; defensief rijden; regenereren etc. Dit lijkt me niet meer dan redelijk.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Laten we nu wel realistisch blijven. 95% van ons heeft de auto gekocht voor de fiscale voordelen, zonder ook maar te vragen wat het gebruik was. Het is geweldig dat het concept een aantal gebruikers tot milieuriddders gemaakt heft, maar achteraf klagen over het benzinegebruik is toch werkelijk mosterd na de maaltijd.
En ja, ik weet wat de officiele testcyclus van de EU oplevert, maar als je ook maar even dieper graaft, weet je vooraf dat deze alleen maar geschikt is om soortgelijke autos te vergelijken en dat hij geen indicatie geeft van het dagelijkse gebruik.
Je rijdt hier 1800 KG SUV met de aerodynamica en frontale oppervlakte van Het Rijksmuseum.
Dat zal altijd een redelijke hoeveelheid energie kosten, hoe je het ook wendt of keert.
En ja, ik weet wat de officiele testcyclus van de EU oplevert, maar als je ook maar even dieper graaft, weet je vooraf dat deze alleen maar geschikt is om soortgelijke autos te vergelijken en dat hij geen indicatie geeft van het dagelijkse gebruik.
Je rijdt hier 1800 KG SUV met de aerodynamica en frontale oppervlakte van Het Rijksmuseum.
Dat zal altijd een redelijke hoeveelheid energie kosten, hoe je het ook wendt of keert.
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Misschien was het wel verkeerd om aan te nemen dat met een onzuinige rijstijl de fabriekscijfers haalbaar zijn? Zoals al eerder aangegeven is de rijstijl meer van invloed op het verbruik dan de auto. Je kan met een dikke BMW ook extreem zuinig rijden, deze heeft echter ook het motorvermogen om op hoge snelheden en lange stukken (relatief) zuinig te rijden. Een PHEV is helemaal gericht op korte ritten op minder hoge snelheden. Als je doel is om lange stukken autobahn-style te rijden was de PHEV misschien niet de optimale keuze?tadango schreef: .....
Ik dus absoluut niet. Waarom zou je opeens compleet anders moeten gaan rijden om een beetje zuinig te rijden? De rijstijl had eerder ook invloed en was toen ook geen probleem. Waarom zou je met een PHEV nu opeens anders moeten rijden? Alleen maar om het onderste uit de tank te halen? Is het nu opeens onze schuld dat hij niet zo zuinig is?????
Zal nog maar even een linkje plakken hier naar de topgear aflevering waar het bovenstaande duidelijk uitgelegd word.
http://www.bbcamerica.com/top-gear/vide ... sty-prius/
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Fabriek's cijfers zijn "nooit" haalbaar bij normaal gebruik, alleen als je er enorm je best voor gaat doen. Het ging mij om de opmerking dat je je als outlander PHEV rijder moet aanpassen om zo zuinig mogelijk te rijden. Dat slaat nergens op
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Feit is dat het (je best doen op zuinig rijden) juist bij de PHEV wel meer effect heeft dan bij een 'gewone' auto; het loont dus zeker. Ja; ik ging eerst ook voor de belastingvermijding maar ben de lol van zo zuinig mogelijk rijden (en zonnepanelen en andere besparingen) wel gaan inzien.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Juist dan is het best knap dat ik (bij ongeveer gelijke rijstijl) nu 'maar' 6 of 7 liter benzine nodig heb in plaats van 8 liter diesel bij een Rijksmuseum op wielen van BMW (X3 met gechipte 3.0 turbo diesel).jaapv schreef: Je rijdt hier 1800 KG SUV met de aerodynamica en frontale oppervlakte van Het Rijksmuseum.
Dat zal altijd een redelijke hoeveelheid energie kosten, hoe je het ook wendt of keert.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Je bedoelt dat je rij gedrag hem sneller onzuinig maakt dan een andere auto Dat zit hem vooral in de snelheid vanwege de enorme lucht weerstand.sigmasailor schreef:Feit is dat het (je best doen op zuinig rijden) juist bij de PHEV wel meer effect heeft dan bij een 'gewone' auto; het loont dus zeker. Ja; ik ging eerst ook voor de belastingvermijding maar ben de lol van zo zuinig mogelijk rijden (en zonnepanelen en andere besparingen) wel gaan inzien.
Ik ben ook een stuk rustiger gaan rijden als het elektrisch net haalbaar moet zijn. Je wilt dat dan ook echt halen. Op de snelweg blijf ik lekker van tankstation naar tankstation rijden want zuinig op de snelweg is gewoon onmogelijk (als je normaal rijdt en niet gaat bumperkleven achter een vrachtwagen....).
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend
Niet alleen rijgedrag maar ook de hele trukendoos van voorverwarmen en klooien met (zonder) de verwarming.
En uiteraard zoveel mogelijk opladen.
Eens wat lange snelwegritten betreft; weinig eer te behalen en een actieradius van 450 km valt dan wat tegen. Ik heb er wel lol in om een rit van 45 km (in de zomer) 100% elektrisch te laten verlopen in de luwte van een vrachtwagen (op de A4 scheelt dat een paar minuten). Ja, ik heb de automatische anti bots aan staan.
En uiteraard zoveel mogelijk opladen.
Eens wat lange snelwegritten betreft; weinig eer te behalen en een actieradius van 450 km valt dan wat tegen. Ik heb er wel lol in om een rit van 45 km (in de zomer) 100% elektrisch te laten verlopen in de luwte van een vrachtwagen (op de A4 scheelt dat een paar minuten). Ja, ik heb de automatische anti bots aan staan.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)