Golf GTE

Voor geklets over van alles en nog wat, dat niet in de andere topics thuishoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Golf GTE

Bericht door PHEV2014 » 11 feb 2015, 21:44

Voor ik de Outlander kocht, heb ik ook met een GGTE gereden. Totaal onvergelijkbaar: rijdt desgewenst als een dolle, ligt als een strijkijzer op de weg en heeft een kofferbak ter grootte van het dashboardkastje van de Outlander. Allemaal leuk en aardig, maar mijn interesse gaat vooral uit naar het gekozen PHEV-concept.

De auto heeft een DSG-bak die zowel bij ICE als E gebruikt wordt. Een DSG levert ongeveer 10% aandrijfverlies op. Waarom dan ook bij E-rijden?

Eigenaardigheid bij B-afremmen: de remlichten gaan dan branden bij het loslaten van het stroompedaal. Achterliggers worden daar niet blij van.

Intussen zie je op het VW-forum de eerste verbazing over de tegenvallende verbruikscijfers. Waar kennen we dat ook alweer van... :mrgreen: "Als de accu leeg is, heb je een zware Golf met een relatief kleine motor er in"

Het is dus ook bij VW nog niet perfect, ondanks de late instap in het PHEV-rijden.

Ik kon en kan weinig gedetailleerde technische info over de GGTE vinden. Iemand een bron?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: Golf GTE

Bericht door OutSander » 12 feb 2015, 07:54

PHEV2014 schreef:Ik kon en kan weinig gedetailleerde technische info over de GGTE vinden. Iemand een bron?
Was toch iemand hier die ook nog een Golf GTE gekocht heeft? Euh, Eric67!

http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... gte#p42686
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

tadango

Re: Golf GTE

Bericht door tadango » 12 feb 2015, 08:01

Jammer, zou anders een goed alternatief zijn (je hebt ook een station ;))

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Golf GTE

Bericht door PHEV2014 » 12 feb 2015, 12:07

OutSander schreef:
PHEV2014 schreef:Ik kon en kan weinig gedetailleerde technische info over de GGTE vinden. Iemand een bron?
Was toch iemand hier die ook nog een Golf GTE gekocht heeft? Euh, Eric67!

http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... gte#p42686
Ik bedoel gedetailleerde technische info over het PHEV-concept. Zoals bv het AMT-artikel over de Outlander.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Eric67

Re: Golf GTE

Bericht door Eric67 » 12 feb 2015, 18:31

tadango schreef:Jammer, zou anders een goed alternatief zijn (je hebt ook een station ;))
Golf GTE station is (nog) niet leverbaar. Passat GTE komt er wel aan. Ook als station.

Eric67

Re: Golf GTE

Bericht door Eric67 » 12 feb 2015, 23:03

PHEV2014 schreef: Eigenaardigheid bij B-afremmen: de remlichten gaan dan branden bij het loslaten van het stroompedaal. Achterliggers worden daar niet blij van.
Dit heeft de PHEV dan weer bij ingeschakelde ACC. Ook zeer irritant.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Golf GTE

Bericht door PHEV2014 » 13 feb 2015, 12:02

Uit mededogen voor mijn achterliggers heb ik dan ook geen ACC genomen :mrgreen: (of was het nou iets met "vond ik te duur")

Bij ACC kan ik de remlichten nog wel ergens rechtvaardigen: de auto remt dan echt af voor een voorligger, toch?


On-topic: Nog steeds niemand met een bron voor "diepe" technische GTE-info?
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Golf GTE

Bericht door ictijoos » 13 feb 2015, 21:11

Ik weet niet hoe diep de Technische info van de GTE moet gaan, maar ik heb op de Mercedes B Electric Drive zo'n beetje alle auto's waarin stroom past mee naar huis gehad en minstens enkele dagen in gereden.

Dus ook de E-Golf, E-Up, Soul EV, Tesla...

O ik moet nog naar de Ford C-max meevragen. Ik heb met een voorloper (US-uitvoering) wel gereden maar nog nooit met de Europese versie.

En helaas nog niet met de Mirai mogen rijden. het moest blijven bij kijken. Wel met de IX35 waterstof.

Ik heb dus wel wat vergelijkingsmateriaal.

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Golf GTE

Bericht door PHEV2014 » 13 feb 2015, 21:58

Bedankt voor het aanbod. Ik zoek iets als dit: http://www.amt.nl/PageFiles/24061/001_1398437516214.pdf , maar dan van de GTE.
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Golf GTE

Bericht door Hansjebrinkers » 14 feb 2015, 00:33

PHEV2014 schreef:........rijdt desgewenst als een dolle.....
Inderdaad, als je E+benzine aanspreek zal dit ongetwijfeld zo zijn. Echter, het is nadrukkelijk de vraag of dit de bedoeling is van auto's waarvoor nu nog 7% bijtelling van toepassing is. Zoals vaker geschreven: mensen die niet regelmatig laden, danwel mensen die altijd als een dolle gaan (zie ook de andere post over een verbruik vah 13 liter/100 km) zullen eigenlijk gewoon het vole pond aan bijtelling moeten betalen. Voor belastingvoordeel mag van de gebruiker verwacht worden dat hij in ieder geval enig bewustzijn laat zien. Gelukkig voor de 1000-en leaders die hier geen boodschap aan hebben: de fiscus maakt het gelukkig niet uit.
Laatst gewijzigd door Hansjebrinkers op 14 feb 2015, 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Golf GTE

Bericht door ictijoos » 14 feb 2015, 01:06

PHEV2014 schreef:Bedankt voor het aanbod. Ik zoek iets als dit: http://www.amt.nl/PageFiles/24061/001_1398437516214.pdf , maar dan van de GTE.
OK, duidelijk. Maar die info zul je niet vinden, want een GTE heeft helemaal niet zo'n geavanceerde techniek.

Bij de Outlander PHEV is de aandrijving en de ideeën over wat verwacht men van de auto, volledig vanaf stand 0 opnieuw ingevuld. Dan krijg je als ontwikkelaar uitdagingen en invullingen, en daarmee bouw je een nieuw concept.

Bij de Volvo V60 lijkt het alsof 2 teams een auto gebouwd hebben. Het ene kiest een motor en de voorkant, en team 2 krijgt de halve kofferbak en mag daar accu en aandrijving als EV in stoppen. Als beide motoren werken noemen we het 4wd en laden doe je door met de aandrijving aan de voorkant, de achterwielen met dynamo over de straat te trekken.

Omdat je met 2 individuele technische aandrijvingen te maken hebt, heb je nog enkele uitdagingen dat voor en achter dezelfde kant op rijden en dat de achterwielen niet de voorkant inhalen, maar dat was het dan.

Bij de golf, en alles wat nu uit komt, hebben de techneuten nog veel en veel minder fantasie gehad. Je neemt een volledig werkende benzine-auto of diesel, met versnellingsbak en alles en kijkt hoe je daar een elektromotor in stopt. En dat doe je door eens goed naar de koppeling te kijken. Als je daar een spoel in bouwt, hoef je niet verder na te denken. Stroom erop, en je hebt koppel die de benzinemotor ontlast. Zo zeer zelfs dat je je kunt permitteren om de benzinemotor los te koppelen tijdens een stadsrit.

Voor diegene die niet in techniek geïnteresseerd is, vindt dat een auto slechts moet rijden en 7% bijtelling moet hebben, geeft deze oplossing voldoende houvast om het te kopen. En in alle eenvoud is het best praktisch. Dit zet je zo over in ieder type auto. Omdat fout schakelen duur kan zijn, standaard een automaat en klaar.

De nog te verschijnen ASX en pickup van Mitsubishi krijgen ook meer techniek die minder geavanceerd is qua ontwerp.

Maar Mitsubishi heeft een phev die volledig uniek s. Geen een auto op de markt is een volledige herontwikkeling.

Je moet al naar een Toyota i-road of zo kijken om een andere invulling van genialiteit te zien. De Volvo had nog wat vernieuwde techniek om eed handel goed rijdend te krijgen. BMW deed 5 jaar geleden al een hybird 7-serie leveren, waarbij bij het totale ontwerp, Volkswagen slechts een grotere accu die via een stekker gerladern kan worden heeft toegevoegd.

Snelladen of uberhaupt slim nadenken over laden, deden de meeste fabrikanten niet met uitzondering van alleen Renault met de Zoë. Maar ook dat ontwerp was achteraf te moeilijk. De nieuwe generatie is primitiever, maar betrouwbaarder.

Onze PHEV zal waarschijnlijk het museum in gaan, naast de wankelmotor en andere geniale ideeën.

Eric67

Re: Golf GTE

Bericht door Eric67 » 14 feb 2015, 22:01

PHEV2014 schreef:
Bij ACC kan ik de remlichten nog wel ergens rechtvaardigen: de auto remt dan echt af voor een voorligger, toch?

?
Nee, remlichten gaan ook aan als de snelheid te hoog oploopt, holletje af, of nadat je gas hebt bijgegeven om in te halen; gas los is afremmen naar ingestelde snelheid MET REMLICHTEN...

Plaats reactie