speling in versnellingspookje

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Plaats reactie
Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

speling in versnellingspookje

Bericht door Pleiades » 24 jan 2014, 16:30

Er zit een heel klein beetje speling in mijn versnellingspook. Ik kan hem in de ruststand een klein beetje heen en weer wiebelen, net alsof ie een beetje los zit. Heb het gevoel dat het gaat om het afwerk stukje plastic wat los zit maar toch,heeft iemand anders dat ook, of moet ik hem vast gaan laten zetten? Geen idee wat voor electronica er allemaal onder zit en ik wil problemen voorkomen ipv genezen op een moment dat het niet uit komt. Of moet ik niet zeuren?

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door sigmasailor » 24 jan 2014, 18:37

Hoeveel meter speling hebben we het over?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

vanisher
Forumlid
Berichten: 395
Lid geworden op: 08 jul 2013, 20:47

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door vanisher » 24 jan 2014, 19:23

jemig.... ik zit er max 2x per rit aan... D en R.

Owja, de deuren gaan ook open :shock:

Phevtreb

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Phevtreb » 24 jan 2014, 19:50

Ik heb dat ook, lijkt me niet echt een probleem...

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Pleiades » 27 jan 2014, 09:57

@ Sigmasailor 0.001 meter
@ vanisher vervuiling van topic
@ Phevtreb dank dat wilde ik lezen

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door sigmasailor » 27 jan 2014, 12:31

Zou ik me dan maar niet druk om maken.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

micphev

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door micphev » 13 jun 2014, 19:33

Iemand al terug geweest om dit te herstellen...? Lijkt mij het vastdraaien van een boutje...de vraag is hoe eea gedemonteerd moet worden.

Phevtreb

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Phevtreb » 13 jun 2014, 22:07

Mijn moeder heeft vorige week mijn auto even meegenomen om even wat spullen weg te brengen naar een klant, voordat ze wegreed kwam ze al weer binnen... met pookje in de vingers..... :? Ik was al bang dat het allemaal kapot was, maar het pookje is gewoon een stukje plastic wat op een ijzeren stangetje geklikt zit, ik kon het er zo weer op klikken en het zit nu weer net zo stevig (met nog steeds een beetje speling) als voordien.

Dus als je wilt weten het hoe zit, even m'n moeder uitnodigen.. :lol:
Je kunt ook zelf even aan het pookje trekken, dan komt hij eraf en kun je het zien, je drukt hem er zonder zonder schade oid te veroorzaken weer op..

micphev

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door micphev » 14 jun 2014, 07:32

"Dus als je wilt weten het hoe zit, even m'n moeder uitnodigen.. :lol: " -> Thx ;-)

Dus al ik het goed begrijp zit de speling dus in het mechniek onder de stang, dus niet in het montage van de plastic op het de stang...wat ik in eerste instantie dacht.

Phevtreb

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Phevtreb » 14 jun 2014, 15:05

De speling zit in het plastic, het pookje is gewoon iets ruimer dan het ijzeren stangetje waar hij over heen gaat, that's all. Ik zou er geen probleem van maken, ik doe dat in ieder geval niet.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Pleiades » 14 jun 2014, 23:08

Zal wel weer een veiligheid reden zijn dat je bij verkeerd gebruik eerst het plastic pookje afbreekt in plaats van het risico de gehele installatie kapot te maken.

micphev

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door micphev » 03 jul 2014, 21:04

Phevtreb schreef:De speling zit in het plastic, het pookje is gewoon iets ruimer dan het ijzeren stangetje waar hij over heen gaat, that's all. Ik zou er geen probleem van maken, ik doe dat in ieder geval niet.
"het pookje is gewoon iets ruimer dan het ijzeren stangetje waar hij over heen gaat"?
...weet je het zeker? Als dit echt zo is dan zal je hem zo uit kunnen trekken zonder enige weerstand.
Het lukt mij iig niet zonder kracht te zetten. Volgens mij zit de speling onder de pook. Mijn dealer weet er geen raad mee dan te zeggen dat ze allemaal een beetje speling hebben. Klopt niet want de auto's die bij hem in de showroom staan hebben die speling dus niet.
Oepsss...

Phevtreb

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Phevtreb » 03 jul 2014, 22:53

Dat weet ik zeker, hij zit geborgd met een veertje, even door de weerstand trekken en hij is eraf. Je klikt hem er ook zoo weer op

micphev

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door micphev » 25 nov 2014, 22:33

Beste mensen,

Ik weet dat de meeste PHEV's (na verloop van tijd) last hebben van de speling. Alle demo modellen PHEV in Parijs (AutoSalon Parijs 2014) hebben dit ook. De ene meer speling dan de andere. Bij één lijkt de pook zelfs bijna los te komen. Geeft geen gevoel van kwaliteit. :D

Mijn dealer doet hier iig niets aan. Ik wil er zelf niet aan sleutelen omdat ik niet echt handig ben. Wil graag de pook graag weer "strak" krijgen. Ben wel benieuwd of er inmiddels PHEV rijders zijn die via de dealer een structurele oplossing heeft voor dit afwerkingsmissertje van de Outlander....

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door mr76 » 26 nov 2014, 09:37

een normale versnellingsbak heeft toch ook spelling, daar staat de pook zelfs te schudden.

kan je niet beetje tape om het staafje doen? of goede kit? ben je er vanaf denk ik. op eigen risico uiteraard. :lol:

ik merk zelf niks van de spelling eerlijk gezegd.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door ictijoos » 26 nov 2014, 19:32

Geweldig item. De PHEV heeft niet eens een conventionele versnellingsbak. Het pookje is een schakelaar, net zoals de knop van de verlichting of de ruitenwissers.

We hebben alleen de vijfde versnelling en een koppeling die automatisch gaat om die aandrijfas aan de wielen te koppelen of niet. Maar het meganiek zit niet in de buurt van het pookje en werkt vanuit het motormanagement, en niet vanuit de gebruiker.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Pleiades » 27 nov 2014, 12:56

Als topic starter, die van mij wiebelt nog steeds en dealer kan/wil er niets aan doen. Mijn hoop vestig ik op onze forum techneuten die hier serieus eens naar gaan kijken net zoals ze dat hebben gedaan bij de rammel in het dak die ze hebben opgelost.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door sigmasailor » 27 nov 2014, 13:18

Er af trekken en met tandenstoker ertussen weer terugplaatsen?
Phevtreb kent iemand die het er zo voor je vanaf haalt.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Phevtreb

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door Phevtreb » 25 jan 2015, 23:58

Sterker nog, als je even bij phevtreb langs komt, dan trekt hij hem er persoonlijk voor je af. En wil hem er natuurlijk ook wel weer voor je opzetten.

tadango

Re: speling in versnellingspookje

Bericht door tadango » 26 jan 2015, 11:52

Ik merk het niet maar als het gebeurd dan draai ik een stukje plakband rond de pen. Werkt altijd en overal als oplossing :)

Plaats reactie