GAS installatie in mitsubishi PHEV
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
http://www.energyexpo.nl/nieuws/the-egg ... p-groengas en http://www.groengasmobiel.nl/financiele ... subsidies/
Dat wiel is een jaar geleden al uitgevonden
Dat wiel is een jaar geleden al uitgevonden
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Even terugkomend op jullie gas inbouw. Bij mijn slurpende dodge 1500 met een 5,7 v8 merk je bijna niet meer of de auto op ga loopt of op benzine.
Nu een prins installatie erin en deze volgt gewoon de signalen van de benzine injectoren en zet de benzine uit.
Enigste is met het opstarten van de motoren gebeurt altijd op benzine dus het systeem zou je dan zo moeten maken dat je altijd de charge knop in hebt zodat de motor achter elkaar blijft lopen om de accu op te laden is deze vol dan de accu leeg rijden etc. etc.
Maar ik vraag me af of een gas inbouw consequenties heeft voor de 5 jaar 0% regeling het gaat toch wanneer de auto op naam stond niet om wijzigingen.
Als de auto op gas loopt zal deze een nog gunstige uitstoot hebben.
Ik weet dat ze in Duitsland wat verder zijn om hybride op gas te laten lopen.
Nu een prins installatie erin en deze volgt gewoon de signalen van de benzine injectoren en zet de benzine uit.
Enigste is met het opstarten van de motoren gebeurt altijd op benzine dus het systeem zou je dan zo moeten maken dat je altijd de charge knop in hebt zodat de motor achter elkaar blijft lopen om de accu op te laden is deze vol dan de accu leeg rijden etc. etc.
Maar ik vraag me af of een gas inbouw consequenties heeft voor de 5 jaar 0% regeling het gaat toch wanneer de auto op naam stond niet om wijzigingen.
Als de auto op gas loopt zal deze een nog gunstige uitstoot hebben.
Ik weet dat ze in Duitsland wat verder zijn om hybride op gas te laten lopen.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ben zelf nog niet in bezit van een PHEV (volgende maand pas)
Maar had zelf ook eens gezocht naar gas inbouw voor de PHEV.
Kwam toen op deze site (geen aandelen oid) en het is dus al wel eerder gedaan:
http://lpginbouwspecialist.nl/page82.ph ... 1&image=40
Los je ook direct het probleem van een te kleine benzine tank mee op.
Iemand ervaring mee?
Maar had zelf ook eens gezocht naar gas inbouw voor de PHEV.
Kwam toen op deze site (geen aandelen oid) en het is dus al wel eerder gedaan:
http://lpginbouwspecialist.nl/page82.ph ... 1&image=40
Los je ook direct het probleem van een te kleine benzine tank mee op.
Iemand ervaring mee?
-
- Forumlid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 28 okt 2013, 14:15
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ik blijf het ook interessant vinden. Ik heb ze een mailtje met vragen gestuurd.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Zojuist reactie gekregen van inbouwer:
Wij kunnen voor uw Mitsubishi Outlander PHEV een Prins VSI 2.0 LPG, G3 installatie speciaal voor deze auto ontwikkeld aanbieden voor € 2450,-* incl. 21% BTW.
Deze aanbieding bestaat uit:
- Valve-care kleppensmeersysteem
- Tank van 70 liter dwars tegen de achterbank geplaatst*
- Speciale afwerking over de LPG tank voor geluid reductie tegen het in- en uitschakelen van het systeem wat geregeld door hybride systeem.
- Vulaansluiting in benzineklep
- RDW afmelding G3, en montage van het systeem met gebruik van RVS montage steunen.
- Volle Lpg tank bij aflevering
- 3 jaar garantie op systeem
- Gratis uitleenauto tijdens de inbouw (ex. brandstof)
* Er zijn meerdere varianten mogelijk als u wenst, echter is deze aanbieding qua actieradius en prijsverhouding de beste optie.
Het is nu lastig te bepalen wat de terug verdientijd is maar als ik rekening hou met huidige km's en daar mijn dagelijkse WW verkeer wat electrisch kan ervanaf haal dan zou ik op een terug verdientijd van 2 jaar komen. (uitgaande 20% meer verbruik LPG in plaats van benzine) en de huidige brandstof prijzen.
Alleen zonde van de ruimte want die tank neemt wel wat ruimte in.
Wij kunnen voor uw Mitsubishi Outlander PHEV een Prins VSI 2.0 LPG, G3 installatie speciaal voor deze auto ontwikkeld aanbieden voor € 2450,-* incl. 21% BTW.
Deze aanbieding bestaat uit:
- Valve-care kleppensmeersysteem
- Tank van 70 liter dwars tegen de achterbank geplaatst*
- Speciale afwerking over de LPG tank voor geluid reductie tegen het in- en uitschakelen van het systeem wat geregeld door hybride systeem.
- Vulaansluiting in benzineklep
- RDW afmelding G3, en montage van het systeem met gebruik van RVS montage steunen.
- Volle Lpg tank bij aflevering
- 3 jaar garantie op systeem
- Gratis uitleenauto tijdens de inbouw (ex. brandstof)
* Er zijn meerdere varianten mogelijk als u wenst, echter is deze aanbieding qua actieradius en prijsverhouding de beste optie.
Het is nu lastig te bepalen wat de terug verdientijd is maar als ik rekening hou met huidige km's en daar mijn dagelijkse WW verkeer wat electrisch kan ervanaf haal dan zou ik op een terug verdientijd van 2 jaar komen. (uitgaande 20% meer verbruik LPG in plaats van benzine) en de huidige brandstof prijzen.
Alleen zonde van de ruimte want die tank neemt wel wat ruimte in.
-
- Forumlid
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Hallo Btienhoven,
Heb je gevraagd hoe ze het met het starten en tussentijds aanspringen doen?
Je kan nog best een behoorlijk benzineverbruik houden als hij telkens bij het aanspringen op benzine begint.
En hoe zit het met Wegenbelasting?
Groet,
WHB
Heb je gevraagd hoe ze het met het starten en tussentijds aanspringen doen?
Je kan nog best een behoorlijk benzineverbruik houden als hij telkens bij het aanspringen op benzine begint.
En hoe zit het met Wegenbelasting?
Groet,
WHB
-
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
wat zeggen ze over bijtelling en wegenbelasting?
hij is wel groot idd en op ongunstige plek. Vind het ook wel duur, 2 jaar terug een lpg installatie in een nissan laten bouwen, kostte toen nog geen 1500euro.
Rij nu 20.000 tot 25.000km per jaar, moet om de 800km tanken is 25x tanken a 40 liter is 1000liter per jaar, verschil lpg / benzine ca. 90cent. scheelt 900euro per jaar, dus ja terugverdien tijd ca. 2,5 jaar.
hij is wel groot idd en op ongunstige plek. Vind het ook wel duur, 2 jaar terug een lpg installatie in een nissan laten bouwen, kostte toen nog geen 1500euro.
Rij nu 20.000 tot 25.000km per jaar, moet om de 800km tanken is 25x tanken a 40 liter is 1000liter per jaar, verschil lpg / benzine ca. 90cent. scheelt 900euro per jaar, dus ja terugverdien tijd ca. 2,5 jaar.
-
- Forumlid
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 15 jul 2013, 07:19
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Hoeveel extra KM kan je ongeveer rijden met die 70 liter gas?
-
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
zal ca. 1:10 wel zijn, 80% vulling dus bijna 560km, je moet gas niet leeg rijden.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Vergeet niet de wegenbelasting vanaf 2016 mee te rekenen.mr76 schreef:wat zeggen ze over bijtelling en wegenbelasting?
hij is wel groot idd en op ongunstige plek. Vind het ook wel duur, 2 jaar terug een lpg installatie in een nissan laten bouwen, kostte toen nog geen 1500euro.
Rij nu 20.000 tot 25.000km per jaar, moet om de 800km tanken is 25x tanken a 40 liter is 1000liter per jaar, verschil lpg / benzine ca. 90cent. scheelt 900euro per jaar, dus ja terugverdien tijd ca. 2,5 jaar.
-
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
ja idd, wegenbelasting komt er dan ook nog bij... conclusie is dan snel niet lonend denk ik. tenzij je meer actieradius zou willen.
-
- Forumlid
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Dan plaats je toch ipv zo een enorme gastank een extra benzine tank is dat ook opgelost en heb je toch bijna 100 liter van je bagageruimte ingeleverd maar dan kan je natuurlijk weer iets op je dak leggen wat de wintersporters ook doen, maar ja dan wordt je verbruik weer hoger.. Lijkt wel op verhaal van Ali babi.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Hieronder de reactie vd leverancier:WHB schreef:Hallo Btienhoven,
Heb je gevraagd hoe ze het met het starten en tussentijds aanspringen doen?
Je kan nog best een behoorlijk benzineverbruik houden als hij telkens bij het aanspringen op benzine begint.
En hoe zit het met Wegenbelasting?
Groet,
WHB
Het starten gebeurd in principe op benzine en schakelt dan over naar LPG
Dit is afhankelijk van temperatuur en toestand van de motor
De temperatuur moet minimaal 30 graden zijn en dan is het nog tijdsafhankelijk
Bij 30 graden motor temperatuur is na het starten 15 sec en met 80 graden is het 0,5 sec de overschakeltijd is dan lineair van de 30 gr. t/m 80 gr.
Tijdens elektrisch rijden loopt de motor niet en is het lpg systeem ook in rust als de motor aanspringt is het afhankelijk waar de temperatuur van de motor is en schakelt het systeem automatisch over naar LPG.
De vrijstelling blijft bestaan zover het ons bekend is.
Aanvulling na 2016 zal dus wel g3 wegenbelasting moeten worden betaald.
Dat is momenteel in zuid holland €1320 ipv €916 meerprijs is dus €404 per jaar.
-
- Forumlid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 28 okt 2013, 14:15
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Buiten de aanbiedingstekst gaven ze nog het volgende aan:
Voor mij geen optie meer. Zowel de laadruimte als de trekhaak zijn me te veel waard om op te geven.Onder de auto een tank plaatsen is mogelijk echter is deze met een zeer kleine inhoudt (max. +/- 30 ltr. Bruto uit mijn hoofd)en moet de uitlaat en achterdemper aangepast worden en mag er geen trekhaak aanwezig zijn.
Onze ervaringen zijn zeer positief met hybride voertuigen wij hebben er middels diverse rondrijden op zowel LPG als CNG. Voor zover het ons nu bekent is heeft de inbouw geen invloed op de wegenbelasting en bijtelling. De fabriekgarantie vervalt op de onderdelen die door LPG defect kunnen raken denk hierbij aan de kleppen van de motor hiervoor bieden wij u de Valve-care garantie aan
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Er is een Prius2-rijder die de LPG-installatie heeft verwijderd, omdat per 1-1-14 er weer wegenbelasting betaald moest worden. Hij heeft er een jaar of twee mee gereden en de gasinstallatie was er net uit.
Als je veel rijdt haal je misschien de kosten er vóór 1-1-16 nèt uit, maar je levert er wat wat voor in.
Als je veel rijdt haal je misschien de kosten er vóór 1-1-16 nèt uit, maar je levert er wat wat voor in.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
De vraag is wat moet je betalen in 2016 met gastank of wat moest je kennis betalen met de prius op gas
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Even voor de duidelijkheid moeten wij vanaf 2016 , euro 906 wegenbealsting gaan betalen is dat gebaseerd op een gewone bezine auto met het gewicht van onze auto ?? Mag toch hopen dat dat lager ligt.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Het plaatje is volgens mij redelijk eenvoudig. Eerst moet je je gasinstallatie terugverdienen. Weet niet wat dat kost, maar laat het 2.500 euro zijn (bruto uiteraard). Ga je uit van benzine 1 op 13 en gas 1 op 10, dan kost een km op benzine je 14 cent en een km op gas 9 cent. Om de installatie terug te verdienen moet je dus 2.500 / 0,05 = 50.000 km op gas rijden. Bij een looptijd van 5 jaar is dat 10.000 km per jaar.
Dan de mrb. Voor dit jaar is het tarief voor 1785 kg op G3 in Zuid-Holland 1.788 harde eurootjes. Voor benzine is het 1.212 euro, het verschil op jaarbasis is 576 euro. Je moet dan 576 / 0,05 = 11.500 km per jaar rijden om - voor wat betreft de wegenbelasting - uit de meerkosten te komen.
Resumé: tot 1 januari 2016 moet je 10.000 km per jaar op gas rijden (om je installatie terug te verdienen), daarna komt er nog 11.500 km bij (om de meerkosten mrb goed te maken). Gemiddeld per jaar dus (5 jaar * 10.000 km voor de installatie) + (3 jaar * 11.500 km voor de mrb) / 5 jaar (looptijd) = 16.900 km per jaar op gas.
Paar kanttekeningen:
- volgens mij wordt het tarief straks berekend op het gewicht van de auto MINUS het gewicht van de componenten die deel uitmaken van de hybride installatie (accu en elektromoteren enzo) dus dan zou je qua gewicht uit moeten gaan van een "normale" benzine Outlander (al is het tarief zonder gas dan ook lager, dus voor de terugverdientijd zal het niet veel uitmaken),
- je moet geen mankementen aan je gasinstallatie krijgen (of aan de motor), want dan verdampt je "winst" als sneeuw voor de zon,
- genoemde kilometrages zijn natuurlijk de km's die je op brandstof rijdt, de km's die je elektrisch rijdt tellen uiteraard niet mee,
- de berekeningen betreffen bruto bedragen, ik heb geen rekening gehouden met btw of afschrijvingen ofzo,
- de tarieven voor 2016 zijn nog niet bekend, dus voor het sommetje ben ik uitgegaan van 2014. Als de tarieven hoger worden (of beter gezegd: het mrb-tarief voor G3 relatief meer stijgt dan dat voor benzine), dan zal de terugverdientijd langer worden,
- ook is geen rekening gehouden met wat een gasinstallatie met de restwaarde van je auto doet. Die zou wel eens lager kunnen uitpakken omdat mensen het toch niet helemaal vertrouwen. Maar in feite geen zinnig woord over te zeggen,
- als je eenmaal gas hebt wordt elektrisch rijden minder interessant (het scheelt maar 2 cent per km....). Er is dus een goede kans dat je je laadsnoer in het vervolg wel thuis kunt laten, scheelt gedoe. Is een keuze, maar als je minder elektrisch gaat rijden verdien je ook je installatie eerder terug. Is er ééntje van het type: "in een cirkel staat geschreven "2+2=4" en "3*3=9" en "in deze cirkel staan twee ware beweringen". Kom je ook niet uit....
Voor mij kan het niet uit, ik rij ongeveer 18k km per jaar en dan nog 70 - 80 % elektrisch. En dan vermoed ik dat dat voor de meesten zal gelden, voor een enkeling zal het wellicht wel uit kunnen. Al moeten die kilometervreters zich wellicht afvragen of ze niet beter af waren geweest met een zuinige diesel .
Dan de mrb. Voor dit jaar is het tarief voor 1785 kg op G3 in Zuid-Holland 1.788 harde eurootjes. Voor benzine is het 1.212 euro, het verschil op jaarbasis is 576 euro. Je moet dan 576 / 0,05 = 11.500 km per jaar rijden om - voor wat betreft de wegenbelasting - uit de meerkosten te komen.
Resumé: tot 1 januari 2016 moet je 10.000 km per jaar op gas rijden (om je installatie terug te verdienen), daarna komt er nog 11.500 km bij (om de meerkosten mrb goed te maken). Gemiddeld per jaar dus (5 jaar * 10.000 km voor de installatie) + (3 jaar * 11.500 km voor de mrb) / 5 jaar (looptijd) = 16.900 km per jaar op gas.
Paar kanttekeningen:
- volgens mij wordt het tarief straks berekend op het gewicht van de auto MINUS het gewicht van de componenten die deel uitmaken van de hybride installatie (accu en elektromoteren enzo) dus dan zou je qua gewicht uit moeten gaan van een "normale" benzine Outlander (al is het tarief zonder gas dan ook lager, dus voor de terugverdientijd zal het niet veel uitmaken),
- je moet geen mankementen aan je gasinstallatie krijgen (of aan de motor), want dan verdampt je "winst" als sneeuw voor de zon,
- genoemde kilometrages zijn natuurlijk de km's die je op brandstof rijdt, de km's die je elektrisch rijdt tellen uiteraard niet mee,
- de berekeningen betreffen bruto bedragen, ik heb geen rekening gehouden met btw of afschrijvingen ofzo,
- de tarieven voor 2016 zijn nog niet bekend, dus voor het sommetje ben ik uitgegaan van 2014. Als de tarieven hoger worden (of beter gezegd: het mrb-tarief voor G3 relatief meer stijgt dan dat voor benzine), dan zal de terugverdientijd langer worden,
- ook is geen rekening gehouden met wat een gasinstallatie met de restwaarde van je auto doet. Die zou wel eens lager kunnen uitpakken omdat mensen het toch niet helemaal vertrouwen. Maar in feite geen zinnig woord over te zeggen,
- als je eenmaal gas hebt wordt elektrisch rijden minder interessant (het scheelt maar 2 cent per km....). Er is dus een goede kans dat je je laadsnoer in het vervolg wel thuis kunt laten, scheelt gedoe. Is een keuze, maar als je minder elektrisch gaat rijden verdien je ook je installatie eerder terug. Is er ééntje van het type: "in een cirkel staat geschreven "2+2=4" en "3*3=9" en "in deze cirkel staan twee ware beweringen". Kom je ook niet uit....
Voor mij kan het niet uit, ik rij ongeveer 18k km per jaar en dan nog 70 - 80 % elektrisch. En dan vermoed ik dat dat voor de meesten zal gelden, voor een enkeling zal het wellicht wel uit kunnen. Al moeten die kilometervreters zich wellicht afvragen of ze niet beter af waren geweest met een zuinige diesel .
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Moet dat niet zijn "later"? Of zelfs "nooit"?Zorro schreef:Er is dus een goede kans dat je je laadsnoer in het vervolg wel thuis kunt laten, scheelt gedoe. Is een keuze, maar als je minder elektrisch gaat rijden verdien je ook je installatie eerder terug.
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Ja, dat is een beetje hoe je het bekijkt / waar je van uitgaat inderdaad... In elk geval verdien je die gasinstallatie nooit terug als je alleen maar elektrisch rijdt, dus hoe meer op brandstof (lees: gas), hoe eerder je hem terugverdient.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Daar heb je gelijk in. Maar niet als de gastank er voor zorgt dat je minder elektrisch gaat rijden. Het gas verbruik moet zorgen voor een lager benzine verbruik, dan gaat het goed. Als het zorgt voor een lager stroom verbruik, dan gaat het fout. Dan kost de gastank je alleen maar geld
-
- Forumlid
- Berichten: 100
- Lid geworden op: 28 okt 2013, 14:15
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Even een linkje naar mijn post over het uitvallen van mijn verwarming, omdat dit mogelijk een relatie heeft met het LPG-systeem.
http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... =29&t=3230
http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... =29&t=3230
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: GAS installatie in mitsubishi PHEV
Komt nog wel