B5 remkracht op de elektromotor

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door jvisser » 30 dec 2014, 09:24

Heb het met mijn outlander ook gemerkt. Als de Accu bomvol zit doen B1-2 iets, maar verder regenereren zit er niet in.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 30 dec 2014, 09:40

OutSander schreef:
Anko schreef: Welke van de twee geschetste scenario's was nu juist wel het geval? ;) Bedoel je dat de mate van remenergie wel of niet opliep, zodra je de rem intrapte?
Nee, de regeneratie werkte naar mijn idee niet. Ik had in eerste instantie het idee dat de remmen helemaal niet werkten. Pas nadat ik de rem harder intrapte vertraagde de auto.
Duidelijk. Maar de vraag is: liep de mate van regeneratie op op het moment dat je de rem intrapte? Of remde je toen puur op de hydraulische remmen? Als het het eerste was, dan is slipgevaar een voor de hand liggende reden om de remvertraging in B5 te beperken. Als het tweede het geval was, dan is batterijbescherming een voor de hand liggende reden.

Overigens, was dit vandaag? Bij wat voor temperatuur? Ik kreeg vanmorgen bij 4 graden gewoon iets van 30 kW uit mijn B5. Zonder bij te remmen. Maar toen had ik natuurlijk ook geen Icy Roads waarschuwing :?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 30 dec 2014, 09:44

jvisser schreef:Heb het met mijn outlander ook gemerkt. Als de Accu bomvol zit doen B1-2 iets, maar verder regenereren zit er niet in.
Dat gegeven ligt inmiddels wel vast. Maar de vraag hier is of bij lagere temperaturen de remwerking óók bij minder volle accu beperkt is. En zo ja, of dat dan is om slipgevaar af te wenden of om de accu te beschermen tegen te hoge laadstromen. Of om een andere reden ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door jvisser » 30 dec 2014, 13:40

Met een koude accu (niet vol) lijkt de remwerking hetzelfde als met een warme accu. Heb gister een kwart van de accu leeggereden en daarna de auto een paar uur laten staan, kort na het wegrijden (2 minuten na wegrijden, niet verwarmd) werkte B5 als normaal.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door kobus1967 » 30 dec 2014, 15:00

Volgens techneuten van AMT magazine is het rendement van regenereren slechts 15% dus of hij nu op B1 of B5 remt de opbrengst is laag, wel scheelt het remblokken.

CoffeeXperts

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door CoffeeXperts » 30 dec 2014, 16:12

Ben vandaag van Enkhuizen naar Zaandam gereden en......

Waar in het verleden de hulp elektromotor bijsprong gaat nu de gewone motor aan en waar ik in het verleden volledig elektrisch reed springt nu de hulp elektromotor bij.

Denk toch dat er wat meer loos is, dan alleen een verminderde regeneratie :-(

Zal volgend jaar maar eens langs de dealer tuffen.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door mr76 » 30 dec 2014, 16:43

wat is de hulp electro motor???

Ik heb, net als vele hier schrijven, dat met volle accu de B5 of beter all het regeneratief remmen niet veel doet. Als de accu wat leger is dan werkt het wel en voel je B5 echt wel.

Volgens mij springt de electro motor bij als je optrekt dus parallel. dan ondersteunt hij de benzine motor, de accu is dan meestal "leeg" of onderste streepje dus.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door robdekok » 30 dec 2014, 17:05

@jvisser
Als je bedoel met 'remwerking hetzelfde', dat deze in B5 nog steeds minder is dan heeft de accu temperatuur geen invloed gehad, tenzij je heel rustig hebt gereden. Bij intensiever gebruik warmt de accu op en kan het onder bepaalde omstandig heden zelfs nodig zijn te koelen.
@kobus1967
DC - draaistroom- DC convertors halen een maximaal rendement van 90% of meer. Natuurlijk moet je andere verliezen, in bv de motoren/generatoren, ook meenemen (2x). Maar 15 % lijkt me toch echt veel te laag ingeschat.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Hansjebrinkers » 30 dec 2014, 17:07

kobus1967 schreef:Volgens techneuten van AMT magazine is het rendement van regenereren slechts 15% dus of hij nu op B1 of B5 remt de opbrengst is laag, wel scheelt het remblokken.
Bij gewoon remmen is het rendement 0%. Regeneratie zal ongetwijfeld een beperkt rendement hebben, maar levert mij op 1 afrit op de snelweg al snel 1km bereik op. Dit, aangevuld met de verminderde slijtage van blokken en schijven, levert zeker een behoorlijk voordeel op (per km geregenereerde electriciteit grofweg 1/4 kWh, dus per rem-actie zomaar een paar cent :D :D :D )
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door jaapv » 30 dec 2014, 18:26

Het eerste remmen is uitsluitend op regeneratie. Alleen als je de rem stevig intrapt zal mechanisch remmen aan de regeneratie toegevoegd worden. De eerste 15 mm is hetzelfde als B0 --> B5. Dus een slim gebruik van de remmen is hetzelfde als spelen met de peddels en "gaspedaal".

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 30 dec 2014, 19:10

kobus1967 schreef:Volgens techneuten van AMT magazine is het rendement van regenereren slechts 15%
Was dat nog nergens tegen gekomen. Heb je daar een bronverwijzing voor?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 30 dec 2014, 19:16

Hansjebrinkers schreef:
kobus1967 schreef:Volgens techneuten van AMT magazine is het rendement van regenereren slechts 15% dus of hij nu op B1 of B5 remt de opbrengst is laag, wel scheelt het remblokken.
Bij gewoon remmen is het rendement 0%. Regeneratie zal ongetwijfeld een beperkt rendement hebben, maar levert mij op 1 afrit op de snelweg al snel 1km bereik op. Dit, aangevuld met de verminderde slijtage van blokken en schijven, levert zeker een behoorlijk voordeel op (per km geregenereerde electriciteit grofweg 1/4 kWh, dus per rem-actie zomaar een paar cent :D :D :D )
Heb van MMSN de volgende info gekregen:
De tijd tussen A en B bedraagt 30 seconden.
De aanvangsnelheid bij A is 149 km/h.
De eindsnelheid bij B is 22 km/h.
De State Of Charge (SOC) van de batterij bedraagt bij aanvang op punt A, 27,8 % lading en bij het einde van de meting op punt B, 30,6%.
2,8% * 12 kWh = 0,33 kWh :) Maar da's dan ook wel een flinke remactie.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door robdekok » 30 dec 2014, 20:19

En met 0.33kWh kom je weer 1.32 km verder (aannemende 1kWh/4km) :D .

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 30 dec 2014, 21:38

Vanavond bij 2 graden boven nul toch zomaar 40 kW in B5 zonder bijremmen. Lijkt niet echt af te wijken.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Hansjebrinkers » 31 dec 2014, 00:35

Anko schreef: 2,8% * 12 kWh = 0,33 kWh :) Maar da's dan ook wel een flinke remactie.
Vanl reuze mee, gewoon een afrit van een 100 km/uur weg, grofweg 1 km, aflopend vanaf een talud van een viaduct. Afremmen naar 0 km/uur (rotonde aan 't einde). Levert eigenlijk altijd een km extra op (andere afritten overigens uiteraard ook).
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

CoffeeXperts

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door CoffeeXperts » 31 dec 2014, 11:45

Dealer schrijft;
De regeneratie ( zoals dit heet ) werkt niet als de accu volledig is geladen .
Dit systeem werkt vanaf een accu lading van 85%
Terwijl ik dus dacht dat mijn PHEV nu niet goed meer reageert, blijkt het dus in het verleden niet goed geweest te zijn, want toen voelde ik altijd met volle of legere accu altijd weerstand wanneer ik het gas los liet.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 31 dec 2014, 11:59

CoffeeXperts schreef:... in het verleden niet goed geweest te zijn, want toen voelde ik altijd met volle of legere accu altijd weerstand wanneer ik het gas los liet.
Ik ben toch wat sceptisch, aangaande de door jou geschetste bevinding. Want je kunt alleen op de e-motoren afremmen als zij de opgewekte stroom ergens kwijt kunnen. En stroom kun je in een PHEV maar op twee manieren kwijt: in de accu, of in een hele grote weerstand die de stroom omzet in warmte. Die weerstand noemen we ook wel elektrische kachel ;-). Ik zou me (theoretisch) voor kunnen stellen dat je bij volle accu 4,5 kW rem energie aan de kachel kwijt zou kunnen. Maar zelfs dat zul je nauwelijks voelen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

CoffeeXperts

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door CoffeeXperts » 31 dec 2014, 12:50

Het vervelende is dat het mijn woord is tegen die van jullie (of dealer) wanneer ik dit probleem onder de aandacht breng.

Geloof me als ik zeg dat voordat ik de verandering merkte we bij het loslaten van het gas echt heel duidelijk voelde dat de auto remde, alsof je zachtjes op je rem trapt. In het begin (juli 2014) moesten we daar erg aan wennen en hadden we het gevoel alsof je echt op de rem trapte. Maar dat went natuurlijk snel als je het altijd doet.

Bij het rijden keken we ook altijd goed in onze spiegel, want afremmen op motor voor stoplichten, kruisingen en rotondes geeft natuurlijk geen remlicht dus kunnen achterliggers niet zien dat je remt.

Ik was bijna van plan om een sticker te laten maken (Vista Print) met de tekst, ik rem af op moter en daarom geen remlichten (of iets in die trant).

Dat is dus met de nieuwe situatie niet meer nodig omdat ik nu wel mijn rem moet gebruiken anders kom ik te snel bij stoplichten, kruisingen en rotondes en knal ik er zo door of over.

Het probleem met deze verandering is dus dat ik de oude situatie niet meer kan laten ervaren en uit forum reacties blijkt dat de huidige situatie normaal zou zijn.

Ik ga nog wel in het nieuwe jaar naar de dealer voor een uitlezing en/of controle met behulp van hun testkast.

Of dat iets zal opleveren, is maar de vraag.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Anko » 31 dec 2014, 13:04

Begrijp me niet verkeerd. Ik geloof best dat je het hebt ervaren zoals je het hier beschrijft. Ik alleen sta ik van nature wat sceptisch tegenover een verschijnsel dat zich (nog) niet laat verklaren. Want als het gedrag inderdaad is zoals jij het ervaart en beschrijft, dan moet daar toch een verklaring voor zijn?

Misschien lopen je remmen wel aan, of zo. Maar dat zou zich moeten vertalen in een hele korte range of hoog verbruik. Ik zou zeggen: wat doet de auto dan in B0? En wat laat de energiestroom indicator zien? Maar als ik het goed begrijp is het gedrag zoals je dat eerder ervaren hebt, nu verdwenen. Of juist omgekeerd. Dat maakt het wel lastig ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door mr76 » 31 dec 2014, 13:15

dat is altijd lastig om dit soort dingen dan te kunnen reproduceren. Maar de kunst nu is niet om wel af te remmen maar eerder van het gas af te gaan ;)

Die sticker is wel grappig idee, merk soms ook dat mensen het niet verwachten. Dan moet ik er nog een sticker bij doen, in de trant van "rem extra fel en onverwachts, met dank aan de ACC" :D

Gebruikersavatar
OutSander
Forumlid
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door OutSander » 31 dec 2014, 13:16

@Jan: Voel je ook wel een vertraging als je tijdens het remmen op de motor "opschakeld van B2 naar B5? Dus gas los en met de flippers de regeneratie aanpassen. Dit merk ik namelijk wel. Het is bij mij ook af en toe dat ik het gevoel heb dat het niet werkt, niet continu.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

CoffeeXperts

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door CoffeeXperts » 31 dec 2014, 13:22

Misschien lopen je remmen wel aan, of zo. Maar dat zou zich moeten vertalen in een hele korte range of hoog verbruik. Ik zou zeggen: wat doet de auto dan in B0? En wat laat de energiestroom indicator zien? Maar als ik het goed begrijp is het gedrag zoals je dat eerder ervaren hebt, nu verdwenen. Of juist omgekeerd. Dat maakt het wel lastig
Eerst een aanzienlijke regeneratie (gevoel) nu duidelijk minder waarneembaar.

Voorheen rem pedaal amper gebruikt nu net als bij normale auto altijd. Nu met regeneratie is rem pedaal onmisbaar waar voorheen de rem amper werd aangeraakt.

Duidelijk verschil dus.

CoffeeXperts

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door CoffeeXperts » 31 dec 2014, 13:23

@OutSander

Ja er zit wel verschil in en er wordt ook wel afgeremd, maar niet meer zo fel als voorheen.

robdekok
Forumlid
Berichten: 143
Lid geworden op: 27 sep 2013, 12:58

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door robdekok » 31 dec 2014, 16:55

kobus1967 schreef:Volgens techneuten van AMT magazine is het rendement van regenereren slechts 15% dus of hij nu op B1 of B5 remt de opbrengst is laag, wel scheelt het remblokken.
Omdat een referentie uitbleef, zelf maar gegoogled omdat ik nu toch wel eens wilde weten wat het rendement van regenereren is. Vond een percentage van 64% (max) in een artikel van Tesla over de Roadster http://www.teslamotors.com/blog/magic-t ... ve-braking

Ook bij AMT een artikel gevonden http://www.amt.nl/PageFiles/15104/002_2 ... plaats.pdf over de Tesla Roadster en Renault Kangoo Elect waar men maximaal 30% concludeert, maar dit verhaal blijkt totale onzin.
Er wordt al met een uiterst simpel schema (pag. 2) een enorme blunder gemaakt en daarmee een volslagen belachelijke conclusie getrokken: QUOTE "Ga er in de praktijk toch nog maar vanuit dat
de dynamo zomaar 40% van de bewegingsenergie in warmte omzet" UNQUOTE Wat een kolder. :twisted:

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: B5 remkracht op de elektromotor

Bericht door Reinier L » 31 dec 2014, 18:19

Bij volle accu remde de auto altijd voor 0,0 via B1-B5. Nu de standkachel net voor ik vertrek aangestaan heeft remt de auto iets vanaf begin rit en dan ook sneller normaal. Dit is allemaal heel logisch. Maar nu heb ik sinds kort een volgens mij nieuw fenomeen. Dit om het nog gecompliceerder te maken. Als ik snelweg rij en gas loslaat bij B0 rolt de auto giga soepel door en bij minder dan 60 km pu ook. Dus normaal. Maar tussen die snelheden remt de auto op B0 licht af en geeft dit ook aan in de regeneratiebalk. Dus wekt stroom op. Tot nu toe reeds 35.000 km gereden.
Ervaring van de koffieman herken ik niet.
OUTLAND(CRUIS)ER

Plaats reactie