Twin motor 4WD lock

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
Zorro

Twin motor 4WD lock

Bericht door Zorro » 27 dec 2014, 11:06

Het niet te vermijden onderwerp nu er weer van die vieze, natte meuk op straat ligt.... Wat doet het nu precies? Is het een (elektronisch) sperdifferentieel? Dan zou het al het vermogen naar het linkervoorwiel sturen als het rechtervoorwiel spint? Of stuurt het gelijke vermogens naar voor- en achteras (zoals in het boekje staat)? Als dan één van de voorwielen spint, doet de ander ook niks meer. Maar wat zou in dat geval het verschil zijn met de "normale" rijmodus (dus 4WD lock uit)?

Ik zou zeggen: fire away... ;)

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27
Locatie: Overijssel

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door OutSander » 27 dec 2014, 11:33

Zoals je het zelf al zegt. In de 4-wd Lock modus wordt het vermogen naar voor- en achteras gelijkmatig verdeeld. Verwar het niet met de S-AWC (Super All Wheel Control). Die staat standaard aan en verdeeld het koppel over elk wiel verschillend.

In dit filmpje worden beide modus beschreven:
https://www.youtube.com/watch?v=opvtXvPDQfM
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Zorro

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door Zorro » 27 dec 2014, 12:34

Ja, precies. En dat gedeelte vind ik dus vaag. Als S-AWC altijd al doet wat het moet doen, wat is dan nog de toegevoegde waarde van het 4WD lock gebeuren?

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door kobus1967 » 27 dec 2014, 12:59

Volgens mij zorgt S-AWC voor maximale tractie in de bochten dmv remingrepen per wiel en 4 wheel drive lock voor maximale tractie rechtuit.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door sigmasailor » 27 dec 2014, 13:07

Dat denk ik ook; moet je het niet als een soort van sper-differentieel zien? Alles blijft draaien of het nu slipt of niet.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

willighagen

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door willighagen » 27 dec 2014, 13:16

het is ideaal al je uit een parkeervak moet waar hoge sneeuw omheen ligt.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door JanPHEV » 27 dec 2014, 17:37

Was een vraag die ik ook al een tijdje in mijn hoofd had.
Gebaseerd op het bovenstaande is mijn conclusie dan ook:
In straten waar niet gestrooid is en waar een dikke laag prut ligt: 4WD lock aan.
Kom je weer op gestrooide wegen waar je de weg "schoon" is 4 WD lock gelijk weer uit... :roll:

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door Man » 28 dec 2014, 22:05

Ik ben nu een week in Oostenrijk en heb alle weggetjes al gehad met veel sneeuw en leuke percentages 10-15%. Ik laat de auto zelf kiezen en hij/zij doet het geweldig. Lijkt alles moeiteloos te doen. Het is en blijft een geweldige ervaring en een pracht auto om in deze ( ook in andere :D ) omstandigheden mee te rijden. Ik heb het pictogram van de S-AWC voor mij en zie in het middelste deel geen tot 3 streepjes. Nog een foto van een lachende PHEV :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door ictijoos » 28 dec 2014, 23:19

Vierwiel aandrijving heeft de phev altijd, maar de krachten worden pas (her)verdeeld bij doorslippende wielen.
In het terrein wil je geen doorsluppende wielen. Bij de lock-stand worden de krachten altijd gelijk over de 2 motoren verdeeld. Dan kan er maar maximaal de helft van de kracht op de motor staan, en daarmee ook de helft van de totale kracht op een wiel. En de andere helft staat altijd op minstens een ander wiel aan de andere kant van de auto. Doordat de kracht maar de helft is, kan een wiel minder goed doorslippen. En als het wiel door slipt, zal waarschijnlijk de andere as een wiel hebben met meer grip, em dus rolt de auto verder, zodat de doorslippende kant weer grip kan krijgen, ipv op de gladde ondergrond te blijven hangen.

Ook bij een aanhanger is 4wd in permanente uitvoering anders, dan rijden met tractie mogelijk op alle vier de wielen. Subaru is er groot mee geworden.

Het is dus geen sper of zo, en de aandrijving gaat niet kapot als je hem op asvalr aan zet. Maar een permanent 4wd systeem waarschuwt pas met overstuur of onderstuur als het te laat is. Dus de chauffeur moet zelf weten waar de grenzen liggen. Daarom is lock off een betere stand dan lock on onder normale omstandigheden.

Voor de caravan bezitters: neem de Outlander op een nat grasveld mee. Rij weg zonder lock en nog een keer met lock en vergelijk de sporen die de Outlander getrokken heeft. Daarna gebruik je zeker de lock stand in nat gras.De techniek is dan meteen duidelijk.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door Pleiades » 29 dec 2014, 13:31

Zojuist met een PHEV en een conventionele Outlander 2011 AWD in de echte sneeuw in Frankrijk mogen spelen. Beiden op dezelfde winterbanden. Zowel de PHEV als de Outlander hadden geen enkel probleem met de sneeuw. Maar de conventionele Outlander in de 4WD lock stand is niet te verslaan. die komt verder dan de PHEV in AWD stand, ook met een volle batterij. De tractie die de conventionele Outlander blijft geven aan alle 4 de wielen is groter dan de PHEV kan blijven geven en daardoor kom je gewoon verder. Dit hebben we kunnen testen op een lege nog niet sneeuwgeruimde parkeerplaats. Erg leuk. Enige nadeel, de PHEV begint vreselijk te stinken naar verbrand rubber (zie mijn andere posts) en dat kwam niet van de banden. geen idee hoe het technisch allemaal werkt maar je komt dus wel heel ver met de PHEV maar de conventionele net iets verder. Conclusie, de PHEV komt echt als 4X4 volwaardig mee in de sneeuw voor de wintersporter.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door Anko » 29 dec 2014, 13:36

Je berichtje roept een interessante vraag op: waarom zou een PHEV met volle accu op een besneeuwde parkeerplaats de motor inschakelen? Want ik zou denken dat je beneden de 28 km/h toch niet meer dan 60 kW aan stroom aan de e-motoren kwijt kunt. Want anders overschrijdt je het maximale koppel van de e-motoren. Of had je de verwarming er bij aan?

Zelf heb ik al eens mee gemaakt dat de motor werd ingeschakeld toen ik de caravan uit een gat moest trekken. Maar dat was (uiteraard) ook bij hele lage snelheid en het nut van het inschakelen van de motor ontging mij op dat moment volledig. En nog steeds ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door Pleiades » 29 dec 2014, 13:51

Verwarming met blower aan om ruiten schoon te houden (geen airco), charge mode aan dus de motor draaide constant, batterij was bijna vol. Snelheid was tot 50km/h want we trokken eerst een sprintje op onze eerdere sporen om te kijken wie het verste kwam. FCM meldingen door sneeuw op de bumper etc. Ook met en zonder 4 man er in om te kijken of gewicht nog uitmaakte maar dat was niet zo. Zijn wel een uurtje aan het spelen geweest met verschillende bestuurders etc. maar blijft natuurlijk gewoon een fun test en zonder technisch inderbouwing o.i.d.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door Anko » 29 dec 2014, 13:57

Lachen, ja. :lol: Maar dan snap ik ook wel dat je motor blijft draaien .... :shock:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Twin motor 4WD lock

Bericht door ictijoos » 30 dec 2014, 00:32

Dat stinken komt waarschijnlijk van vuil dat op de uitlaat terecht is gekomen en verbrandt.

Ik ben ooit met een Lexus 6m het terrein in gegaan,,en de sensoren waren al vuil, zodat er storingen optraden en de reis ten einde was.

Enige maanden geleden een iets te moderne Defender, met ook knipperende lampjes van abs-defect ed in het terrein gehad. Afspuiten en alles werkt weer. De Outlander phev heeft alleen dergelijke sensoren om de aandrijving mee te sturen. Met mechanische aandrijvern kom je echt wel verder.

Helaas wordt de L200 in NL tamelijk duur als plugin Hybrid omdat deze nog steeds in de hoogste bijtelling valt. Daar blijft de aandrijving mechanisch voor het echte werk.

Plaats reactie