Extra accu inbouwen
-
- Forumlid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 sep 2013, 09:34
Extra accu inbouwen
Weet iemand of het mogelijk is het EV bereik van de PHEV te vergroten door extra accucapaciteit bij te plaatsen?
Voor de Prius en Lexus CT200 zijn extra accupacks beschikbaar tot 11 kWh, zie http://www.pluginsupply.com/products/
Ik rijd vaak ritjes tussen de 50-70 km met een groot deel snelweg. Als ik 20 km meer bereik zou hebben hoef ik bijna nooit meer te tanken. Het doet me nu vaak pijn dat ik op driekwart van de rit de motor aan hoor slaan
Andere vraag: ga je deze investeringskosten ooit terug verdienen?
Voor de Prius en Lexus CT200 zijn extra accupacks beschikbaar tot 11 kWh, zie http://www.pluginsupply.com/products/
Ik rijd vaak ritjes tussen de 50-70 km met een groot deel snelweg. Als ik 20 km meer bereik zou hebben hoef ik bijna nooit meer te tanken. Het doet me nu vaak pijn dat ik op driekwart van de rit de motor aan hoor slaan
Andere vraag: ga je deze investeringskosten ooit terug verdienen?
-
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49
Re: Extra accu inbouwen
stel dat het technisch kan, reken er op dat een vergelijkbare accu ca. 5000euro kost. jij wilt 20km erbij dus ca. 50% vergroten, kosten gemakshalve dus 2500euro, arbeidsloon 500 euro? dus 3000 euro. zelf kan je dan wel uitrekenen of het nut heeft.
-
- Forumlid
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53
Re: Extra accu inbouwen
Even de prijslijst bekeken, 1000 dollar per kwh laat maar!
En dan te bedenken dat de productiekosten van accu's in een paar jaar van 400 dollar naar 240 dollar per kwh zijn gezakt.
En dan te bedenken dat de productiekosten van accu's in een paar jaar van 400 dollar naar 240 dollar per kwh zijn gezakt.
Re: Extra accu inbouwen
Toch zou de PHEV met een dubbele accu een heeeeel andere auto worden. Maximaal vermogen van 120kW volledig elektrisch, grotere actie radius enz. Snap niet dat het standaard niet zo is gebouwd....
Re: Extra accu inbouwen
gewicht naar 2400 kg, constructie Outlander aanpassen vanwege hoge gewicht, actieradius weer omlaag, laadtijd verdubbeld, auto € 15.000 duurder...
ze hebben er vast wel over nagedacht en een compromis gesloten
ze hebben er vast wel over nagedacht en een compromis gesloten
Re: Extra accu inbouwen
500kg meer door een accu met dubbele capaciteit? Dat is echt onzin. De hele electrische installatie is 500kg. De cellen die de energie opslaan wegen veeeeeeeeeeeel minder. De cellen alleen wegen maximaal 100 kg (zijn geen hoog vermogen cellen dus wellicht veel minder (90kg voor hoog vermogen cellen)). Veel gewicht zit ook in de koeling, behuizing en beveiligingen. Dat hoeft ook niet 2x zo zwaar te worden. Veel aanpassingen zijn niet nodig voor een 2e accu. Ruimte is er ook wel. Is puur een kwestie van kosten voor de cellen maar als optie zou het dan geen probleem zijn.
Re: Extra accu inbouwen
Ik hoop de dat volgende PHEV naar >20 kWh gaat.
Als ze 22 kWh in een Renault Zoe kwijt kunnen moet dat geen probleem zijn voor de PHEV.
Tesla heeft zelfs 85 kWh. Dat zou ook super zijn voor de PHEV
Bereik gaat dan gelijk van 40km naar >280km
Als ze 22 kWh in een Renault Zoe kwijt kunnen moet dat geen probleem zijn voor de PHEV.
Tesla heeft zelfs 85 kWh. Dat zou ook super zijn voor de PHEV
Bereik gaat dan gelijk van 40km naar >280km
-
- Forumlid
- Berichten: 642
- Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53
Re: Extra accu inbouwen
Mitsubishi heeft natuurlijk een compromis gesloten in het ontwerp.
De auto is bedoeld voor mensen die incidenteel lange ritten maken.
En niet voor het overgrote deel van de nederlandse eigenaren die veel op de weg zitten, daar is de diesel uitvoering voor bedoeld.
Of je moet van snellader naar snellader rijden.
Er is geen land in de wereld met zulke gekke regels voor zakelijke auto's als Nederland, hoewel Noorwegen ook wel aparte voordelen geeft zoals toegang tot de busbaan.
In Nederland bouwen we dan weer bussluizen in de busbaan en dat durf ik niet aan met de phev, de Multipla ging er gewoon overheen mits er niet zo'n blok omhoog kwam.
De auto is bedoeld voor mensen die incidenteel lange ritten maken.
En niet voor het overgrote deel van de nederlandse eigenaren die veel op de weg zitten, daar is de diesel uitvoering voor bedoeld.
Of je moet van snellader naar snellader rijden.
Er is geen land in de wereld met zulke gekke regels voor zakelijke auto's als Nederland, hoewel Noorwegen ook wel aparte voordelen geeft zoals toegang tot de busbaan.
In Nederland bouwen we dan weer bussluizen in de busbaan en dat durf ik niet aan met de phev, de Multipla ging er gewoon overheen mits er niet zo'n blok omhoog kwam.
Re: Extra accu inbouwen
Ik had graag 10000 euro extra betaald voor een dubbele accucapacitiet. Maar helaas is er geen keuze mogelijkheid.
Re: Extra accu inbouwen
Voor de 85 kWh had ik zeker ook 10000 euro voor over.
Benzine motor kan dan naar 1.5 voor de paar keer dat je op benzine gaat rijden.
Inhoud van de benzine tank naar 20 liter
Benzine motor kan dan naar 1.5 voor de paar keer dat je op benzine gaat rijden.
Inhoud van de benzine tank naar 20 liter
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Extra accu inbouwen
Dan hadden we nu dezelfde discussie gehad over 40 ipv 20 kWh. Er bestaat nl. niet zoiets als genoeg.tadango schreef:Toch zou de PHEV met een dubbele accu een heeeeel andere auto worden. Maximaal vermogen van 120kW volledig elektrisch, grotere actie radius enz. Snap niet dat het standaard niet zo is gebouwd....
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Extra accu inbouwen
Veel mensen vinden nu 45 liter al niet genoeg. En dat komt echt niet door de grote van het accupakket.Tane schreef:Benzine motor kan dan naar 1.5 voor de paar keer dat je op benzine gaat rijden.
Inhoud van de benzine tank naar 20 liter
Ennuh, die 1500 kg trekgewicht zullen ook veel mensen niet graag in willen leveren.
Voor de duidelijkheid: ik had ook best meer willen betalen voor een groter bereik, maar het is wat het is.
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Extra accu inbouwen
Anko: die 1500 kg trekgewicht kan met meer kwh en een kleinere benzinemotor natuurlijk prima. Of je dan ver komt is natuurlijk de vraag
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
-
- Forumlid
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17
Re: Extra accu inbouwen
In Veel steden in Europa en daarbuiten zul je binnen enkele jaren 40 km elektrisch moeten kunnen rijden om de stad in te mogen. Je ziet nu al heel veel auto's met een dergelijke capaciteit verschijnen. De kans bestaat trouwens dat we over 3-4 jaar de accu kunnen omwisselen naar eentje die fysiek even groot is, maar met veel meer capaciteit. Leuk als onze accu slechter is, en een gigantische markt.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Extra accu inbouwen
Twee x de capaciteit zou leuk zijn... Maar uiteindelijk is het "nooit" genoeg.
Zelfs met een tesla 85kwh wordt het lastig (lees: onmogelijk) als je in 1 dag naar de wintersport wilt. Daarnaast geeft een grotere capacitiet ook weer uitdagingen met opladen. In de meeste woningen is 16A het maximum. Een Tesla (85kwh) heeft met deze stroom (3,6kw) grofweg 24 uur nodig om te laden....oeps.
Zelfs met een tesla 85kwh wordt het lastig (lees: onmogelijk) als je in 1 dag naar de wintersport wilt. Daarnaast geeft een grotere capacitiet ook weer uitdagingen met opladen. In de meeste woningen is 16A het maximum. Een Tesla (85kwh) heeft met deze stroom (3,6kw) grofweg 24 uur nodig om te laden....oeps.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Extra accu inbouwen
Dat was natuurlijk wel een beetje de bedoelingjvisser schreef:Of je dan ver komt is natuurlijk de vraag
Re: Extra accu inbouwen
Ik zou dat niet willen beweren. Vandaag dek ik 50% van mijn behoefte elektrisch. Een verdubbeling van de capaciteit zou mijn behoefte dekken voor 95%. Daar ben ik helemaal tevreden mee.Anko schreef:Dan hadden we nu dezelfde discussie gehad over 40 ipv 20 kWh. Er bestaat nl. niet zoiets als genoeg.tadango schreef:Toch zou de PHEV met een dubbele accu een heeeeel andere auto worden. Maximaal vermogen van 120kW volledig elektrisch, grotere actie radius enz. Snap niet dat het standaard niet zo is gebouwd....
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Extra accu inbouwen
Oh, maar ik bedoelde ook niet dat de discussie dan wederom met jou zou zijn geweest, hoor. Maar net zo goed als dat er mensen zijn die wel genoeg aan 10 kWh hebben, zullen er mensen zijn die ook niet genoeg hebben aan 20 kWh.
Sterker nog, ik zou zelf voor woon-werk verkeer enorm geholpen zijn met 3 of 4 kWh extra. Maar als ik die had, zou ik waarschijnlijk binnen no-time verder kijken dan alleen woon-werk verkeer. En zo zal er altijd wat te wensen over blijven. Totdat ik in één keer naar Zuid Frankrijk kan rijden. Met caravan natuurlijk. Dan is het echt genoeg
Sterker nog, ik zou zelf voor woon-werk verkeer enorm geholpen zijn met 3 of 4 kWh extra. Maar als ik die had, zou ik waarschijnlijk binnen no-time verder kijken dan alleen woon-werk verkeer. En zo zal er altijd wat te wensen over blijven. Totdat ik in één keer naar Zuid Frankrijk kan rijden. Met caravan natuurlijk. Dan is het echt genoeg
-
- Forumlid
- Berichten: 81
- Lid geworden op: 16 mei 2014, 13:54
Re: Extra accu inbouwen
Ik snap deze hele discussie niet. Je weet van te voren dat het ev bereik tussen de grofweg 30 en 50 km ligt, en dat er een 45l tank in zit.
Is dit niet genoeg of ben je daar niet tevreden mee dan heb je of;
- niet goed onderzoek gedaan naar de (on)mogelijkheden van de auto;
- of je blindgestaard op de subsidie (bij aanschaf voor de leasers) en zit de rest van de periode gefrustreerd naar je ev metertje te turen.
Oh ja, En wie blind afgaat/ging op de beloofde 1.9 l/100km is gek. Ik heb me trouwens heel erg verbaasd over het feit dat er hele hordes in Nederland de auto besteld hebben zonder er ooit 1m in gereden te hebben of zelfs maar de auto in een showroom te hebben gezien. Als je dat gedaan hebt heb je in mijn ogen geen enkele grond om ook maar ergens over te klagen.
Is dit niet genoeg of ben je daar niet tevreden mee dan heb je of;
- niet goed onderzoek gedaan naar de (on)mogelijkheden van de auto;
- of je blindgestaard op de subsidie (bij aanschaf voor de leasers) en zit de rest van de periode gefrustreerd naar je ev metertje te turen.
Oh ja, En wie blind afgaat/ging op de beloofde 1.9 l/100km is gek. Ik heb me trouwens heel erg verbaasd over het feit dat er hele hordes in Nederland de auto besteld hebben zonder er ooit 1m in gereden te hebben of zelfs maar de auto in een showroom te hebben gezien. Als je dat gedaan hebt heb je in mijn ogen geen enkele grond om ook maar ergens over te klagen.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
- Locatie: Omgeving Groningen
Re: Extra accu inbouwen
@henkloop:
Ik heb de outlander destijds wel gezien en er in gereden, maar de phev bestond nog niet, het e-deel was dus een gok.
Diegene die gelooft in de 1.9 liter is inderdaad redelijk naïef, hierover is veel geschreven.
Inmiddels doe ik een gemiddelde van 2,2 liter sinds de reset na de zomervakantie. Vergt enige planning, maar is goed te doen. Gemiddeld over bijna een jaar doe ik ongeveer 3,3 liter.
De discussie over de accucapaciteit is op zich wel een aardige, meer capacitiet levert veel kostenvoordeel op en kan een milieuvoordeel met zich meebrengen.
In ieder geval prijs ik mij met één ding gelukkig (en velen zullen dat herkennen).... Ik klaag niet over mijn outlander. Ik ben er blij mee
Ik heb de outlander destijds wel gezien en er in gereden, maar de phev bestond nog niet, het e-deel was dus een gok.
Diegene die gelooft in de 1.9 liter is inderdaad redelijk naïef, hierover is veel geschreven.
Inmiddels doe ik een gemiddelde van 2,2 liter sinds de reset na de zomervakantie. Vergt enige planning, maar is goed te doen. Gemiddeld over bijna een jaar doe ik ongeveer 3,3 liter.
De discussie over de accucapaciteit is op zich wel een aardige, meer capacitiet levert veel kostenvoordeel op en kan een milieuvoordeel met zich meebrengen.
In ieder geval prijs ik mij met één ding gelukkig (en velen zullen dat herkennen).... Ik klaag niet over mijn outlander. Ik ben er blij mee
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- Anko
- Forumlid
- Berichten: 5285
- Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17
Re: Extra accu inbouwen
@Henk,
Ben het over het algemeen heel erg eens met wat je hier schrijft, zoals ik vaak genoeg heb laten horen: als je je niet verdiept in wat je kunt verwachten moet je niet klagen over wat je krijgt. Maar in dit specifieke draadje is m.i. geen sprake van klagen over het bereik. Er wordt gefilosofeerd over "hoe mooi het zou zijn als ..." en hoeveel capaciteit een einde aan de "behoefte naar meer" zou maken. Maar dat iemand graag meer capaciteit had gehad, wil toch niet zeggen dat die persoon zich blind gestaard heeft op fiscale voordelen of dat hij zich niet verdiept hebt in wat hij zou krijgen? Volgens mij valt het deze keer wel mee
Ben het over het algemeen heel erg eens met wat je hier schrijft, zoals ik vaak genoeg heb laten horen: als je je niet verdiept in wat je kunt verwachten moet je niet klagen over wat je krijgt. Maar in dit specifieke draadje is m.i. geen sprake van klagen over het bereik. Er wordt gefilosofeerd over "hoe mooi het zou zijn als ..." en hoeveel capaciteit een einde aan de "behoefte naar meer" zou maken. Maar dat iemand graag meer capaciteit had gehad, wil toch niet zeggen dat die persoon zich blind gestaard heeft op fiscale voordelen of dat hij zich niet verdiept hebt in wat hij zou krijgen? Volgens mij valt het deze keer wel mee
- pheventje
- Forumlid
- Berichten: 188
- Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55
Re: Extra accu inbouwen
Op deze pagina http://emotorwerks.com/products/online- ... -batteries worden accu's aangeboden. Volgens mij komt het op 4617 dollar voor 19 180 Ah 3,2v cellen (bij elkaar weer 300V) , gewicht inderdaad zo'n 100kg. Vermogen 11kW. Met vervoer en invoerrechten een kleine € 5000,- ex btw. Wie o wie gaat het even proberen?
Ik vraag me wel af of je geen problemen gaat krijgen met het batterij management in de auto.
Ik vraag me wel af of je geen problemen gaat krijgen met het batterij management in de auto.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen
-
- Forumlid
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25
Re: Extra accu inbouwen
Ook iets waar je rekening mee moet houden: er is steeds vooruitgang in de techniek waardoor de accucapaciteit van plug-ins langzaam zal toenemen. Ik heb meegedaan met de tweede generatie hybrides (Auris) en heb in die vier jaar ook wel eens bedacht dat het leuk zou zijn om meer accucapaciteit te hebben, dit heeft echter nooit de pret van het hybride rijden mogen drukken. Toen plug-ins uitkwamen vond ik dat prachtig. Echter ben ik nu wel blij dat ik niet alleen keuze heb uit de allereerste plugins (prius/volt/ampera) maar een auto kan kiezen die meer bereik heeft dan de prius en niet zo klein van binnen is als de ampera. Meer bereik was altijd leuk geweest, maar er moet natuurlijk een afweging gemaakt worden tussen het fossiele deel van de aandrijving en het elektrische. Ik vind 30-50 km een prima opstap van 5 km en zal hier met veel plezier in rijden net als mijn vorige auto. Over een jaar of 4 a 5 zal ik wel weer kijken wat er dan technisch en financieel haalbaar is, en ik durf erom te wedden dat het aandeel elektrisch dan alleen verder omhoog zal gaan.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal
-
- Forumlid
- Berichten: 441
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49
Re: Extra accu inbouwen
19 stuks in serie geven toch maar 60V? 180Ah x 60V = 11 kWh en mag 3C leveren of te wel 180x3x60 = 32,4 kWpheventje schreef:Op deze pagina http://emotorwerks.com/products/online- ... -batteries worden accu's aangeboden. Volgens mij komt het op 4617 dollar voor 19 180 Ah 3,2v cellen (bij elkaar weer 300V) , gewicht inderdaad zo'n 100kg. Vermogen 11kW. Met vervoer en invoerrechten een kleine € 5000,- ex btw. Wie o wie gaat het even proberen?
Ik vraag me wel af of je geen problemen gaat krijgen met het batterij management in de auto.
-
- Forumlid
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 28 sep 2013, 09:34
Re: Extra accu inbouwen
Het lijkt mij nog niet eens zo'n gek idee om er een paar extra cellen bij te plaatsen om van 10 naar 14 of 16 kWh capaciteit te gaan. Dit zou dus ongeveer 50 kg aan accu's betekenen en past makkelijk in de kofferbak. De actieradius wordt dan vergroot naar +/- 70km, voor mij voldoende voor 95% van alle ritten. Is dit technisch mogelijk bij de PHEV?