Weigerachtige afneembare trekhaak.

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arian
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 07 aug 2013, 14:36

Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door Arian » 06 jun 2014, 11:53

Ik heb een originele (Thule) afneembare trekhaak onder mijn PHEV zitten. Ik gebruik hem niet vaak, praktisch alleen voor de caravan.
Nu loop ik iedere keer te emmeren om de trekhaak te borgen. Pas na veel vijfen en zessen springt de borging op groen. Ik dacht het ligt aan mij, maar nu sprak ik iemand die hetzelfde probleem heeft. Zijn trekhaak springt ook niet op de borging.
De beste man dacht echter dat dit normaal is en is diverse malen op pad geweest met zijn fietsendrager, terwijl de trekhaak niet goed vast zit. Er zit dan ook wat speling op. Ik heb hem laten zien hoe de trekhaak wel deugdelijk vast hoort te zitten, maar ook tijdens mijn demonstratie kon hij gerust een bak koffie gaan halen, ik was er een kwartier zoet mee.

Op mijn oude auto zat een afneembare trekhaak waarvan het sleuteltje alleen verwijderd kon worden als de trekhaak geborgd is. Dan had je een dubbele controle. Nu kun je het sleuteltje er altijd uit nemen.

Is dit probleem bij meerdere afneembare trekhaken?

neuroticz
Forumlid
Berichten: 200
Lid geworden op: 30 okt 2013, 13:01

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door neuroticz » 06 jun 2014, 13:38

Ja ik vond het de eerste keer ook een vervelend karwei, maar tip is niet voorzichtig te werk gaan...
Gewoon in één keer goed hard drukken en dan springt hij bij mij op groen

Mroberto1968
Forumlid
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 dec 2013, 22:12

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door Mroberto1968 » 06 jun 2014, 22:09

Inderdaad harder erin duwen!! Hij gaat niet heel soepel maar denk bij meer gebruik dat ie wel makkelijker zal gaan!!!

timpy

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door timpy » 07 jun 2014, 09:02

Heb ook problemen met de trekhaak, inderdaad in 1 x hard erin drukken. Ben hier pas na 2 bezoeken aan de dealer achter.
Wat blijkt dus dat ik diverse keren met mijn aanhanger onveilig heb gereden.
Ik herinner me vroeger een Volvo met een gelijk systeem te hebben gehad, als je die op slot kon doen en de sleutel eruit kon halen zat de trekhaak ok, waarom bij de Outlander niet?

Toch iets voor de importeur/dealers om hier eens aandacht aan te schenken, denk dat het een hoop negatieve publiciteit geeft als er een losgeslagen karretje over de snelweg vliegt.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door jaapv » 07 jun 2014, 10:07

Hij zegt toch heel duidelijk klik….

BramPHEV
Forumlid
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 aug 2013, 10:32

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door BramPHEV » 07 jun 2014, 19:14

ik heb de afneembare trekhaak nog niet geprobeerd...... dit weekend eens doen.

sjoester

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door sjoester » 07 jun 2014, 22:27

timpy schreef:Heb ook problemen met de trekhaak, inderdaad in 1 x hard erin drukken. Ben hier pas na 2 bezoeken aan de dealer achter.
Wat blijkt dus dat ik diverse keren met mijn aanhanger onveilig heb gereden.
Ik herinner me vroeger een Volvo met een gelijk systeem te hebben gehad, als je die op slot kon doen en de sleutel eruit kon halen zat de trekhaak ok, waarom bij de Outlander niet?

Toch iets voor de importeur/dealers om hier eens aandacht aan te schenken, denk dat het een hoop negatieve publiciteit geeft als er een losgeslagen karretje over de snelweg vliegt.

FF de handleiding die bij afleveren gekregen hebt goed lezen! De trekhaak zit goed vergrendeld wanneer het rode blokje groen wordt, het is overigens geen Mitsubishi trekhaak maak een Zweedse thule, bijna alle merken kopen daar hun trekhaken. Als t je niet lukt, laat t dan de dealer goed demonstreren, daar heb je immers ook een afleververgoeding voor betaald

paul1173

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door paul1173 » 08 jun 2014, 14:42

Net even staan pielen, gaat me nu soepel af.
Zal mijn procedure proberen te beschrijven:

De trekhaak moet je "op slot" zetten. (Sleutel met breedste deel naar "boven" gedraaid. Je kan de draaidop dan niet meer indrukken. Stop de trekhaak in het gat tot deze niet verder kan (nog zonder kracht) . De uitstulpingen aan de haak zitten dan half in de uitsparingen van de auto. Dan met 2 handen, 1 op de kogel en 1 tegen de bocht gelijktijdig stevig duwen. Bij mij klikt de trekhaak dan met een ploing op zijn plaats en de knop springt op groen.

Succes!

Paul

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door Anko » 08 jun 2014, 15:39

Misschien dat het zo werkt, maar misschien zet je mensen ook op het verkeerde been.

Om te beginnen: de sleutel / het slot is niet voor het vergrendelen van de trekhaak, maar om te voorkomen dat hij gejat wordt.

Vergrendelen doet hij vanzelf als je hem met een beetje geweld op zijn plaats drukt. Ontgrendelen doe je door de knop in te drukken en te draaien. Dat lukt niet als hij op slot zit.

Voordat je de trekhaak plaatst moet hij 'op rood staan'. Zou hij (op wat voor manier dan ook) op groen staan voordat je hem plaatst, dan moet je hem eerst op rood zetten. Dat lukt dus niet als hij op slot staat, want dan kun je de knop niet indrukken. Dus heeft het weinig zin om het van te voren op slot te draaien.

Als de trekhaak goed vergrendeld is, dan springt hij vanzelf op groen. Daarna kun je er ook nog voor kiezen hem wel of niet op slot te zetten.

Zelf zet ik hem op slot direct nadat ik hem vergrendeld heb en haal ik hem van slot direct voordat ik hem ontgrendel. Daarbuiten doe ik niets met het sleuteltje.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

paul1173

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door paul1173 » 08 jun 2014, 20:41

Het is in eerste instantie handig om te weten hoe je de trekhaak goed gemonteerd krijgt, hoe men met de sleutel om gaat moet hij/zij zelf bepalen.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door Anko » 08 jun 2014, 20:52

Helemaal mee eens. Ik werd dan ook getriggerd door:
paul1173 schreef:De trekhaak moet je "op slot" zetten.
Als dat klopte, zou dat betekenen dat ik het al vier jaar verkeerd deed ... :mrgreen:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

paul1173

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door paul1173 » 09 jun 2014, 13:37

Goed, verkeerd... Net wat je er van maakt. Die van mij moet ik blijkbaar op slot zetten om goed in de houder te klikken. Zoals je aangeeft, met de sleutel bepaal je of je de knop kan in drukken om de haak te ontkoppelen. Taalkundig, gezien de titel van deze topic, waar je uit op zou kunnen maken dat het afnemen van de trekhaak lastig is, ja, dan moet je de knop van slot halen, indrukken en draaien, de haak komt dan uit de vergrendeling. Die je hopelijk m.b.v mijn eerdere aanwijzingen corrrect heb kunnen plaatsen. ;)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door Anko » 09 jun 2014, 19:17

paul1173 schreef:Die van mij moet ik blijkbaar op slot zetten om goed in de houder te klikken.
Misschien moet je je trekhaak dan even na laten kijken :idea:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

enijeboer
Forumlid
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 dec 2013, 16:16

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door enijeboer » 24 jul 2014, 23:28

Ik heb ook een afneembare trekhaak. Op vakantie geweest met de caravan. Af en toen wat lawaai over hobbels nader onderzoek leverde op dat er speling in de trekhaak zit. Haak zit wel goed, want deze is wel blijven zitten :D Hebben meer hier last van? Ik heb meerdere afneembare haken gehad op andere autos maar nooit zoveel speling.

Jankoen
Forumlid
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 aug 2013, 19:48

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door Jankoen » 25 jul 2014, 00:15

Ik dacht eerst ook dat de speling normaal was. Met een kar erachter, gaf dat vaak een geluid dat de trekhaak rammelde.
De trekhaak moet met een beetje geweld er ingedrukt worden, je hoort dan een klik en zit dan zonder speling vast.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Weigerachtige afneembare trekhaak.

Bericht door JanPHEV » 29 jul 2014, 16:43

Ik ben er vorige week ook mee bezig geweest.
In eerste instantie lukte het me ook maar niet om de trekhaak er op de juiste manier in te klikken zodat de groene indicator zichtbaar was. :evil:
Elke keer zat hij er wel in maar bleef de indicator rood en zat er inderdaad wat speling op de trekhaak.

Ik heb op die manier blijkbaar dus ook al eens met twee fietsen op een drager op een niet goed vergrendelde trekhaak rondgereden. :oops:

Daarna toch nog maar eens een keer goed naar de handleiding gekeken.
Op zich staat het echt wel goed aangegeven d.m.v. de plaatjes, maar ook ik dacht in eerste instantie dus dat ik het wel snapte na een vluchtige blik.
Blijkbaar toch niet....... :oops:

Inderdaad eerst checken of de indicator op rood staat.
Verder kwam ik er dus ook achter, zoals hierboven al beschreven, dat je de staaf van de trekhaak rustig tot aan de twee ronde nokken in de houder moet schuiven en dan met een korte stevige duw boven op de kogel vast moet drukken. Dan klikt hij gelijk goed vast, zonder enige speling en is de indicator groen.
Na een aantal keren heel bewust de trekhaak los gemaakt en weer op deze manier vastgeklikt te hebben, heb ik het nu volgens mij "in de vingers". :D
Ook hier geldt dus het adagio "goede oefening baart kunst" :!: :mrgreen:

Ook ik zet hem met het sleuteltje op slot na het plaatsen en weer van het slot af voor het eraf halen (deuuhh, anders krijg je hem er niet eens af.... :lol: )

Plaats reactie