Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
veefer
Forumlid
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:15

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door veefer » 24 jan 2014, 10:53

Tja, wat zal ik zeggen. doen ze bij jou op het werk zo erg moeilijk als je een bonnetje komt declareren? Zeker in het geval van een tankpas die weg is?
Daarnaast lijkt het me dat je toch zelf ook wel kunt bedenken dat een paar liter genoeg is om met een gerust hart naar huis te rijden en dat daar geen volle tank voor nodig is?
Zelfs als je het niet terug krijgt, lijkt me die tien euro niet zoveel dat je een week niet meer kan eten.....

On topic:
Heb zelf nu een paar keer gemerkt dat op het moment dat de ----- verschijnen ik 38 liter kan tanken. zit er dus nog een lier of 7 in.
Voor een volgende keer als ik geen pomp in de buurt heb, dus met een gerust hard doorrijden.
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

nuecht

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door nuecht » 24 jan 2014, 11:01

veefer schreef:...met een gerust hard doorrijden.
Haha, grappig! :lol:

Eelco Koning

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Eelco Koning » 24 jan 2014, 11:08

veefer schreef:Tja, wat zal ik zeggen. doen ze bij jou op het werk zo erg moeilijk als je een bonnetje komt declareren? Zeker in het geval van een tankpas die weg is?
Nee, daar wordt helemaal niet moeilijk over gedaan hoor, maar daar gaat het me ook niet op. dit was voor mij meer een aanleiding om mezelf uit te dagen hoe ver ik durf te gaan. Nu puntje bij paaltje komt wordt ik toch wel een beetje onzeker en probeer ik een beetje risico's in te schatten.
veefer schreef:Daarnaast lijkt het me dat je toch zelf ook wel kunt bedenken dat een paar liter genoeg is om met een gerust hart naar huis te rijden en dat daar geen volle tank voor nodig is?
Het gaat me niet om het risico dat ik niet thuis kan komen. tankstations genoeg onderweg en ik kan idd zelf wel inschatten hoe ik thuiskom. daar ben ik absoluut niet bang voor.
veefer schreef:Zelfs als je het niet terug krijgt, lijkt me die tien euro niet zoveel dat je een week niet meer kan eten.....
Je moest eens weten hoe lang ik voor 10 euro kan eten. wel eens een Chinese rijsttafel gehaald? :lol:

tadango

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door tadango » 24 jan 2014, 11:10

Ik verwacht niet dat de motor uitgaat voordat de leiding echt leeg is. Die gaat vast pas uit als de ecu ziet dat er iets niet meer klopt. Of hij dan nog te starten is merk je daarna wel :)

veefer
Forumlid
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:15

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door veefer » 24 jan 2014, 11:50

Eelco Koning schreef: Nee, daar wordt helemaal niet moeilijk over gedaan hoor, maar daar gaat het me ook niet op. dit was voor mij meer een aanleiding om mezelf uit te dagen hoe ver ik durf te gaan. Nu puntje bij paaltje komt wordt ik toch wel een beetje onzeker en probeer ik een beetje risico's in te schatten.
Eelco Koning schreef: Het gaat me niet om het risico dat ik niet thuis kan komen. tankstations genoeg onderweg en ik kan idd zelf wel inschatten hoe ik thuiskom. daar ben ik absoluut niet bang voor.
Mijn reactie kwam nadat jij alweer gereageerd had terwijl ik aan het typen was denk ik, anders had ik die opmerkingen niet gemaakt ;)
Eelco Koning schreef: Je moest eens weten hoe lang ik voor 10 euro kan eten. wel eens een Chinese rijsttafel gehaald? :lol:
Waar zit die Chinees? Ze zijn niet duur, maar zo goedkoop? :lol:
Instyle, Amethyst Black, wit leer, aftermarket velgen en winterbanden, afneembare trekhaak To do: sensoren of camera voor.

tadango

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door tadango » 24 jan 2014, 11:55

Wat rijst dat van de chinees zijn tafel al viel zeker :D

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Anko » 24 jan 2014, 15:15

Charge stand bij volle accu heeft geen zin. Is zelfs onverstandig. Je degradeert de auto dan tot een pure benzine auto. Beter eerst ruimte maken in de accu. Dan kan er ook echt gechargeerd worden. En regeneratief geremd.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Eelco Koning

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Eelco Koning » 24 jan 2014, 15:44

Hoi Anko,

Ik snap dat het geen zin heeft, maar het idee in deze is nu juist om zo snel mogelijk zonder benzine te komen en dan de accu zo vol mogelijk te hebben. ik kan dan namelijk beter inschatten hoeveel km ik nog over heb. zuinigheid in dit draadje is even van ondergeschikt belang....

tadango

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door tadango » 24 jan 2014, 15:52

Maar is de accu nu nog vol? Ik zou heb dan op save zetten na een km of 5 ipv direct op charge. Je accu blijft dan op niveau na die 5km en je bent nog efficiënt bezig. Kans dat je thuis dan haalt is het grootst.

Eelco Koning

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Eelco Koning » 24 jan 2014, 16:01

nou ja, het is bijna tijd om naar huis te gaan. ik zie wel waar ik onderweg zin in heb..... :?

JeroenJ

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door JeroenJ » 24 jan 2014, 16:55

We wachten met spanning ;) af

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Anko » 24 jan 2014, 18:45

Eelco Koning schreef:Hoi Anko,

Ik snap dat het geen zin heeft, maar het idee in deze is nu juist om zo snel mogelijk zonder benzine te komen en dan de accu zo vol mogelijk te hebben. ik kan dan namelijk beter inschatten hoeveel km ik nog over heb. zuinigheid in dit draadje is even van ondergeschikt belang....
Helder.

Ben je al thuis? Of moeten we je ergens oppikken?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Eelco Koning

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Eelco Koning » 24 jan 2014, 20:37

nou, ik ben thuis, maar niet op de manier hoe ik gedacht heb. Ik had besloten om de tank leeg te maken. de auto dacht er anders over. na 5 km rijden viel me op dat de safe modus die ik had ingedrukt uit was gegaan. opnieuw drukken had geen zin. ook charge indrukken had geen zin. bij plankgas sloeg de motor wel aan, dus de tank was nog niet leeg. ook de OBD gaf nog aan 5% te hebben. kortom de auto had blijkbaar besloten dat ik eerst maar de stroom op moest maken en daarna de benzine. toch maar getankt dus....ging net geen 40 ltr in.

conclusie:
- eerst moet de accu "leeg", er is dan nog voor zeker 50 km brandstof.
- als de accu leeg is, wordt de brandstoftank verder aangesproken.
- als de brandstoftank dan echt leeg is, dan zit er stiekem nog wat stroom in de accu.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Anko » 24 jan 2014, 21:18

Bizar. Terwijl veel mensen met deze lagere temperaturen problemen hebben om EV te rijden met de kachel aan krijg jij je benzine niet op :shock:

Schiet mij maar lek :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

h.soepboer

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door h.soepboer » 29 jan 2014, 02:03

Toevallig ben ik er ook net achter gekomen dat je SAVE / CHARGE niet kunt selecteren als de restafstand niet meer aangegeven wordt. Zwaar kl*te.

Afgaande op je ODBC berichtgeving lijkt het me een geweldig idee wanneer de auto deze info zou gebruiken om in ieder geval nog een resterende inhoudsindicatie (liters dus) te geven in plaats van de afstand. Weet je nog een beetje waar je aan toe bent.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door JanPHEV » 01 feb 2014, 14:24

Ik heb niet uit kunnen proberen hoever ik het kon rekken.
Donderdag moest ik wat verder weg via de snelweg. Daar durfde ik niet te gokken. :oops:
Uiteindelijk 872 km gereden met de eerste tank, ongeveer de helft op de snelweg afgelegd.
Een aantal keer geladen (± 90 kW) en 37,4 liter getankt. Ik had dus nog ruim 100 km kunnen rijden blijkt nu.
Verbruik dus ± 1 : 23,2 op basis van de verbruikte benzine en gemiddeld ± 1 : 13,7 op basis van gecombineerd vebruik. Eerlijk gezegd had ik op beter dan 1 : 15 gerekend voor de combinatie binnenweg / snelweg ± 50/50...... :(

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Anko » 01 feb 2014, 14:38

Hoe heb je het gecombineerde verbruik bepaald:

- op basis van euro's?
- op basis van kWh's?
- door ivm die 90 kWh (9 keer volgeladen) 9 * 35 kilometer van de 872 af te trekken?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door JanPHEV » 01 feb 2014, 14:42

Ik heb er 9 x 40 km = 360 km afgetrokken, want ik heb wel iedere keer de accu helemaal leeg gereden.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door Anko » 01 feb 2014, 15:36

Die 40 km lijkt mij optimistisch. Maar als je die al haalt, dan is het denk ik niet op de snelweg. Dus als je EV km's secundair zijn, dan zijn je benzine km's op de snelweg geweest. En dan is het ineens helemaal niet zo slecht. M.a.w. je benzineverbruik ziet er minder goed uit doordat je uitgaat van goede resultaten EV.

Je kunt het ook omdraaien:

De door Mitsubishi beloofde 5,8 liter per 100 km zou 644 km op benzine op hebben moeten leveren. Dan blijft er nog 228 km over voor 9 batterij ladingen. Zo'n 25 km per lading. Dus uitgaande van goede prestaties op benzine zien je EV prestaties er in eens slecht uit.

Beide kloppen wsl niet. De waarheid zal ergens in het midden liggen. Het is ook niet zo heel relevant. Belangrijker is hoe de auto overall scoort bij jouw gebruik. Vandaar mijn advies: reken terug naar kWh's per km of naar euro's per kilometer. Anders houd je weinigzeggende bedragen over.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door JanPHEV » 01 feb 2014, 15:46

Het eerste stuk van je reactie is van toepassing.
Ik rij de EV kilometers eigenlijk allemaal op de binnenwegen.
Op het moment dat ik de snelweg op ga zet ik hem de laatste keren op de save stand en rij ik op de ICE.
Ik woon naar alle vier windstreken zo'n 20 km van de snelweg, dus dat stuk kan heen en terug mooi elektrisch en het levert het meeste terugwin energie op met al die rotondes. :mrgreen:

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door JanPHEV » 06 mar 2014, 17:16

Vandaag maar weer eens getankt, tweede keer na bijna 2000 km :mrgreen:
Bij wegrijden van de pomp een bereik van ± 650 km, waarvan nog zo'n 30 km elektrisch.
Daarna vandaag 2x ± 20 km snelweg gedaan, ± 120 km/h, in save mode, dus ICE aan.
Bereik gereduceerd tot ± 550 km, waarvan nog zo'n 15 km elektrisch.
Dat gaat wel hard zo met de benzine..... :cry:

Edit:
Dat dacht ik me dus te herinneren.....
Toen ik net instapte om naar huis te gaan, bereik 510 km waarvan 9 elektrisch :shock:
Het is dus nog erger dan ik dacht.

phevictor

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door phevictor » 07 mar 2014, 21:48

Vandaag voor het eerst getankt.. Moeder de vrouw moet morgen 200km's rijden dus kan met volle accu en tank weg zonder op onzin op de tellers te letten.

Heb 940km's gereden ging 30,5liter in. Gaf nog 150km gecombineerd verbruik aan en 25 EV.. Dus klopt niets van zou dus dik onder de 1:10 moeten rijden met alleen ICE aan, om te laten kloppen.. (45-30,5= 14,5 over in tank) Terwijl ik dat nog nooit verbruikt heb... Dus weet niet waar de auto die onzin vandaan haalt..

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door JanPHEV » 07 mar 2014, 22:40

Vandaag thuis gekomen met een lege accu.
Ondertussen alweer ± 100 km gereden, sinds tanken, een paar keer kort de ICE aangehad, en nu heb ik nog een benzine bereik van ± 590 km..... :? :?:
Wonderbaarlijk vermenigvuldiging van benzine in de tank.... :?: :lol:

High-lander
Forumlid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 apr 2014, 20:49

Re: Hoe betrouwbaar is de brandstofmeter; hoe ver durf je?

Bericht door High-lander » 27 mei 2014, 17:53

Heb weinig vertouwen in de brandstofmeter :shock: Gisteren benzine en E helemaal leeggereden (geen streepjes meer en ook geen resterende kilometers meer op boordcomputer). Vervolgens E-volgeladen en daarmee 56 km gecombineerd bereik op BC (dus nog voor ongeveer 15 km benzine). Na 2 km gaan tanken en maar 39ltr. kunnen tanken :?: Heb nog nooit 40 ltr kunnen tanken, moet systeem soms opnieuw gekalibreerd worden?

Plaats reactie