12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
RobertG
Forumlid
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 aug 2013, 20:51

12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door RobertG » 04 mei 2014, 14:55

Ik denk er over om een 600 watt 12-> 230 V sinus omvormer in de auto te zetten (vanwege veel medische spullen die koel moeten blijven tijdens de rit in een kleine vriezer). 600 watt is nodig voor het opvangen van piekstromen (300W trekt het niet, dus kleiner kan eigenlijk niet). De omvormer staat eigenlijk alleen aan tijdens het rijden (of even op het tankstation tijdens het tanken).

Nu is de vraag niet over de omvormer maar over de accu en het opladen hiervan. De accu is relatief klein plus vraag ik mij af hoe deze op spanning gehouden wordt. Gaat dit ook tijdens het laden (230) of alleen m.b.v. de motor? Zit er een verbinding tussen de grote accu en deze kleine?

Is er al iemand met ervaring en omvormers in deze auto? Heeft iemand al een soortgelijke omvormer ingebouwd?
Ben benieuwd naar jullie reacties...
Robert
OPI Instyle zwart

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door Hansjebrinkers » 04 mei 2014, 20:29

Ik ben bang dat het 12 volt systeem geen 600w omvormer trekt. Heb zelf een 600w omvormer in m'n camper gehad, deze kon net worden voorzien met een 100ah tractie accu. Ik verwacht dat een 600w omvormer de accu in de outlander binnen 10 minuten volledig van de leg heeft.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

jvedsc
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 nov 2013, 22:38

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door jvedsc » 04 mei 2014, 22:54

De omvormer trekt 50 Amp uit de kleine 12V accu (36 Ah) van de Outlander. Begin er niet aan want de 12V accu stort direct in!

RobertG
Forumlid
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 aug 2013, 20:51

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door RobertG » 05 mei 2014, 16:12

Ik was er ook al bang voor dat de 36 amp/h onvoldoende zou zijn. Daarom het idee om de omvormer alleen aan te hebben wanneer er voeding is (rijden middels accu of motor). Ik vroeg me dan ook af of dit wel realiseerbaar is. Hoe wordt deze kleine accu op spanning gehouden? Zou het de dynamo zijn of is er een linkje met het grotere accupakket?

Zodra het draait is 80 watt voldoende . Het zijn juist die aanloopstromen die maken dat een 300watt omvormer onvoldoende is. NU heb ik gelezen van andere PHEV gebruikers dat ze stranden omdat de kleine hulp accu leeg was...

In Japan is de auto wel met een omvormer geleverd. Iemand daar ooit iets van vernomen?

Groet,
Robert
OPI Instyle zwart

tadango

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door tadango » 05 mei 2014, 16:14

Het probleem is dat er geen dynamo continu mee draait zoals in een normale auto. Dus het probleem blijft. Het kan zelfs zijn dat je het (bij)laad circuit van de hulp accu sloopt.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door sigmasailor » 05 mei 2014, 16:26

Die Japanse inverter is direct aangesloten op de voorstuwingsaccu; in Europa wordt dat helaas niet geleverd. Misschien dat een vraagje aan de dealer je hier verder kan helpen. Technisch is het geen probleem om van de gelijkspanning weer wisselspanning te maken. De hoofdaccu kan ook makkelijk 600 watt leveren.

De 'wil' om het voor je te doen zal misschien het probleem worden.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

tadango

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door tadango » 05 mei 2014, 16:45

Dealer hier weet van niets, heeft ook niets kunnen vinden. Ik heb in een store een 110V 1200W variant gevonden die op de snellaad aansluiting ging en op de 12V om op te starten. Helaas geen idee of dat gaat werken en of er ergens een 220V versie is. Wel jammer, had gehoopt dat het op de auto zou zitten of leverbaar zou zijn :( Was perfect geweest voor op de camping :)

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door sigmasailor » 05 mei 2014, 17:29

Dat zegt iets over de dealer. Het is al meer dan een jaar bekend dat er in Japan een (1200 watt?) voeding leverbaar is, heeft iets met lokale aardbevingen te maken. Als de dealer echt zijn best doet moet hij hier gewoon achter kunnen komen.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

tadango

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door tadango » 05 mei 2014, 22:24

Die is voor een mivec oid, die kan ik zo bestellen. Maar of het werkt....

RobertG
Forumlid
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 aug 2013, 20:51

Re: 12->230V Omvormer en de 12 volt accu (laden)

Bericht door RobertG » 06 mei 2014, 08:48

tadango schreef:Die is voor een mivec oid, die kan ik zo bestellen. Maar of het werkt....
Kan je iets meer info met ons delen. Heb gezocht maar kan nergens omvormers vinden die met 300DC om kunnen gaan.

Groet,
Robert
OPI Instyle zwart


Plaats reactie