Kabel buiten laten liggen?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DJF3
Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 okt 2013, 15:46

Kabel buiten laten liggen?

Bericht door DJF3 » 22 jan 2014, 11:37

Hi,

Heb sinds begin deze week een Lolo Smart oplaadpunt. Om bij de auto te komen heb ik een 8 meter kabel gekocht.
Omdat dit een extra kabel is zou deze gewoon kunnen blijven liggen. Nu trek ik de kabel door de tuin en leg deze vies in de auto.

kabel laten zitten in laadpaal?
(had hierover al een draadje gevonden)
kabel buiten laten liggen?
Hoe slecht is het voor de kabel als deze open en bloot in de tuin ligt?
Is het een idee om bijv. een tuinslang om de (uitgerolde) kabel schuiven voor enige bescherming tegen weersomstandigheden?
Stekker auto in de tuin
Moet ik de stekker die in de auto gaat (los van het kapje) beschermen als deze 'gewoon' in de tuin ligt?

Daarnaast heb ik Plasti-dip besteld om de vrij opvallende witte behuizing van de Lolo een donkere matte kleur te geven. Als dit gelukt is zal ik een foto posten.
Outlander Instyle+, intro-pack, sport-pack, pneumatische stoel massage ;-), zij-skirts, vloer verlichting, instaplijsten, mattenset velour, zonblinderings achter+zijruiten

Wreckerrm
Forumlid
Berichten: 167
Lid geworden op: 29 jul 2013, 13:29

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door Wreckerrm » 22 jan 2014, 11:45

De kabel is bepaald niet gratis. Dus misschien heeft iemand anders er wel belang bij als ie toch buiten ligt.
Ik snap je punt, maar geen verzekering die dit zal vergoeden denk ik.

Ik rol de kabel steeds weer op en leg het in het vak onder de bodem in de bagageruimte. Regelmatig ff de kabel en het vak schoonmaken.
Mitsubishi Outlander PHEV, Instyle, Amethyst Black, Intro Pack, 12V aansluiting bagageruimte, RVS achterbumperbeschermer, vaste trekhaak, Mitsubishi (Thule) dakdragers, Thule Motion 800 dakkoffer, LoJack, BearLock, Nieuwe stoelrails

ampera

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door ampera » 22 jan 2014, 11:52

Moet je de kabelspecificatie even geven, nieuwe (Ratio) kabel kost € 7,20 per meter en een uurtje solderen.

paul1173

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door paul1173 » 22 jan 2014, 11:58

Mijn kabel ligt ook buiten (andere kant zit wel vast in de lader) maar als ik de kabel niet gebruik hangt deze met een lus over de RVS houder van JK-solutions en de stekker er onder in de dummy-houder. Kabel ligt daardoor niet in de modder en de stekker wordt niet nat.

http://www.jk-evsolutions.nl/accessoire ... iging.html

gr. Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

gaevakyd

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door gaevakyd » 22 jan 2014, 12:13

Mooi ding die houder, maar niet goedkoop zeg. Ik zit er aan te denken om een goedkopere tuinslang houder neer te hangen en het dopje dat standaard aan de kabel zit eraf te halen en met een schroef aan de schutting vast te maken.

gaevakyd

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door gaevakyd » 22 jan 2014, 13:34

Ik denk dat ik zoiets koop voor 3 euro. Nog even de houder monteren en klaar voor een paar euro.
http://www.onderdelenhuis.nl/huishoudel ... rettyPhoto

Oke, het is plastic, maar 70 tot 80 euro afzinken in een haspel heb ik er niet voor over.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door Hansjebrinkers » 22 jan 2014, 19:59

Mijn kabel hangt met s-haken in m'n heg, en de stekker overdag ook. Wel zorg ik er zorgvuldig voor dat het kapje er overdag goed op zit.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

JanHilverts

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door JanHilverts » 26 jan 2014, 19:31

Stekkers zwart gespoten opschuren, ontvetten, primeren en matte zwarte spuitbus lak paar keer over spuiten achter elkaar half uur werk, de kabel hang ik op dmv elektra zadels ... MM die ik op de houten schuur heb geschroefd, waar je de kabel dan zo indrukt, voor weinig euries een goede oplossing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanHilverts

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door JanHilverts » 26 jan 2014, 19:40

Heb de kast ook mat zwart gespoten ziet er beter uit op een zwarte ondergrond dezelfde procedure als de stekkers, allen had ik de ledjes ook we gespoten nou ja nie echt nodig ook. Gr
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

gaevakyd

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door gaevakyd » 06 feb 2014, 22:12

Vandaag bij de praxis een PVC dop gekocht die dienst zal doen als dummy houder voor de type 1 laadkabel. Kosten 1 euro 80. Klinkt een stuk beter dan een stukje plastic van 28 euro bij:
http://www.laadkabelkopen.nl/product/du ... er-type-1/

Het mooiste is nog dat de maat perfect is. De ring die op het dopje zit is goed om de stekker te vergrendelen en te ontsluiten door het knopje op de stekker in te drukken. Palletje valt precies achter de ring. Vastmaken naast het laadpunt en een kabel haspel van 5.20 en we zijn klaar voor 7 euro. :D

Dopje en kabel haspel spuit ik wel even zwart met een spuitbus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door Anko » 07 feb 2014, 06:17

Nice!
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
DJF3
Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 okt 2013, 15:46

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door DJF3 » 07 feb 2014, 13:30

TIP: Als je de kleur van jouw laadvoorziening (niet permanent) wil wijzigen: Plastidip
Dit is een soort "rubber" verf uit een spuitbus waarmee je een dun laagje rubber op je laadpunt kan aanbrengen.
Het handige is dat deze laag ook weer te verwijderen is.
Heb alle spullen al in huis maar de manuals geven aan dat ik het > 20 graden celcius moet aanbrengen in een goed geventileerde ruimte. Dat is bij mij alleen de schuur waar het aanzienlijk houder is. Zodra ik dit doe zal ik foto's maken en deze delen.
Outlander Instyle+, intro-pack, sport-pack, pneumatische stoel massage ;-), zij-skirts, vloer verlichting, instaplijsten, mattenset velour, zonblinderings achter+zijruiten

Gebruikersavatar
DJF3
Forumlid
Berichten: 79
Lid geworden op: 28 okt 2013, 15:46

Re: Kabel buiten laten liggen?

Bericht door DJF3 » 12 feb 2014, 11:13

Heb hier een aantal foto's en beschrijving geplaatst van mijn 'gekleurde' laadpunt.
Outlander Instyle+, intro-pack, sport-pack, pneumatische stoel massage ;-), zij-skirts, vloer verlichting, instaplijsten, mattenset velour, zonblinderings achter+zijruiten

Plaats reactie