Laden lukt niet meer

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Laden lukt niet meer

Bericht door Pleiades » 15 dec 2013, 18:27

Vanmorgen, zondag, bleek de auto niet te zijn opgeladen? Voor zaterdag en zondag staat de timer op "uit" en de volledig opladen op "aan". Timer staat van ma t/m vrij op locatie gebonden op laden van 23.00 tot 07.00 uur vanwege nachtstroom. heeft het altijd goed gedaan.
Op het laadpunt (via de Mennekes stekker) blijft het laadpunt op groen staan en springt niet na een tijdje op blauw. Omdat ik dacht dat de timer wellicht verkeerd stond zette ik de auto op de ACC stand (niet rempedaal intrappen, alleen stroom op de MMCS) en omdat ik mijn deur nog open had staan hoorde ik de vergrendeling op het laadpunt en was het lampje blauw. Hij gaat dus laden? Op het dashboard is dan ook hewr rode stekkerje te zien. Zodra ik de auto uit zet, stopt het laden ondanks dat timer za en zo uit staan.
Dan maar proberen met de meegeleverde 220V stekker. Zelfde euvel, de charge lampje (op de travo die vlak na de schuckostekker zit) blijft dus knipperen. Volgens boekje betekend dat de batterij vol is, echter hij is geheel leeg. Pas als ik de auto weer aan zet in de ACC of geheel aan, blijft het charge lampje branden wat betekend dat ie maan het laden is. Heel vreemd dus.
Dan maar eens gebeld met MItsu PHEV hulplijn die je krijgt bij de papieren mar daar keden ze dit geval niet. Sturen wel de ANWB en die kwamen snel maar die wisten het ook niet. Wel hebben we samen kunnen constateren dat ie inderdaad niet laad als ie uit staat en wel als ie op ACC of geheel aan staat?
Ook laad ie wel op de motor als je hem op charge zet. Ben even een rondje gaan rijden om even van de locatie af te zijn en om het gehele proces van thuiskomen en aankoppelen over te doen.
Overigens gisteren, zaterdag, voor het eerst op openbare laadpaal gestaan en toen viel me ook op dat hij niet opgeladen werd. Waqs er iets mis met die laadpaal? De ledjes op de laadpaal gingen wel van groen naar blauw?
Morgen langs de dealer om te kijken wat het is.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door sigmasailor » 15 dec 2013, 18:36

Ik gebruik zelf de laad timer niet maar heb al een paar gezien dat daar toch iets fout gaat (weet de PHEV wel welke dag het is?). Voor je naar de dealer gaat zou ik alle timers eens op helemaal uit zetten en het nog eens proberen.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door ictijoos » 15 dec 2013, 20:30

Voor zover ik weet en ervaren heb, werkt de timer anders.

Als je ook maar één van de dagen een timer activeert, zal alleen op geactiveerde dagen geladen worden. Bij jou staat dus zaterdag en zondag niet laden, dus laad hij ook niet.

Volladen aan wil alleen zeggen dat hij niet stopt als het laadwindow voorbij is, maar de auto nog aan het laden.

Als je de timer dus op maandag zet, moet je op alle andere dagen ook de timer invullen.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door Pleiades » 15 dec 2013, 23:28

Het instructieboekje en de help in de timer module vertellen dat als de timer voor een bepaalde dag op "uit" staat, deze inactief is en er dus geladen wordt. Dit heeft ie tot dit weekeinde ook keurig gedaan. Als ik op de zaterdag thuis kwam dan ging ie vrijwel meteen laden nog voordat ik de achterklep weer dicht had. Dus ook met timer heeft ie het eerder goed gedaan.
Ik heb ook de tijd instelling van de autoklok zelf gecontroleerd. Ook deze staat duidelijk op "zon 15 dec" dus dat staat ook goed. Als de timer niet juist werkt dan ga ik zeker naar de dealer want dat vind ik een onmisbare feature van een goedkoper laadprocdes.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door ictijoos » 15 dec 2013, 23:34

Beetje laat om te testen, maar zet de timer eens op 23:50 tot 23:40 voor die dag? Dat is bijna timer op altijd aan.

De locatie voorziening maakt ook een verschil misschien.

De vertalingen zijn niet al te best.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door Anko » 16 dec 2013, 06:17

Ik neem aan dat je voor am - vr 23:00 tot 07:00 het staan? Dan is 07:10 tot 07:00 wsl. een beter idee voor za en zo.

Als je 23:50 tot 23:40 kiest zal hij m.i. in ieder geval van za 07:00 - 23:50 niet laden.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door ictijoos » 16 dec 2013, 09:56

Je mag niet opgeven 07:00 - 07:00.

Als je 23:50-23:40 opgeeft, zegt de timer keurig, dat er een window is van 23:50 om te laden.
De goede vraag is, of hij deze plaatst in de dag erna? Dat zou kunnen.
Dan wordt het dus belangrijk om bij het zetten van een timer, ook in de gaten te hebben, dat je een timer op een andere dag kunt instellen, dan op de dag dat je de gegevens in voert.

kettingduurzaam

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door kettingduurzaam » 16 dec 2013, 10:00

ictijoos schreef:Voor zover ik weet en ervaren heb, werkt de timer anders.

Als je ook maar één van de dagen een timer activeert, zal alleen op geactiveerde dagen geladen worden. Bij jou staat dus zaterdag en zondag niet laden, dus laad hij ook niet.

Volladen aan wil alleen zeggen dat hij niet stopt als het laadwindow voorbij is, maar de auto nog aan het laden.

Als je de timer dus op maandag zet, moet je op alle andere dagen ook de timer invullen.
Ik heb exact dezelfde ervaring. Pas toen ik de lader zodanig instelde dat de huidige tijd binnen de ingestelde tijd van de timer, startte het laden.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door Pleiades » 16 dec 2013, 12:54

@ictijoos en @kettingduurzaam, dank voor jullie reactie, dat geeft weer hoop op een toch correct werkende auto c.q. timer.
Vanmorgen bij de dealer ging die gewoon op de normale wijze laden, zonder dat ik ook maar iets aan de timerinstellingen gewijzigd had. Zal wel aan de locatiegebondenheid liggen dat de timer geen invloed had op het laden. Ik kwam er ook achter dat ik met het gezoek nu al meer van de timer weet dan de dealer. ze hadden de timer nog nooit geprobeerd dus dat hielp uiteindelijk niet veel.
Ik ga voor zaterdag en zondag een timer instellen (je kan er drie instellen) van 07.00 tot 07.00, dan zou ie dus moeten gaan werken.
@kettingduurzaam, welke tijden heb jij voor zaterdag en zondag ingesteld zodat ie in het weekend altijd oplaad, ongeacht tijd? Heb jij het ook locatiegebonden?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door Anko » 16 dec 2013, 14:22

Instellen op 07:00 tot 07:00 lukt (als ik het mij goed herinner) niet. Als het wel lukt kan het twee dingen betekenen: 1440 minuten of 0 minuten. Ik zou voor de zekerheid eerst toch eens met 07:10 - 07:00 proberen. Dan weet je zeker dat het 1430 minuten is.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door tadango » 22 dec 2013, 14:08

Ik was vanochtend verbaasd toen hij niet opgeladen was. Heeft helemaal niets geladen. Lader (shuko) gaf geen fout aan oid. Dit is de eerste keer. Ik gebruik geen timer oid, dat kan het niet zijn. Ik dacht gisteren wel een piep te horen oid toen ik hem aansloot. Hij laad nu wel. Als het maar niet te vaak gebeurd ;)

Gebruikersavatar
frank@phevinstyle
Forumlid
Berichten: 354
Lid geworden op: 08 mei 2013, 16:23

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door frank@phevinstyle » 22 dec 2013, 23:42

Ik heb dat ook 1 keer gehad. Mogelijk de stekker niet goed aangeduwd. Ik check nu altijd of de rode laadindicator in het dashboard aan is als ik de kabel aangesloten heb.
Ik gebruik geen timers, heb geen nachtstroom (meer) omdat ik de auto vaak ook overdag tussen 2 ritten door wil opladen.
Outlander PHEV Instyle ingeleverd op 12 mei 2021
Huidig: Skoda Enyaq iV 80 FE

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door Pleiades » 13 jan 2014, 16:56

Ik had nog niet gereageerd op de aanwijzing van Anko. Ik heb nu voor zaterdag en zondag 07.10-07.00 en lokatiegebonden gedaan en inderdaad laad ie nu het gehele weekend door op de oprit. Dank!

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Laden lukt niet meer

Bericht door Anko » 13 jan 2014, 17:23

:D
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie