Elektrisch rijden zelf regelen
Elektrisch rijden zelf regelen
Aangezien de auto de eerste kilometers start op benzine en ik veel korte afstanden, minder dan 10 km, rij haal ik 1 op 14. Niet echt indrukwekkend. Ik pleit voor een instelling zoals charge en save, waar ik kan aangeven dat ik volledig elektrisch wil rijden.
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Uitstekend voorstel; leg het bij de importeur neer en kom hier vertellen wat hij er mee doet.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
@jeroenski: ik snap het niet. Mijn outlander start nooit op benzine, maar altijd elektrisch. Waarschijnlijk heb je de kachel + airco aan en de voorverwarming niet gebruikt. Als mijn ritten altijd < 10 km zouden zijn, dan zou ik zonder veel problemen een benzineverbruik van << 1 ltr / 100 km kunnen halen.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Als het maar koud genoeg is start de PHEV de ICE direct op. Zelfs met verwarming uit, ECO aan en accu helemaal vol. Jammer maar helaas. Het zou inderdaad kunnen dat voorverwarmen de truuk is? Die heb ik nog niet geprobeerd.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Voorverwarmen helpt zeker. Bij mij start ie overdag (zonder voorverwarmen) ook met de ICE op, maar na ongeveer 30 seconden is ie uit. Ik heb geen airco aan en de kachel op 19 graden. 's-Ochtends zorg ik er voor dat de voorverwarming heeft gedraaid voordat ik vertrek.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Voordat je de auto uitschakelt druk je de knop OFF in. Als je dan voor je volgende rit weer start gaat niet de kachel, airco of achteruitverwarming aan. Zo rij je 100% electrisch. Zodra je één van de hiervoor genoemde ènergietekkers`aanzet zal de motor aanslaan. Eventueel ook weer snel te stoppen door opnieuw OFF in te drukken. En natuurlijk bij te hard optrekken komt de motor erbij.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Ik zoek contact met de importeur en laat de uitkomst weten.sigmasailor schreef:Uitstekend voorstel; leg het bij de importeur neer en kom hier vertellen wat hij er mee doet.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Gisteravond even naar Ikea heen en weer. Drie personen in de auto. Kachel op 20 gr., airco uit. Heen (te kort) voorverwarmd. Terug helemaal niet. Enkele reis 14 km. Eind resultaat: 0.1 l / 100 km.
Dus er is toch wel heel wat mogelijk.
Ik denk dat ik wellicht op 0 uit had kunnen komen als ik de auto aangezet had met de kachel in de Off stand en pas na vertrek de blower weer had aangezet. Inderdaad was het eerste wat hij aangaf iets van 25 liter / 100 km. Maar dat was binnen een paar kilometer al gezakt naar 2 liter / 100 km en zakte daarna alleen maar verder.
1 op 14 op een rit van 1 km kan ik me dan wel voorstellen, maar op een rit van 10 km lijkt me dat heel erg veel.
Dus er is toch wel heel wat mogelijk.
Ik denk dat ik wellicht op 0 uit had kunnen komen als ik de auto aangezet had met de kachel in de Off stand en pas na vertrek de blower weer had aangezet. Inderdaad was het eerste wat hij aangaf iets van 25 liter / 100 km. Maar dat was binnen een paar kilometer al gezakt naar 2 liter / 100 km en zakte daarna alleen maar verder.
1 op 14 op een rit van 1 km kan ik me dan wel voorstellen, maar op een rit van 10 km lijkt me dat heel erg veel.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Toch een koude start te pakken, weg milieuvoordelen
Waag er eens een gezamelijke actie richting MMNL aan; condens in de olie, condens in de uitlaat (of zelfs water bij veel korte ritten), een slechte smering bij de koude start en een hoge uitstoot door aangepast mengsel en de katalysator die niet op temperatuur is lijken mij zaken die je niet wil, helemaal niet als ze niet nodig zijn.
Waag er eens een gezamelijke actie richting MMNL aan; condens in de olie, condens in de uitlaat (of zelfs water bij veel korte ritten), een slechte smering bij de koude start en een hoge uitstoot door aangepast mengsel en de katalysator die niet op temperatuur is lijken mij zaken die je niet wil, helemaal niet als ze niet nodig zijn.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Ik geef toch ook aan dat ik verwacht op 0 uitgekomen te zijn als ik de kachel eerst op 0 had gezet?
Kun je overheen lezen, maar dan nog: 0,1 liter op de 100 over 28 kilometer. Dat is 1/10de van een limonadeglas. Hoezo weg milieuvoordeel?
Het (milieu)probleem van een koude start gaat m.i. niet zo zeer over het feit dat de motor heel even draait, maar over het feit dat de motor gedurende bepaalde tijd aan de bak moet zonder op ideale bedrijfstemperatuur te komen en daardoor relatief veel verbruikt.
Dan vind ik dit nog wel meevallen.
Kun je overheen lezen, maar dan nog: 0,1 liter op de 100 over 28 kilometer. Dat is 1/10de van een limonadeglas. Hoezo weg milieuvoordeel?
Het (milieu)probleem van een koude start gaat m.i. niet zo zeer over het feit dat de motor heel even draait, maar over het feit dat de motor gedurende bepaalde tijd aan de bak moet zonder op ideale bedrijfstemperatuur te komen en daardoor relatief veel verbruikt.
Dan vind ik dit nog wel meevallen.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Iedere koude start is er een te veel, krijg je dit dagelijks 2 * aan de broek en rij je maar af en toe langere afstanden dan is dit zeker iets om aandacht te geven. Terecht dat Jeroenski dit aankaart. Het hogere verbruik is maar relatief idd, maar wat er de eerste seconden uit de uitlaat komt dat is net het meest kwalijke.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Ik heb een intense+ en gebruik de kachel alleen als ik een rit maak die langer is dan de actieradius op de accu, of als de ramen beslaan. Standaard staat de kachel op off en ik heb nog niet meegemaakt dat de benzinemotor dan aanslaat, ook niet als het buiten (licht) vriest.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
@phevtreb: volgens mij hoef je de kachel niet op off te zetten maar op de laagste stand (15 graden). Let dan wel op de je de airco uit zet want die springt automatisch aan als je de kachel op 15 graden zet. Denk dat het beter is dat er wat luchtcirculatie is dan geen.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Dat klopt inderdaad, maar als ik hem op off zet dan krijg ik geen koude lucht binnen en als ik hem op 15 instel wel en als ik alleen in de auto zit dan beslaan de ramen meestal toch niet.
Als ik met meerdere mensen in de auto zit dan zet ik hem wel op 15 en de airco uit.
Als ik met meerdere mensen in de auto zit dan zet ik hem wel op 15 en de airco uit.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Gisteren en vandaag met de kachel uit gereden met in het hoofd de kerstgedachte van Ebenezer Scrooge. Dikke jas aan en rijden. 0 op 100 gereden gedurende 35 kilometer! Inderdaad 15 graden, ventilator op laagste stand en airco uit lukt ook. Niet erg luxe allemaal, de kachel uit bij deze temperaturenSilversurfer schreef:@phevtreb: volgens mij hoef je de kachel niet op off te zetten maar op de laagste stand (15 graden). Let dan wel op de je de airco uit zet want die springt automatisch aan als je de kachel op 15 graden zet. Denk dat het beter is dat er wat luchtcirculatie is dan geen.
Ik heb gekozen voor het instapmodel omdat ik deze compleet genoeg vond. Iedere andere navigatie dan een Tomtom live vind ik minder en lederen bekleding boeit me niet. Elektrische achterklep en open dak evenmin.
Nu blijkt dat de kachel voorverwarmen wel degelijk uitmaakt in het verbruik. Je kunt namelijk vervolgens op korte afstanden de kachel uitlaten. Nu overweeg ik een webasto in te bouwen, die echter op benzine werkt... Dus 0,2 liter benzine gemiddeld bij voorverwarmen. Bij 10 km op elektrisch is dat 1 op 50, daar kom ik wel overheen... Toch jammer dat "mijn" dealer meer op de fiscale kant gestudeerd heeft en niet op dit soort zaken. Maar om 5.000 euro uit te geven voor de optie standkachel ondanks de fiscale voordelen past me ook niet helemaal.
Weet iemand of je achteraf de originele op elektriciteit werkende standkachel kunt laten inbouwen?
Nog tips voor andere standkachels dan webasto?
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Achteraf een originele standkachel inbouwen is onmogelijk. Webasto standkachel of iets dergelijks kan wel. Het starten op benzine kun je voorkomen door inderdaad de kachel op uit te zetten of op aan niet hoger dan 15 graden en airco uit en de ventilator op maximaal stand 3. Wanneer je warmte vraagt slaat de benzinemotor aan. Wanneer je de airco aanzet slaat de benzinemotor aan. Wanneer je de ventilator te hoog zet, slaat de benzinemotor aan.jeroenski schreef:Ik zoek contact met de importeur en laat de uitkomst weten.sigmasailor schreef:Uitstekend voorstel; leg het bij de importeur neer en kom hier vertellen wat hij er mee doet.
Wat nog onderzocht wordt als iets goedkopere oplossing is een elektrische kachel die niet volledig geïntegreerd is. Webasto stookt op benzine, wellicht is er een andere oplossing. Vind ik die, publiceer ik deze op dit forum.
Verder de onlogica dat de auto steeds weer op de eco stand moet worden gezet wordt elders in dit forum behandeld.
Als Mitsubishi wil kan er erg veel. Betreft in veel gevallen het softwarematig herprogrammeren van een aantal zaken.
Tenslotte had het aardig geweest, dat voor de niet alleen fiscaal georiënteerde rijders, maar ook de rijders die graag zuinig rijden, als er de mogelijkheid was geboden alleen een standkachel in te bouwen in plaats van een rits opties voor 5.500 euro extra.
Tenslotte ben ik een tevreden rijder. Alleen mijn vrouw en kinderen vinden het wat koud in de auto....
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Ik denk niet dat het zin heeft om een Webasto standkachel in te bouwen. Hij gebruikt daarvoor brandstof. Kun je net zo goed de kachel even aanzetten. Daarnaast is er denk ik geen plek voor. De Phev zit helemaal volgebouwd. Open de motorkap maar.
Maar wellicht is er plaats voor zoiets:
http://www.webasto.com/nl/markten-produ ... -38-13-kw/
En je hebt altijd nog deze dingen. Al vraag ik me af of die het een beetje warm kunnen krijgen. Al zou een beetje al helpen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/033 ... -en-aircos
Maar wellicht is er plaats voor zoiets:
http://www.webasto.com/nl/markten-produ ... -38-13-kw/
En je hebt altijd nog deze dingen. Al vraag ik me af of die het een beetje warm kunnen krijgen. Al zou een beetje al helpen.
http://www.conrad.nl/ce/nl/overview/033 ... -en-aircos
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Waarom wél een standkachel in willekeurige diesel of benzine aangedreven auto te sleutelen omdat dat zo comfortabel ook beter voor de motor is en dan bij de PHEV te stellen dat het niet zoveel zin heeft?
Ik denk dat een luchtkachel van Eberspacher of Webasto een goede aanvulling is voor wie de ICE in het dagelijkse verkeer niet nodig heeft, zelf trek ik een vest aan en pak zo 20 extra E kilometers, maar kan me goed voorstellen dat je voor comfort kiest.
Ik denk dat een luchtkachel van Eberspacher of Webasto een goede aanvulling is voor wie de ICE in het dagelijkse verkeer niet nodig heeft, zelf trek ik een vest aan en pak zo 20 extra E kilometers, maar kan me goed voorstellen dat je voor comfort kiest.
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Misschien geen kilometers, maar dan wel 20 graden
Laatst gewijzigd door Jos op 07 jan 2014, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Een echte standkachel lijkt mij een relatief dure oplossing en bovendien is een kosten/baten analyse moeilijk te maken.
Op zich is het ook helemaal geen probleem als de motor af en toe draait om warmte te geven, ik vind hem echt supersnel warm en hij doet niet niks met de energie, die gaat naar de accu of de wielen.
Probleem is echter en dat geldt dan specifiek voor de Intense+ rijders dat je de warmte wil hebben als de accu vaak al vol is. 's Ochtends na het laden bijvoorbeeld en dan is het jammer als je die dag alleen maar een kleine afstand af hoeft te leggen. Een elektrische kachel is dan toch het efficientst.
Heb je een langere rit voor de boeg dan kun je de SAVE knop mss beter meteen even gebruiken.
Ik kwam erachter dat met kachel uit de MODE knop wel gebruikt kan worden om de luchtstroom te regelen en dat er warmte uit de roosters komt als de motor draait. Als dat zo is kan een elektrische kachel die het systeem in blaast ideaal zijn.
Een andere optie is de 220V Voeding uit de auto af te takken naar een stopcontact in de auto en daar een gewoon kacheltje met klikaan/klikuit aan te hangen.
We hebben nog even tijd, de winter is er nog niet echt....
Op zich is het ook helemaal geen probleem als de motor af en toe draait om warmte te geven, ik vind hem echt supersnel warm en hij doet niet niks met de energie, die gaat naar de accu of de wielen.
Probleem is echter en dat geldt dan specifiek voor de Intense+ rijders dat je de warmte wil hebben als de accu vaak al vol is. 's Ochtends na het laden bijvoorbeeld en dan is het jammer als je die dag alleen maar een kleine afstand af hoeft te leggen. Een elektrische kachel is dan toch het efficientst.
Heb je een langere rit voor de boeg dan kun je de SAVE knop mss beter meteen even gebruiken.
Ik kwam erachter dat met kachel uit de MODE knop wel gebruikt kan worden om de luchtstroom te regelen en dat er warmte uit de roosters komt als de motor draait. Als dat zo is kan een elektrische kachel die het systeem in blaast ideaal zijn.
Een andere optie is de 220V Voeding uit de auto af te takken naar een stopcontact in de auto en daar een gewoon kacheltje met klikaan/klikuit aan te hangen.
We hebben nog even tijd, de winter is er nog niet echt....
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Omdat je korte afstanden (zo lang de elektrische range is) geheel elektrisch wil afleggen, dus mooist als er helemaal geen brandstof gebruikt wordt. Voorverwarmen met een standkachel kost je zo'n 0,2 liter brandstof. Ik denk dat de motor even aan net zoveel kost. Maar uit oogpunt van motorslijtage is een standkachel idd wel beter voor de motor.ampera schreef:Waarom wél een standkachel in willekeurige diesel of benzine aangedreven auto te sleutelen omdat dat zo comfortabel ook beter voor de motor is en dan bij de PHEV te stellen dat het niet zoveel zin heeft?
Ik denk dat een luchtkachel van Eberspacher of Webasto een goede aanvulling is voor wie de ICE in het dagelijkse verkeer niet nodig heeft, zelf trek ik een vest aan en pak zo 20 extra E kilometers, maar kan me goed voorstellen dat je voor comfort kiest.
Oplossing is denk ik deze luchtverwarmer (die ik al eerder aangaf) http://www.webasto.com/nl/markten-produ ... -38-13-kw/
Ben aan het kijken wat dat kost zo'n ding inbouwen.
- Bijlagen
-
- hd-diavia-heaters-940.jpg (32.23 KiB) 12528 keer bekeken
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Met ECO aan en Airco uit start de wagen eigenlijk altijd elektrisch. In weekend met veel korte ritjes haal ik 1:100 of zelfs 1:200 km.
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Zo'n ding zit er toch al in (of in ieder geval iets vergelijkbaars)? Zo te zien haalt hij zijn warmte uit koelwater en heb je dus de motor nodig. Daar heeft de fabrikant toch al voor gezorgd (bij zowel instyle als intense)?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Elektrisch rijden zelf regelen
Het lijken me geen leidingen maar stroom connectoren aan de zijkant. Je ziet net een - en + teken aan de zijkant...