Wat kost het de Staat aan belastingen

Grappige filmpjes, humor en andere lachwekkende zaken om de wachttijd op onze PHEV draaglijk te maken
Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Kils » 26 dec 2013, 10:24

Heeft er al iemand eens uitgerekend wat deze Outlander de staat gekost heeft en gaat kosten de komende 5 jaar wanneer de voordelen in oktober 2013 waren afgeschaft?
Laatst gewijzigd door Kils op 26 dec 2013, 10:49, 3 keer totaal gewijzigd.

yuri

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door yuri » 26 dec 2013, 10:39

Het levert de staat alleen maar geld op!!

Wellicht minder dan dat we allemaal 25% bijtelling auto van 55k€ hadden gekocht maar ik ben dat iig nooit van plan geweest

harry nak

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door harry nak » 26 dec 2013, 11:26

Het kost de staat niets, de staat betaalt immers geen belasting, dat doen wij, nu alleen wat minder

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door sigmasailor » 26 dec 2013, 11:49

Ben het 100% eens met Yuri; ik had helemaal niets uitgegeven zonder deze regelingen en zou nog steeds lekker met mijn G dieseltje rondrijden. Nu heb ik een PHEV, zonnepanelen en 1250 kWh bezuinigd op mijn elektriciteitsverbruik.
Dat was zonder PHEV niet gebeurd. Nederland BV wordt er een paar ton(netjes) CO2 (iets van 500 kg/1000 kWh?) minder beter op.

O, ja; voor mijn resterende 3000 kWh heb ik 6 winddelen gekocht; die (Rode Hert) gaat vanaf 1 januari voor mij produceren.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

h.soepboer

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door h.soepboer » 26 dec 2013, 11:59

Het levert de staat zeker een hoeveelheid minder belastinginkomsten op:

Normaal gesproken zou ik geen PHEV gekocht hebben (in plaats daarvan een 2e hands grijs kenteken op LPG) en zou ik daardoor alleen een belastingvoordeel hebben van 42%-52% over 19 cent per kilometer (auto op de zaak zetten is door de bijtelling dan niet interessant). Met de PHEV betaal ik per jaar minimaal 3500 euro minder aan belasting. De autobranche heeft wel extra omzet en dus extra belastinginkomsten maar dit dekt natuurlijk niet de 3500 euro per jaar.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door kobus1967 » 26 dec 2013, 12:39

Ik hou op termijn best veel geld over door deze auto, maar wat doe ik daar dan mee?
Ik kan het laten roesten op een spaarrekening, dat zal voor een deel wel gebeuren en de rest tja iets vaker uit eten, een paar keer meer een weekend weg wellicht een serre aanbouwen of een leuk cabriootje erbij.
Conclusie meer geld in de bv Nederland pompen waar meer mensen van profiteren en ik niet in het minst! :D

yuri

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door yuri » 26 dec 2013, 12:55

@kobus1967.
Op elke phev zit zo'n 12.000 aan btw, dit betaal je linskom danwel rechtsom gewoon aan de staat.
Ik denk dat dit je 3500€ aan voordelen wel aardig compenseert. Daarnaast nog belastingen op winsten van de Mitshibushi dealers en de voordelen van de afgewende faillissementen van voorgenoemde.

Niet te vergeten de gehele sub industrie die hiervan meeprofiteert, en daarmee de staat ook; Laadstations, zonnepanelen, stratenmakers voor kabeltjes onder de grond, installatiebedrijven, wrap bedrijven enz. Een industrie op zich!

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door kobus1967 » 26 dec 2013, 13:09

@Yuri, mee eens, alleen heb ik het geluk dat aan mijn inkomstenkant de BTW 6% is en ik aan de uitgavekant veelal 21% betaal.
Verder hou ik iets meer over dan normaal door de KIA en MIA die op de meeste andere auto's niet van toepassing is.
Het is toch een verbetering van de liquiditeit op korte termijn, hier gaan we zeker van genieten! :lol:

ampera

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door ampera » 26 dec 2013, 13:22

Er worden auto's gekocht die in aanschaf minimaal 10 duizend euro duurder zijn dan een vergelijkbaar exemplaar met een traditionele aandrijving (Ampera, V60 en de Outlander), dit geld waait direct de grens over. De staat haalt daar dankzij het hoge brandstofverbruik van de Outlander via de achterdeur wel weer een flink deel van terug.

De omvang van de laadpalen handel wordt schromelijk overdreven, bovendien drijft deze op subsidies. Mijn brandstofbesparing is € 2100,-- per jaar (een bijna volledig elektrisch gereden Ampera 25.000 kilometer/ jaar) Het kost minimaal 7 jaar/ 175.000 kilometer om de meerkosten van de auto inclusief laadoplossingen terug te verdienen.

yuri

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door yuri » 26 dec 2013, 13:34

@ampera
Ik begrijp je verhaal niet helemaal. Wie kost het 7 jaar om de meerkosten terug te verdienen?

In mijn geval had ik helemaal geen nieuwe auto gekocht, ik rij weinig km's. Heb nu wel een nieuwe auto, en daarmee de staat 12.000btw betaald. Ik bespaar wegenbelasting en VPB tov van mijn vorige situatie maar dat valt aardig tegen elkaar weg.

Ik zeg zelf niet dat de sub industrie een groot aandeel heeft in de omzet die met elektrische auto's gemoeid is maar dat het BTW opbrengsten, extra VPB en extra werkgelegenheid oplevert dat is denk ik evident.

yuri

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door yuri » 26 dec 2013, 13:36

kobus1967 schreef:@Yuri, mee eens, alleen heb ik het geluk dat aan mijn inkomstenkant de BTW 6% is en ik aan de uitgavekant veelal 21% betaal.
Verder hou ik iets meer over dan normaal door de KIA en MIA die op de meeste andere auto's niet van toepassing is.
Het is toch een verbetering van de liquiditeit op korte termijn, hier gaan we zeker van genieten! :lol:
Je bent je er toch wel van bewust dat je elk jaar prive een BTW-bijtelling hebt voor het gebruik van de auto?

ampera

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door ampera » 26 dec 2013, 14:20

@Yuri
De meerprijs van een PHEV ten opzichte van de Outlander zonder batterij, de meerprijs van de Plug in ten opzichte van de gewone V60 en de meerprijs van de Ampera ten opzichte van de Insignia ligt exclusief BTW ruim boven de tienduizend euro. In de echte wereld zou je die meerkosten maar met de grootste moeite terug verdienen, in de wereld van subsidies is niets te gek. De PHEV, de V60 plug in en de Ampera zullen dan ook nooit op eigen benen kunnen staan.
Door de zakelijke aanschaf draagt 95% geen BTW af.

yuri

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door yuri » 26 dec 2013, 14:24

mee eens behalve dat de BTW wel door iedereen wordt betaald. Namelijk via de bijtelling BTW prive gebruik.
Laatst gewijzigd door Jos op 26 dec 2013, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Hansjebrinkers » 26 dec 2013, 14:54

Ik draai het ook liever om...... Wat levert het de staat nog op. In de afgelopen decennia zijn we gewend geraakt aan het fenomeen "auto als melkkoe". Inmiddels weten we ook dat de Nederlandse economie drijft op het bedrijfsleven, en niet in de laatste plaats op het MKB, waar velen van ons deel van uitmaken. Dit MKB betaalt zeer veel belasting en krijgt hier in ruil veel risico voor terug (b.v. t.a.v. personeel). We weten ook dat het economisch herstel sneller gaat als er weer meer wordt geïnvesteerd. En laten we dat nu massaal hebben gedaan in het laatste kwartaal. En natuurlijk, ook voor ons zijn er voordelen, maar in essentie ben ik het met één van de vorige reacties eens, als de regelingen er niet waren geweest had ik überhaupt geen nw. auto gekocht en ook geen zonnepanelen, en had ik dus €50.000,= ex btw niet geïnvesteerd. En nee, ik verwacht geen bedankje :lol:
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door kobus1967 » 26 dec 2013, 15:07

@Yuri, het is niet prive BTW betalen maar zakelijk BTW betalen voor privégebruik die je weer als kosten ten laste van de zakelijke winst mag rekenen.
Valt dus best mee.

Zorro

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Zorro » 26 dec 2013, 17:21

Klopt, maar netto schiet je er (meestal) niks mee op. Of je nou
btw NIET terugvordert en vervolgens alles inclusief btw afschrijft / aan kosten opvoert (wat dus hogere aftrek oplevert) en géén btw-correctie betaalt of dat je,
btw WEL terugvordert en vervolgens alles exclusief btw afschrijft / aan kosten opvoert (wat dus lagere aftrek oplevert) en wél btw correctie betaalt (al is die bruto),

het komt netto (lees: prive) op hetzelfde neer. Reken het maar eens uit. Enige voordeel is liquiditeit, je haalt de btw op de aanschaf in één keer terug. En dat kan een overweging zijn natuurlijk.

Van alle regelingen die op de PHEV van toepassing zijn, zijn eigenlijk alleen MIA en 0% bijtelling echt relevant. KIA geldt voor leaserijders sowieso niet (het leasebedrijf heeft er geen recht op, zitten boven de investeringsgrens), voor maten in (grotere) maatschappen ook niet (zelfde reden) en zo zijn er nog wel een hoop te noemen. VAMIL is de bekende sigaar uit eigen doos, is alleen naar voren halen van aftrekposten. Waar je nog mee uit moet kijken, want het heeft natuurlijk geen zin om nu tegen 42% af te trekken (omdat je door MIA (en aanvullend evt. KIA) onder de grens van 52% IB zakt) wat je straks tegen 52% moet betalen. Nou, btw zie boven (die geldt trouwens voor álle bedrijfsmiddelen niet niet alleen voor de PHEV) en dan hebben we het dus wel gehad.

Daarom wind ik me ook zo op over het gezeur dat er in Nederland is over die belastingvoordelen op dit soort auto's. We willen vergroenen door het gedrag van consumenten en bedrijven te beïnvloeden. Dan doen we dat door "groene dingen" fiscaal gunstig te behandelen, de PHEV is niet het enige bedrijfsmiddel waar dit voor geldt (zie de milieulijst op agentschapnl.nl). En dat is GEEN subsidie, het is een belastingKORTING. Je krijgt dus NOOIT meer terug dan je moet BETALEN. Pfff... het lijkt de discussie over de hypotheekrenteaftrek wel, daar is ook zoveel misverstand over. Die is ooit in het leven geroepen om eigen woningbezit te stimuleren, de staat beloont je met een iets lagere belastingaanslag als je besluit om een eigen huis te kopen. Dat doet de staat omdat ze er voordeel in ziet als veel mensen in een eigen huis wonen. Zo is het hier ook mee, de staat beloont ons voor het investeren in nieuwe en milieuvriendelijke techniek door daar een fiscaal voordeel tegenover te stellen.

En dan blijken een hoop regelingen dus nog minder op te leveren dan voorgespiegeld. Of het over de gehele looptijd zo goedkoop is moet ik nog zien. De afschrijving is natuurlijk hoger dan bij andere auto's uit deze prijsklasse (althans, dat zal moeten blijken, maar ik hou er wel terdege rekening mee) en een andere tegenvaller (het veel hogere verbruik) hebben we ook al binnen.
Laatst gewijzigd door Jos op 26 dec 2013, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Gebruikersavatar
Marcs
Forumlid
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Marcs » 27 dec 2013, 11:53

Ik mis het belangrijkste punt.

Het prettige gevoel dat we eindelijk eens wat kunnen terug roven (al is het dan een sigaar uit eigen doos) :lol: En dat elke keer als we in de auto stappen en gaan rijden. :mrgreen:
LB

mariomaf
Forumlid
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door mariomaf » 27 dec 2013, 12:30

Mee eens :P Das ook mijn motto
Laatst gewijzigd door Jos op 27 dec 2013, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door sigmasailor » 27 dec 2013, 14:36

Terug roven?; ik zie het meer als preventie.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

nuecht

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door nuecht » 27 dec 2013, 21:49

Dit is toch de categorie HUMOR :?: Ik kom niet meer bij :!: :lol:

banjo

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door banjo » 10 feb 2014, 17:26

de staat verdiend niet aan de belastingen, maar investeerd nu in ontwikkeling en uitrol van Laadinfrastructuur., niet zozeer de laadpalen zelf maar de onderliggende benodigde infrastructuur en zodra het er veel worden de smartgrids die vervolgens opgezet moeten worden. Zodra we dit in de smiezen hebben kunnen we dit voor heel veel geld exporteren naar landen die achter ons aan komen. dit is niet om het milieu te doen maar om de centjes! de uiteindelijke evolutie en vergroening van industrie en wagenpark zal milieu effecten hebben maar milieu zonder werkend economisch plaatje gaat nooit werken.

NL gooit geen belasting geld weg maar investeerd gewoon in toekomstige handel met andere landen, Nogmaals niet lolo paaltjes, maar onderliggende infrastructuur en smart grid technologie.

het gaat dan ook niet om minder belasting want die belasting komt wel via andere hoeken binnen door extra bestedingen, vermogens heffing of desnoods als je erg lang spaart via de erfbelasting. lingsom of rechtsom gaan de euris uiteindelijk toch wel naar de schatkist.

probleem van de meeste mensen is niet feitelijk belasting "tekort" maar het feit dat de buurman meer heeft en dat kan natuurlijk niet :evil: aanpakken die buurman, meer belasting moet hij betalen schurk is het, zal wel een boef zijn, die liever niet oplaad en met 180 km per uur loopt te ontbossen in zijn rijdende baksteen! jaloers enzovoort, totdat ze zelf een voordeel pakken, want dan klopt het namelijk altijd wel.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Hansjebrinkers » 10 feb 2014, 18:47

Onze overheid heeft ons geleerd dat er op auto's heeeeeeeeellll veeeeeellllll belasting moet worden betaald. Als je dat maar lang genoeg doet ga je het zien als normaal.
Nu er ook auto's zijn waarover minder belasting wordt betaald (bv hybrides), of later (bv na 2 jaar in de vorm van mrb) dan spreken we ineens over "wat kost het de overheid?". Dit klopt niet, je zou hooguit kunnen zeggen, wat levert het op korte termijn minder op. Bijzonder weinig denk ik, sterker nog, uiteindelijk plukt de overheid de vruchten.
De afgelopen jaren heb ik geïnvesteerd in een kleine diesel en een outlander + zonnepanelen, met elkaar rond de €80.000,=. Als de overheid dit niet had gestimuleerd had dit geld nu nog dood op de bank gestaan. Dat is dodelijk voor een bloeiende economie.

Ik denk dat de economie een geweldige boost zou krijgen als de belastingdruk op auto's gelijk zou worden als in België of Duitsland.... Minder belasting is vaak beter voor de economie en levert uiteindelijk (veel) meer op, ook voor de staat.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Kils
Forumlid
Berichten: 236
Lid geworden op: 05 apr 2013, 16:03

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Kils » 10 feb 2014, 18:52

Denk niet dat economie een boost krijgen van gelijke belasting. Betaal voor mijn golfje in Spanje 185 euro wegenbelasting per jaar en geen bpm maar economie gaat hier niet erg best kan ik je vertellen

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door Hansjebrinkers » 10 feb 2014, 19:17

Kils schreef:Denk niet dat economie een boost krijgen van gelijke belasting. Betaal voor mijn golfje in Spanje 185 euro wegenbelasting per jaar en geen bpm maar economie gaat hier niet erg best kan ik je vertellen
Dat snap ik, het zal van vele factoren afhangen. Wat mij echter boeit is het gegeven dat de overheid hier schaamteloos meer dan 50% van de autokosten in de knip steekt (bpm, mrb, accijns etc), en we dit als normaal zijn gaan zien. Zelfs het ministerie heeft geschreven (in nettere bewoordingen): de auto is een belangrijke melkkoe, en zal gemolken worden tot hij dood neervalt. Ik juich een initiatief om hiermee te breken dus toe.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

whosnext
Forumlid
Berichten: 178
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:19

Re: Wat kost het de Staat aan belastingen

Bericht door whosnext » 12 feb 2014, 00:16

Ik geniet naar 19 jaar wegenbelasting en +/- 700 euro netto per maand kwijt te zijn voor mijn auto nu niets kwijt te zijn prive aan kosten en toch lekker 0% te kunnen rijden.

Mag het ook een keer... betaalde voorheen 180 per maand aan belasting.... en wat zagen we daarvan terug in de infrastructuur... fucking helemaal nothing.

Nu gaan we eindelijk eens een keer geld terughalen bij de fiscus ... mag dat ook een keer...

I rest my case

Plaats reactie