Helemaal leeg, en dan??

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
mem
Nieuw forumlid

Helemaal leeg, en dan??

Bericht door mem » 07 nov 2013, 12:10

Stel.... (hoop niet dat het ooit voorkomt. maar toch)

Je komt zonder benzine te staan en je accu's raken leeg. Ik heb ergens gelezen dat de accu's nooit helemaal leeg kunnen om de systemen nog bij te kunnen houden, maar wat voor effect geeft het als je "leeg" komt te staan (al dan niet rijdend)? Is dat net als bij een conventionele auto dat ie gewoon stopt of gaat ie langzamer rijden op de accu's of nog anders? Kortom, is het een andere ervaring als dat je gewoon zonder brandstof komt te staan?

Marc

bloem
Nieuw forumlid

Re: Helemaal leeg, en dan??

Bericht door bloem » 07 nov 2013, 13:50

Ik heb al eerder geschreven dat als je bij hogere snelheden door krijgt dat de batterij leeg is en de motor het overneemt je nog kilometers elektrisch kunt rijden als je onder de 50 KMh blijft rijden. Maar er komt natuurlijk een moment dat het motormanagement zegt tot zover en niet verder net als elke andere auto.

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 12 nov 2013, 11:59

Als je je een tijdje laat aanslepen kunnen dan de accu's weer opgeladen worden? Ik zag vorige maand een filmpje waar ze juist dat lieten zien. Ik betwijfel of het de goede oplossing is.

Of dit: http://www.west-vlaanderen.be/kwaliteit ... heyden.pdf. Nu nog in NL.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

paul1173

Bericht door paul1173 » 12 nov 2013, 12:10

Gewoon op tijd benzine tanken... Ik heb nog nooit zonder benzine gestaan, waarom zou dat met de PHEV dan wel gebeuren?

bloem
Nieuw forumlid

Bericht door bloem » 12 nov 2013, 14:08

sigmasailor schreef:Als je je een tijdje laat aanslepen kunnen dan de accu's weer opgeladen worden? Ik zag vorige maand een filmpje waar ze juist dat lieten zien. Ik betwijfel of het de goede oplossing is.
Volgens het boekje niet toegestaan :|

Jossebos

Bericht door Jossebos » 12 nov 2013, 18:08

Als de auto wordt aangesleept op alleen de voor- of achterwielen is er kans dat er kortsluiting ontstaat. Het is dan ook verboden.
De auto mag dus alleen op een auto worden vervoerd. Gewoon op tijd tanken.

vanisher
Forumlid

Bericht door vanisher » 12 nov 2013, 19:18

Hoe zet je hem dan op de sleepwagen? Hijsen?

Reinier L
Forumlid

Bericht door Reinier L » 12 nov 2013, 19:54

Net als automaat, een paar meter kan wel. Gaat hier uiteraard om slepen!! Dus grotere afstanden.
OUTLAND(CRUIS)ER

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 12 nov 2013, 20:04

Wat is, voor de techniek, nu eigenlijk het verschil tussen slepen of een lange afdaling meemaken? De elektrische componenten zouden geen enkel verschil moeten zien. Voorwaarde is natuurlijk wel dat er genoeg energie is om de auto 'aan' te zetten.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

bloem
Nieuw forumlid

Bericht door bloem » 12 nov 2013, 20:16

jij wil zeker graag een gratis volle accu als je een keer afgesleept moet worden :lol: :lol: :lol:

Alhoewel jij bent natuurlijk allang blij als je is een keer gewoon kan rijden :)

sigmasailor
Forumlid

Bericht door sigmasailor » 12 nov 2013, 20:20

Ik heb ergens (kan het niet meer vinden) een filmpje gezien (was geloof ik met een Volt) waar ze hebben laten zien dat het nog werkt ook.

Over 'mijn' auto: er is voortgang, de onderdelen zijn er. Ze zijn aan de klus bezig.

Kamej03
Forumlid

Bericht door Kamej03 » 06 mar 2020, 16:05

Maar als je buurman nou z’n accu helemaal leeg heeft. Kan ik die dan nog helpen? Voorin kan ik zo gauw geen accu vinden, die in de koffer zit is maar een kleintje. Wat kan daar van verwachten in een dergelijk geval?
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019

JVrolijk

Probleem met accu (kleine)

Bericht door JVrolijk » 12 jul 2020, 09:44

Mitsubishi van december 2019 hiervan de accu op geladen na 4 dagen was alle stroom uit de kleine accu .
Auto deed helemaal niets meer . De pech hulp gebeld . Deze kwam met een accu om de auto te starten .
We kregen de opdracht om met de auto een half uur rond te rijden .
Voor een nieuwe auto is dit apart.
Er is een nieuwe navigatie scherm gemonteerd maar het dashbord zit niet meer zoals voor heen .
Dit merkte de pechhulp op , deze merkte op om terug naar de garage te gaan .
Is dit een gevolg dat de stroom weglekt , wat hieraan te doen.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 12 jul 2020, 11:37

12V accu laten doormeten om te bepalen of deze wel goed is en de auto testen op lekstroom wanneer het contact uit staat.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)
Afbeelding

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 12 jul 2020, 16:55

hmmm. tja, handleidingen moeten wel erg juridisch afgedekt zijn. Ik bedoel, een speciale bril gaan dragen en je kinderen wegsturen als je de startaccu doormeet? flauwekul.

Die startaccu kun je gewoon afkoppelen (plastic weg, min pool eraf en in een doek wikkelen zodat die niks gaat raken, plus eraf, accu eruit, andere accu erin, plus eraan, min eraan. gaan.
Dat is niks anders als normale auto's. Het helpt als die nieuwe accu al is opgeladen. Heb je geen dealer voor nodig maar wel een accu natuurlijk....

MMCS heeft daar geen last van. Het boordsysteem ook niet. En je krijgt niet magisch 10km bij je reikwijdte. Dat is namelijk geen BMU reset (die overigens veelal niet werkt ook want daar is a)meer voor nodig en b)model/type/jaar afhankelijk)

Die startaccu wordt elke x tijd bijgeladen uit de hoofdaccu (goed voor de levensduur! maar gaat ie dan tot vol of x tijd?) en terwijl je rijdt. Die gaat dus zelden echt leeg zijn tenzij kapot. Indien kapot: net zo eentje kopen online, opladen, vervangen en klaar. Inlezen, computers, procedures, allemaal niet nodig voor zover ik weet. Elke accu gaat een keer kapot, bij normale auto's tussen de 3 en de 8 jaar (beide meegemaakt) en bij deze kan het nog wel langer meegaan door de nette dagelijkse bijladerij.

Op de camping kun je idd een starthulp vragen met startkabels. Dat doet niks anders als die startaccu weer wat energie geven. Het repareert je kapotte accu niet. Je kunt er hoogstens het systeem weer mee starten en dat start je motor (zet 'm op 'charge') en je kunt naar de lokale accuboer om een startaccu te gaan halen. Het is maar een kleintje, dat is niet zo duur. Grotere erin zetten kan wel maar heeft niet zoveel zin.

Of de buurman een diesel heeft of een turbotorretje maakt geen fluit uit: er gaat niet opeens een miljoen ampere door de startkabels. Sterker nog, die diesel geeft waarschijnlijk een stabielere stroom af dan de 0,1 liter panda turbotor.

wat het boordsysteem doet met een lege startaccu EN toch de laadstekker erin weet ik niet, of de startaccu helemaal volgeladen wordt? Lijkt me wel logisch maar heb er geen gegevens over. De PHEV is niet zo heel erg logisch vanwege het in een bestaande auto plempen van een hybride aandrijving met hier en daar wat knutsel aanpassingen.

Nog wat: de auto heeft geen klassieke startmotor (klein hoogtoerig ding) die veel amperes vraagt om de motor op gang te brengen, daarom is de startaccu zo'n kleintje. De startaccu start eigenlijk alleen het systeem op dat vervolgens gaat goochelen met benzinemotor en electromotor en accupakket om de boel op gang te brengen. Inderdaad onnozel dat het apparaat niet op gang komt terwijl de tank en accupakket vol zitten. Een slimme schakeling die het accupakket gebruikt ipv de startaccu ontbreekt.

Plaats reactie