Enquête Vehicle-2-Grid

Links naar artikelen, foto's of videos' van de Outlander PHEV die je wilt delen
Plaats reactie
MitsuV2X

Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door MitsuV2X » 19 nov 2015, 12:23

Op zoek naar deelnemers voor deze enquete aangezien het zeker zal gaan gelden voor Outlander PHEV rijders.

http://amsterdamsmartcity.com/news/deta ... g/?lang=nl

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door mr76 » 20 nov 2015, 08:26

Concept is misschien wel handig. In Amerika volgens mij al toegepast dat mensen electriciteit bufferen met hun auto accu.

De enquete is te lang, ben halverwege gestopt.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door Hansjebrinkers » 21 nov 2015, 11:25

Goed concept en (indien goed uitgewerkt en breed toegepast) een prima manier om aan peakshaving te doen. Kan er weer een kolencentrale worden gesloten.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door mr76 » 23 nov 2015, 09:19

kolen centrales zijn per definitie niet geschikt voor peak shaving, daar helpt het dus niet voor.
Eerder dat er een wind molen uitmoet straks, maar goed details/kinderziektes.

tadango

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door tadango » 23 nov 2015, 09:22

Alleen kan dit niet via de normale 220V lader / laadpalen. Je hebt hiervoor een DC lader nodig (anders geen toegang tot de accu). Zal niet goedkoop worden maar de kosten zullen betaald moeten worden door de dienst (als bruikleen oplossing oid).

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door ictijoos » 24 nov 2015, 06:38

Je hebt wel toegang tot de accu via een 16A lader. Specifiek voor de Outlander is er andere Software voor de auto. Vervolgens kun je met de goede software in de ICU Compact stroom aan de auto onttrekken.

Via de stuurpen, waar pulsen over gegeven worden, wordt de auto gevraagd stroom te geven.

In Japan hebben ze met de PHEV zo een test project gehad.

tadango

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door tadango » 24 nov 2015, 08:41

Dus je moet bij de dealer andere software erin laten zetten? Weet je ook toevallig wat voor spanning je dan kan krijgen? Ik zoek al sinds ik de auto heb naar een manier om er 220V uit te krijgen. Was volgens iedereen onmogelijk via de 220V laad aansluiting.... Meer details please :) Pulsje genereren is zo gedaan...

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door mr76 » 24 nov 2015, 11:20

de autos in japan hebben ook een 110V aansluiting toch? zoiets was in het begin ook gezegd over deze phev. had wel super geweest.

tadango

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door tadango » 24 nov 2015, 11:22

mr76 schreef:de autos in japan hebben ook een 110V aansluiting toch? zoiets was in het begin ook gezegd over deze phev. had wel super geweest.
Dat is een iterne ingebouwde omvormer die direct de HV accu kan gebruiken. Extern had je een kastje nodig die op de DC aansluiting komt (bij andere type auto's).

EDIT: Kan niets vinden over het ontladen van de accu via J1772. Pilot signal kan daar ook niet voor worden gebruikt. Zal iets speciaals Outlander PHEV zijn mssischien, en daar vindt je geen info over. Of het is een andere standaard welke ik nog niet gevonden heb.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Locatie: Omgeving Groningen

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door Hansjebrinkers » 24 nov 2015, 22:41

Zie onderstaande link voor een opstelling met de nissan leaf.... Naar ik meen is hier op één of meerdere Schotse eilanden mee geëxperimenteerd. De aanwezige opslagcapaciteit in alle e-auto accu's kan op termijn zeker boeiend zijn!

http://www.greencarreports.com/news/109 ... range-cars
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

tadango

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door tadango » 25 nov 2015, 08:16

Hansjebrinkers schreef:Zie onderstaande link voor een opstelling met de nissan leaf.... Naar ik meen is hier op één of meerdere Schotse eilanden mee geëxperimenteerd. De aanwezige opslagcapaciteit in alle e-auto accu's kan op termijn zeker boeiend zijn!

http://www.greencarreports.com/news/109 ... range-cars
En die gebruikt de DC aansluiting :)

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door ictijoos » 25 nov 2015, 10:12

Op de site:

http://www.groen7.nl/sluit-je-kerstboom ... nder-phev/

Staat het artikel over stroom terug leveren via de Outlander.

van Alfen heeft software voor de ICU-compact, misschien nog in Bêta, waarmee retourleveringen mogelijk zijn.

Alleen in Japan, en niet bij de dealer in Nederland voor zover ik weet is levering van de firmware mogelijk.

Via DC gaat het volgens mij bij GEEN van de auto's. Je moet namelijk toch weer wisselstroom ervan zien te maken voordat je iets aan je accu hebt. Bij Nissan en Mitsubishi hebben ze diverse proef-opzetten gebouwd, maar allemaal volgens mij via de type 1 stekker, als ik kijk naar de foto's die ik ooit heb gezien.

tadango

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door tadango » 25 nov 2015, 10:27

Bij de leaf zit de stekker echt in de grote DC aansluiting zo te zien. En natuurlijk moet er AC van gemaakt, de accu is ook gewoon DC :) Dus beter buiten de auto ivm synchronisatie met het lichtnet.

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Enquête Vehicle-2-Grid

Bericht door ictijoos » 25 nov 2015, 10:39

De ICU laadpalen zitten zelf aan de 220V en heeft slechts andere software voor zover ik begrepen heb.Ik zal het eens vragen aan van Alfen. Zolang je echter thuis of op de zaak geen Grid hebt, kom je niet erg ver vrees ik met zinnig gebruik.

Plaats reactie