Ingezonden brief Autovisie

Links naar artikelen, foto's of videos' van de Outlander PHEV die je wilt delen
Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Reinier L » 06 apr 2015, 22:07

Ik denk dat de techneuten van mitsubishi niet dom zijn.

Het zou zomaar kunnen zijn dat de parameters waar je rekening mee moet houden totaal anders zijn dan traditioneel.
Wegens het ontbreken van een koppeling en versnellingsbak kan de motor op een ideaal toerental gaan draaien. Ook wegens het ontbreken van diezelfde versnellingsbak en koppeling kan het zijn dat bij bepaalde snelheden deze economischer electrisch op hun plek komen. Een ampère of volt rijdt ook zuinig maar nooit direct aangedreven door de motor.

Het is niet mijn vak dus het kunnen domme redeneringen zijn, ik denk maar hardop. Dus Anko laten we er geen ellenlange discussie van maken. Door moeheid van/voor dit soort discussies lang niet meer gereageerd.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Anko » 06 apr 2015, 23:35

Reinier L schreef:Wegens het ontbreken van een koppeling en versnellingsbak kan de motor op een ideaal toerental gaan draaien. Ook wegens het ontbreken van diezelfde versnellingsbak en koppeling kan het zijn dat bij bepaalde snelheden deze economischer electrisch op hun plek komen.
Door het ontbreken van een versnellingsbak zit je juist aan een bepaald toerental vast. Dus ik neem aan dat je bedoelt: door het ontbreken van een vaste verbinding tussen motor en wielen. Dus in seriële mode. Snap ik. Maar als seriële aandrijving met bijna lege brandstoftank efficiënter is, waarom dan niet bij goed gevulde brandstof tank? Dat snap ik niet. Als iemand me dat kan uitleggen sta ik daar graag voor open.
Reinier L schreef:Een ampère of volt rijdt ook zuinig maar nooit direct aangedreven door de motor.
Dat lijkt me toch echt een misverstand (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Opel_Ampera): "Bij snelheden boven de 50 km/h kan de verbrandingsmotor de wielen rechtstreeks aandrijven via een planeetwielmechanisme om extra vermogen te leveren als dat nodig is"
Reinier L schreef:Het is niet mijn vak dus het kunnen domme redeneringen zijn, ik denk maar hardop. Dus Anko laten we er geen ellenlange discussie van maken. Door moeheid van/voor dit soort discussies lang niet meer gereageerd.
Dat snap ik dan weer niet. Ik vind het prima dat jij reageert op mijn hardop denken. Maar andersom heb je dat liever niet? Als je daar geen zin in hebt, waarom reageer je dan?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door jvisser » 07 apr 2015, 10:57

Mechanische overbrenging heeft grote verliezen. Om het maximale uit een benzinemotor te halen hebben ze voor de Fisker Karma alle mechanische overbrenging overboord gegooid. Per wiel een electromotor, een generator aan een benzinemotor en een kleine accu om piekvermogen te leveren is het hele concept van deze auto.

Ik vind het dan ook jammer dat voor de outlander gekozen is voor een mechanisch differentieel op de voor en achteras in plaats van een extra e-motor. Ik kan me echter indenken dat dat de kosten te ver opdrijft.

Over de vergelijking met de Ampera/Prius. Beide zijn in staat om met een planetaire versnellingsbak de motor op een relatief constant toerental te houden, hierbij is de prius met lege accu echter net iets efficiënter dan de ampera. Beide modellen hebben een elektromotor op de vooras en een motor/generator naast de benzinemotor aan de versnellingsbak. Om even idee te geven hoe deze werken hier een "simulator" van dit aandrijfsysteem: http://eahart.com/prius/psd/
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

tadango

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door tadango » 07 apr 2015, 11:19

Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak ;)

Calx

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Calx » 07 apr 2015, 11:23

tadango schreef:Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak ;)
Dan zit je m.i. hier op de verkeerde site :D

tadango

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door tadango » 07 apr 2015, 11:41

Calx schreef:
tadango schreef:Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak ;)
Dan zit je m.i. hier op de verkeerde site :D
??? Het ging er toch over welke type aandrijving efficienter / beter is?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Anko » 07 apr 2015, 11:43

tadango schreef:Denk je echt dat een versnellingsbak meer verlies heeft dan een motor met generator en electromotoren? Je krijgt de energie efficienter uit de benzine motor met een generator (ivm het optimale toerental) maar de omzetting door de generator en de electro motoren heeft nog aardige wat verlies. Ik ga dan toch voor de versnellingsbak ;)
Nu, als je de Outlander in seriële mode vergelijkt met een Outlander in parallelle mode ga ik zonder meer met je mee. Alles wat kan draaien draait in seriële mode nl. gewoon mee. Alleen staat de koppeling open. Je voegt dus wel elektrische verliezen toe maar haalt niet of nauwelijks mechanische verliezen weg. Wat de Outlander doet is m.i. heel slim: zoveel mogelijk mechanisch belasten, dus zonder elektrische omzettingsverliezen, en om tot in het efficiënte werkbereik te komen, belasting via de generator toe voegen.

Maar als je de tandwielen tussen motor en diff, het diff zelf, de kruiskoppelingen tussen het diff en de wielen weg zou kunnen laten wordt het wellicht een heel ander verhaal. Maar dan gaat het inmiddels niet meer om het verschil tussen seriële en parallelle aandrijving maar tussen 1 of 2 E-motoren per as. En dat is weer een hele stap verder ...

Overigens heb ik een versnellingsbak nog niet heel erg gemist. Maar dat terzijde. Hooguit met caravan er achter zou het prettig zijn om de motor iets meer vermogen op te kunnen laten brengen bij lagere snelheden. Maar zolang nog niet al het beschikbare vermogen daadwerkelijk gebruikt wordt, moet dat ook nog anders op te lossen zijn.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Rutgerg

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Rutgerg » 30 apr 2015, 10:06

Een reactie op de ingezonden brief staat in de nieuwe Autovisie, lijkt meer op hoe de meeste van ons hier het ervaren :D
Bouke Linssen iemand van hier?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Rutgerg op 30 apr 2015, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door zdDog » 30 apr 2015, 10:37

+1 :D
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door mr76 » 30 apr 2015, 13:12

Goed gedaan!

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door OutSander » 30 apr 2015, 16:37

Super-stuk! Dat dit door de censuurcommissie olv dhr. Budding is gekomen! :D
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Hansjebrinkers » 30 apr 2015, 23:52

Niets aan toe te voegen...
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Rutgerg

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Rutgerg » 10 jun 2015, 12:06

Weer een PHEV in de Autovisie. Tis bijna ieder nummer raak :D
Bijlagen
Artikel.jpg
Artikel.jpg (220.82 KiB) 13850 keer bekeken

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door MitsuAccu » 10 jun 2015, 12:46

Hoe zuur kan je worden dan?
Beetje therapie kan geen kwaad...

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Anko » 10 jun 2015, 13:05

Therapie kost belastinggeld. Preventief ruimen lijkt me beter.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Rutgerg

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Rutgerg » 10 jun 2015, 13:16

Vooral dat: 'ik hoef het merk niet te noemen'! Zijn de volvo/vw/audi plug ins anders dan?

paul1173

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door paul1173 » 10 jun 2015, 13:53

Was gewoon zelf te laat met bestellen... is zeker jaloers.. :lol:

En waar geven we de bespaarde bijtelling uit?? Inderdaad, in het winkeltje van de auteur...waardoor hij iemand in dienst moet nemen, zijn leverancier meer moet leveren, de fabriek meer moet produceren, zij moeten mensen aannemen etc etc..

Ik er van overtuigd dat de positieve berichten in de media in 2013/2014 over de enorme toename van verkochte (0% en 7%) auto's mede heeft bijgedragen in de opinie van "het volk" dat de economie de goede kant op ging, waardoor "tussen de oren" een verandering is gekomen en mensen weer zijn gaan investeren. Een groot deel van de "crisis" is veroorzaakt door alle negatieve berichten in de media. Als je maar vaak genoeg zegt dat het slecht gaat houden mensen de hand op de knip.. gaat het vanzelf slecht..

gr. Paul (die rustig rijdt met een tevreden 0% -glimlach)

Gebruikersavatar
PHEV2014
Forumlid
Berichten: 350
Lid geworden op: 28 aug 2014, 12:49

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door PHEV2014 » 10 jun 2015, 14:16

Wow! Die heeft de gifbeker h-e-l-e-m-a-a-l leeggedronken.

Zijn hobby's: demagogie, generaliseren en open-deuren-intrappen.
Zijn opleiding: miscommunicatie.
Zijn (volgens hemzelf) beste eigenschap: het beledigen van mensen die een IQ tot 100 hebben.

Mag ik effe een tèltje? :evil:
Geen Outlander meer. Dus over en te koop: standaard Mitsubishi lader - instelbare EVselect laadkabel 6-16A - set complete winterwielen origineel Mitsubishi.
Belangstelling? Stuur dan een berichtje via het forum.

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door zdDog » 11 jun 2015, 15:08

PHEV2014 schreef:Zijn (volgens hemzelf) beste eigenschap: het beledigen van mensen die een IQ tot 100 hebben.
Precies, mensen met een IQ daarboven horen niet tot zijn aanhang en laten zich niet door hem tergen :lol:
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Hansjebrinkers » 14 jun 2015, 11:36

Zielig verhaal zeg... De frustratie druipt er vanaf......
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
pheventje
Forumlid
Berichten: 188
Lid geworden op: 05 okt 2013, 18:55

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door pheventje » 20 jun 2015, 18:38

Misschien een idee voor de moderatoren: het onderwerp "maximaal gereden afstand op 1 tank benzine" is alleen zichtbaar voor leden. Als dit nou eens openbaar te zien werd, dan kon het toch hier en daar ook goede nieuws zich wat verder verspreiden.
2,1l/100km+206w/km inclusief laadverliezen en voorverwarmen

Gebruikersavatar
mitsufietsie
Forumlid
Berichten: 426
Lid geworden op: 20 mei 2013, 23:16

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door mitsufietsie » 20 jun 2015, 21:13

Ja dan kunnen we gelijk bij autoweek een link plaatsen als ze weer beginnen met zeiken.
Rob. Instyle, Techn. Silver. Skidplate, trekhaak, park. sensoren voor, Cobra alarm, RVS Side+bullbar. Zelfsluitend schuifdak. Inmiddels niet meer in bezit. Ik doe geen lader reparaties meer.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Hansjebrinkers » 22 jun 2015, 22:41

pheventje schreef:Misschien een idee voor de moderatoren: het onderwerp "maximaal gereden afstand op 1 tank benzine" is alleen zichtbaar voor leden. Als dit nou eens openbaar te zien werd, dan kon het toch hier en daar ook goede nieuws zich wat verder verspreiden.
VOOR! :mrgreen:
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Marcs
Forumlid
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Marcs » 25 jun 2015, 11:03

+1
LB

Rutgerg

Re: Ingezonden brief Autovisie

Bericht door Rutgerg » 25 jun 2015, 13:12

Goed idee :D

Plaats reactie