AutoKiosk Basht PHEV

Links naar artikelen, foto's of videos' van de Outlander PHEV die je wilt delen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Denniss » 19 dec 2013, 12:07

Natuurlijk is niet iedereen onverdeeld positief over de Outlander PHEV en ook niet over moedermerk Mitsubishi.
De ene autojournalist kan erg positief zijn terwijl de andere juist heel negatief is.
Op zich lijkt alles nog wel mee te vallen, behalve bij autokiosk.nl

Op dit -verder voor mij compleet onbekende- forum schrijft Ted Sluymer zijn frustratie behoorlijk van zich af.
Persoonlijk krijg ik sterk de indruk dat hij vrij veel aannames doet om op een zo negatief mogelijk plaatje uit te komen.
Het begint al door bij ieder artikel een foto van een gewone Outlander te plaatsen in een kleur die als PHEV niet eens beschikbaar is met vreemde weerspiegeling van de natuur of zo..

1 juli
Wordt Mitsubishi Outlander PHEV steen om de dealernek?
http://prof.autokiosk.nl/autonieuws/wor ... dealernek/

5 november
Met een score van ruim 10.500 Outlanders PHEV staat iedereen in zijn schoenen te soppen van fiscaal geluk.

Er gaat dus iets helemaal niet goed, want in dat tempo zijn dat 3.657 auto’s totaal. Geen 8.018, geen 7000 zoals oorspronkelijk beloofd. Vraagtekens, vraagtekens. Gaat het goed of niet goed met de Mitsubishi Outlander PHEV. U mag het zeggen
http://www.autokiosk.nl/autonieuws/mits ... aantallen/

21 november
Het loopt namelijk allerminst lekker met de aflevering van de Outlanders.

Dan leert een rekensommetje dat 8.018 beloofde auto’s min 1.698 geregistreerde auto’s een aantal oplevert van 6.320 auto’s dat dit jaar nog moet worden afgehandeld. En dat gelooft inmiddels niemand meer. Ook al omdat de laatste auto’s (ruim duizend) pas op 25 december in het Belgische Zeebrugge met de boot aankomen.
http://www.autokiosk.nl/autonieuws/mits ... nder-phev/

17 december
En vergeet vooral niet dat hybrides géén elektrische auto’s zijn, want dat sprookje gebruikt ook de regering om discutabele fiscale voordelen te regelen, waarbij overgesubsidieerde SUV’s belangrijker lijken te zijn dan een beetje begrip voor mensen met een klein autootje die nu weer motorrijtuigenbelasting mogen gaan betalen. Dat mag de naam fatsoenlijke politiek niet meer hebben.
http://www.autokiosk.nl/autonieuws/elek ... -de-grond/

Het is niet zo dat hij altijd negatief is, als het om een zuinige diesel gaat dan kan hij daar wel vrolijk van worden.
http://www.autokiosk.nl/autonieuws/de-v ... onda-cr-v/

Persoonlijk stoor ik me er helemaal niet aan, ik ben me bewust dat er met scheve ogen naar onze auto's en de voordelen wordt gekeken. Ik vraag me wel af of er hier of daar iets tussen zit waar hij wel een goed punt heeft.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Gebruikersavatar
OutlanderPHEV
Site Admin
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 mar 2013, 11:25

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door OutlanderPHEV » 19 dec 2013, 12:16

Last van het groene monster denk ik.
Gr,
Edwin
oprichter outlanderPHEVforum.nl, vanaf 24 december 2013 rijdend in een zwarte Instyle+
Ik help ondernemers online succesvoller te worden

Zorro

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Zorro » 19 dec 2013, 12:20

Die voordelen worden alleen wel schromelijk overdreven en dat stoort mij wel. Je moet je bijna schamen om een PHEV te rijden. Je wordt gewoon als vieze, vuile, graaiende belastingontduiker weggezet. Er is ergens een sommetje, waarbij je de PHEV voor 17.000 euro voor de deur hebt staan. Slaat werkelijk nergens op. In mijn geval:

- MIA, dat is een aftrekpost van 36% dat is interessant. Maakt de auto 10.000 euro goedkoper, blijft er nog 42.000 euro over.
- KIA, geen recht op. Maatschap vrij groot, investeringsbedrag (wordt voor de hele maatschap bekeken) te hoog. Geldt dus ook voor ALLE lease-PHEV's.
- VAMIL, is alleen interessant als je inderdaad 75% van het aankoopbedrag in het 52% tariefIB hebt zitten, anders heb je er weinig aan. Ik maak er ook geen gebruik van, schrijf gewoon lineair af. Maar om het als subsidie te noemen is vergezocht, je mag de afschrijving naar voren halen. Het is hooguit een renteloze lening aan jezelf, er komt uiteindelijk net zoveel belastinggeld binnen. Alleen later.
- BTW teruggaaf. Doe ik niet aan, kan voor mij niet uit in verband met correctie privégebruik. Is bovendien niet alleen op deze auto van toepassing, zelfs niet alleen op auto's in het algemeen, maar gewoon op alles wat je voor je onderneming nodig hebt. Slaat dus nergens op om dat als "subsidie" aan te merken.

Dus al die indianenverhalen over 17k voor een auto die eerst 52k kostte kunnen de prullenbak in. De importeur gaat hier niet op wijzen, die heeft er natuurlijk belang bij dit zo mooi mogelijk voor te spiegelen. Linkse politici zien alleen maar weer een aanleiding om ondernemers te bashen, linkse journaille is ook altijd gek op dit soort verhalen. Rechtse politici moeten momenteel meebuigen en vooral geen al te grote mond hebben, dus blijft over: een eenzame simpele ziel op een forum om het genuanceerde verhaal te brengen....

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door kobus1967 » 19 dec 2013, 12:31

@Zorro, ik ken hier in de buurt genoeg kleine zelfstandigen en dan heb ik het over tientallen alleen in mijn omgeving die veel voordeel halen uit de KIA en de Vamil op de aanschaf van de PHEV.
En als in 2015 de Winstbox word ingevoerd met een belastingtarief van 28% is het helemaal interessant om versneld af te schrijven.

Gebruikersavatar
Marcs
Forumlid
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Marcs » 19 dec 2013, 13:08

Dankzij de regelingen is het eindelijk weer mogelijk om een auto op de zaak te rijden. En het scheelt je gewoon een krappe 14.000 euro aan inkomsten belasting of 14.000 in je auto stoppen en zelf genieten of 14.000 naar den haag stoppen om het te verkwisten aan zinloos speelgoed (JSF). De auto kost de ondernemer dus een kleine 30.000,- en ja dat is aantrekkelijk voor een nieuwe auto. Maar vergeet niet dat de kosten van de auto ook gewoon voor de ondernemer zijn gaat van je winst af en de winst is voor de zzp ook je inkomen. Dus door de regeling betaal je de auto gewoon zelf 1 maal en niet zoals vroeger 1 x + 25% bijtelling + BTW correctie over wat je zelf al betaald heb.

Ik ben er blij mee en de meeste mensen die ik het uitleg geven mij groot gelijk Den Haag rooft al meer dan genoeg mogen we het ook een keer andersom doen. :twisted:
LB

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Denniss » 19 dec 2013, 14:28

In de media zie je de meest extreme gevallen met al het voordeel.
In de praktijk denk ik dat er maar weinig gebruik van alle regelingen kunnen maken.
Dat geeft ons als eigenaren wel een achterstand omdat we inderdaad gezien worden als profiteurs.
Dat we mede op basis van de voordelen gekozen hebben voor de auto is logisch.
De indruk is echter dat we alles voor niets krijgen.
Als ik zie wat de investeringen zijn als laadpaal, uitzoeken hoe alles werkt, kabel, etc.
Dan komt er behoorlijk veel bij kijken wat je nergens terug ziet in die berekeningen.
Tevens wordt ook wat verbruik betreft de indruk gewekt dat de gegevens op de folder haalbaar zijn.

Het is een prima auto met voldoende voordeel, maar in de meeste gevallen een stuk minder voordeel dan wat veel gedacht wordt..
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Zorro

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Zorro » 19 dec 2013, 15:36

kobus1967 schreef:@Zorro, ik ken hier in de buurt genoeg kleine zelfstandigen en dan heb ik het over tientallen alleen in mijn omgeving die veel voordeel halen uit de KIA en de Vamil op de aanschaf van de PHEV.
En als in 2015 de Winstbox word ingevoerd met een belastingtarief van 28% is het helemaal interessant om versneld af te schrijven.
Juist kleine zelfstandigen kunnen volgens mij maar beperkt gebruik maken van de regelingen. KIA en MIA zijn sowieso aftrekposten en VAMIL werkt uiteindelijk ook uit als aftrekpost. En dan moet er wel voldoende winst zijn om alles van af te trekken! En zeker bij VAMIL heeft het natuurlijk niet veel zin om nu tegen 42% af te trekken (omdat je door KIA en MIA al buiten de 52%-schijf IB terecht bent gekomen), terwijl je je afschrijving de komende jaren wel tegen 52% had kunnen doen. Dan schiet je jezelf in de voet!

Maar goed, dat was mijn punt ook niet. Uiteraard zijn er mensen die - in tegenstelling tot ikzelf - wél gebruik kunnen maken van zowel KIA alsook MIA. En - uiteraard - profiteert iedereen van een lage (of geen) bijtelling. Maar daar blijft het dan ook bij. De suggestie die vaak gewekt wordt is dat de BTW en de VAMIL ook enorm veel geld opleveren. Maar dat slaat nergens op, want - zoals eerder opgemerkt - de BTW krijg je op al je zakelijke aankopen terug en de VAMIL is slechts het SCHUIVEN met aftrekposten die er altijd al waren, niet het EXTRA kunnen opvoeren ervan (zoals bij MIA en KIA dus wel het geval is).

En wat willen we nou. Hetzelfde GroenLinks dat nu zo hard ageert tegen de fiscale behandeling van milieuvriendelijke auto's / techniek... moet ik de zin nog afmaken eigenlijk? Als je een auto voor de zaak zoekt en besluit te investeren in een PHEV neem je ook een behoorlijk risico, met name waar het de afschrijving betreft. Er zijn veel onzekere factoren en de fiscale voordelen bieden daar m.i. een compensatie voor. En dan worden er verwijten gemaakt, dat velen niet voor de PHEV gekozen zouden hebben als het fiscaal niet zo gunstig was geweest. Ja, zo lust ik er nog wel eentje; dat was toch precies de bedoeling, dat we ervoor zouden kiezen!? Daar waren die voordelen toch juist voor!? Blijken ze minder milieuvriendelijk dan bedacht, nou ja, daar heb je dan als koper van zo'n auto je eerste tegenvaller al te pakken.

Ik vind het dus een non-discussie. Je wilt vergroenen, dan kost dat geld. En dat je niet eindeloos door kunt gaan met alleen het verhogen van de BPM en de bijtelling op "milieubelastende" auto's lijkt me ook helder, je moet ook het alternatief stimuleren. Zoals er ook miljardensubsidies verstrekt worden aan het ontwikkelen van volstrekt onrendabele windmolenparken. Maar dan moeten we niet ineens gaan zeuren dat het stimuleren van groene auto's geld kost. Wat dan ook in veel mindere mate het geval is dan gesuggereerd wordt, ook nog eens.

Zorro

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Zorro » 19 dec 2013, 15:42

Marcs schreef:te verkwisten aan zinloos speelgoed (JSF).
Ik neem niet aan dat het je bedoeling is hier op het forum de hele discussie over de vervanging van de F-16 door de F-35 over te doen. Maar als je er toch over begint: de F-16 NIET vervangen is duurder. Of je moet met z'n allen besluiten dat we wel zonder luchtmacht kunnen. Dan had je de F-16 helemaal niet hoeven vervangen en die 4 miljard die daar de komende jaren aan uitgegeven wordt aan andere zinloze dingen kunnen besteden.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Hansjebrinkers » 19 dec 2013, 16:03

Zorro schreef:
kobus1967 schreef:@Zorro, ik ken hier in de buurt genoeg kleine zelfstandigen en dan heb ik het over tientallen alleen in mijn omgeving die veel voordeel halen uit de KIA en de Vamil op de aanschaf van de PHEV.
En als in 2015 de Winstbox word ingevoerd met een belastingtarief van 28% is het helemaal interessant om versneld af te schrijven.
.....Je wilt vergroenen, dan kost dat geld.....
Wat een onzin! Waarom zou vergroenen geld kosten?? Ik vergroen vrij behoorlijk, en heb straks op mijn totale energie-verbruik (huis en auto's) in 10 jaar tijd grofweg de helft bespaard. En ja, zonder stimulering was ik wellicht minder ver gekomen, maar vergroenen moet je als samenleving slim doen en zal zich uiteindelijk dubbel en dwars terug betalen.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door mr76 » 19 dec 2013, 17:05

Ik ben het wel met Zorro eens. het kost de maatschappij nu wel extra geld, door deze regelingen. Maar krijgt daar ook wat voor terug. Het elektrisch rijden is nog niet echt van de grond gekomen. Denk eens aan de boost die dat nu krijgt met de outlander en V60. De vraag naar laadpalen die nu als paddenstoelen uit de grond beginnen te schieten. Dit alles maakt de acceptatie van elektrisch rijden veel groter.

Natuurlijk komt die elektriciteit ook ergens uit een centrale en is het gedeeltelijk verleggen van uitstoot. Maar tegen betere rendementen en toekomstig nog meer groen opgewekt gaat het wel de goede kant op.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Hansjebrinkers » 19 dec 2013, 20:02

Volgens mij kost het de maatschappij volstrekt niets, het levert alleen minder op. Bovendien ben ik genegen om 15.000 extra te betalen voor een nw techniek. Daarnaast is mijn uitstoot eveneens verlegd, maar dan naar zonnepanelen. Dus, inderdaad, we gaan de goede kant op, maar onze energieverslaving is nog lang niet voorbij....
Laatst gewijzigd door Jos op 19 dec 2013, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quote verwijderd
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

vh12toch

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door vh12toch » 19 dec 2013, 20:59

Zorro schreef: En wat willen we nou. Hetzelfde GroenLinks dat nu zo hard ageert tegen de fiscale behandeling van milieuvriendelijke auto's / techniek... moet ik de zin nog afmaken eigenlijk? Als je een auto voor de zaak zoekt en besluit te investeren in een PHEV neem je ook een behoorlijk risico, met name waar het de afschrijving betreft. Er zijn veel onzekere factoren en de fiscale voordelen bieden daar m.i. een compensatie voor. En dan worden er verwijten gemaakt, dat velen niet voor de PHEV gekozen zouden hebben als het fiscaal niet zo gunstig was geweest. Ja, zo lust ik er nog wel eentje; dat was toch precies de bedoeling, dat we ervoor zouden kiezen!? Daar waren die voordelen toch juist voor!? Blijken ze minder milieuvriendelijk dan bedacht, nou ja, daar heb je dan als koper van zo'n auto je eerste tegenvaller al te pakken.
Ik kan je geen ongelijk geven. De overheid stimuleert toch met een bepaald doel? Nou, dat doel lijkt getuige de diverse reacties (positief danwel negatief) aardig te gaan lukken. De vraag naar publieke laadpalen zal zoals eerder geschetst alleen maar toenemen. Ik heb nu een paar keer bij klanten de situatie meegemaakt dat een oplaad-parkeervak bezet werd door.. een andere Outlander PHEV :evil:

Wat wel merkwaardig is, is dat voornamelijk de aanschaf gestimuleerd wordt, niet zozeer het verbruik. Verhalen over lease-rijders die ondanks een PHEV onder hun achterste bij gebrek aan een laadvoorziening aan huis enkel brandstof in een 0%-auto gooien brengen de CO2-doelstellingen nou niet bepaald dichterbij.

philip

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door philip » 19 dec 2013, 22:42

Ik ben blij in een innovatieve auto te rijden die hopelijk onze kijk op mobiliteit/ energieverbruik zal veranderen. Herstel: niet onze kijk, want dat zit wel snor, maar m.n. voor types als Ted Sluymer, die het kennelijk nog steeds niet begrepen hebben. :(

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Hansjebrinkers » 19 dec 2013, 23:05

philip schreef:Ik ben blij in een innovatieve auto te rijden die hopelijk onze kijk op mobiliteit/ energieverbruik zal veranderen. Herstel: niet onze kijk, want dat zit wel snor, maar m.n. voor types als Ted Sluymer, die het kennelijk nog steeds niet begrepen hebben. :(
Volledig eens Philip! En zelfs wij leveren maar een hele beperkte bijdrage.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

annor

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door annor » 20 dec 2013, 08:43

Volgens mij heb je als ondernemer die winst maakt twee keuzes: investeren of belasting betalen.

Ik zie de Outlander dan ook meer als een investering waardoor ik minder belasting hoef af te dragen en tevens bijdraag aan een schoner milieu. Ik moet tenslotte wel die autokilometers maken. Hoezo cadeautje van de belastingdienst? Hoezo moeten anderen meebetalen? Ik ben die onzin nu wel een beetje zat. Ik moet gewoon betalen voor die auto en omdat hij bij goed gebruik milieuvriendelijker schijnt te zijn wordt mijn investering aantrekkelijker gemaakt door de overheid. Daar is niets mis mee....

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Denniss » 20 dec 2013, 09:18

Hansjebrinkers schreef:
Zorro schreef: .....Je wilt vergroenen, dan kost dat geld.....
Wat een onzin! Waarom zou vergroenen geld kosten?? Ik vergroen vrij behoorlijk, en heb straks op mijn totale energie-verbruik (huis en auto's) in 10 jaar tijd grofweg de helft bespaard. En ja, zonder stimulering was ik wellicht minder ver gekomen, maar vergroenen moet je als samenleving slim doen en zal zich uiteindelijk dubbel en dwars terug betalen.
Vergroenen kost bijna altijd geld, ook bij jou. Die stimulering kost jou misschien geen geld, maar onder de streep moet ook dat betaald worden. Als de stimulering er niet was, zou heel veel vergroening niet van de grond komen. Als onze PHEV geen enkele stimulering had gehad, dan waren de verkoopcijfers heel anders geweest. Voor ons is het gunstig omdat de kosten er wel zijn, maar deze nu deels door de staat gedragen worden. In mijn geval had ik de outlander niet gekocht als ik de volle mep voor aanschaf, wegenbelasting en bijtelling had moeten betalen. Dan was het een goedkopere diesel geworden met meer uitstoot. Ik wil graag vergroenen maar maar moet individueel financieel wel uit komen.

Als je het dubbel en dwars terug zou moeten verdienen zonder stimulering, dan was de terugverdientijd te lang geweest en zouden heel veel 'vergroeners' afhaken.
Hansjebrinkers schreef:Volgens mij kost het de maatschappij volstrekt niets, het levert alleen minder op.
Als het ten koste van de opbrengsten gaat dan kun je het zien als kosten..
De hypotheekrenteaftrek kost als je het zo ziet de staat ook niets, dat levert ook alleen minder op. Leg het maar uit aan de SP ;)

We willen met z'n allen vergroenen maar we willen er niet voor betalen. Plat gezegd komt het daar op neer. De staat wil ons in beweging krijgen om te vergroenen en triest genoeg lukt dat over het algemeen alleen met geld. Dan kan de staat er voor kiezen om particulieren of bedrijven te stimuleren. Uiteindelijk kijken we naar wat we privé in onze zak hebben dus daar is de 0% bijtelling voor bedacht. Dat motiveert particulieren om in beweging te komen. Particulieren zijn echter risicomijdend en bedrijven zijn gewend om (bedrijfs)risico's te nemen. Daarom zijn er regelingen om het (extra) bedrijfsrisico af te dekken.
Over 5 jaar zijn er voldoende schapen over de dam om te kunnen stellen dat er geen echt risico meer aan elektrisch rijden zit. Dan zijn al die voordeelregelingen ook niet meer nodig en Nederland heeft dan een mooi landelijk dekkend netwerk met laadpalen waardoor ook particulieren vrij risicoloos de overstap kunnen maken.

Waarom hoor je de benzinemaatschappijen nergens in al dit voordeelgeweld. Ik snap dat ze misschien niet zo veel toe te voegen hebben, maar moet je voorstellen als je nu pomphouder bent? Over een paar jaar rijd 10% in Nederland elektrisch, misschien meer. Dat moeten tankhouders en oliemaatschappijen toch direct aan de inkomsten voelen?

In Nederland is de brandstof al vrij duur, het alternatief wordt kunstmatig nog goedkoper gemaakt. Het kan niet anders dan dat de tankstations minder winst gaan maken. Shell die hier in Nederland ziet dat de staat hun markt met allerlei maatregelen aan het afromen is met als doelstelling hun voornaamste inkomstenbron zo snel mogelijk op te doeken..

Er zullen altijd tankstations blijven, net als doka's waar analoge fotografie ontwikkeld wordt.. Maar in een paar decennia kan de markt compleet veranderd zijn..
Nog geen 20 jaar geleden probeerden professionele fotografen mij te overtuigen dat een digitale foto nooit de analoge foto zou kunnen verdrijven omdat het 'ziel zou missen'. Nog geen 10 jaar geleden noemde de algemeen directeur van Kodak (ooit het grootste bedrijf op het gebied van fotografie) de markt van de digitale fotografie "waardeloos", 2 jaar gleden stond dit megabedrijf aan de financiële afgrond..

Als heel Nederland straks bezaaid is met laadpunten, dan zullen particulieren ook makkelijker kiezen voor de elektrische auto. Voor de vakanties huur je dan een branstofauto.
Omdat de staat de megainkomsten op brandstof ziet inslinken, zal er een extra accijns op stroom komen. De energiemarkt (stroombedrijven) worden belangrijker omdat onze vervoersbehoefte ook meer van stroom afhankelijk gaat worden. Wat elektriciteit betreft is Nederland al vrij duur en dat zie je onder andere door de energie-intensieve bedrijven die in Nederland stuk voor stuk omvallen. De hele aluminiumindustrie is al compleet uitgehold omdat energieprijzen hier veel hoger liggen dan in vrijwel de rest van de wereld.

Door de oplopende kosten van stroom, zullen zonnepanelen en windmolens ook steeds aantrekkelijker worden. Stroom die je zelf opbrengt door panelen kan niet worden belast omdat het 'intern blijft'. Door de hoge stroomprijs worden we bijna verplicht om zelf stroom op te gaan wekken. Nadat de daken allemaal vol liggen met panelen komen er organisaties om zelf mee te participeren in een windmolen. Hier en daar is dit nu al het geval maar in de meeste gevallen is er veel tegenstand.

De investering zal hoog zijn omdat er veel tegengestelde belangen zijn. Toch gaan zowel bedrijven als particulieren investeren omdat alleen op deze manier de stroom betaalbaar zal blijven. De opgewekte stroom zal via een soort eigen energiestichting direct door de investeerders afgenomen worden waardoor de staat daar geen toeslagen op kan zetten.
Om deze gederfde inkomsten te dekken gaat de staat een heffing op windmolens invoeren. Windmolens zouden het aanzien en uitzicht van Nederland schade toe brengen en die schade dient gecompenseerd te worden. We zijn dan met z'n allen wel veel groener, maar nog altijd niet goedkoper uit.. Tegen deze tijd verwacht ik overigens in een verzorgingstehuis te zitten in een rolstoel met mijn digitale krantje. De demente en dove vrouw naast me zucht als ik haar probeer te overtuigen dat ik deze aankondiging in een krantenartikel al 50 jaar geleden voorspeld had..
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

tadango

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door tadango » 20 dec 2013, 09:59

Je vergeet dat de techniek nog lang niet voldoende ontwikkeld is op dit moment. De techniek moet er eerst zijn wil de revolutie beginnen. Ik schat dat het nog zeker 10 jaar duurt (of iemand moet een geweldig eureka moment hebben) voordat de actie radius gelijk loopt met de huidige benzine auto (zeg 600 Km zonder laden / tanken). Dan nog moet het laden geen 30 min duren maar onder de 5 min komen, dan is het net acceptabel. Stel je eens voor als je 10 min moest wachten op degene voor je die tankt.... Ipv 6 - 8 laad mogelijkheden moet je dan opeens 30-40 hebben wil het een beetje doorstromen op de drukke momenten. Ja okee, je kan thuis laden maar als je 10x meer energie in de auto mee neemt (EV 350Km actie radius met een outlander) dan moet je ook 10x zo lang laden. Dus altijd thuis laden gaat niet qua infrastructuur. Ook ben je onderweg altijd afhankelijk. Die lange trip op vakantie hangt ook af van het snel onderweg laden. Nu zijn er tig oplossing te bedenken (laad spoelen in de snelweg edg) maar kijk eens naar de snelheid van dat soort ontwikkelingen... prototypes zijn er natuurlijk maar elektro auto's waren er tig jaren geleden ook al ;)

Het duurt zeker nog 20 jaar of meer voordat het grootste deel elektro rijdt en dat dat net zo gaat als brandstof nu. Als het sneller gaat is er een zeer grote ontdekking gedaan op het gebied van accu's en dat zie ik niet snel gebeuren. Ik hoop het wel uiteraard :)

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Denniss » 20 dec 2013, 16:46

Met die 20 jaar denk ik dat je wel een punt hebt, maar ik denk ook dat als de behoefte er is (al dan niet gecreëerd) dan komt de techniek er vanzelf.

Wat de actieradius van de auto is zal straks minder relevant zijn verwacht ik. Over 20 jaar zit er een inductie laadsysteem onder parkeerplaatsen waardoor je een auto niet meer met een kabel hoeft op te laden. Onder de auto zal een schijf of iets zitten die in parkeerstand naar beneden komt en waar de energie draadloos overgedragen kan worden.
In de auto heb je een pas die registreert van wie de elektra afgeschreven moet worden. Een gestolen auto komt nooit verder dan de actieradius die hij had. Ieder laadpunt zal een gestolen auto herkennen. Daarom stelen dieven een auto, rijden deze in een vrachtwagen om hem te transporteren. Alleen dan is het mogelijk om een auto te stelen.

We hoeven niet meer te zoeken naar vrije oplaadpunten maar alle nieuwe parkeerplekken die vanaf 2025 aangelegd worden zullen dit systeem ondersteunen. Je auto half over 2 plaatsen parkeren is er dan ook niet meer bij ;)
Ook willekeurig parkeren buiten de vakken zal vrijwel niet meer voorkomen.

We zijn als altijd nog wel bewust van hoe ver we gaan komen met opladen, maar omdat er overal opgeladen kan worden, kom je niet meer bij een tankstation om te tanken. Brandstof is dan vergelijkbaar met een thuisbrengertje. Je gebruikt het eigenlijk niet, alleen in noodgevallen. Het is een soort jerrycan met noodbenzine die aangesloten is in de auto.
In 20 jaar verwacht ik dat de batterij-capaciteit verdriedubbeld is. Als we kijken naar de computer-industrie dan is de grootste vooruit gang ook op dat gebied geboekt.
Automerken zullen adverteren met een actieradius van 500 km. In realiteit zal de actieradius dan ongeveer uit komen op 450km omdat wetten de extreme afwijking in gebruiksgetallen verbieden.
Voor wie veel kilometers op 1 dag maakt bestaan er de DC-modellen. De DC zal dan net zo bekend zijn als nu de GTi of de Ti of de GT. DC staat voor Double Capacity en deze modellen hebben minder bagageruimte of stoelen, maar meer bereik. Dit kan dan oplopen tot 1000km op 1 laadbeurt. Daarnaast zullen er DC parkeerplaatsen ontwikkeld worden waar een dubbel laadsysteem onder de grond zit. op deze plaatsen heeft de auto iets meer ruimte maar kunnen er 2 accu's onafhankelijk van elkaar opgeladen worden. Daarna zullen er ook QC modellen op de markt komen (Quick Charge). Deze modellen hebben wel het dubbele laadsysteem maar omdat de capaciteit minder is kunnen er wel 7 stoelen in of veel laadruimte.
Shell adopteert de technologie en is de grootste leverancier van de grondlaadtechniek. Ze ontwikkelen samen met Stork en worden hier internationaal groot mee. Nederland loopt elektrisch voorop en de rest van de wereld gaat ook steeds meer voor elektrisch. De voornaamste motivatie is dat het zelf opgewekt kan worden.
De oliestaten merken dat ze de markt deels aan het verliezen zijn en investeren grote sommen geld in solar-parks in noord Afrika. De opgebrachte stroom wordt door heel Europa, Rusland geleidt. In Azië is er een groeiende hoeveelheid opgewekte stroom uit Australië.
Ook de stroom van Zuid-Amerikaanse landen wordt veelvuldig aan het Noorden verkocht.
Overigens hebben alle auto's in die tijd een laklaag die ook energie absorbeert van de zon en omzet naar een opgeladen accu.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

vh12toch

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door vh12toch » 20 dec 2013, 18:44

Verdomd, is hier Chriet Titulaer aan het woord met zijn 'Auto van de Toekomst'? :lol:

Even serieus: mooie uiteenzetting, maar ben benieuwd hoe concurrerende ontwikkelingen zoals waterstof als energieleverancier hier doorheen gaan fietsen. Inductie is daarentegen weer een grote troef voor elektriciteit als energiebron, zoals je aangaf. Misschien blijven beide energiebronnen, eventueel aangevuld met kernenergie, welk naast elkaar bestaan, zoals nu benzine, diesel en LPG elkaar niet direct bijten.

Ik las een tijdje terug in een of ander autoblad iets over een ondernemer die met dynamisch licht experimenteert op (snel)wegen. Dat wil zeggen: verlichting ingebakken in het asfalt. Gaat dynamisch aan a.d.h.v. aanwezige voertuigen. Het zag in eerste instantie uit naar een beetje Spielerei, maar hij schijnt er goed van te kunnen leven doordat in onder meer opkomende landen hiervoor de nodige interesse bestaat. Ik heb die man trouwens later ook in De Wereld Draait Door voorbij zien komen met naar ik meen lichtgevende stenen. Ergens op één van de ABC-eilanden wordt dit systeem op termijn geïntroduceerd. Geheid dat dat ook hand in hand gaat met de opkomst van elektrisch aangedreven voertuigen. Interessant genoeg om het met een schuin oog te volgen.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Hansjebrinkers » 20 dec 2013, 19:07

Een hoop discussie. Doet me deugd.. Ik deel de mening dat de overheid natuurlijk een bijdrage levert door dergelijke investeringen te stimuleren, maar ik deel nog veel meer de hierboven geuite omschrijving dat de outlander "gewoon" een zakelijke investering is. Uiteindelijk dus onderdeel van een belangrijke motor van de Nederlandse economie...
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

DutchTrafficConsult

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door DutchTrafficConsult » 20 dec 2013, 20:03

Het is één van tweeën en niet allebei:

Óf opladen in elk parkeervak, óf een grote actieradius. Wat heb je aan een actieradius van 1000km als de maximale afstand tussen 2 oplaadpunten 100 meter is? :?

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door Denniss » 20 dec 2013, 21:47

Goed punt DutchTrafficConsult.
De motivatie voor beiden is bijvoorbeeld het gebruik van een koerier of een sales manager.
De auto staat dan steeds vrij kort stil en er is niet voldoende tijd om bij te laden. Ook een taxi kan een ritje Amsterdam - Maastricht krijgen..
Het opladen op elk parkeervak zal niet van de ene op de andere dag gaan lukken. Het aantal laadpalen zullen de komende jaren als het goed is wel groeien met garages waar een bepaalde verdieping gereserveerd wordt voor pluginns. Daarna komt de grond-inductie techniek. Dan zijn perkeerplaatsen niet meer gescheiden maar mogen er zowel brandstof-auto's als pluginns op de plekken staan. Uiteindelijk zullen brandstofauto's steeds minder tankstations tot hun beschikking hebben omdat de markt af neemt.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

axum
Forumlid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2013, 16:23

Re: AutoKiosk Basht PHEV

Bericht door axum » 20 dec 2013, 22:21

DutchTrafficConsult schreef:Het is één van tweeën en niet allebei:

Óf opladen in elk parkeervak, óf een grote actieradius. Wat heb je aan een actieradius van 1000km als de maximale afstand tussen 2 oplaadpunten 100 meter is? :?
De factor "tijd" ? Een van de meest schaarse goederen in de moderne economie!

Plaats reactie