Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Yoghurtmetharing
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2021, 19:03

Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door Yoghurtmetharing » 21 aug 2021, 20:44

Allereerst, super blij met de auto. Bewuste keuze aangezien ik een caravantrekker wil die toch zuinig is (ik had hiervoor een 2005 Avensis 2.4L die Euro98 moest tanken (€€€€€)

v v v Tekst gaat door onder de foto v v v v
Afbeelding

Enfin, ik had het hier en daar al gelezen, maar ook ik, word gek van alle piepjes. Ik heb al door de lijst heengescrolled van wat de dealer allemaal voor je in kan stellen/uit kan schakelen, maar ik lees daar niets over in de piepjes die mij nu het meest irriteren. Ik ga ze toch maar even opnoemen voor het geval iemand een hack weet om ze uit te schakelen:

* harde piep bij het opstarten van de auto, geen idee ook waaróm hij piept, ik heb m'n gordel om voordat ik engine ON doe.
* harde piep bij het openen en sluiten van de achterklep (ik was bij de dealer, hij zegt, ja die piep kan je uitzetten met het knopje naast de sigarettenaansteker. Maar goed, dan verdwijnt gelijk de hele functionaliteit van het automatisch openen en sluiten :| )
* piepje bij het adaptieve cruisecontrol als er een auto uit beeld verdwijnt. Echt waarom! kan dit uit? Vooral met de caravan met 90 op de snelweg super irritant.
* elk knopje indrukken (multimedia, of in de auto bediening van wat dan ook) is ook weer een piepje, kan dit uit?
* Ik heb 'm gekocht met 192.000 km op de teller 3 weken geleden en tot nu heb ik 'm max opgeladen thuis op 26 KM electrisch bereik. Ik heb 'm bij de dealer laten doormeten en ze gaven aan dat hij op 80% zit van origineel. Is dit gemiddeld voor een 2013 auto?
Ze gaven aan dat ze wel iéts kunnen doen, laten gelijkrichten oid? maar ze gaven aan dat het ook minder kan worden door deze aktie. Zijn hier ervaringen mee, is het de moeite waard om tóch te proberen?

Leuk dat er een forum is met mede eigenaren en hoop veel op te steken hier qua kennis!

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door PeterW » 22 aug 2021, 21:01

Alle piepjes krijg je er bij en zijn niet uit te zetten.
Wat betreft het EV bereik: dat hangt erg af van je rijstijl. Airco en kachel uit helpt ook flink. 26 km puur EV is niet ongewoon bij die km stand.
Verder gewoon van genieten :mrgreen:
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door JohanvdH » 22 aug 2021, 22:10

En het bereik wat de auto aangeeft is een inschatting, gebaseerd op je laatst bekende rijstijl.
Als je rustiger gaat rijden kan die inschatting hoger uitkomen, bij meer "sportief" rijden lager.

Belangrijker is wat je echt aan aantal km's haalt op een acculading.
Dagteller op 0 zetten en kijken hoever je bent wanneer de brandstofmotor aangaat.

Met een accu die 80% van de originele capaciteit over heeft zou je ongeveer 40km ver moeten kunnen komen (niet te snel rijden en fluelen voetje).
Origineel was 52km bereik, dus daarvan is nu 20% verdwenen.

Ik haalde een jaar geleden precies 40km per lading (dagelijkse rit van 40km) maar dat lijkt nu nog 35 te zijn.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door PHEVlkj » 23 aug 2021, 10:13

Een deel van de piepjes is wel degelijk uit te zetten, daar voor moet je wat dieper in het menu met de knoppen links onder het stuur. Denk eraan dat je je fysieke handrem vastzet anders werkt het niet:-). Het is wel wat werkt en hier niet in 1 regel uit te leggen. Bij mij staat het uitgelegd vanaf pagina 156 (hoofdstuk 6) van de gebruiksaanwijzing van de auto. Het gaat om het SETTING MENU.

Ik hoor zelf niets bij het indrukken van de functies op je MMCS, dus dat kun je wel degelijk uitzetten (bij mij pagina 211 van de gebruiksaanwijzing van het MMCS).

De enige manier om de achterklep zonder geluid elektrisch te openen is om met de sleutel in de zak het bedieningsknopje op de achterklep in te drukken. Dan hoor je geen piepje. Als je hem dan ook weer zonder geluid wil sluiten, moet je dat met de hand doen. Bij elektrisch sluiten gaat hij wel standaard piepen.....

Dus je houdt wel veel piepjes, maar je kunt het beperken. :-)

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door RX-Men-8 » 23 aug 2021, 14:07

Welkom!

Achterklep: binnenbekleding onderaan links lostrekken (voorzichtig, maar je moet veek kracht zetten). Dan kun je de stekker van de pieper losmaken.
Ergens hier op het forum staan foto's.

Gordelpieper: onder de stoelen de zwarte stekker loskoppelen (de gele is voor de airbag).

Dan henb je de hardste piepers gekilld.

Groetjes,

Gerhard
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Yoghurtmetharing
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 aug 2021, 19:03

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door Yoghurtmetharing » 24 aug 2021, 13:11

Update:

dankzij een aantal van jullie en nog wat gegoogle heb ik een aantal pieps weten uit te zetten:

- Via het "handrem" menu heb ik de piepjes uitgezet, zoals bijv als ik van rit A km's naar rit B km's wil. scheelt al weer
- MMCS piepjes heb ik ook uitgekregen, inderdaad via het navigatiemenu, was niet in mij opgekomen :-D
- Gordel piep heb ik niet last van, dat is soort gong, dus ik doe nu m'n gordel vast voordat ik de auto start.

Dan heb ik één youtube tutorial gevonden om de achterklep piep stekker los te maken, en ze zeggen daar dat je er iets tussen moet steken, maar ik krijg er met geen mogelijkheid iets tussen, ben echt bang dat ik de boel sloop en niet meer in elkaar kan zetten. Hier nog waardevolle tips of andere tutorials voor?

en als ik de auto start hoor ik echt een harde PIEPPPPP (één keer, hoog), geen idee waar dat voor is, alle deuren zijn dicht, gordels om, ook achterin en toch PIEPP, very annoying. Iemand ervaring met het zachter maken van de pieps door een plakbandje over het piep apparaat te plakken? Dat zag ik op het engelse forum volgens mij voorbij komen.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door Bmtouring » 27 aug 2021, 09:34

Die achterklepbekleding zit inderdaad erg vast en losmaken vergt veel kracht. Handig om vooraf te weten waar je moet zijn zodat je op de juiste plaats aan de slag gaat. Je kunt ook op zoek naar de draden binnen maar dat plastic is net zo'n drama om los en weer vast te maken.

Start piep ken ik niet, misschien van die adaptive cruise? Uitvinden waar die mee piept zou ik proberen en die piep dan dempen of weghalen.
Van de cruise kun je ook het adaptive uitzetten geloof ik (tijdens de rit) misschien scheelt je dat wat gepiep.

Dat dempen heb ik met de overige piepjes gedaan die uit het dashboard komen. weet zo niet meer precies welke dat zijn. Heb er 1 nadeel door: als een ander in mijn auto rijdt dan hoort die geen knipperlicht getik. Ik vind het juist prettiger zonder dat geklik maar ieder z'n voorkeur.

De 'whale sound' , een soort zacht gejengel voor uit de auto kan ook uit als die je stoort. Stoorde mij wel dus stekker eraf (voetenruimte) aangezien ik vind dat de functie ervan niet vervuld wordt. Dat ding wordt geacht voetgangers te waarschuwen dat er een stille auto aankomt. Geconstateerde effect: voetgangers en fietsers horen er sowieso niks van door oortjes, omgevingsgeluiden en algemene onoplettendheid. Met een diesel achter zich doen ze ook niks. Bij iets snelheid maken de banden meer lawaai dan die jengel. Ieder z'n keus, ik vond het irritant. Net zoals de hyundai achteruit rij bong bong van de buurman, niemand in de buurt 's ochtends vroeg, een prachtig stille auto en dan moet er zo'n toeter op om toch maar geluid te produceren. Zo zonde. Maar goed, dat is een ander verhaal.

De van de auto weglopen met de sleutel in je zak piep staat nog op de todo lijst. Vervelend als ik even iets uit de kofferbak haal, of ergens in de bus doe, maar heeft me ook wel eens op een parkeerplaats herinnerd aan het op slot doen van de auto dus die mag nog even blijven.

Dat bereik op je accu moet je even nakijken op dit forum, daar is veel over geschreven. Simpel gezegd: pas als je dagenlang dezelfde soort ritten doet kun je er enige indicatie van krijgen. Maar meer ook niet. Beter je dagteller gebruiken en zo een beeld vormen van je bereik bij jouw rijstijl en soort ritten. Rijstijl scheelt zeer veel, ook al veel over geschreven hier.

averhamme
Nieuw forumlid
Berichten: 7
Lid geworden op: 18 aug 2019, 23:55

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door averhamme » 09 sep 2021, 11:53

Ik ben al enige tijd hier aan het meevolgen, eerder als passieve passagier.
Maar hier pik ik graag op in.
Al dat gejengel irriteerde me ook sterk.
Resultaat: Stekker die naar de gordel gaat onderaan de stoel uitgetrokken. En en vijsjes van knopjein deurchassis uitgedraaid.
Bij dit laatste gewoon het rubber met een discrete ducttape vastgeplakt.
Wat is er een rust wedergekeerd.
Omtrent het gezoem bij het rijden: wordt dit op de jaarlijkse keuring bekeken ?
A

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door Bmtouring » 15 sep 2021, 22:20

bij ons (NL) niet maar aangezien jij 'vijzen' gebruikt heb je te maken met de Belgische keuring.

bruin10
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2021, 11:37

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door bruin10 » 10 okt 2021, 17:45

heb een 2015 phev gekocht met 109 op de tellen nu alweer 20k verder na een 20maanden bevalt uitstekend, maar het bereik 45km heb ik never nooit gehaald effectief haal ik 31km snelweg rijden vooral en dan rijd ik niet de max snelheid van 120 dit is wel wat jammer ik moet 54km rijden maarja wist ik vantevoren gemiddeld zit ik op 1op 26 verbruik dus voor zo een mooie grote auto is dat meer dan redelijk.
over al die piepjes die storen me niet zo achterklep is vervelend om 0445 in de ochtend maarja is maar paar sec

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door PHEVlkj » 10 okt 2021, 18:55

Als je het geluid perse wil voorkomen kun je knop van de achterklep indrukken terwijl je de sleutel in je zak hebt.
Dan maakt hij geen piepend geluid bij het openen.

Stil sluiten kan alleen als je klep met de hand dicht gooit voor zover ik weet...

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

W.K.Postma
Forumlid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 okt 2018, 16:46

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door W.K.Postma » 21 nov 2021, 14:40

Heeft al eens iemand de xenon van een Outlander PHEV van 2013 vervangen door LED ?
Graag reactie W.K. Postma

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Witte PHEV erbij! (en gelijk wat vraagjes!)

Bericht door RX-Men-8 » 06 dec 2021, 14:10

Led voor dimlicht achter een lens of in een reflector voor gloeilampen/HID zijn i.h.a. teleurstellend omdat dan het lichtbeeld niet klopt. Het is heel lastig in 1 klein puntje een led 360 graden rond te laten schijnen. En voor dimlicht zit je dan of met verblinding of een slecht zicht voor jezelf. En het mag niet, officieel.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Plaats reactie