Even voorstellen...

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Joris
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021, 20:06

Even voorstellen...

Bericht door Joris » 13 mar 2021, 22:51

Goedenavond,

Sinds gisteren, ik mag wel zeggen, de trotse eigenaar van een Business Edition van december 2015 met 113.000 km achter de wielen. De kleur is wit, ik ben benieuwd hoe vaak dat de wasstraat wordt...
Ik ben van baan veranderd en woon nog maar op 5 kilometer van mijn werk. Drie weken geleden begonnen met een Klever, elektrische fiets en dat beviel zo goed dat de keuze om onze twee auto's (waarvan een Volvo op LPG) eruit te doen en te gaan voor een Hybride. Mijn vrouw rijdt grotendeels rondom het dorp dus wij verheugen ons op voornamelijk EV kilometers. Uiteraard behoorlijk wat proefritjes gemaakt en voorlopig staat het verbruik op een keurige 1:20.

Uiteraard de welkomstvraag: Ik vermoed dat het goedkoper is om te stekkeren dan om de accu op te laden met de motor, dat klopt?

En dan nog eentje: Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in het scherm waarin de energiestroom wordt weergegeven, voornamelijk omdat ik nog steeds niet zeker weet wanneer de motor bijspringt. Is er een mogelijkheid om die standaard aan te zetten of met een one-touch. Nu doorloop ik eerst het hele menu. Kleinigheidje maar toch.

Groeten Joris
Sinds 11 maart 2021 eigenaar Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition 2015 (Silky White) :D

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Even voorstellen...

Bericht door Kamej03 » 14 mar 2021, 10:32

De geschetste omstandigheden zijn idd ideaal voor een hybride. Het stekkeren levert groot voordeel, het drukt de brandstofkosten ongeveer met 60%. Dus zo weinig mogelijk de benzine motor gebruiken, dus ook niet voor opladen, is het voordeligst. Gevoelsmatig lijkt het me ook niet logisch om van benzine elektrisch te maken als je ook op benzine kunt rijden. Omzetten van energie kost altijd energie.

De sneltoetsen heb ik ook nog niet kunnen vinden en het scherm onthoud ook niet de laatste stand. Wat dat betreft is er nog wel wat ruimte voor verbetering. Maar ik heb de outlander verder ervaren als een heel comfortabele en zuinige auto die erg ruim is en ook bij gelegenheid een flinke kar en mijn caravan kan trekken.

Ik hoop dat je net zo enthousiast zult worden als de meerderheid van de forumleden en er veel veilige, zuinige en plezierige kilometers met zult kunnen maken.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Even voorstellen...

Bericht door Bmtouring » 14 mar 2021, 11:23

Je kunt zien welke motor aan het werk is in het instrumentencluster. Door herhaaldelijk op de knop links van je stuur (twee schermpjes op elkaar) kun je door de schermpjes springen die allerlei informatie weergeven. De meeste onnodige en onbruikbare info maar er zit er ook eentje bij met de motortjes en en wieltje.

kleine tip die elders uitgebreider staat: als je kachel aan staat en het koud is buiten, dan start de motor ook als je accu vol is. Winterprocedure als je dat niet wilt is dus: aankomen, P drukken, ramen en dakraam dicht, radio volume op nul, kachel op off, startknop. Bij wegrijden kun je dan electrisch wegrijden en pas buiten het dorp de kachel aanzetten en dus de motor laten werken.

Stoelverwarming uit doen levert niks op en die knop heeft klassiek memory: aan blijft aan en uit blijft uit met een wipschakelaar van het principe van 100 jaar geleden. (ja ik hou van knoppenrijen ipv schuif en tik en veeg en zoek schermpjes voor simpele dingen)

nog een tip: als je een electrisch openende achterklep hebt: twee keer open of dicht drukken en je kunt 'm met de hand bedienen. Handig als je ongeduldig bent zoals ik als ik even iets kleins in de bak wil gooien of er uit halen. En vergeten ben bij het uitstappen al op de knop bij het stuur te drukken zodat dat ding wat voorsprong heeft.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Even voorstellen...

Bericht door Bmtouring » 14 mar 2021, 11:31

Opladen op de motor is inderdaad niet de bedoeling als het om kosten gaat. Dat is meer voor comfort bij aankomst: ik ging naar een stad, hotel met parkeergarage en geen laadmogelijkheid. Dus laatste stuk accu een stuk opgeladen om in de stad electrisch te kunnen rijden.
Onderweg laden kan wel maar heeft volgens mij weinig zin: de kosten zijn hoog (per kWh en abbo), je staat een tijd stil en dan heb je nog maar een 30-35 km er bij op snelwegtempo ( 3 a 4 liter versus 1 lading a 30+ ct/kWh, reken maar uit). Goedkoopste is thuis laden en zo rijden dat die net leeg is bij thuiskomst (22 ct/kWh of zo) Heb je thuis een laadpaal 16A dan heb je 'm tussen de ritten ook verrassend snel vol (genoeg). En die laadpaal hoeft niet nieuw, je kunt er gebruikte van kopen (wel opletten, als er een abbo op zit moet je 'm nog ombouwen zie Tweakers.nl)

Joris
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 mar 2021, 20:06

Re: Even voorstellen...

Bericht door Joris » 20 mar 2021, 10:00

Dank allen voor de reacties.

Ik rijd inmiddels een week rond en nog steeds met een big smile! :D
Het is een hele nieuwe ervaring om in alle stilte van en naar het werk te zoeven.

Persoonlijk ben ik gek op alle cijfertjes en schermpjes en zie bij elke rit weer een uitdaging.
Het leuke is dat in mijn geval de Outlander ook echt tot zijn recht komt. Werk dichtbij en meest bezochte locaties binnen de twintig kilometer.

Ik ga er vanuit dat we er veel plezier aan gaan beleven! 8-)

En....Mocht iemand hem herkennen, dan hoor ik het graag!
Outlander-miniatuur1.jpg
Outlander-miniatuur1.jpg (53.84 KiB) 1708 keer bekeken
Outlander-miniatuur.jpg
Outlander-miniatuur.jpg (56.01 KiB) 1708 keer bekeken
Sinds 11 maart 2021 eigenaar Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition 2015 (Silky White) :D

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Even voorstellen...

Bericht door vulcan750 » 20 mar 2021, 18:54

Ziet er mooi uit! Ik heb ook een "witte" (silky white) van begin 2015. Ik heb niet het idee dat de auto er sneller vies uit ziet als een andere kleur. Zwart is wat dat betreft beroerder, daar zie je alles op. Veel rijplezier met je Outlander!
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Avant
Nieuw forumlid
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 feb 2021, 17:17

Re: Even voorstellen...

Bericht door Avant » 20 mar 2021, 19:53

Oei ik heb een zwarte gekocht

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Even voorstellen...

Bericht door vulcan750 » 22 mar 2021, 01:54

Zeker ook heel mooi! Als die schoon is.... 😉
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Even voorstellen...

Bericht door Kamej03 » 28 mar 2021, 21:47

Gek op cijfertjes en schermpjes, dan vind je de PHEV Watchdog ook leuk. Een dongeltje aanschaffen en het apje downloaden en je kunt baden in de cijfertjes. ;)
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Parketteur
Nieuw forumlid
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:42

Re: Even voorstellen...

Bericht door Parketteur » 28 mar 2021, 22:14

Waar kun je dat kopen? En is er een uitleg hoe je dat doet?

Gr Marcel

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Even voorstellen...

Bericht door JohanvdH » 29 mar 2021, 12:00

https://phevwatchdog.net en diverse threads op dit forum hebben hier meer info over.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Plaats reactie