Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 24 mar 2020, 15:43

Hallo allemaal,

Jarenlang BMW gereden en gemodificeerd. Sinds een maandje PHEV rijder. Bevalt erg goed, past prima bij mijn dagelijkse gebruik in de buurt en onregelmatige gebruik op lange afstanden.

Erg tevreden met de stilte en ruimte aan boord. Meteen na aanschaf naar Berlijn en terug, op wat kleine ergonomische en comfort dingetjes na niks te klagen. Heb met de drukte geen moment de pk's van de voorgangers gemist en wel genoten van de rust aan boord.

Sinds aanschaf meteen de eerste mods uitgevoerd:
piep uit de tellerbak gesmoord (riem om, deur open, etc)
trekhaak gemonteerd voor het fietsenrek en de obligate kar-naar-de-stort
matjes in de aflegbakjes ivm rammels en schuiven
knoppen links naast het stuur herindeling gepleegd
kofferbak- en voetenmatten van rubber geplaatst, wel zo handig met het bos om de hoek
via OBD / MUT gezien dat de wifi code die er bij zat nooit is geupdate en de software aan boord wel. Lekker handig. Dus werkende code uitgelezen en hoopvol de app verbonden. Werkt allemaal zoals het bedacht is. Helaas is het maar matig bedacht..... ;)


Op de lijst:
piep van de achterklep smoren
voetgangerswaarschuwing signaal smoren (ik druk 'm toch steeds uit, irriteerd mij en buiten hoort niemand het)
wat krasjes wegpolijsten, paar chroom accentjes plaatsen
mistlampen vervangen of reinigigen (glas is van binnen beetje viezig)
laad-klepje veer fixen, gaat te makkelijk open onderweg
zonwering voorruit (zo'n plissé gordijntje)
privacy shades laadruimte
verlichting portieren, (handgrepen en aflegbakken) met ledjes
idem onder de stoelen
idem achterin als leeslampjes ipv plafondlamp (die ik in de spiegel zie 's nachts)
Vaste laadpaal/stekker maken ipv baksteen gedoe
Middenconsole achterin maken tussen bank en armleuning voorin, met wat oplaadmogelijkheden enzo.
wat slimmigheden als ergens een signaal ledje zodat ik vanuit huis kan zien of ie vol is of niet. Evenals op slot of niet.
ach, verzin nog wel wat....

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door JohanvdH » 24 mar 2020, 17:41

Welkom!
Met alle modificaties die je doet/gaat doen is het forum een goede plek om kennis op te bouwen en te delen.

Trekhaak zelf geplaatst?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 25 mar 2020, 10:54

Ja, viel wel mee. Alleen moet ik nog even een nette breekkabel-haak maken. Heb er voor nu even zo'n lelijke klem opgezet maar dat moet een plaatje staal met een oogje worden danwel een stuk staalkabel dat ik achter de bumper kan klemmen als de pook eraf is.

Skyfox
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2020, 13:55

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Skyfox » 26 mar 2020, 12:20

Leuke plannen met de wagen! En al lekker bezig geweest ook. Ik begrijp dat je dus met je eerdere wagens ook lekker aan het customizen bent geweest?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ Ruby Black 2015

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 26 mar 2020, 13:47

Te veel om neer te tikken, in diverse auto's inderdaad veel achteraf ingebouwd (als af fabriek, geen halfords troep) want er zit altijd wel iets niet op wat wel kan...

Nou waren de optielijsten bij die auto's altijd wel heel erg lang dus genoeg mogelijkheden. Deze PHEV heeft al best wat aan boord. Geen ACC en geen PDC maar wel camera dus mij best zo. Die hoge neus is even wennen maar dat komt wel goed.

ACC klinkt prettig maar is behoorlijk persoonlijk hoe dat bevalt. Geen sinecure om dat alsnog in te bouwen. Eerst maar eens bij iemand test rijden of het mij past, als het niet tot en met stop en go werkt (dus filerijtje) hoeft het van mij al niet eens.

Skyfox
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2020, 13:55

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Skyfox » 27 mar 2020, 08:53

Ik heb zelf de ACC wel aan boord en inmiddels ook regelmatig gebruikt. Ik ben er nog niet helemaal 100% over uit wat ik er van vind. Op zich vind ik het een handige manier om te cruisen, ware het niet dat de auto, vooral op de snelweg, naar mijn mening te vroeg begint met vertragen of zelfs remmen. Ik stel de ACC altijd in dat deze de minst mogelijk afstand gebruikt, maar dan nog ben ik soms verrast dat de auto al begint met vertragen. Maar toch, ik heb inmiddels het anticiperen erop langzaam in mijn systeem zitten en de ingrepen zijn nu minimaal. Overigens, ik gebruik de setting ook vaak op bijv. een 50 weg waar je met gemak 70/80 zou rijden. Daar werkt het weer heel ontspannen, en kan je mooi op afstand achter je voorganger tuffen. De ACC houdt dan de afstand netjes optimaal.

Overigens, soms gebruik ik dan op de snelweg maar de gewone CC, zeker als het wat drukker is. Die keuze heb je in een Outlander gelukkig wel, itt sommige andere merken.

Of het de moeite is om het achteraf in te bouwen? Ik zou er zelf niet aan beginnen, maar als je het voor de hobby doet... waarom niet :)
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ Ruby Black 2015

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door JohanvdH » 27 mar 2020, 09:35

Bmtouring schreef:
26 mar 2020, 13:47
Te veel om neer te tikken, in diverse auto's inderdaad veel achteraf ingebouwd (als af fabriek, geen halfords troep) want er zit altijd wel iets niet op wat wel kan...

Nou waren de optielijsten bij die auto's altijd wel heel erg lang dus genoeg mogelijkheden. Deze PHEV heeft al best wat aan boord. Geen ACC en geen PDC maar wel camera dus mij best zo. Die hoge neus is even wennen maar dat komt wel goed.

ACC klinkt prettig maar is behoorlijk persoonlijk hoe dat bevalt. Geen sinecure om dat alsnog in te bouwen. Eerst maar eens bij iemand test rijden of het mij past, als het niet tot en met stop en go werkt (dus filerijtje) hoeft het van mij al niet eens.
ACC werkt tot aan dat je stopt. Zodra je stilstaat gaat ACC uit en begint de auto weer te kruipen.
Ik gebruik het altijd op de snelweg en gebruik het gaspedaal om te corrigeren als de auto vaart begint te minderen ivm een voorganger als ik er toch voorbij wil.

Ik weet alleen nog steeds niet hoe je kan switchen tussen ACC en gewone CC?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gerardus.Rog
Forumlid
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2019, 00:54

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Gerardus.Rog » 27 mar 2020, 11:32

@JohanvdH

Schakelen tussen acc en cc doe je door de cruisecontrol knop enkele seconden ingedrukt te houden. (dat icoontje met snelheidsmeter op op je stuur) Je hoort dan een lange pieptoon en ipv acc schakelt de cc in.

Groetjes Geert

Skyfox
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 27 jan 2020, 13:55

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Skyfox » 30 mar 2020, 10:33

Je ziet dat ook duidelijk op je dashboard het icoon veranderen tussen de klokken.

Weet iemand of het mogelijk is om dan wel weer de ingestelde snelheid in beeld te krijgen? Als ik ben overgeschakeld naar gewone cruise control is dit weg, wat ik nogal jammer vind.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ Ruby Black 2015

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door JohanvdH » 30 mar 2020, 11:46

Hier ook gelukt! Dank Gerardus!

Ik mis de digitale snelheidsaanduiding ook wanneer de normale cruise control in gebruik is.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door PHEVlkj » 30 mar 2020, 12:37

In mijn auto zonder ACC maar wel met CC zie ik die ook niet. Dus het zit kennelijk niet in de standaard oplossing van Mitsubishi. Ik gok altijd op de kilometerteller en of wel of geen bekeuringen binnen komen. Dus bij 109 en 129 op de teller geen bekeuringen. Bij 130 moet je even goed opletten, dan krijg eerder een bekeuring, daar is de correctie op de meting tegenwoordig veel kleiner. Even meten met de gps doet wonderen, zodat je weet wanneer je onder de bekeur snelheid rijdt. In de praktijk kun je dus op een 120 km weg bijna net zo hard rijden als op een 130 km weg. Ik heb op deze manier al een jaar of 4 geen bekeuringen meer gehad. Ik rijd welk zo veel mogelijk op de CC.

Als je die andere functie gebruikt (beperken van de snelheid tot een bepaalde maximale snelheid) zie ik dat wel. Dan krijg je ook netjes een verkeersbord op je scherm te zien met de ingevoerde snelheid. Deze functie gebruik eigenlijk weinig vanwege bovengemelde rij methode :) .

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 31 mar 2020, 16:46

En weer een irritatie minder: stekkertje eruit van de 'walvis-huil' oftewel AFAs oftewel de voetgangerswaarschuwingsjengel die geen voetganger hoort maar ik wel aan boord.

Tot nu opgelost:

bovengenoemde jengel, hoef ik niet meer op het knopje te drukken steeds. (luidspreker zit vooronder achter je linker mistlamp ongeveer. Veel te veel sloopwerk om die af te koppelen. De control module zit boven je linkervoet als je die op het ruststeuntje zet. Dus poot op de rem en dan links daarvan kijken omhoog, zit net achter de beschermplaat. Die hoeft er niet af je kunt 'm zo zien zitten. Wit stekkertje in een metalen doosje. Vergrendeling zit midden, bovenzijde en de randjes zijn scherp.

riem vast, contact aan of uit of wat ook, pook/rem/vinger in je oor/knop wel/niet/onjuist/anders niet naar z'n wensen piep. Allemaal gedempt tot zacht attentiesignaal maar geen irritante rotpiep meer. Nadeel: richtingaanwijzerklik is ook gedempt.
Is een klein rond potje met een gaatje erin achterop de printplaat van je wijzerplaat. Dat is dus wel even werk om daar te komen. Dat gaatje afdekken of drupje kit erin en het is rustiger. helemaal weghalen kan ook maar het heeft wel een functie, alleen brult ie te hard terwijl er geen nood aan de man is.

achterklep piep: totale stilte. De automatische opener, motor, hoor je al hard genoeg
Zit aan de linkerzijde achter het plastic tegen het metaal een module met een stekkertje. Helaas vervelende drukkers waar die plaat mee vast zit dus dat vergt enige durf danwel ervaring danwel reserve drukkertjes om die ver genoeg te verwijderen zodat je dat stekkertje eruit kunt halen. Daarna totale stilte bij openen/sluiten. Had ik bij m'n vorige auto ook dus vind ik dat gepiep zinloos maar goed, daar kun je over twisten.

nu nog de pieper die zich laat horen als je even wegloopt met de sleutel in je zak en pas weer uitgaat als je weer zowat binnen zit. Volgens mij zit die onder de achterbumper maar kreeg het stekkertje niet los toen ik met de trekhaak bezig was. Nou ja, ik dacht er pas aan nadat ik de bumper er weer terug op had :roll:

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door RX-Men-8 » 31 mar 2020, 19:44

Haha, ja daar ben ik destijds ook meteen mee begonnen.

Ik heb net als jij de stekker van de pieper in de achterklep losgemaakt, stilte :)
En ik heb de stekkers van de gordelsloten van de voorstoelen losgekoppeld. Voor mijn gemoedsrust, want dat is wel de eerste en ergste piep als je ook maar op de startknop drukt. Niet pas na dat je begint te rijden zoals bij sommige andere merken. De rest van de piepjes stoor ik me niet aan, dat komt weinig voor.

Dank je voor de tip van die AVAS, ben er ook geen fan van. Ik realiseer me dat ik hem had kunnen afkoppelen toen ik een fatsoenlijke claxon heb ingebouwd, precies in die buurt. Maar ik hoef dus alleen in het interieur een stekkertje los te doen, fijn.

En ja, even uit de auto om een hek te openen/sluiten o.i.d. zonder keihard gepiep daar moet ik ook nog achteraan. Het gebeurt net niet vaak genoeg dat ik het al heb opgepakt, ik laat nu mestal de deur maar openstaan. Als je het hebt gevonden hou ik me aanbevolen, en als ik eerder ben meld ik me :)
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 31 mar 2020, 21:17

Je kunt die module zien en aanraken als je op je rug onder de achterbumper ligt maar het stekkertje heeft ook van die fijne scherpe randjes en kan muurvast zitten door modder en prut die de achterbumper tegen zich aan krijgt van de achterwielen. Daar mist duidelijk een afdekplaat in het ontwerp.

Overigens, zag pas net zo'n model als de mijne maar die had de uitlaat aan de andere kant?!

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door JohanvdH » 31 mar 2020, 23:17

Uitlaat aan de "verkeerde" kant betekent vaak dat er een LPG onderbouwtank is geplaatst.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Besouwke » 01 apr 2020, 08:50

Een tribride.. dan ben je echt goed bezig!

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 10 jul 2020, 21:21

Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- extra 12V plug in de kofferbak voor de koelbox en wat usb laadkabels naar de achterbank.

- verlichting in de kofferbak opgelost met een naderings-lampje, zoals je ook voor in de kledingkast hebt. Werkt prima, kost haast niks en je kunt 'm plaatsen waar je wilt. Batterijtjes gaan lang mee dus geen noodzaak om kabels te leggen. Wel betere lijm pakken dan het plakstripje, op het kunststof van de auto plakt dat te weinig.

- navigatie update, aangezien de pief nog wel even blijft ga ik dat wel doen. Niet dat de MMCS fijn werkt maar op langere ritten is het wel prettig om ook wat bij de tijd te zijn met de kaarten.

- laadstation aan de gevel ipv de 'granny' lader. Ding hangt er al wel (tweedehands) maar moet nog een keuze maken: of 60,- per jaar betalen om het ding te activeren of 140 investeren in wat electronica om die hele rfid zooi eruit te kunnen kieperen. Een hack lijkt te zijn om te activeren (en kaart-station te koppelen) en dan de sim kaart eruit te halen maar dat werkt niet bij elk type dus dat is een beetje een gok.
Gaat me meer om de plek dan om de laadsnelheid, die is zo ook wel best bij mijn gebruik.

- paar spatlappen scoren, al moet je niet echt door de modder crossen. Er zit haast geen bescherming in de wielkasten dus de zooi gaat overal tussen, op en achter zitten (en opdrogen etc) maar nu heb je bij het minste of geringste alweer een hoop prut onderop de bumper en skirts. Stroomlijn is toch al van een baksteen dus dat maakt verder niet uit.

- MMCS van noodvoeding voorzien met tijdvertraging. Zoals dit nu is gemaakt is echt te dom voor woorden. Bij elke scheet moet het ding van en weer op contact en gaat dat ding weer helemaal vanaf nul opstarten. Er zit al een tijdvertraging op andere zaken dus waarom is die MMCS niet in die groep opgenomen? onbegrijpelijk.

Verder prima auto, lekker groot en relaxed rijden.

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Kamej03 » 11 jul 2020, 05:16

Bmtouring schreef:
10 jul 2020, 21:21
Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- extra 12V plug in de kofferbak voor de koelbox en wat usb laadkabels naar de achterbank.
Benieuwd hoe je dat hebt gedaan, met de kabels wegwerken enzo. En het vastmaken van 12v plug, want er plakt haast niks op het kunststof.
Laatst gewijzigd door Kamej03 op 11 jul 2020, 05:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Kamej03 » 11 jul 2020, 05:20

Bmtouring schreef:
10 jul 2020, 21:21
Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- navigatie update, aangezien de pief nog wel even blijft ga ik dat wel doen. Niet dat de MMCS fijn werkt maar op langere ritten is het wel prettig om ook wat bij de tijd te zijn met de kaarten.

Ik gebruik mijn telefoon, is dat voor jou geen optie?
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Kamej03 » 11 jul 2020, 05:29

Bmtouring schreef:
10 jul 2020, 21:21
Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- laadstation aan de gevel ipv de 'granny' lader. Ding hangt er al wel (tweedehands) maar moet nog een keuze maken: of 60,- per jaar betalen om het ding te activeren of 140 investeren in wat electronica om die hele rfid zooi eruit te kunnen kieperen. Een hack lijkt te zijn om te activeren (en kaart-station te koppelen) en dan de sim kaart eruit te halen maar dat werkt niet bij elk type dus dat is een beetje een gok.
Gaat me meer om de plek dan om de laadsnelheid, die is zo ook wel best bij mijn gebruik.
Kun je daarmee thuis dan ook sneller laden dan 16A? Ik ben niet zo’n techneut. Altijd gedacht dat mijn meterkast dat niet aan zou kunnen. Zelf heb ik een doe-het-zelf laadpaal gecreëerd en met een variabel in te stellen kabel kan ik Max 16A halen. Dan duurt laden iets van 3 en half uur.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 11 jul 2020, 09:12

Kamej03 schreef:
11 jul 2020, 05:16
Bmtouring schreef:
10 jul 2020, 21:21
Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- extra 12V plug in de kofferbak voor de koelbox en wat usb laadkabels naar de achterbank.
Benieuwd hoe je dat hebt gedaan, met de kabels wegwerken enzo. En het vastmaken van 12v plug, want er plakt haast niks op het kunststof.
Bekabeling is niet zo lastig, het zijn grote plastic delen in de kofferbak. Dus als je er drie los hebt, zit je al op het blik met alle kabelbomen. Maar ik zal wat foto's maken. 12V pluggen zijn er als in- en als opbouw. De laatste heb ik nog dus die zal ik gebruiken.
Voeding komt uit de startaccu met een zekering en een 'accusaver' (relais dat uitschakelt als de accuspanning te ver zakt).

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 11 jul 2020, 09:13

Kamej03 schreef:
11 jul 2020, 05:20
Bmtouring schreef:
10 jul 2020, 21:21
Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- navigatie update, aangezien de pief nog wel even blijft ga ik dat wel doen. Niet dat de MMCS fijn werkt maar op langere ritten is het wel prettig om ook wat bij de tijd te zijn met de kaarten.

Ik gebruik mijn telefoon, is dat voor jou geen optie?
Jawel, dat doe ik ook wel maar heb niet altijd zin om dat ding in m'n gezicht te hebben of in te stellen. Als het er toch in zit en werkt, mag het ook wel bij de tijd zijn.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 11 jul 2020, 09:16

Kamej03 schreef:
11 jul 2020, 05:29
Bmtouring schreef:
10 jul 2020, 21:21
Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- laadstation aan de gevel ipv de 'granny' lader. Ding hangt er al wel (tweedehands) maar moet nog een keuze maken: of 60,- per jaar betalen om het ding te activeren of 140 investeren in wat electronica om die hele rfid zooi eruit te kunnen kieperen. Een hack lijkt te zijn om te activeren (en kaart-station te koppelen) en dan de sim kaart eruit te halen maar dat werkt niet bij elk type dus dat is een beetje een gok.
Gaat me meer om de plek dan om de laadsnelheid, die is zo ook wel best bij mijn gebruik.
Kun je daarmee thuis dan ook sneller laden dan 16A? Ik ben niet zo’n techneut. Altijd gedacht dat mijn meterkast dat niet aan zou kunnen. Zelf heb ik een doe-het-zelf laadpaal gecreëerd en met een variabel in te stellen kabel kan ik Max 16A halen. Dan duurt laden iets van 3 en half uur.
Nee, de auto kan niet sneller 'tot zich nemen' dan die 16A die je nu gebruikt. Dat regelt de auto zelf. De toevoer kan komen via die normale stopkontakt stekker-blok-autostekker met 10A max of stekker-stekker aan de laadpaal met 16A max. Jouw laadpaal regelt dan kennelijk het mindere dan 16A indien nodig door instelling of door reactie op wat je huis nodig heeft (indien zo uitgevoerd) maar méér toestaan betekend niet dat de auto meer aan kan. Andere auto's wel, recentere volledig electrische kunnen veel meer aan, maar ja, die moeten er ook veel meer in stoppen.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door JohanvdH » 11 jul 2020, 10:01

Bmtouring schreef:
10 jul 2020, 21:21
Weer een tijd verder en nog steeds tevreden. Inmiddels gewend geraakt aan de auto en z'n nukken.

Wel nog wat klusjes:

- laadstation aan de gevel ipv de 'granny' lader. Ding hangt er al wel (tweedehands) maar moet nog een keuze maken: of 60,- per jaar betalen om het ding te activeren of 140 investeren in wat electronica om die hele rfid zooi eruit te kunnen kieperen. Een hack lijkt te zijn om te activeren (en kaart-station te koppelen) en dan de sim kaart eruit te halen maar dat werkt niet bij elk type dus dat is een beetje een gok.
Gaat me meer om de plek dan om de laadsnelheid, die is zo ook wel best bij mijn gebruik.
Wat voor laadstation heb je nu hangen?
Als het een Newmotion apparaat is kan je de RFID ook gewoon laten uitzetten. Dat kostte voor een collega van me een paar jaar gelden niets bij Newmotion.

Ik heb zelf een Newmotion abbo (4 euro en een beetje per maand) waarmee ik de lader op afstand kan instellen en een overzicht heb van de laadbeurten (we laden vrijwel alleen thuis).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Bmtouring Boxmeer PHEV 2014

Bericht door Bmtouring » 12 jul 2020, 17:09

nee, een EVbox. ooit van nuon, met rfid lezer.

abbo kan ook. 45/jaar en dan heb ik wat laadgegevens via hun backoffice.
Maar die hoef ik niet, de auto en ik houden het zelf wel bij.

dus activeren zodat het ding mijn rfid pas accepteert en begint te laden en klaar.

Kan het ding ook ombouwen met een smart evse toestand (140euro) met allemaal slimme toeters en bellen (laadamperage aangepast aan woonhuis verbruik bijv) maar dat voegt bij de outlander niet veel toe, die trekt niet zoveel als een moderne vol-EV. De bekabeling heb ik wel voorbereid op hogere stromen maar tegen die tijd komt er wel een nieuwe kast van de leaseboer ipv deze oude kist.

Dit ding aan de praat krijgen gaat mij om 16A max ipv 10 max maar vooral de plek (met het relaisblok via stopkontakt is onhandig) op de oprit en de routering van de vaak hoge stromen: 10A via verdeeldozen en naar wandkontaktdoos met allemaal onbekende tussenstappen onderweg vs 10-16A direct van hoofdaansluiting via eigen zekering/aardlek naar laadkast in auto.

Echt slim zijn ze toch niet (lees: laden bij laagtarief tenzij zonnepanelen voldoende leveren en dan verbruik huis zo laten, alles daarboven in de auto stoppen) dus dat is nog een lange weg te gaan. Geen tijd voor om dat allemaal zelf te programmeren, experimenteren etc. Maar dat de diverse leveranciers het over veel 'smart' hebben terwijl het nog maar in de kinderschoenen (basisschool zeg maar) staat is wel duidelijk. Veel marketing, veel aandacht en dus al best hoge prijzen voor hoogstens interessante integratie.

Plaats reactie