Ik wil me ook even voorstellen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Beat

Ik wil me ook even voorstellen

Bericht door Beat » 26 aug 2019, 08:48

Dag allemal,

Mijn naam is Beat, ik ben zwitser maar woon al meer dan 15 in NL. Het kan dat ik soms nog een beetje moeilijker nederlands schrijf of begrijp, dank voor het begrijp!
Sind’s mai 2019 rij ik de outlander phev, ben na wennen an automatisch rijden heel blij ermee.
ik heb ook meteen een vraag!

Bij mijn thuisoplaadstekker zijn er sporen van geschmolten plastic, waar moet ik deze laten repareren en hij laad ook niet meer goed op!
Mijn garage zei dat ik een gewoone verlengsnur mag bebruiken, was dat de fout? Ik laad via een buitenstopcontact op

Bedankt voor de tips!

Groet,

Beat

PHEVlkj
Forumlid

Re: Ik wil me ook even voorstellen

Bericht door PHEVlkj » 26 aug 2019, 14:35

Niet meer gebruiken die lader. Je kunt zo brand krijgen. :oops:

Het deel boven het kastje (draad met stekker) kun je laten repareren, je moet even iemand in de buurt proberen te vinden die daar ervaring mee heeft. En hopen dat het laadkastje niet kapot is gegaan.

Het is belangrijk om hoofdstuk 3 van de gebruiksaanwijzing te lezen, daar staat veel over opladen (ook de waarschuwingen!!!!). Je hebt een high tech voertuig gekocht, dus je ontkomt niet aan het lezen van de gebruiksaanwijzing.....

Ik heb al een paar jaar een dergelijke auto en ben steeds verbaasd over hoe warm alles wordt. En ik laad alleen op 10 Ah of 6 Ah, bij mijn lader kan ik het instellen. Ik zou nooit een verlengsnoer gebruiken, misschien alleen op de camping met de lader ingesteld op 6Ah. En als je die wel af en toe wilt gebruiken moet je eerst zorgen dat de kabel voldoende dik is. Daar moest ik ook rekening mee houden bij de verloopkabel van mijn CE stopcontact naar een normale Schuko stekker.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

case
Forumlid

Bericht door case » 26 aug 2019, 18:29

Beat schreef:
26 aug 2019, 08:48
Dag allemal,

Mijn naam is Beat,
..........
Bij mijn thuisoplaadstekker zijn er sporen van geschmolten plastic, waar moet ik deze laten repareren en hij laad ook niet meer goed op!
Mijn garage zei dat ik een gewoone verlengsnur mag bebruiken, was dat de fout? Ik laad via een buitenstopcontact op

Bedankt voor de tips!

Groet,

Beat
Welkom Beat.
Heb je een foto van de smelt-schade? De beschrijving is nu nogal summier.
De oplader kun je via een verlengsnoer aansluiten, mits niet te lang en minstens 3x2,5 mm2. Bij gebruik van een haspel, het snoer hiervan helemaal afrollen; overlengte niet op een hoopje gooien, maar vrij uitleggen, anders kan het alsnog te heet worden.
PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Schikler

Bericht door Schikler » 28 aug 2019, 15:22

Hallo Beat,
als je het probleem laat verhelpen, zorg dan dat er alleen onderdelen (nieuwe steker en buitenstopcontact) worden gebruikt die geschikt zijn voor 16Ampere. Er is veel passend materiaal verkrijgbaar wat slechts 10Ampere aan kan en dat is onvoldoende.

Let ook op alle toevoerdraden; die moeten 2,5mm2 zijn.
Eventuele overgangs- en/of lasdozen moeten ook zijn voorzien van lasdoppen /-klemmen voor 16Ampere.

Laat het door een vakman doen; dit is geen hobbyisten-klus.
Succes!
Groet,
B

Beat

Bericht door Beat » 28 aug 2019, 18:40

Bedankt voor de tips, hierbij nog een foto van de gesmolten stekker,

Ik heb twee vragen, 1 moet ik de stekker door een vakman laten repareren, en waar vind ik die?
vraag 2, moet ik de buitenstopcontact door een elektricien laten aanlegen?

https://imgur.com/BuLFQGB

case
Forumlid

Bericht door case » 29 aug 2019, 07:34

Ah, het gaat om de stekker.
Als een pen van de stekker zo heet is geworden, betekent dat meestal dat het verende contact in de stekkerdoos niet goed genoeg meer klemt. Deze stekkerdoos in ieder geval ook vervangen.
Als je zelf handig bent, kun je dat ook zelf. Wel goede materialen gebruiken, zoals Schikler hierboven aangeeft. Als je niet zo handig bent, beter door een vakman laten doen.
PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 29 aug 2019, 10:25

Ik heb in het verleden precies hetzelfde euvel gehad met de originele oplader. Daarom ben ik overgestapt op een lader met CEE stekker.

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

vulcan750
Forumlid

Bericht door vulcan750 » 29 aug 2019, 14:20

Een nieuwe stekker monteren is een klusje die je makkelijk zelf kan doen. Wel een goede kwaliteit stekker gebruiken. Ik heb trouwens naast de originele oplader ook een Ratio lader. De mijne kan 6A en 10A laden. Deze gebruik ik voornamelijk op de camping op 6A. Duurt wel een eeuwigheid, maar het werkt! :)
Mitsubishi Outlander PHEV Executive X-line 2015.

Plaats reactie