Pagina 1 van 1

Nieuw forumlid

Geplaatst: 01 aug 2019, 14:20
door j028
Het heeft even geduurd maar ik ben nu eindelijk geaccepteerd als lid van het PHEV-form!!

Mijn naam is Jo en ik heb op 4 maart j.l. een Outlander PHEV Executive Edition aangeschaft uit 2014.
Als jarenlange Saabrijder was het wel even wennen in het begin maar we zijn nu aan elkaar gewend en ik ben erg tevreden met de wagen.
Wonende op Texel met relatief weinig "overkant-kilometers" kan ik eigenlijk alles elektrisch af (zonnepanelen zijn een uitkomst) en dat scheelt behoorlijk :D .
De verkoper (Autobedrijf Peter Ursum) schermde in de advertentie met een standkachel, maar ik heb geen idee hoe ik deze zou moeten activeren (maakt nu niets uit maar het wordt ook weer een keertje winter).
Tevens lukt het koppelen van mijn muziekbestanden via de usb aansluiting in de midden console niet helemaal zoals gewenst: afspeellijsten worden niet weergegeven. Lukt dat wel als ik er een sd-kaartje in stop en zo ja, weet iemand of er een beperking aan de opslagruimte op het kaartje zit?

Re: Nieuw forumlid

Geplaatst: 03 aug 2019, 09:37
door RX-Men-8
Welkom!

Een PHEV lijkt me inderdaad net iets voor Texel, ik was er deze voorjaarsvakantie nog met mijn vorige auto.

Ik kan je nog niet helpen met je vraag, ik weet ook nog niet alles over de headunit. Ik merk dat op bluetooth audio alle muziek alfabetisch begint na het starten van de auto. Dus klik ik meteen op de iPhone een andere playlist aan want altijd met Abacab beginnen is me teveel van het goede :)

Fijne kilometers alvast!

Re: Nieuw forumlid

Geplaatst: 03 aug 2019, 14:09
door JohanvdH
Heeft jouw versie wel een standkachel?
En als dat niet zo is doet een klein elektrisch kacheltje ook wonderen!

Spotify vanaf de telefoon via bluetooth gaat hier prima (al geeft het scherm alleen het eerste liedje aan).

Re: Nieuw forumlid

Geplaatst: 03 aug 2019, 20:10
door PHEVlkj
Je hoeft de standkachel niet apart in te schakelen. Als die erop zit dan werken de kachel en airco gewoon elektrisch zonder dat de motor start (in ieder geval zolang het buiten warmer dan 14 graden is) als de accu enigszins gevuld is. Je kunt het in zomer en winter instellen zodat de auto begint te koelen of te verwarmen op een bepaald tijdstip.

Als je op de knop Settings net onder de navigatie-unit drukt kom je in een menu. Daar moet je dan de keuze "Airco op afstand" zien. Dan heb je volgens mij een standkachel. Je kunt de instellingen ook doen via de app op je telefoon. Het enige wat wel op de telefoon kan en niet in de auto zelf is de tijdsduur van de werking van de voorverwarming of koeling instellen. Dat kun je kiezen tussen 10, 20 en 30 minuten.

In de zomer is het dus ook handig, wij stellen het altijd in bij de supermarkt als het warm is. Dan heb je na de boodschappen een koele auto om het ijs en vlees te vervoeren :D .

Als je het echt wilt gebruiken is het wel handig om de gebruiksaanwijzing te lezen. Je moet het concept met timer instellingen even doorgronden... De app en de auto synchroniseren met elkaar de laatste aanpassing.

lkj

Timer voior laden instellen

Geplaatst: 10 okt 2020, 18:32
door Yessa
Hoe krijg ik de timer ingesteld via het scherm in de auto voor het snachts laden. Tyden staan erin maar de lader.springt niet aan

Re: Timer voior laden instellen

Geplaatst: 10 okt 2020, 19:39
door case
Yessa schreef:
10 okt 2020, 18:32
Hoe krijg ik de timer ingesteld via het scherm in de auto voor het snachts laden. Tyden staan erin maar de lader.springt niet aan
Heb je ook een locatie ingesteld voor locatiegebonden laden? Als die niet klopt, wordt er ook niet opgeladen.

Re: Nieuw forumlid

Geplaatst: 10 okt 2020, 19:53
door Bmtouring
tijden en locatie zijn aparte dingen.

tijden: tijden instellen en vervolgens activeren (!) dit gaat wel ietsjes logischer/handiger via de app dan via het scherm

locatiegebonden laden: ander verhaal, hoef je niet in te stellen als je bovenstaande wilt gebruiken.

Re: Nieuw forumlid

Geplaatst: 10 okt 2020, 20:30
door PHEVlkj
@Yessa

Wil je dit gebruiken om met nachtstroom te laden?

Ik heb gewoon met de leverancier (dat kan bij alle energieleveranciers) afgesproken om de voor beide (dag en nacht) gewoon het normale dagtarief zoals dat geldt zonder dubbele meter, te betalen. Dat gaat tot nu toe bij verschillende leveranciers gewoon heel goed.

Voordeel hier van is dat je geen kosten hoeft te maken om van een dubbele meter terug te gaan naar een enkele.
In het gebruik van de auto is het ook handiger, want je kunt gewoon altijd direct de lader eraan zetten zonder allerlei software instelgedoe. Vroeger werkte dit overigens in ieder geval niet goed, maar misschien is dat nu opgelost.

Een ander voordeel van deze oplossing is dat je ook bij het gebruik van andere apparatuur zoals de afwasser of de wasmachine ook niet hoeft na te denken over het tijdstip van starten...... Want je betaalt het normale tarief.

lkj

Re: Nieuw forumlid

Geplaatst: 10 okt 2020, 21:36
door Bmtouring
Het werkt op zich wel, dat tussen bepaalde tijden laden, maar je moet het wel zelf onthouden. Kom je buiten dat blok thuis en steek je de stekker er in, dan doet ie dus niks. Gaat meestal goed maar als er wat meer tijd tussen zit zou je die instelling vergeten kunnen zijn. Zeker als je het wat complexer hebt gemaakt en niet elke dag gelijk :roll: ja, dus ik van alles nagekeken natuurlijk behalve dat schema.

Dag of nacht tarief scheelt erg weinig, dat was ooit anders maar nu niet echt. Wel is het met zonnepanelen en de huidige salderingsregeling wel een (tikkeltje) voordeliger: je levert dure terug en neemt goedkope af. Zet geen zoden aan de dijk maar zo heeft dat dubbele telwerk toch nog een beetje bestaansrecht.

Re: Nieuw forumlid

Geplaatst: 11 okt 2020, 20:26
door case
Bmtouring schreef:
10 okt 2020, 19:53
tijden en locatie zijn aparte dingen.

tijden: tijden instellen en vervolgens activeren (!) dit gaat wel ietsjes logischer/handiger via de app dan via het scherm

locatiegebonden laden: ander verhaal, hoef je niet in te stellen als je bovenstaande wilt gebruiken.
Zijn aparte dingen, en hoef je niet in te stellen, maar even nakijken of het wel uit staat, voordat je de 'fout' ergens anders gaat zoeken.
Bij een gebruikte auto, kan ook de locatie van de vorige eigenaar er nog inzitten.