12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Jolletje
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2019, 17:55

12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Bericht door Jolletje » 25 jul 2019, 18:33

Goedendag

Omdat mijn partner een auto van de zaak heeft en we alleen een forse hond in huis hebben willen wij graag een heule grooote boodschappenauto en een kleine auto van de zaak. Zodra de PHEV's uit de lease zijn gekomen zijn wij gaan zoeken naar een vervanger voor de toyota. Ik gebruik mijn auto hoofdzakelijk voor woon werk verkeer van 14kM per dag en dit moet met de phev elektrisch gereden kunnen worden.
Het is een zwarte PHEV Instyle uit 12-2013 met 170.000km geworden. Inmiddels is de auto uitgebreid met de PHEV box van EV tune zodat puur elektrisch naar het werk gereden kan worden. Er zat al een trekhaak onder en hiermee is al meerdere keren een zware aanhanger getrokken wat ook goed gaat.
De accu wordt thuis geladen en hiervoor is de standaard laadkabel met 220v aansluiting buiten geplaatst. Dit werkt voorlopig erg goed en we laden via de klok alleen tussen 24 en 06:30 uur, in die tijd kan in een lege accu max 7kWh worden laden. Bij aanschaf hebben we de benzinetank afgevuld en nu na ruim 800kM staat de benzine meter nog boven de helft en we hebben 190 kWh elektra geladen.

We hebben de auto nu 3 maanden en blijkbaar heeft de benzinemotor lang genoeg gerust. Ondanks tussendoor bij langere ritten wel op benzine rijden vind de auto dat er getankt moet worden. Hierop weer geprobeerd toegang tot dit forum te krijgen en hoera het is gelukt.
We gaan nu snel op zoek naar de antwoorden op de vragen;
klopt het dat er maximaal 7kWh geladen kan worden?
Is het mogelijk om de melding dat er getankt moet worden te resetten,
hoe werkt het om locatie afhankelijk een tijdklok voor laden te gebruiken. (laden bij de EVbox laadpaal werkt niet met de klok uit).
We nu ongeveer 26 km alleen elektrisch rijden (afhankelijk of we snelweg rijden of binnendoor rijden) is dat normaal of zijn er wat dode cellen in de accu

We zijn erg blij met de wagen en hij voldoet buitengewoon.
Jolletje

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: 12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Bericht door PHEVlkj » 30 jul 2019, 20:21

Welkom op het forum.

Het is bij een Outlander erg belangrijk dat je de staat van de accu weet. Resterende Kwh, daar heb ik bij het kopen van mijn vervangende auto als 'ervaren' gebruiker erg op gelet. Die wordt iedere beurt uitgelezen en in het dossier gedaan. Ik ga er even van uit dat je de auto bij de dealer hebt gekocht. Dan kun je de stand van de accu zo opvragen. Die van mij zat op bij aankoop 32,7, maar er waren er ook met ruim 28 in de aanbieding. Dat is echt laag, maar dat kon volgens de verkopers natuurlijk geen kwaad.....

Een universele garage kan de auto wel uitlezen, maar kan verder weinig met de auto. Als je de auto niet bij een dealer hebt gekocht raad ik je aan het onderhoud, in ieder geval na de garantie, wel bij een dealer te laten doen. Er komen nog steeds software updates, zowel technisch voor de auto als voor de Bluetooth van de telefoonkoppeling. De prijzen van het onderhoud vallen erg mee, zeg ik als oud Volvo rijder.

Als de auto nieuw (van dat bouwjaar) is gaat er ongeveer 9 Kw h bij met een volle lading (want niet alles van de 12 gaat eruit). De accu loopt wel terug, dus op zich kan het wel dat terugloopt naar 7. Daar zijn al diverse andere draadjes aan gewijd de laatste tijd en in het verleden.

Het werken van gedeeltelijke laadtijden werkt volgens mij niet super, daar is in het verleden op dit forum wel het een en ander langsgekomen. Ik heb ook nachtstroom en in het begin lette ik daar ook op, maar omdat ik vaak 's avonds nog even weg ging was de accu niet bijgeladen. Dus starte de benzinemotor en weg voordeel want ik gebruikte meer benzine dan ik voordeel had van de nacht elektriciteit. Tegenwoordig plug ik gewoon in zodra ik thuis (= kantoor) ben. Ik heb met mijn elektriciteitsleverancier afgesproken dat ze het totale verbruik middelen tussen dag- en nachtstroom. Er zijn meerdere maatschappijen die dat aanbieden.

26 kilometer op de snelweg is prima lijkt mij, maar dan zou je toch een kilometer of 34 binnendoor moeten kunnen rijden. Zonder kachel of airco, want dat heeft grote invloed op je range.

Ik weet niet of je boel kunt resetten, daar heb ik geen ervaring mee.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: 12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Bericht door RX-Men-8 » 01 aug 2019, 00:05

Wat leuk, nog een ex-Avensis Verso bezitter :) En ook al zo lang, echt die Toyota's doe je gewoon niet zomaar weg!

Veel plezier met de PHEV!
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Jolletje
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 apr 2019, 17:55

Re: 12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Bericht door Jolletje » 01 aug 2019, 13:21

Hoi IKj

Bedankt voor de reactie.
Ik heb inmiddels getankt en daarmee rijdt de auto weer alleen op elektra. Het verbruik valt in ieder geval mee. Op 962 km 23.3 liter benzine en 191 kWh verbruikt. De brandstofkosten zijn nu maar 1/4 van de kosten die we met de Toyota hadden.

Ook hebben we de PHEV watchdog en dongel geïnstalleerd. De dongel was vanochtend binnen en deze gelijk geplaatst en de gegevens uitgelezen. Het was wel even schrikken dat de batterij conditie 68% is. Hier wil ik dus wel even mee naar de auto handelaar. We hebben de auto gekocht bij een dealer in ex lease auto's die het grootste gedeelte van de auto's gelijk doorverkoopt naar Roemenie.

Het is de bedoeling dat we nu nog 4 jaar met deze auto rijden en dan hetzelfde trucje uithalen door deze auto voor een "nieuwe" ex lease auto in te ruilen. Ik weet nu waar we op moeten letten en dat deze auto echt goed bevalt. we rijden hier niet veel kilometers mee dus s het bereik geen probleem.

Inderdaad zal het onderhoud door de dealer uitgevoerd moeten worden. voorheen werd het onderhoud door ons samen met een bevriend monteur/garagehouder uitgevoerd maar dar komen we nu niet verder dan alleen een setje banden.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: 12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Bericht door PHEVlkj » 01 aug 2019, 13:53

Kijk eens even in dit draadje, daar worden veel grenswaarden en garantiemogelijkheden genoemd (en is ook wat vervuild, ook door mij zie ik :D

Neem even de moeite om het door te nemen. Ik heb er zelf geen last van gehad. Ik weet niet of je die 68% moet loslaten op 38 Ah of 40 Ah. In het eerste geval zit je op 25,84 en in het laatste geval op 27,2. Misschien dat iemand anders op het forum dat weet. Het lijkt me sowieso laag. In het eerste geval heb je misschien nog garantie van MB

Voordat je alarm slaat bij de verkoper eerst even goed voorbereiden :D

En als de resetprocedure waar het hier op het forum over wordt gesproken zich positief verder ontwikkelt is het misschien helemaal geen probleem meer. Als ik het even vrij vertaal: de auto denkt dat de accu slechter is maar is niet echt slecht. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus in je handelen als consument moet je uitgaan van de cijfers zoals ze liggen in het kader van de garantie (als die er is).

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: 12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Bericht door PHEVlkj » 01 aug 2019, 14:43

Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: 12 jaar toyota avensys verso een PHEV geadopteerd

Bericht door WHB » 07 aug 2019, 10:48

Jolletje schreef:
25 jul 2019, 18:33

We hebben de auto nu 3 maanden en blijkbaar heeft de benzinemotor lang genoeg gerust. Ondanks tussendoor bij langere ritten wel op benzine rijden vind de auto dat er getankt moet worden. Hierop weer geprobeerd toegang tot dit forum te krijgen en hoera het is gelukt.
We gaan nu snel op zoek naar de antwoorden op de vragen;
klopt het dat er maximaal 7kWh geladen kan worden?
Is het mogelijk om de melding dat er getankt moet worden te resetten,
Zie hier
https://www.outlanderphevforum.nl/forum ... art#p49770

Groet, WHB

Plaats reactie