aspirant Phev rijder
aspirant Phev rijder
Hallo ladies en gents,
Ben nog geen phev rijder maar het idee spreekt me wel erg aan. Een dezer dagen ga ik er een proefritje in maken om er wat meer gevoel mee te krijgen. Rij nu ook een hybride maar ivm oa de zonnepanelen welke we willen plaatsen komt een plug in beter uit de bus. Dat is niet de enige reden want we hebben ook te maken met wat gezins uitbreidingen, verhuizingen, etc.. De concurent voor de phev voor wat ons betreft, is de renault espace, een auto welke niet helemaal te vergelijken is met de phev maar voor onze situatie in principe ideaal is. Meer dan voldoende ruimte, 3 stoel achterin, een 3e zitrij, hele mooie en luxe afwerking... Enkel als we naar het kostenplaatje per maand kijken dan komt de phev veel beter uit de bus. Maar goed, ik ben een zeikerd als het betreft auto rijden, dus als ik er geen klik mee krijg dan wordt het toch de espace.
En ik heb me aaangemeld op dit forum om wat meer over de phev te weten te komen, de techniek, in's /out's etc..
Groeten, S.
Ben nog geen phev rijder maar het idee spreekt me wel erg aan. Een dezer dagen ga ik er een proefritje in maken om er wat meer gevoel mee te krijgen. Rij nu ook een hybride maar ivm oa de zonnepanelen welke we willen plaatsen komt een plug in beter uit de bus. Dat is niet de enige reden want we hebben ook te maken met wat gezins uitbreidingen, verhuizingen, etc.. De concurent voor de phev voor wat ons betreft, is de renault espace, een auto welke niet helemaal te vergelijken is met de phev maar voor onze situatie in principe ideaal is. Meer dan voldoende ruimte, 3 stoel achterin, een 3e zitrij, hele mooie en luxe afwerking... Enkel als we naar het kostenplaatje per maand kijken dan komt de phev veel beter uit de bus. Maar goed, ik ben een zeikerd als het betreft auto rijden, dus als ik er geen klik mee krijg dan wordt het toch de espace.
En ik heb me aaangemeld op dit forum om wat meer over de phev te weten te komen, de techniek, in's /out's etc..
Groeten, S.
Re: aspirant Phev rijder
Welkom. Let even goed op de breedte (of smalte) van de achterbank. die is veel mensen tegen gevallen.
Re: aspirant Phev rijder
De achterbank kan bij onvoldoende ruimte wel voor een no-go zorgen. Jammer dat er geen 3e rij past net als bij zijn benzine broertje.
Re: aspirant Phev rijder
Mitsubishi of Renault... Tja, wil je autorijden of steeds bij de garage of langs de weg stil staan? Ford Galaxy nog een optie?
Re: aspirant Phev rijder
Ik heb in het verleden een periode met een Espace mogen rijden en was er zeer onder de indruk van. Het enige wat me bij de nieuwe type espace tegenvalt is dat het praktische gehalte een stuk minder is. Daarentegen zit ie er wel een heeel stuk beter uit.
Een gord had ik ook bekeken, s-max volgens mij, maar ik was nog niet klaar met configureren en zal al ver boven de 60k.
Afijn, het gaat hier om de phev, die er ook heel erg leuk uitziet. Een collega rijdt er mee en is er wel over te spreken. Het enige wat mij een beetje zorgen baart zijn de cijfers, pk's, acceleratie, topsnelheid enz..
Ik vraag me af als een auto een top heeft van 170 en je rijdt er 165km/h mee, hoe is het dan. Ik zie wel dat ie electronisch begrensd is, maar toch.. Bij een willekeurige andere auto heb je dan te maken met veel lawaai binnen door wind en de motor die heel hard zijn best moet doen om de gevraagde energie te leveren, last van vibraties enz.. Ook de 11seconden tot de 100 lijken me heel erg lang ook al ben ik niet een snelheidsduivel, maar wil toch wel een beetje vlot meekunnen.
Een gord had ik ook bekeken, s-max volgens mij, maar ik was nog niet klaar met configureren en zal al ver boven de 60k.
Afijn, het gaat hier om de phev, die er ook heel erg leuk uitziet. Een collega rijdt er mee en is er wel over te spreken. Het enige wat mij een beetje zorgen baart zijn de cijfers, pk's, acceleratie, topsnelheid enz..
Ik vraag me af als een auto een top heeft van 170 en je rijdt er 165km/h mee, hoe is het dan. Ik zie wel dat ie electronisch begrensd is, maar toch.. Bij een willekeurige andere auto heb je dan te maken met veel lawaai binnen door wind en de motor die heel hard zijn best moet doen om de gevraagde energie te leveren, last van vibraties enz.. Ook de 11seconden tot de 100 lijken me heel erg lang ook al ben ik niet een snelheidsduivel, maar wil toch wel een beetje vlot meekunnen.
Re: aspirant Phev rijder
Ga voor de Espace. Scheelt weer een beetje voor de toch al niet zo goede reputatie van de PHEV en PHEV rijders.
Sorry, maar een auto uitkiezen / overwegen die vanwege de lage CO2 uitstoot een lage bijtelling heeft en je dan zorgen maken over het motorgeluid bij 165 km/u .... Dat belooft wat.
Sorry, maar een auto uitkiezen / overwegen die vanwege de lage CO2 uitstoot een lage bijtelling heeft en je dan zorgen maken over het motorgeluid bij 165 km/u .... Dat belooft wat.
Re: aspirant Phev rijder
Ik heb zelf de Espace gereden en die vind ik echt 10x beter dan de Outlander PHEV.
Alleen de afwerking en prestaties al maken de keus niet moeilijk om voor de Espace te kiezen.
Ik heb nooit geen problemen gehad met de Espace en voor mij zou de keus niet moeilijk zijn.
Ik heb de Outlander gekozen vanwege de enorm lage bijtelling, maar als dat verdwijnt ga ik toch weer voor een benzineslurper, zoals de Espace of zo (persoonlijk zou ik nooit een Ford kiezen maar dat is persoonlijk).
Het lawaai bij 170 is niet echt slecht, ik heb er heel wat Duitse KM's opzitten en het enige verschil is dat als je op winterbanden rijdt, dan is het geluid wat erger, maar denk dat dat voor alle auto's geldt.
Verder is het rijden in Duitsland heel leuk met 170, alleen hou er rekening mee dat er maar 40l in de tank gaat en dan met 1 op 7-8 sta je zowat bij ieder pomp te tanken die je onderweg tegenkomt.
Ook zijn de laadpalen heel schaars in Duitsland en degene die je vindt moet je je voor registreren (althans dat is mijn ervaring) en dat is niet even simpel.
Kortom, als je niks met het milieu hebt en gewoon een mooie gezinsauto zoekt met voldoende ruimte en lekkere acterbanken dan zou ik 100% voor de Espace (of Tiguan of Touareg) gaan.
De achterbanken van de Espace zijn super smal en in een bocht glijden de mensen van de ene naar de andere kant, vooral bij rotondes is dat nogal hilaries als je dan in je achteruitkijk spiegel kijkt.
Ook de 800 piepjes voordat je kan gaan rijden blijft een irritatie (kan je wel uitzetten, maar dan heb je er geen een meer).
Ik ben maar 1 persoon met mijn eigen voorkeuren, maar ik zou het wel weten als ik de keus had (en de bijtelling gelijk is).
Als ik hem zelf zou moeten kopen en je hebt €50.000,- "over" dan is mijn keus niet moeilijk.
Alleen de afwerking en prestaties al maken de keus niet moeilijk om voor de Espace te kiezen.
Ik heb nooit geen problemen gehad met de Espace en voor mij zou de keus niet moeilijk zijn.
Ik heb de Outlander gekozen vanwege de enorm lage bijtelling, maar als dat verdwijnt ga ik toch weer voor een benzineslurper, zoals de Espace of zo (persoonlijk zou ik nooit een Ford kiezen maar dat is persoonlijk).
Het lawaai bij 170 is niet echt slecht, ik heb er heel wat Duitse KM's opzitten en het enige verschil is dat als je op winterbanden rijdt, dan is het geluid wat erger, maar denk dat dat voor alle auto's geldt.
Verder is het rijden in Duitsland heel leuk met 170, alleen hou er rekening mee dat er maar 40l in de tank gaat en dan met 1 op 7-8 sta je zowat bij ieder pomp te tanken die je onderweg tegenkomt.
Ook zijn de laadpalen heel schaars in Duitsland en degene die je vindt moet je je voor registreren (althans dat is mijn ervaring) en dat is niet even simpel.
Kortom, als je niks met het milieu hebt en gewoon een mooie gezinsauto zoekt met voldoende ruimte en lekkere acterbanken dan zou ik 100% voor de Espace (of Tiguan of Touareg) gaan.
De achterbanken van de Espace zijn super smal en in een bocht glijden de mensen van de ene naar de andere kant, vooral bij rotondes is dat nogal hilaries als je dan in je achteruitkijk spiegel kijkt.
Ook de 800 piepjes voordat je kan gaan rijden blijft een irritatie (kan je wel uitzetten, maar dan heb je er geen een meer).
Ik ben maar 1 persoon met mijn eigen voorkeuren, maar ik zou het wel weten als ik de keus had (en de bijtelling gelijk is).
Als ik hem zelf zou moeten kopen en je hebt €50.000,- "over" dan is mijn keus niet moeilijk.
Re: aspirant Phev rijder
Voor wat het waard is:
Jaarlijks onderzoek van de Consumentenbond naar de betrouwbaarheid van auto's (http://www.consumentenbond.nl/auto/auto ... -onderhoud).
De belangrijkste trends die uit de gegevens van de afgelopen jaren naar voren komen:
- De betrouwbaarste auto's komen uit Azië: Mitsubishi, Daihatsu (wordt niet meer nieuw verkocht in Europa), Subaru, Toyota en Suzuki scoren alle ruim beter dan gemiddeld.
- De minst betrouwbare zijn in de meeste klassen van Franse en Duitse afkomst. Bij recentere modellen zijn er vaak minder problemen.
- Duitse degelijkheid gaat lang niet altijd op. Veel modellen van Volkswagen en Audi zetten beneden-gemiddelde betrouwbaarheidsscores neer. Maar de scores zijn beter dan vorig jaar, onder meer dankzij de Volkswagen Up en het nieuwste model Golf (7e generatie, vanaf 2012).
- Dacia is een van de beter scorende merken van Europese bodem. In het geval van Dacia geldt 'wat er ook niet op zit, kan ook niet kapot'.
Verder in hetzelfde onderzoek:
Opvallend is dat hybrides hoog scoren in de betrouwbaarheidsstatistieken. Vanuit technisch oogpunt is de kans op een storing bij een hybride namelijk groter, omdat de auto naast een conventionele verbrandingsmotor een elektromotor, een grote accu en veel meet- en regeltechniek heeft. Toch doen ze het goed. Een mogelijke verklaring is, dat de meeste hybrides tot op heden van Japanse afkomst zijn.
Jaarlijks onderzoek van de Consumentenbond naar de betrouwbaarheid van auto's (http://www.consumentenbond.nl/auto/auto ... -onderhoud).
De belangrijkste trends die uit de gegevens van de afgelopen jaren naar voren komen:
- De betrouwbaarste auto's komen uit Azië: Mitsubishi, Daihatsu (wordt niet meer nieuw verkocht in Europa), Subaru, Toyota en Suzuki scoren alle ruim beter dan gemiddeld.
- De minst betrouwbare zijn in de meeste klassen van Franse en Duitse afkomst. Bij recentere modellen zijn er vaak minder problemen.
- Duitse degelijkheid gaat lang niet altijd op. Veel modellen van Volkswagen en Audi zetten beneden-gemiddelde betrouwbaarheidsscores neer. Maar de scores zijn beter dan vorig jaar, onder meer dankzij de Volkswagen Up en het nieuwste model Golf (7e generatie, vanaf 2012).
- Dacia is een van de beter scorende merken van Europese bodem. In het geval van Dacia geldt 'wat er ook niet op zit, kan ook niet kapot'.
Verder in hetzelfde onderzoek:
Opvallend is dat hybrides hoog scoren in de betrouwbaarheidsstatistieken. Vanuit technisch oogpunt is de kans op een storing bij een hybride namelijk groter, omdat de auto naast een conventionele verbrandingsmotor een elektromotor, een grote accu en veel meet- en regeltechniek heeft. Toch doen ze het goed. Een mogelijke verklaring is, dat de meeste hybrides tot op heden van Japanse afkomst zijn.
Re: aspirant Phev rijder
@hansm
En dat is het hem nou juist, de bijtelling is niet gelijk, de rest van de maandelijkse kosten zijn ook heel erg in het voordeel van de phev. 50k is enkel de aanschaf.
Net als jij vind ik de espace wel wat meer luxe hebben, wat niet wil zeggen dat de phev niet luxe is. Maar goed, dat heb ik nu ook met mijn huidige auto, als ik die vergelijk met de espace dan is weer de espace minder qua luxe, maar heeft dan wat meer van het praktische voor een iets groter gezin. Het is altijd wikken en wegen.
@duc
Ik geloof je gelijk vwb de betrouwbaarheid van een japanner. Niet dat ik met mijn huidige duitse auto problemen heb, al 4 jr op een rij storingloos en geen enkele indicatie dat er wat aan zit te komen.
En dat is het hem nou juist, de bijtelling is niet gelijk, de rest van de maandelijkse kosten zijn ook heel erg in het voordeel van de phev. 50k is enkel de aanschaf.
Net als jij vind ik de espace wel wat meer luxe hebben, wat niet wil zeggen dat de phev niet luxe is. Maar goed, dat heb ik nu ook met mijn huidige auto, als ik die vergelijk met de espace dan is weer de espace minder qua luxe, maar heeft dan wat meer van het praktische voor een iets groter gezin. Het is altijd wikken en wegen.
Snap heus wel dat een phev niet ideaal is maar wil graag een weloverwogen keuze maken en niet achteraf opmerken dat de auto jankt bij vollast bv en daar spijt van krijgen. Weet verder ook niet wat voor reputatie een phev/phev berijder heeft?Anko schreef:Ga voor de Espace. Scheelt weer een beetje voor de toch al niet zo goede reputatie van de PHEV en PHEV rijders.
Sorry, maar een auto uitkiezen / overwegen die vanwege de lage CO2 uitstoot een lage bijtelling heeft en je dan zorgen maken over het motorgeluid bij 165 km/u .... Dat belooft wat.
@duc
Ik geloof je gelijk vwb de betrouwbaarheid van een japanner. Niet dat ik met mijn huidige duitse auto problemen heb, al 4 jr op een rij storingloos en geen enkele indicatie dat er wat aan zit te komen.
Re: aspirant Phev rijder
Gisteren een phev meegekregen om deze uitvoerig uit te proberen.
1e indruk is goed, rijdt lekker, stuurt niet verkeerd, leuke opties erop (instyle+).
1e indruk is goed, rijdt lekker, stuurt niet verkeerd, leuke opties erop (instyle+).
Re: aspirant Phev rijder
Ik heb toen deze 3 dagen mogen ervaren wat heeft geresulteerd in een orderbevestiging zojuist
Na de proefrit ook nog een passat gte en een v60 twin engine overwogen, proefgereden, financiële plaatje bekeken maar de outlander kwam toch als winnaar uit de bus.
Nu even 2-3 weken geduld hebben
Na de proefrit ook nog een passat gte en een v60 twin engine overwogen, proefgereden, financiële plaatje bekeken maar de outlander kwam toch als winnaar uit de bus.
Nu even 2-3 weken geduld hebben
Re: aspirant Phev rijder
Gefeliciteerd met je keuze.
Het is even wennen en 'anders' maar als je geen echte scheurneus bent is het gewoon een prima en confortable (stille) auto, waarmee je prima mee kunt komen in het dagelijkse verkeer.
Mooi dat je hem tegenwoordig binnen 2 - 3 weken hebt.
In 2013 moest je gemiddeld meer dan een half jaar wachten (ik 7 maanden) maar wat mij betreft was het dat waard.
Ook al heb ik de PHEV toen (ook) meer met mijn verstand dan vanuit mijn gevoel gekocht.
Het is even wennen en 'anders' maar als je geen echte scheurneus bent is het gewoon een prima en confortable (stille) auto, waarmee je prima mee kunt komen in het dagelijkse verkeer.
Mooi dat je hem tegenwoordig binnen 2 - 3 weken hebt.
In 2013 moest je gemiddeld meer dan een half jaar wachten (ik 7 maanden) maar wat mij betreft was het dat waard.
Ook al heb ik de PHEV toen (ook) meer met mijn verstand dan vanuit mijn gevoel gekocht.
Re: aspirant Phev rijder
Ja, sommigen hebben geluk gehad ...JanPHEV schreef:In 2013 moest je gemiddeld meer dan een half jaar wachten (ik 7 maanden) maar wat mij betreft was het dat waard.
Re: aspirant Phev rijder
En het is idd net een feit geworden, een titanium grijze instyle+, was toevallig op voorraad bij de importeur, dus nu enkel nog wat leterjes op de motorkap plakken en eea erbij schroefen en dan hopelijk over een 2 weken ruilen met de dealer met mijn oude auto.
In de tussentijd genoeg tijd om een laadpaal aan te leggen. Heb het geluk dat de stroom aansluiting op de rechterkant zit, en die dan precies tegen de gevel aankomt waar ook de meterkast zit. Dus met een beetje mazzel heb ik slechts een 2-3m' kabel nodig and thats it.
De bedoeling is ook om in oktober een zonnepaneel instalatie op het dak te laten leggen, weet enkel niet of hier handigheid in zit om misschien eea te combineren met aansluitingen, of wellicht een bepaalde volgorde aan te houden? Zal me daar eens vanavond verder in verdiepen en een nieuwe topic openen in de juiste rubriek.
Groeten, S.
In de tussentijd genoeg tijd om een laadpaal aan te leggen. Heb het geluk dat de stroom aansluiting op de rechterkant zit, en die dan precies tegen de gevel aankomt waar ook de meterkast zit. Dus met een beetje mazzel heb ik slechts een 2-3m' kabel nodig and thats it.
De bedoeling is ook om in oktober een zonnepaneel instalatie op het dak te laten leggen, weet enkel niet of hier handigheid in zit om misschien eea te combineren met aansluitingen, of wellicht een bepaalde volgorde aan te houden? Zal me daar eens vanavond verder in verdiepen en een nieuwe topic openen in de juiste rubriek.
Groeten, S.
Re: aspirant Phev rijder
Hurray! Gefeliciteerd. Succes met de laatste puntjes en alvast veel veilige en plezierige kilometers gewenst!
Globale Moderator
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Re: aspirant Phev rijder
En vandaag was het zover, een super leuke aflevering van Ruttchen
Wou de foto's toevoegen via telefoon maar ging niet omdat de files te groot zijn.
Wou de foto's toevoegen via telefoon maar ging niet omdat de files te groot zijn.
Re: aspirant Phev rijder
3x raden welke er onder de doek zat
Re: aspirant Phev rijder
Zo, dat ziet er mooi uit. Gefeliciteerd en veel veilige kilometers gewenst!
Globale Moderator
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Volvo V60 PIH D6 Electric Silver
Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)
14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.
Re: aspirant Phev rijder
Dat ziet er koel uit veel veilige kilometers toegewenst