Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
gunther

Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door gunther » 12 feb 2015, 00:27

Hallo,


Sinds vorige maand eigenaar van een Outlander PHEV.

Onlangs voor de tweede keer gaan voltanken.
Na 510km waarvan minstens 40% EV (volgens display vd auto).

40 liter op 300km geeft een verbruik van meer dan 13 L/100 km !!!
Dit zijn zeer teleurstellende cijfers.
Bovendien worden ECO en regeneratief remmen veel gebruikt.

Ik vond het al verdacht dat de benzinemotor aan het begin van elke tocht zeker 5 a 10 minuten bleef draaien, zelfs met een volle batterij. Ook daarna tijdens het rijden lijkt de motor vaak te draaien.

Kan het zijn dat er iets mis is, of hebben jullie een andere verklaring?


mvg
Gunther
prov. Antwerpen, België

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 12 feb 2015, 06:11

Voordat de voor de hand liggende vragen komen: ja, Gunther heeft inderdaad een auto zonder elektrische kachel. Zie http://insideoutlander.boards.net/threa ... fuel-usage.

@Gunther, heb je al geprobeerd of het verbruik inderdaad lager of zelfs 0 is als je de kachel een keer uit laat? Niet als oplossing, maar als diagnose middel?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 12 feb 2015, 08:10

13/100 haal ik hier ook. Je rijdt dan wel stevig door op de snelweg ;) Ga eens constant 130 op de teller rijden... je komt dan op 10/100 uit. Ga je 100 rijden zit je op (7/8)/100.

Welkom bij het nieuwe rijden :D

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jvisser » 12 feb 2015, 08:22

Ik heb zelf ook een versie zonder de E-kachel. Als je de verwarming aan laat staan op korte ritten is het verbruik ook een flink stuk hoger dan met de kachel uit (omdat de motor dan vaak aan staat). Vooral met een volle accu en de verwarming aan lijkt de Outlander zonder E-kachel best veel energie weg te gooien. Mijn strategie is dan ook altijd de verwarming uit te laten op korte ritten en bij langere ritten (waar ik toch benzine moet gaan gebruiken) de kachel pas aan te zetten als de accu 10% leeg is en ik op de snelweg zit.

Verder lijkt de eco mode weinig te helpen met lager verbruik, je rijstijl blijft de bepalende factor. Regeneratief remmen is beter dan remmen met remschijven of trommelremmen. Nog beter is uitrollen (niet remmen) voor je verbruik. Ik ben in staat met verschillende zuinigheidstechnieken met een lege accu (--- op display) een verbruik van 5.5 te halen (1 op 18.2) op de snelweg. In de bebouwde kom kan ik mijn verbruik met een lege accu makkelijk tussen de 4.0 en 4.5 houden.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 12 feb 2015, 08:29

Rij je dan 80 op de snelweg? Bij 130 is 5.5/100 is onmogelijk om te halen puur op de snelweg vanwege de rol en lucht weerstand. De auto verbruikt bij 130 km/h gewoon een bepaalde hoeveelheid energie en uitrollen is dan onmogelijk.

Verschil tussen 130 en op 150 op de teller is wel enorm groot. Bij 130 heb je ongeveer 30kw/h nodig en bij 150 60 kw/h (rechte vlakke weg, windstil). Wil je besparen dan let je op je power meter en niet op je snelheid ;) Begrenzer op 130 en klaar.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 12 feb 2015, 08:59

@jvisser,

5.5 l/100 km? Dat betekent dat je op de snelweg beter scoort dan wat Mitsubishi opgeeft als gemiddeld verbruik bij lege accu. Dat vind ik heel erg knap. Als ik met lege accu 100 echte km/h rijdt op de CC en ik reset de boordcomputer, dan kom ik echt niet in de buurt van de 5.5 l/100 km. Eerder 7.nogwat. Bij 100 km/h constant verbruikt de auto in normale drive mode, op het moment dat de motor aan is, zo'n 11 liter per 100 km. Om dan op 5.5 l/100 km gemiddeld uit te komen zou de motor net zo vaak / veel uit als aan moeten zijn.

Ik zie, net als tagango, niet in hoe je met zuinigheidstechnieken je verbruik bij constante snelheid zou kunnen reduceren. Daarom ben ik erg benieuwd hoe je dat doet.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jvisser » 12 feb 2015, 09:15

80-90 op de snelweg, achter een vrachtwagen geplakt. Als je dit doet zie je je verbruik opeens enorm omlaag springen :D . Aangezien mijn woon-werk zo'n 38 km is vind ik die snelheid prima, kan ik lekker op mijn gemak naar een audioboek luisteren. Ik kan me voorstellen dat als je een langer stuk af te leggen hebt je meer snelheid wil hebben dan dit, maar voor mij is het prima.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 12 feb 2015, 09:26

Tja.... dat is geen realistisch gebruik :)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 12 feb 2015, 09:39

Eens. Voor de meeste mensen niet heel praktisch. Maar dat geeft natuurlijk niet.

Wat ik me afvraag: rijdt je die hele 38 km met lege accu of alleen een deel ervan? M.a.w. over wat voor afstand gerekend kom je op die 5.5?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jvisser » 12 feb 2015, 13:46

Ik kan momenteel niet laden bij mijn huidige klant (lang verhaal, ander topic) en ik rij 76 km per dag woon/werk. Met het huidige koude weer red ik het net op een enkele acculading naar de klant, de terugweg is dus op benzine. Die 5.5 is het hele stuk van de randweg eindhoven (reset verbruik na invoegen N2, luchthaven) tot aan de afslag Oss. Toen ik nog naar Den Haag reed (~100km/h, cruise control aan) was mijn verbruik op de stukken benzine/snelweg (reset nadat de accu leeg is) ongeveer 6.5~6.7 (veel anticiperen en uitrollen).
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 12 feb 2015, 14:52

Gemiddeld verbruik inclusief snelweg bedoel je dus. Dat is heel wat anders dan verbruik op de snelweg. Ga je opeens 2000 km op vakantie via de snelwegen haal je de 5.5/100 niet ;)

Gebruikersavatar
zdDog
Forumlid
Berichten: 385
Lid geworden op: 30 okt 2013, 12:50
Contacteer:

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door zdDog » 12 feb 2015, 21:53

had een hele tijd werk ri. Noord van mijn woonplaats en op weg daar naar toe kon ik 42 echte kilometers maken op 1 acculading

nu heb ik werk Zuidelijk van mijn woonplaats en ervaar op de heenweg veel korter bereik

kwam er uiteindelijk achter wat er scheelde toen ik aldaar (zuid) de mogelijkheid kreeg om ook daar te laden; wat bleek? Accu heen (naar zuiden) 5 EV KM over; weg terug 13EV KM over

wind tegen/mee maakt toch een groot verschil

en ja geen airco, zelfde rijstijl etc.
De Partij van de Rede

Instyle+ Amethyst Black #-SPX-##, zw. leer
Klasse 5 alarm, disklok (small), afn. 13p trekhaak, VIN/kenteken geëtst
Altijd ECO mode, B0 en airco uit. Samsung S4. 14x 275W zonnepanelen. RVS interieur fittings Tasker verwarming

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 13 feb 2015, 21:08

Wind, beetje hoogte verschil, drukte edg maakt ook een hoop uit voor het verbruik.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Hansjebrinkers » 13 feb 2015, 23:50

Tja, als er gewoon stevig getrapt wordt, gebruiken auto's veel (en aangezien een outlander een auto is, een outlander dus ook). Kom vervolgens niet aan met klachten over een hoog verbruik. Zelfs tijdens de wintersport vorig jaar heb ik gemiddeldes van 1:10 gehaald bij 140 km/uur.
Bij een verbruik van 13l/100 km zou ik zeker overwegen het gas/stroompedaal wat beter te controleren. Gewoon een beetje matigen en regelmatig stekkeren en je kunt met de helft van de brandstof toe :D
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

tadango

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door tadango » 14 feb 2015, 09:04

Het verbruik gaat pas tellen op de afstanden, en dan is stekkeren geen optie. Je zit dan ook continu op de snelweg want de reis duurt al lang genoeg ;)

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Contacteer:

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door jaapv » 14 feb 2015, 10:03

Er zijn snellaadstations langs de snelweg...;) Kopje koffie en je zoemt weer verder. :lol:

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 14 feb 2015, 11:39

Hansjebrinkers schreef:Bij een verbruik van 13l/100 km zou ik zeker overwegen het gas/stroompedaal wat beter te controleren. Gewoon een beetje matigen en regelmatig stekkeren en je kunt met de helft van de brandstof toe :D
Dat is misschien een klein beetje kort door de bocht. Ik denk / vermoed dat Gunther slachtoffer is van de combinatie van hele korte ritten, kachel aan en geen elektrische verwarming.

Als EV en zelfs als HEV doet de PHEV het natuurlijk prima door de stad. Maar als de motor op korte ritten constant draait om warmte te genereren, dan is het mooie er natuurlijk we een beetje af. Ik weet niet of mijn inschatting helemaal juist is, maar jouw opmerking die ik in een ander draadje vond lijkt me ook wel een beetje voorbarig:
Hansjebrinkers schreef:... mensen die altijd als een dolle gaan (zie ook de andere post over een verbruik vah 13 liter/100 km) zullen eigenlijk gewoon het vole pond aan bijtelling moeten betalen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Hansjebrinkers » 14 feb 2015, 12:07

@Anko, gerelateerd aan de vorige post: natuurlijk zijn er argumenten te bedenken tgv waarvan mensen meer verbruiken, maar er staan legio voorbeelden op het forum van mensen die (ook zonder standkachel etc) keurige verbruiken realiseren. Een gemiddelde van 13l/100km in naar mijn overtuiging erg hoog, en kan zeker beter.
Zoals vaker geschreven: als je je best doet kun je met een outlander zuinig rijden, maar dan moet je de inspanning wel wil,en leveren. In ruil voor een fiscaal voordeel (bijtelling) mag best wat terug verwacht worden.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 14 feb 2015, 12:43

Natuurlijk zijn er mensen die beter scoren. Maar dat is geen enkele reden om Gunther bij voorbaat af te schilderen als iemand die "als een dolle" rijdt en daarom geen belastingvoordeel zou mogen hebben. Het verschil in verbruik bij ritjes van 2 kilometer versus het verbruik bij ritjes van 5 kilometer of meer zal al enorm zijn, ook met dezelfde rijstijl.

Ik heb, zelfs met mijn Instyle+ met elektrische kachel, wel verbruiken van meer dan 30 l / 100 km en meer gezien. Da's heel eenvoudig. Start je auto en zet de kachel aan (zonder voorverwarmen). De motor loopt nu. Doe je riem om en zet je telefoon in de houder. Als je pech hebt heeft je vrouw de vorige dag gereden en moet je ook de stoel en spiegel nog goed zetten. Tegen de tijd dat je twee straten verder bent is een verbruik van 30 l / 100 km helemaal niet vreemd. En dan komt het: moet je nog 20 of 30 kilomter, dan zie je daar op het eind niets van terug. Maar hoef je nog maar 1 kilometer, dan zal het niet zo gek zijn als je met 13 l / 100 km eindigt. Daar kan ook een verklaring in zitten.

Laten we niet vergeten dat Gunther naar het forum is toe gekomen voor tips en adviezen en niet om op te scheppen over zijn verbruik o.i.d. Als hij inderdaad als een dolle reed en inzat over zijn verbruik, dan zou hij toch al wel geprobeerd hebben wat een rustiger rijstijl op zou leveren? De meest voor de hand liggende tip is m.i.: probeer het eens even met de kachel uit, gewoon om te kijken of het verschil maakt. In die zin is het wel weer jammer dat hij dat niet even probeert, of in ieder geval niet terugkoppelt wat het resultaat is.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Hansjebrinkers » 14 feb 2015, 15:14

Het is mij nog nooit gelukt meer te verbruiken dan 10l/100 km, verwarming aan, airco aan, 140 km/uur. Uiteraard zijn er situaties (verwarming aan, zeer lage snelheid) waar je hele andere waarden kunt aflezen, echter, als iemand aangeeft gemiddeld over een tank 13 liter/100 km te rijden met 40% ev, dan is er geen sprake van een inident met een ritje van 1 km. er is dan echt meer aan de hand en een cursus defensief rijden zou te overwegen zijn. En inderdaad, je zou dit kunnen lezen als tip, want het scheelt echt enorm in de kosten.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 14 feb 2015, 16:10

Nou Gunther, je hoort het. Het ligt aan je rijstijl :cry:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door sigmasailor » 14 feb 2015, 17:12

Als je in de berekening voor 300 km (van 510) uitgaat van de indicatie van 40% ga je de mist in. Die indicatie is echt veel te optimistisch en klopt feitelijk alleen wanneer je echt 100% als EV rijdt. Alle andere waarden zeggen niet zo veel.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door Anko » 14 feb 2015, 17:18

Sowieso zegt die indicatie sowieso niet veel, omdat hij na elke pauze van 4 uur gereset wordt. Dus die 40% zegt hooguit iets over de laatste rit of paar ritten.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door kobus1967 » 14 feb 2015, 18:05

Een ding is me wel duidelijk iedereen heeft gelijk en niemand heeft gelijk :roll:
Ik rij gemiddeld over 12 maanden 1 op 30 plus stroomverbruik omgerekend naar benzinegeld kom ik op 1 op 20.
Heel veel buurtverkeer en bijna altijd voorverwarmen.
Netjes vind ik zelf maar niet wat ik verwachtte op basis van de folder, soi.
Een buurvrouw van mij haalt 1 op 100 fluitend maar komt het dorp helemaal niet uit, leuk boodschappenautootje dat wel.
Haar man hangt de caravan erachter en rijd vervolgens 1 op 5 volgens eigen zeggen, dat zal zeker ook aan zijn rijstijl liggen hij heeft volgens mij nog nooit gehoord dat de snelheidsregels voor auto's met aanhanger/caravan erachter anders zijn dan normaal.
Mijn punt is nu we meer weten over de voor en nadelen van het plugin aandrijfsysteem zou er voor sommige eigenaren als ze weer zouden kunnen kiezen wellicht een heel andere keus uit komen.
Voor mij zeker niet, ik wil hem niet meer kwijt.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Outlander PHEV verbruik teleurstellend

Bericht door sigmasailor » 14 feb 2015, 21:24

Anko schreef:Sowieso zegt die indicatie sowieso niet veel, omdat hij na elke pauze van 4 uur gereset wordt. Dus die 40% zegt hooguit iets over de laatste rit of paar ritten.

Als ik TS goed snap heeft hij als volgt gerekend:
40% van 510 = 204 km E; dus 510-204 is 306 km op benzine. Als je op die manier op 13 liter komt maak je een denkfout; die 40% slaat gewoon nergens op.

Zou je het met 20% doen (510 *0,8=408) kom je in de buurt van 10 liter; heel realistisch als je flink doorrijdt. Of 40/5,1= 7,8 liter; het is maar net hoe je wilt rekenen. Uitgaan van het percentage is ook een manier. Dat geeft alleen resultaten die lastig vergelijkbaar zijn.

Enerzijds omdat hij na 4 uur of volledig opladen altijd weer op 100% staat anderzijds omdat de hele meting nergens op slaat. Bij veel op benzine rijden komt het % echt veeeel te hoog uit. Zelfs al schakelt de PHEV tussen parallel en EV tijdens parallel wordt extra benzine verstookt om EV te kunnen zijn. Het werkt wel (totaal is behoorlijk zuinig) maar 40% na een lange rit voornamelijk op benzine (een getal wat ik vaak zie) slaat echt helemaal nergens op; 10 of 20% zou dan beter kloppen.

Zelf kom ik na 30.000 km op 5,9 liter (totaal kilometers gedeeld door totaal getankte liters).
Als ik van de kWh (in geld) liters benzine maak kom ik op 6,7 liter per 100 km.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Plaats reactie