Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
outlanderdriver
Forumlid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 aug 2013, 12:53

Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door outlanderdriver » 26 dec 2013, 09:38

Toch maar een poging gedaan om, na zovelen die ons voor gingen, een review te schrijven over de Outlander PHEV.

We hebben onze auto net voor onze wintersportvakantie naar Oostenrijk gekregen (met een volle tank benzine en volledig opgeladen) en hebben nauwelijks tijd gehad om het een en ander te ontdekken. Meteen inpakken en wegwezen.

Een groot aantal zaken zijn al eerder besproken door mede-forumgebruikers en ja, een ezel stoot zich over het algemeen niet tweemaal aan dezelfde steen (hoogte achterklep).

Tevens dachten we na toch meer dan 25 jaar ervaring, met daarin jaren van meer dan 90.000 km per jaar, dat we toch redelijk kon rijden, maar het lane departure warning systeem denkt daar toch wel heel anders over gezien het veelvuldig piepen als we weer eens iets te dicht bij de belijning van de weg kom.

De auto is stil en rijdt heerlijk als je er maar iets elektriciteit in hebt zitten. Een waar genot. Tevens is de muziekinstallatie een installatie met een lekker geluid en afspelen middels bluetooth of via een USB stick vormt geen enkel probleem. DAB is een echte aanvulling in radioland.

Aangaande de telefooncontacten en het op afstand bedienen van de auto willen we het kort houden: Telefooncontacten overgenomen is 1 contact en remote control werkt niet. (na het 1x gedaan te hebben bij de dealer). Maar dat gaan we wel een keer uitzoeken als we weer in Nederland zijn en wat meer tijd hebben. We hebben er alle vertrouwen in dat het goed komt.

Wat ons wel beangstigde is het motorvermogen bij lage snelheden als alle elektriciteit is opgebruikt. We hadden namelijk alle elektriciteit opgebruikt op onze heenreis en de laatste 6 km moesten we een klein bergweggetje omhoog. (maximum toegestane snelheid 50 km per uur en verboden voor voertuigen zwaarder dan 3,5 ton en voertuigen met een aanhanger) De directe motoroverbrenging naar de voorwielen werkte niet vanwege de geringe snelheid en de generator kon maar via de accu’s een gering vermogen leveren. Dat gaat nog wat worden als we van de zomer met de caravan op vakantie gaan, waarbij we ook vele kilometers over de snelweg afleggen en de laatste kilometers dan stijl omhoog moeten worden afgelegd om bij een idyllisch plekje te komen.
Hoe we het hebben opgelost is om op de stand “charge” te gaan rijden en zodoende voldoende energie (power) over te hebben als we bergopwaarts gaan en de energie nodig hebben.

De navigatie werkt en met de snelheid van de bediening is te werken. Alleen TomTom wint het met kop en schouders qua snelheid en bedieningsgemak. Ook zijn we er nog niet uit hoe men alleen een plaats opgeeft zonder dat je er specifiek een straatnaam bij opgeeft (bijvoorbeeld de “centrum-optie” bij TomTom).

Over het verbruik kunnen we ook kort zijn: Nog geen pasje voor het opladen ontvangen en dus alles op benzine mogen afleggen. Kort om, inclusief opladen op benzine, 1 op 8. Maar het echte “op elektriciteit rijden” komt nog en woon-werk verkeer kunnen we volkomen elektrisch afleggen, dus de 1 op 8 moet absoluut voor verbetering vatbaar zijn.

Al met al een auto met zeer veel potentie waar we de aankomende jaren veel plezier aan zullen gaan beleven.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Denniss » 26 dec 2013, 10:06

Goed verhaal, bedankt!

Belangrijk punt voor de lange afstandritten is dat het gebruik van de auto ook wat tekst en uitleg vergt. Uitleg zoals hierboven.
Kun je overigens op campings laden met de meegeleverde kabel?

Geen laadpas? Wij hebben er 2, van Flow 1 bij het laadstation en van LoveTo Load in de goodiebag. Volgens mij zou iedereen die laatste moeten hebben..
Ik wil mijn LTL pas met alle plezier naar je opsturen.

Zelf voel ik me een beetje een Japanner, ik stoot mijn hoofd net niet aan de klep.

Wat ik overigens erg prettig vind is het lichtje achter de laadklep..
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

outlanderdriver
Forumlid
Berichten: 23
Lid geworden op: 18 aug 2013, 12:53

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door outlanderdriver » 26 dec 2013, 13:15

Bedankt voor het aanbod, echter de verwachting is dat de laadpas al op de deurmatl ligt als we weer terug zijn van vakantie.
Laadpaal staat al een paar weken in de voortuin te wachten op het leveren van energie.

yuri

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door yuri » 26 dec 2013, 13:43

Je kan beter zo snel mogelijk p de save knop duwen en de accucapaciteit gebruiken wanneer je die nodig hebt, bijvoorbeeld op dat steile pasje van je.
De charge knop wordt over het algemeen als benzine verslindend beschouwd maar is natuurlijk het laatste redmiddel.

hemdd
Forumlid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 jul 2013, 20:24

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door hemdd » 28 dec 2013, 09:45

Ik had vorige week hetzelfde in een parkeergarage. Ook mijn rijaccu was leeg en kwam bijna niet omhoog. Hij stond toen in ecomode. Ecomode eraf gehaald en toen weer genoeg vermogen om naar boven te rijden.

mariomaf
Forumlid
Berichten: 125
Lid geworden op: 11 sep 2013, 17:57

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door mariomaf » 28 dec 2013, 12:21

Ik herken dat van de garage. Ik verbaasde mij er ook laatst over. Eigenlijk is het misschien het beste om altijd een klein beetje accu over te houden en hem van de eco mode afhalen is een goede tip! Heb ik nog niet bij stil gestaan.

@Outlanderdriver: Hoe reed de auto in de sneeuw? Had je een beetje grip (je had er al winterbanden onder toch)? Reed hij soepel, spinde de wielen veel, nog gespeeld met 4x4? Helaas zelf nog niet mogen ervaren in de TOP winter in Nederland. Over een paar weekjes hoop ik wat sneeuw op te duiken :-)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Anko » 28 dec 2013, 12:29

Ik verkeerde in de veronderstelling dat ECO alleen iets deed met de 'response' op het gaspedaal. En dat je dus met het "met meer overtuiging" indrukken van het gaspedaal in ECO model hetzelfde zou bereiken als gewoon indrukken in normale mode.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
case
Forumlid
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door case » 28 dec 2013, 12:55

De handleiding nog eens goed bekeken; het motorvermogen is opgegeven als 60 kW per E-motor, maar dit betreft slechts het piekvermogen! Over een tijd van 30 minuten is het vermogen maar 25 kW per E-motor. Dat zal waarschijnlijk de thermische grens zijn. Als je met flinke belading/caravan aan een lange klim begint is het niet verstandig om meteen vol gas te geven, omdat je dan heel veel warmte in de motoren stopt en de elektronica ergens halverwege de klim het vermogen zal gaan begrenzen op een waarde onder de 25 kW per motor. Een van de kleine displays (tussen de tellers) geeft dacht ik het motorvermogen weer in een getal, dat zou je dan vanaf het begin onder de 2x25 = 50 kW moeten houden. De linker ronde meter moet daarbij dus steeds ruim links van middenboven blijven.
Outlander PHEV Instyle 2013.
KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

Teedeebee

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Teedeebee » 28 dec 2013, 14:00

Ik kom net terug uit Oostenrijk en haalde op vol vermogen op de teller 175 km/uur.
Bergaf en wind mee gaf hij soms 190 km/ uur aan.
De auto is volgens de dealer op 170 km/ uur begrensd omdat de electromotoren niet harder mogen of zo.
Hierdoor mag / kan de snelheidsbegrenzer er niet afgehaald worden.

Zouden deze electromotoren van dit passief rijden veel schade ondervinden?
Is dit een ander systeem dan bij de volvo v60? Die kan namelijk wel harder

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Hansjebrinkers » 28 dec 2013, 16:03

Teedeebee schreef:Zouden deze electromotoren van dit passief rijden veel schade ondervinden?
Is dit een ander systeem dan bij de volvo v60? Die kan namelijk wel harder
Ik verwacht niet dat je met het aanwezige "benzine" vermogen veel meer snelheid kunt maken. Een v60 heeft volstrekt andere techniek, en een 215pk diesel aan een normale automaat.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

tadango

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door tadango » 28 dec 2013, 17:49

Ook de plugin hybrid V60?

Gebruikersavatar
OutSander
Moderator
Berichten: 1479
Lid geworden op: 28 apr 2013, 09:27

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door OutSander » 28 dec 2013, 17:58

Je, de V60 (D6 noemen ze PHEV) is een D5 motor met conventionele automaat.
Globale Moderator

Volvo V60 PIH D6 Electric Silver

Niet meer:
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ TitaniumGrey. (07-11-2013)
Mod's:
-Sidebars
-Vogel's LPG-installatie (onderbouw)

14 oktober 2016 ingeleverd met 176561 kilometer.

philip

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door philip » 30 dec 2013, 00:59

Dank voor je review, heb er veel aan. We gaan over 2 wkn naar Isola 2000 met 4 volw., 2 dakkoffers en een hoop bagage. Suggesties over hoe ik jullie mijn verbruik kan rapporteren?

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Man » 30 dec 2013, 10:18

Volle tank beginnen. Benzine bonnen bewaren, liters optellen en deze delen door het aantal kilometers. Ouderwets eenvoudig :D
Verder zou ik de batterij volladen en op de save mode gaan rijden. Bij inspanning, bijv. berg op, zal de auto de energie uit de batterij gebruiken. Werkte bij mij prima tijdens de rit naar Oostenrijk. Ik kwam met dakkoffer, 3 personen en grote hond uit op ca 1:8,4
Veel plezier en geniet van het rijden.

kobus1967
Forumlid
Berichten: 642
Lid geworden op: 15 okt 2013, 15:53

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door kobus1967 » 30 dec 2013, 10:49

@TeeDeeBee, de topsnelheid kan niet hoger dan 170kmh omdat het maximale motortoerental 4500rpm is en de vaste overbrenging 38kmh per 1000rpm geeft, 45x38=171.
Een Tesla Model S gaat met electromotoren toch ook 210kmh en die motoren zullen niet heel veel anders zijn.
Als je dus het motortoerental kunt opschroeven zal hij harder lopen, hoelang de boel dan heel blijft weet ik niet maar het zal wel te tunen zijn.

Zorro

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Zorro » 30 dec 2013, 10:54

case schreef:Als je met flinke belading/caravan aan een lange klim begint is het niet verstandig om meteen vol gas te geven, omdat je dan heel veel warmte in de motoren stopt en de elektronica ergens halverwege de klim het vermogen zal gaan begrenzen op een waarde onder de 25 kW per motor.
Ik kwam net in het boekje (7-22) een passage tegen dat de auto niet geschikt is voor steile hellingen.... Geen idee wat je ermee moet, maar dan lijkt het me dat hij ook eigenlijk niet geschikt is om een caravan de berg op te sleuren. Wel raar, je koopt een auto omdat er een caravan achter mag, maar niet in de bergen.... :shock:

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Hansjebrinkers » 30 dec 2013, 11:09

Zorro schreef:
Ik kwam net in het boekje (7-22) een passage tegen dat de auto niet geschikt is voor steile hellingen.... Geen idee wat je ermee moet, maar dan lijkt het me dat hij ook eigenlijk niet geschikt is om een caravan de berg op te sleuren. Wel raar, je koopt een auto omdat er een caravan achter mag, maar niet in de bergen.... :shock:
Inderdaad, dat staat er echt. Het is alleen de vraag wat de definitie van een steile helling is, valt een bergpas van 15% hieronder of bedoelt men hier het echt zware werk zoals dijktaluds en 4x4 oefenbanen?
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Zorro

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Zorro » 30 dec 2013, 11:35

Weet ik ook niet natuurlijk. Ik hoop het laatste. Hoewel ik geen sleurkip heb en sowieso niet echt in de bergen kom. In Scandinavië wel eens een heuvel op, verder kom ik niet.

detlev

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door detlev » 30 dec 2013, 13:15

vraag over de save mode:
ik heb het idee dat de save mode de auto enorm traag maakt en veel benzine laat verbruiken. accupakket blijft wel nagenoeg vol.
is het dan niet beter om "gewoon" te rijden (dus in stand normal of eco) en dan pas voor de bergen de auto in charge te zetten. kost je dan een paar euro benzine meer maar rijd de rest van de reis (en dat is meer dan 90%) zuiniger en makkelijker...

Iemand hier ook ideeen over?

Gebruikersavatar
Jos
Moderator
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jun 2013, 19:54

Ook mijn vermoeden

Bericht door Jos » 30 dec 2013, 14:30

Ik vermoed ook dat het niet verstandig is om de auto op save te laten staan. Ik heb op de heenweg naar de bergen mijn accu op ca. 80% vol gehouden om te kunnen klimmen op stroom. Die stroom was trouwens snel op. Op de terugweg (zonder save) was de auto een stuk zuiniger. Ik vond de auto op zowel de heen- als de terugreis snel genoeg. Dus daar heeft volgens mij de save modus geen invloed op.

Charge en klimmen lijkt me niet slim. De auto heeft al het vermogen nodig om te klimmen. Misschien dat charge wel handig is op de relatief vlakke stukken zodat je weer wat stroom hebt voor de volgende klim.
10 jaar tevreden gereden in een Instyle+

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Man » 30 dec 2013, 17:34

Hoi Jos,
Jij geeft aan dat de auto zuiniger rijdt als je de save modus niet gebruikt. Heb je daar ook een verklaring voor ? Forum lid Detlev stelt eigenlijk dezelfde vraag en geeft zelfs aan dat de auto trager wordt met ingeschakelde save modus. Zijn al 2 vragen nu :D maar mi wel belangrijke.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Hansjebrinkers » 30 dec 2013, 17:38

Alle verhalen over klimmen, bergen en wintersport lezend kom ik tot de conclusie dat het allemaal weinig uitmaakt hoe je 't doet, de enige "voorwaarde" is het beschikbaar hebben van enige elektrische reserve voor je de berg op gaat. Zou ik dit kunnen omdraaien en kunnen zeggen dat je de auto het denkwerk moet kanten doen, behalve als je de eerste klim nadert, voorafgaand hieraan zou enige tijd "charge" kunnen worden toegepast.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

berg128

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door berg128 » 30 dec 2013, 17:47

Ik ben van mening dat het allemaal geen zier uitmaakt als je maar het gaspedaal diep genoeg intrapt. De 82kW bruto die de ICE kan leveren is ruim voldoende om iedere voor auto's begaanbare helling te nemen waar die energie ook naar toe gaat. Bij lage snelheid is dat naar de generator en bij meer snelheid misschien naar de voorwielen en de generator. Je moet echter absoluut niet bang zijn dat er een beetje toeren of brandlucht onder je motorkap vandaan komt, andere motoren en koppelingen worden ook roodgloeiend onder dat soort omstandigheden.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door Anko » 30 dec 2013, 17:49

Hansjebrinkers schreef:..., behalve als je de eerste klim nadert, voorafgaand hieraan zou enige tijd "charge" kunnen worden toegepast.
Zo staat het inderdaad in de boekjes .... De vraag is of je altijd weet wanneer die klim zich aandient.

Zonder Save mode zal de auto de SOC op plm. 30% vast houden. Met Save mode op een hoger percentage. Verder is er geen verschil. De batterij wordt daar niet zwaarder van ( :lol: ), dus kan iemand mij uitleggen waarom dat minder zuinig zou zijn? Uiteraard twee voorwaarden:

- Niet te vroeg op Save mode want dan kun je niet regenereren.
- Niet te laat van Save mode af, want dan houd je stroom over aan het eind.

Of trager? Als je batterij leeg is (lees: op 30% zit) doet hij gewoon mee in een sprintje. Ik denk dat hetzelfde geldt als de auto in Save mode staat.

Ben zelf een beetje aan het experimenteren met de Save knop. Op de heenweg op de snelweg Save aan. Op de terugweg op de snelweg ook, totdat EV bereik gelijk is aan resterende km's. Dan Save uit. Lijkt iets op te leveren. Maar is nog te vroeg om zeker te weten.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

berg128

Re: Reisje Oostenrijk / motorvermogen

Bericht door berg128 » 30 dec 2013, 18:04

Ik speel ook met de knoppen om er iets zinnigs mee te doen : Save als ik snelheid kan maken en later nog wat stadsgenot wil ervaren, maar als ik thuis kom moet hij leeg zijn. Charge als ik niks meer heb en onder de 130 rijd tot ik voldoende heb voor wat ik er nog mee wil, meestal een km of 4 actieradius en dan even Save gebruiken tot ik het wil gebruiken.
Verder: anticiperen zonder een slak voor het overige verkeer te worden natuurlijk en dus de peddels gebruiken. Had trouwens liever een rempookje gehad en vraag me af of de remmen dat niet ook gewoon zijn. Merk trouwens dat B0 erg licht loopt..genoeg om een behoorlijk stuk op normale snelheid vol te houden, moet ik dan eenmaal remmen wordt de rest energie alsnog teruggewonnen.

Plaats reactie