Pleiades van Prius naar PHEV

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Pleiades » 05 dec 2013, 14:58

Vorige week mijn Instyle+ Technical Silver met alle paketten, trekhaak gekregen. Wel besteld maar (nog) niet leverbaar volgens de dealer waren de achter parkeer sensoren. Mis ik echt want daar raak je zo gewend aan ondanks de camera. Die komen in januari.
Ik had tevens een set originele velgen met winterbanden besteld. Deze konden eerst niet geleverd worden volgens de dealer maar hij heeft kennelijk toch een paar velgen ingeruild die hij doorgeschoven heeft naar mij. Goed werk dus van de dealer Tinholt Velserbroek!
Ik heb een Lolo laad station thuis met laadpas, werkt allemaal perfect.
Tevreden over de auto en ben het met de verbeterpunten eens. Een verbeterpunt is ook een waarschuwing op het open laten van de stekker klepje, dat is me al 2 keer gebeurd dat ie open stond toen ik weg reed. Aardige mensen wezen me daar tijdig op dus nog geen vervelende gevolgen gehad. Ik had ook trillingen met de af fabriek banden maar nu de winterbanden er onder zitten zijn die geheel weg. Heb gevraagd of ze de zomerbanden opnieuw willen balanceren want het doet echt af aan het comfort van de auto. Auto rijdt als best te vergelijken met de Pariijse metro (die rijden ook op lucht banden).
Puntje van aandacht zijn de sneeuwkettingen. Deze mogen volgens boekje maar 9mm zijn en dat is niet veel. Dat is het type ketting wat gebruikt wordt bij "weinig ruimte" dus dat snap ik niet voor een SUV. Standaard SUV kettingen zijn allemaal minimaal 12mm dus die passen wellicht niet. Bij de autoshop vertelde ze dat de outlander in de US door gaat als een mini SUV en dus een gewone personenwagen en dat daar de uitdaging in zit. Bovendien zijn SUV kettingen voor het echte offroad werk en dat hoeft nu ook weer niet.

timpy

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door timpy » 05 dec 2013, 16:49

In principe zal je nagenoeg nooit kettingen nodig hebben

ga al 25 jaar naar oostenrijk, altijd 4 wheel drive gereden en ondertussen alweer 3 ongebruikte sets kettingen staan.

kijk eens op de site van Autosock, kost 106 euro.

gr timpy

ictijoos
Forumlid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 jun 2013, 20:17

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door ictijoos » 05 dec 2013, 22:18

Ik zie een inkoop actie autosocks!

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Man » 05 dec 2013, 23:54

Ik heb vandaag mijn sneeuwkettingen binnengekregen. De Pewag Servo SUV

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Anko » 06 dec 2013, 07:50

ictijoos schreef:Ik zie een inkoop actie autosocks!
Is inmiddels vastgesteld dat deze wettelijk als een volwaardige vervanging voor sneeuwkettingen gelden? Vroeguh kon je hiermee nog steeds bekeurd worden in gebieden waar sneeuwkettingen verplicht waren (als je tenminste niet ook sneeuwkettingen bij je had).
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

snowice
Forumlid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 nov 2013, 12:55

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door snowice » 07 dec 2013, 23:50

Vanwaar die vraag om sneeuwkettingen?

Ik heb in de laatste 10 jaar dat ik met diverse quattro/AWD uitgevoerde auto's op vakantie ben geweest, nooit de noodzaak gehad om sneeuwkettingen te gebruiken. Daarbij ben ik een liefhebber om ook onder extreme omstandigheden sneeuwpassen te nemen en ben ook in Scandinavie onderweg geweest. Volgens mij zal de Outlander geen behoefte hebben aan sneeuwkettingen als het AWD systeem werkt zoals het verkocht wordt. Ik heb er vertrouwen in dat het onder alle omstandigheden goed zal presteren.

Mijn auto komt echter pas in maart en ik zal de ervaringen van anderen daarom goed in de gaten gaan houden.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Pleiades » 10 dec 2013, 12:12

We hebben ook een Outlander II uit 2011 en vorig jaar zijn we genadeloos gestraft door de Gendarmerie omdat we geen kettingen aan boord hadden. (Het sneeuwde toen hard maar wij konden gewoon door met 4WD op winterbanden maar zonder kettingen en daarom werden we ook aangehouden!) Als de 4WD op de PHEV net zo goed is als op de vorige outlander dan ga ik die kettingen inderdaad nooit gebruiken. Ik wil ze alleen bij me hebben als het blauw weer te actief wordt.
@Man met de De Pewag Servo SUV kettingen zou ik toch even checken of dat kan. Navraag leerde mij dat het ook te maken heeft met de electronica van de auto. Als je kettingen van meer dan 9mm er om gooit dan wordt de diameter/omtrek van de band/wiel groter en dus klopt het aantal omwentelingen niet meer met de afstand die je aflegt. Dus voorwielen (met kettingen) registeren dan anders dan de achterwielen etc. wat het systeem in de war kan gooien? Kan ook broodje aap zijn maar het boekje geeft duidelijk maximaal 9mm aan.

berg128

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door berg128 » 10 dec 2013, 14:36

Stuur- en veringsuitslag lijken me meer plausibele redenen voor dat maximum.

Spitsgatter

Introductie Spitsgatter

Bericht door Spitsgatter » 15 dec 2013, 19:04

Tijd om mezelf te introduceren na het forum al lange tijd gevolgd te hebben. Na 8 lange maanden wachten ben ik sinds een week de tevreden bezitter van een titanium grijze PHEV Instyle . Belangrijkste extra's: afneembare trekhaak, sensoren voor en achter (wat een gepiep!!!!), protection pack.
Ik kom net als Pleiades uit een Prius. Wereld van verschil qua rijden en comfort in het voordeel van de Outlander. Ik mis echter één ding: het veel gebruiksvriendelijkere navigatiesysteem van de Prius. Mitsubishi laat hier toch een enorme steek vallen.
Verder nog volop op ontdekkingsreis, o.a. om de app aan de gang te houden. Begrijp dat bij thuiskomst mijn draadloze thuisnetwerk de regie van mijn iPhone overneemt. Hoe lossen we dat op? Ik ben 60+, geen digibeet maar toch :?
Ander vraagje: hoe schroef ik het weergavevolume van de telefoon op? Nog niet kunnen ontdekken.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door sigmasailor » 15 dec 2013, 19:21

Met de volumeknop? Zonder gekheid, volgens mij reageert de telefoon gewoon op de volumeknop van de radio.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Spitsgatter

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Spitsgatter » 15 dec 2013, 19:27

@sigmasailor
Heel vreemd inderdaad, maar je hebt vast gelijk en ik ga het uitproberen!
Dank voor de tip

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Pleiades » 30 dec 2013, 14:29

Wij hebben de eerste Franse wintersport ervaringen opgedaan.
Heen zijn we gereden met ski imperiaal en dubbelasser aanhanger met huif. Verbruik gaat dan naar 1 op 7 wat niet door gewicht komt maar meer door de luchtwerstand van de imperiaal en aanhanger. 1250 km afleggen met 1 op 7 en een 45 liter tank is geen pretje. Zeker in de Ardennen en op heuvelachtige autoroute heeft de auto hoorbaar moeite met de combinatie en gaat het verbruik nog verder omhoog. gas terugnemen dus.
De auto gedraagt zich keurig op de lange reis, ook met de aanhanger heeft ie geen moeite en blijft ie stevig in het stuur, hij wipt of slingert niet. Wel heb ik speciale aandacht gegeven aande kogeldruk op 50kg.
Snelweg info op de navi is dan echt noodzakelijk want de berekening van de nog af te leggen afstand op benzine laat zeker te wensen over (die van de batterij staat heel de weg op streepjes). Af en toe schiet het van 200km naar 120km en dan naar 90km. Zodra je richting de 50km nog te gaan hebt schiet hij over op streepjes en weet je niet meer dan dat je snel moet tanken. Een tankstop plannen vanaf nog 100km te gaan is rustgevender want op de heenweg heb ik twee keer met de billen geknepen of we de eerstvolgende tank wel zouden halen. Caravan rijders, wees gewaarschuwd en plan je tankstops! Ik vind dat de Navi te lang op de nachtmodus blijft staan. Deze hebben we meerdere malen handmatig overruled naar dag modus.

Zodra het blauwe batterijvenstertje geheel leeg is gaat ie opladen op de motor, ook al ga je heuvel af of berg op. Das wel een vreemd iets want dan gaat ie behoorlijk wat toeren mnaken terwijl je daar niet om vraagt. Overigens stinkt ie op de lange route nog steeds naar verbrand rubber ondanks dat ik met fluwelen voetjes het gaspedaal beroer. Zodra je bij de tank stopt drintgt de penetrante rubberlucht naar binnen, zelfs nu nog na 3000 km snelweg. Hebben anderen daar op de lange reis ook last van?

In de bergen (wij moeten altijd een flink stuk vergelijkbaar met de Col de Lauteret en Alpe D'huez) heb ik gemerkt dat zodra het batterijlampje een blauw bodempje heeft ie beter de berg op rijdt als je hem dan op de Save mode zet. Dat is vergelijkbaar met de power knop in de Prius, dan blijft de benzine motor de aandrijving doen en gaat ie vloeiender naar boven en gaat ie ook niet opeens laden. Zodra je afdaalt zet ik hem op charge mode en kan je vrijwel zonder te remmen naar beneden met de flippers op het stuur. Dit vereist wel wat oefening maar uiteindelijk wordt het een sport om de naald zoveel mogelijk op charge te krijgen naar beneden. Je achterliggers zijn er niet blij mee want je laat je remlichten niet branden en zijn zien dus niet dat je remt.

We hebben flink wat sneeuw gehad maar geen enkel probleem. (Hankook Winter i*cept evo banden). Vanaf stilstand een paar keer AWD knop gebruikt en zodra je wat snelheid hebt deze weer uit gedaan en dat werkt uitstekend, je merkt er niets van. Omdat ik het niet prettig vind met een koude motor (het was onder het vriespunt) direct een steile helling te pakken zette ik de auto aan en meteen op charge. Dan blijft de moter lopen en wordt ie warm terwijl we de skies op de imperiaal bonden. Ook hebben we de sneeuwkettingen niet gebruikt terwijl anderen dat wel nodig hadden om weg te komen op de helling of onderweg.

Voor de zelerheid heb ik in Frankrijk alleen Euro98 getankt want ik weet niet of de Euro95 (in Frankrijk alleen met hoger % bio mengsel) wel goed blijft gaan in de auto? Moet ik het boekje nog op nakijken maar toch durf ik het niet aan.

Conclusie: Lekkere reiswagen met goede ventilatie en lekkere zit. Maar de tank is te klein voor de lange route met aanhanger en ik hoop dat de rubberlucht uiteindelijk een keer weg gaat. In Frankrijk geen enkele laadpaal tegen gekomen. (die staan wellicht alleen in de grote steden).

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Anko » 30 dec 2013, 14:38

Je zegt: heeft de auto hoorbaar moeite met ....

Hoe hoor je dat de auto er moeite mee heeft? Of bedoel je dat de auto hoorbaar moet werken en vind je dat onprettig?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Hansjebrinkers
Forumlid
Berichten: 1595
Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Hansjebrinkers » 30 dec 2013, 14:38

Duidelijke review. E10 kan volgens de handleiding gewoon getankt worden.
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.

Pleiades
Forumlid
Berichten: 163
Lid geworden op: 04 dec 2013, 09:50

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Pleiades » 30 dec 2013, 16:26

@Anko, als ie gaat laden maakt ie wel toeren maar dat is meer zoemend geluid alsof ie hoog stationair draait. Als je heuvel op rijdt gaat ie echter zwaar brommen (zeker als ie ook nog eens gaat laden) en dat vind ik inderdaad een onprettig geluid in de zin van dat lijkt me niet goed voor de techniek en geeft wellicht extra slijtage. Hij zal dan ook wel naar 1 op 5 gaan denk ik. Je ziet de linker wijzer dan ook geheel naar rechts uitslaan op full power. (ik ben nog gewend dat bij onze oude automaten er een extra tussenkoeler werd geplaatst voor het rijden met caravan in de bergen). Ik had hem dan op de cruise control staan en bij heuvel op doet ie er alles aan de snelhied vast te houden. Ik haalde hem dan van de cc af, dan kan je het precies regelen dat de wijzer tegen het einde van het groen tegen het power grijs aanstaat en dan maakt ie minder lawaai.
Ook had ik de indruk dat als ie hard geluid maakte, de rubberlucht zelfs tijdens het rijden naar binnen kwam (kan ook iets zijn waar je op de langere rit wat gevoeliger voor geworden bent en dus erg op gaat letten na 15 uur in de auto te zitten).

@Hansjebrinkers, dank je wel. Ik ga dan voortaan naar E10, scheelt behoorlijk in prijs! Of zijn er techneuten PHEV rijders die zeggen: toch maar beter niet doen (ivm met bv aantasting op lange termijn)?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door Anko » 30 dec 2013, 16:51

Dank voor je uitgebreide toelichting!
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Pleiades van Prius naar PHEV

Bericht door sigmasailor » 30 dec 2013, 17:24

Bergop met lege accu en lage snelheid werkt de ICE van de PHEV samen met de generator als een soort van aggregaat (dus nominaal toerental) om maximaal elektrisch vermogen op te wekken. Het klinkt misschien niet fijn maar kan in principe geen kwaad. De beperkende factor bij bergop rijden wordt wel het vermogen dat de generator kan leveren; meer gaat er (bij lege accu) gewoon niet naar de wielen toe. Onder de 70 koppelt de motor niet op de vooras en kan dus nooit zijn volle vermogen leveren. En zal dus ook niet echt overbelast worden; van de beschikbare 89 kW worden er hooguit 70 gebruikt. Dat het niet lekker klinkt is misschien een kwestie van wennen?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Plaats reactie