Het kopen waard?

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Prospect01
Nieuw forumlid

Het kopen waard?

Bericht door Prospect01 » 06 jun 2022, 11:33

Hoi allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een betaalbare auto die ook elektrisch kan rijden. Een volledig elektrisch EV is buiten mijn budget dus kom ik uit op een PHEV. De Outlander spreekt mij het meeste aan. Wat me wel doet twijfelen is de staat van de batterij die in sommige gevallen sterk afneemt.

Nu heb ik deze auto gezien:

https://www.autotrack.nl/a/mitsubishi-o ... 1651525011

Op een van de foto's van het dasboard zie ik staan: 18 km EV-range en de indicator staat op ongeveer 70%. Zou de capaciteit al onder de 26 Ah zitten, of is dat moeilijk in te schatten? Wanneer dat zo zou zijn dan zou ik de batterij onder garantie kunnen laten vervangen toch? De kilometerstand van de auto is 146.000 km en valt daarmee nog binnen de garantievoorwaarden (< 160.000 km).

Zou dit een geschikte kandidaat zijn als jullie op zoek waren naar een Outlander PHEV?

Groet!

erichendri
Forumlid

Re: Het kopen waard?

Bericht door erichendri » 06 jun 2022, 17:53

De 18 km is op basis hoe er hiervoor meegereden is, denk aan rangeren bij de garage.
Voor een batterij onder garantie mag hij inderdaad niet meer als 160000 km gereden hebben en max 8 jaar oud zijn.
Zoek dus verder naar een jongere outlander en onder 160000 km en laat de accu voor aankoop testen.

Eric

Prospect01
Nieuw forumlid

Bericht door Prospect01 » 06 jun 2022, 18:30

Dankjewel voor je antwoord Eric.

Je schrijft dat je onder de garantievoorwaarden valt wanneer de auto niet meer dan 160.000 km gereden heeft EN max. 8 jaar oud is. Is het niet zo dat je onder de garantievoorwaarden valt als de auto OF niet meer dan 160.000 km gereden geeft OF max. 8 jaar oud is?

De auto in de advertentie heeft 146.000 km gereden dus valt dan nog onder de garantievoorwaarden.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 06 jun 2022, 20:19

Je zou even met dealer Ursem kunnen bellen en navragen wat de capaciteit van de accu bij de laatste beurt was.
Een proefrit maken en meteen de capaciteit meten met PHEV Watchdog op je smartphone en een bluetooth dongle is ook een optie.

De auto zelf ziet er netjes uit, je ziet ze vaker met veel meer gebruikssporen, dus deze lijkt een goed baasje gehad te hebben.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 06 jun 2022, 20:24

Prospect01 schreef:
06 jun 2022, 18:30
Dankjewel voor je antwoord Eric.

Je schrijft dat je onder de garantievoorwaarden valt wanneer de auto niet meer dan 160.000 km gereden heeft EN max. 8 jaar oud is. Is het niet zo dat je onder de garantievoorwaarden valt als de auto OF niet meer dan 160.000 km gereden geeft OF max. 8 jaar oud is?

De auto in de advertentie heeft 146.000 km gereden dus valt dan nog onder de garantievoorwaarden.
De garantie termijn loopt af wanneer de auto 8 jaar wordt of wanneer de 160.00km wordt bereikt, wat er maar als eerste komt.
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Prospect01
Nieuw forumlid

Bericht door Prospect01 » 06 jun 2022, 22:05

Goed plan. Ik denk dat ik morgen maar eens ga bellen met de dealer die de auto in onderhoud heeft gehad.

Prospect01
Nieuw forumlid

Bericht door Prospect01 » 07 jun 2022, 10:47

Dealer geeft aan dat de laatste onderhoudsbeurt begin maart dit jaar is geweest. Bij elke beurt wordt er een battery check gedaan en als de capaciteit van de batterij te laag is, wordt er iets over in het systeem gezet en eventueel een melding gedaan bij de importeur.
In het geval van deze auto staat er niks in het systeem over de capaciteit van de batterij, dus volgens de dealer was de capaciteit in maart dit jaar nog acceptabel.

Het enige wat ik hieruit op maak is dat de batterij in maart dit jaar nog 26 Ah of meer was.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 07 jun 2022, 11:06

Dan is de optie van een proefrit maken en zelf meten nog over.

Zie https://phevwatchdog.net/
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 07 jun 2022, 11:37

De dealer moet het meetrapport van de onderhoudsbeurt opnemen in het autodossier. Die kunnen ze zo als PDF naar je sturen, ik heb ze altijd aan het einde van de onderhoudsbeurten gevraagd..

Dan hoef je niet helemaal naar de dealer te gaan en proefrit maken etc....

Als ze je die exacte stand niet hebben doorgegeven dan wordt het verdacht, kennelijk zit hij op de grens.

Helaas kunnen de verkopers niet in het autodossier bij Mitsubishi (wat ik erg slecht vind). Daar maken ze misbruik van bij het verkopen, want ze kunnen dan niet in het autodossier kijken. Ik heb bij het kopen van mijn huidige auto (op zaterdag) afgesproken dat de accu minimaal 32,5 Ah moest zijn als ontbindende voorwaarde toen ze het koopcontract hebben opgemaakt. Uit de PDF die ze mij op maandag hebben gestuurd bleekt toen dat het 32,7 was. Dus was de koop doorgegaan.

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Prospect01
Nieuw forumlid

Bericht door Prospect01 » 07 jun 2022, 22:27

Ik heb nogmaals de dealer in Purmerend - waar de auto in onderhoud was - benaderd en gevraagd om nog eens te kijken of er echt geen meetrapport in het systeem te vinden is. De medewerkster was heel welwillend en heeft het nogmaals nagekeken en nagevraagd maar kennelijk bewaren zij geen meetrapport als de capaciteit nog goed is.

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 08 jun 2022, 11:19

Dit is heel apart.

De dealer is verplicht vanuit Mitsubishi om dit na elke beurt uit te voeren (de meting) en in het autodossier op te slaan. Dat is een standaard actie op elke onderhoudsbeurt.

Dus de dealer moet het weten. Heb je de werkplaats receptie gebeld (dus niet de afdeling verkoop, want die kan het niet zien)?
Als ze dit niet opslaan voldoen ze niet aan de Mitsubishi richtlijnen....

Is het wel een officiële dealer?

Misschien kunnen zij het meten en aan jou doorgeven, dan kun je de reis besparen.
Ik heb pasgeleden nog mijn accu laten meten en dat kost weinig tijd (na 10 minuten geregeld en een officiële uitdraai van Mitsubishi met het aantal Ah erop) en daar is geen monteur voor nodig. Zij kunnen dat ook via die OBD stekker. Dat mogen ze wel doen voordat je langs gaat...
Zij willen wat verkopen.

Het lijkt mij een lastig geval, want er stinkt mogelijk iets. Laat ze dan eerlijk zijn.

lkj
Vanaf mei 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle met PDC Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Prospect01
Nieuw forumlid

Bericht door Prospect01 » 10 jun 2022, 21:58

Nee, de auto die ik op het oog heb staat te koop bij een universele autogarage. Niet bij een dealer. Maar dan nog vreemd dat ze kennelijk niet de meetrapporten in het dossier opslaan.

Inmiddels heb ik een ander exemplaar gevonden bij een particulier die hem te koop aanbiedt. Waarschijnlijk gaat dit hem worden.

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

PHEVlkj
Forumlid

Bericht door PHEVlkj » 10 jun 2022, 22:06

Succes bij de aankoop.

lkj

Plaats reactie