Zelf trekhaak plaatsen

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
gofferje

Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door gofferje » 17 jan 2015, 20:34

Ik wil zelf een trekhaak gaan plaatsen. Vond de lease-offerte hiervan te duur (maandelijks +- 30 euro meer...)
Nu is mijn vraag of de op verschillende sites aangeboden 13-polige aansluitingen specifiek voor Outlander modellen >2012 m hierop (elektrisch) gaan passen.
Het lijkt me dat een PHEV elektrisch niet te vergelijken is met een gewone diesel of benzine Outlander.
Kortom: zijn er mensen die dit al gedaan hebben en hun ervaringen hiermee willen delen?
Eventueel specifieke aanbieders van PHEV aansluitmodules kun je me ook per PB sturen!

Bedankt!

David.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door JanPHEV » 19 jan 2015, 09:09

Zelf plaatsen en aansluiten zal waarschijnlijk nog wel te doen zijn.
Maar je zult toch naar de dealer moeten om hem op je CAN-bus systeem aan te melden zodat hij ook werkt. :roll:

968mint
Forumlid
Berichten: 104
Lid geworden op: 24 sep 2013, 11:45

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door 968mint » 27 jan 2015, 09:29

Ik heb mijn trekhaak ook zelf gemonteerd. Bosal / Oris afneembaar, wilde geen gat in mijn bumper. Onzichtbaar houden niet vanzelfsprekend, moest montagehandleiding en uitsparing bumper wat modificeren. Voor de montage van de kabelboom hoeft hij niet ingeleerd geworden, geen bezoek dealer nodig. PHEV wijkt wat betreft de aansluitingen alleen af mbt de locatie van bepaalde aansluitingen. (deels makkelijker, accu ziet bij phev achterin.)

Kabels echt netjes monteren was nog wel wat lastig. Bij mij oude BMW was daar af fabriek echt rekening mee gehouden bij de PHEV vrijwel niet dus meer creatief met kurk
Laatst gewijzigd door 968mint op 02 feb 2015, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.

phev
Forumlid
Berichten: 160
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door phev » 27 jan 2015, 12:42

Ik heb ook zelf de trekhaak geplaatst. Neem er wel de tijd voor. Een eerste keer moet je veel zelf ontdekken. De montage staat wel in de manual beschreven maar voor mij was het allemaal niet altijd direkt helemaal duidelijk. Ik zou het nu door de ervaring binnen 3 uurtjes redden, maar vorig jaar ben ik er wel 2 dagen mee bezig geweest.
http://www.rameder.nl/nl/Trekhaken/Trek ... 624-1.html

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door JanPHEV » 28 jan 2015, 00:01

Hmmm, vreemd dat de trekhaak niet aangemeld hoeft te worden aan de CAN-bus.
Is volgens mij meestal wel zo :?:
Was in ieder geval wel nodig bij mijn Peugeot en Mondeo die ik hiervoor had.
Maar was misschien om de parkeer sensoren achter goed te laten werken als wel / niet iets achteraan hing...
Maar goed, dat maakt het dus "makkelijker" bij de PHEV ;)


The Don

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door The Don » 18 jan 2016, 12:01

phev schreef:Ik heb ook zelf de trekhaak geplaatst. Neem er wel de tijd voor. Een eerste keer moet je veel zelf ontdekken. De montage staat wel in de manual beschreven maar voor mij was het allemaal niet altijd direkt helemaal duidelijk. Ik zou het nu door de ervaring binnen 3 uurtjes redden, maar vorig jaar ben ik er wel 2 dagen mee bezig geweest.
http://www.rameder.nl/nl/Trekhaken/Trek ... 624-1.html
Ik heb ook een Bosal/Oris bij Ramerder besteld maar ik ben er nog niet aan begonnen, ik heb geen zin om 2 dagen met een half gesloopte auto op de oprit te staan. Klopt het dat de volledige bumper en beide achterlampen verwijderd moeten worden?

En waar zit precies de stekker om de electra aan te sluiten? Ook hier hoop ik niet de volledige binnenbekleding te hoeven verwijderen....

Heeft er iemand toevallig wat foto's gemaakt tijdens de inbouw? dan maakt het leven makkelijker en de klus wellicht wat overzichtelijker!

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 25 jul 2020, 08:44

IK ga er volgend weekend ook zelf aan beginnen...
Heb de haak van Winparts besteld, met de uitgebreidere kabelset...
Maar ben wel benieuwd waar ik die stekkers in moet steken...
Iemand een idee/plaatje ervan???
En is dat dealerbezoek nodig of niet???.....
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Online
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door Bmtouring » 25 jul 2020, 09:17

Zelf gemonteerd, verticaal afneembare.

opmerkingen:
bumper zou niet aangepast hoeven worden maar dat moest toch wel. Dat is een beetje een gepruts. Mijn tip: eerst de balk monteren zonder aanhangsel waar de pook in gaat (modelafhankelijk natuurlijk) dan de bumper erop, passen hoe je minimaal weg moet halen en zo voort. Terugplakken kan niet, in meerdere stapjes passend maken wel. Extra set handen is dan wel prettig met die zwabberbumper.

binnenbekleding bagageruimte moet wel weg, zijn een paar grote stukken plastic met wat clips. kap rond achterklepsluitmotor hoeft er niet af, ook niet proberen want de clips daarvan zijn zo stuk.

stekkers is wat zoeken, kan teruggebonden zijn en net achter een randje zitten ter hoogte van onder genoemde sluitmotor.

Ik heb geen PDC en hoefde niets te laten programmeren. Ik heb niet de indruk dat de auto moet weten dat er wat aan hangt en daar dan wat slims mee doet (antislip/zwabber) Of PDC uitgezet wordt bij inprikken van een aanhangerstekker kan al zo geregeld zijn via de bedrading, niet op gelet wat er dan anders zou zijn dan bij de mijne.

Stopcontact bij de mijne is wegdraaibaar. Dat is goed, wel wat rommelig om in te prikken (buigt allemaal wat) maar dat liever dan teveel in het zicht.

Overigens: maak meteen met een musketonhaak, ring of stuk sterk roestvrij metaal een plek om de breekkabel in te klikken. Dat ding is verplicht en er zit zelden af fabriek al zoiets op/aan. En met zo'n lompe opklemhaak is het opbergen van de pook weer onhandiger.

Achterlichten eraf: 2 schroeven eruit. Ding recht naar achteren trekken (eerste keer zit het wat vast) dus NIET OPZIJ. KLein schroevendraaiertje bij de hand hebben voor het clipje van de stekker.

behandel de bouten/moeren van de balk na montage even met wat vet/blanke tectyl of zoiets want ze zijn onbeschermd en vangen alle prut op. Zul je zien bij het weghalen van de oude balk. Reken op stof/zand/modder bij demontage. opvangen, afvoeren, schoonmaken, koffie drinken, monteren etc.

succes.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 25 jul 2020, 09:44

@Bmtouring

Bedankt voor de tips....
Zijn vaak de kleine dingen die je even mist.
Ik ga overigens een vaste haak monteren.
Probeer wel wat fotoos te maken, en wellicht ook gelijk de alg uit de achterlicht-randen poetsen...
Als ik ze er toch af heb...
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Online
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door Bmtouring » 25 jul 2020, 14:52

graag gedaan. Nog wat: ik heb alleen bij deze auto geen last van de pook bij het in- en uitladen, laat 'm er dus meestal opzitten tussen de vakantie/fiets trips door. Bij alle andere auto's altijd blauwe schenen/knieeen. Wel is deze klep voor mij iets te laag dus mogelijk buig ik net genoeg voorover om die pook tijdig te zien :)

Die algranden heb ik ook gehad. Een rietje (zoals op een wd40 spuitbus), borsteltje met harde lange haren, en vooral inweken (groene zeep) hielpen mij.

Wel heb ik er eentje ergens tegenaan getikt en zit er een scheurtje in, dus condens. Nog dicht te plakken na grondig drogen. Ben van zins om daarna dat stomme randje dicht te maken met kit of hars. Ben ik nog niet uit.

En het derde remlicht, dat heb ik een heel eind kunnen schoon krijgen zonder demontage maar dat is ook zo'n non-ontwerp.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 863
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door PHEVlkj » 25 jul 2020, 21:54

Ik heb een door de dealer gemonteerde trekhaak die afneembaar is. Die had ik ook bij mijn vorige auto.

Misschien werkt het ook zonder inleren bij de dealer, maar misschien is dat toch wel handig om te doen. Ik heb me laten vertellen dat het bij het achteruit rijden iets doet en ik krijg een piepje als er een lampje van de aanhanger kapot is. Dus de auto doet er wel iets mee, maar ik weet niet of het erg is als het inleren niet is gebeurd.

Maar misschien toch even navragen hier of daar.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 02 aug 2020, 06:51

Nou...hij zit eronder hoor...
Voor 260 euro en met behulp van een handige collega de haak er in een gezellig middagje onder gezet...
Ik heb hier en daar wat footos gemaakt, en zal vanavond es kijken hoe ik die hier geplaatst kan krijgen...
De grootste uitdaging zat in de electronica, waar ikzelf nogal huiverig voor ben, maar waar mijn collega met wat gepuzzel uitkwam.

Zal dan ook deze tekst wat uitbreiden, want we gaan straks eerst op pad....
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Online
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door Bmtouring » 02 aug 2020, 09:34

eddam schreef:
02 aug 2020, 06:51
want we gaan straks eerst op pad....
we hadden het over inLEREN hoor, niet inRIJDEN :lol: :lol: :lol:


mooi dat het gelukt is, altijd leuk om het zelf voorelkaar te krijgen.

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 03 aug 2020, 09:50

Zoals beloofd, wat plaatjes...
Hoop dat ze en beetje op volgorde staat...
Van pril begin tot voltooid eindresultaat..


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Afbeelding
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door RX-Men-8 » 03 aug 2020, 10:51

Mooie klus! Goed gedaan.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 03 aug 2020, 13:44

RX-Men-8 schreef:
03 aug 2020, 10:51
Mooie klus! Goed gedaan.
Dank je...
Was even een gedoe met het electra,maar de handleiding was duidelijk genoeg om er met een bakkie koffie uit te komen...
Alles was prima aangeleverd, en wees zichzelf.

Is alleen heel goed oppassen met het afhalen van de bumper...veel clips, zoals te zien is aan de witte strips onder de achterlichten...
Maar met beleid en een beetje voorkennis van vriend/collega en autogek was het best te doen..
En wart hulp van de weergoden, uiteraard...

Ook een wetenswaardigheidje van tevoren is dat de accu afgekoppeld zou moeten worden, waardoor de radio wel eens om een code zou kunnen gaan vragen.
Wel handig om van tevoren even op papier te hebben;schijn je via MMN tre kunnen verkrijgen, door in een mailtje op de website je VIN nummer en serienummer van de radio op te sturen.

Wij hebben het omzeild door wat extra op te passen en de accu gewoon aangesloten te houden...
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Online
Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 437
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door Bmtouring » 03 aug 2020, 14:47

die waarschuwing over die radiocode staat standaard in die handleidingen. Niet van toepassing op de MMCS, proefondervindelijk vastgesteld dat je daar de accu rustig af kunt koppelen voor langere tijd.

Mooi werk, en lekker op vakantie. misschien goed om een plaatje te plaatsen van de bumper bij de pook, en het merk/type trekhaak, dat kan anderen helpen met hun keuze

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door JohanvdH » 03 aug 2020, 17:12

Mooi verslag!
Waren de bouten van het deel van de achterbumper dat is vervangen een beetje los te krijgen?

Welke trekhaak en bedrading heb je uiteindelijk gekozen?
Had de auto parkeersensoren achter en waren die goed los te halen?

260 euro en en dag sleutelen klinkt als een goede deal!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 04 aug 2020, 07:11

Ik heb gekozen voor deze trekhaak : https://www.winparts.nl/bagage-transpor ... cificaties

Daarbij heb ik de uitgebreide kabelset van 100 euro genomen, omdat die de "kapottelampmelding" heeft,die in Duitsland verplicht is...

Beaker heeft geen achteruitrij sensoren, dus dat was geen probleem... Mede daardoor ook niet langs de dealer voor het inleren..
Het is echter wel even opletten als je de bumper eraf haalt, want de mistachterlichten en achteruitrij lamp zitten met 1 stekker aangesloten...

Verder was het allemaal zo goed gedocumenteerd dat het eigenlijk een soort van Ikea-bouwdoosje, en dan niet eens een stapelbed...
De bouten die in de oude balk zaten waren redelijk goed los te krijgen... er komt immers geen water of andere zooi bij die ophoopt...
Wel moest er uit het onderste deel van de bumper een kleine uitsparing gehaald worden, die net over de trekhaak valt...daar zal ik straks nog even een foto van maken..
Maar ook dat is prima in de bouwtekening aangegeven,alsook de positie van het gat wat je moet boren om de bedrading door naar buiten te voeren..De maten kloppen verbazend goed..

Al met al een leuke klus, die zeker goed te doen is als je de tijd neemt....
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 04 aug 2020, 20:15

Hierbij de laatste beloofde plaatjes;

De uitsparing die je in de bumper dient te maken, en welke, als je de maten in de instructie nauwkeurig overneemt, best netjes wordt...

Afbeelding


En om het aankoppelen nog leuker te maken, is het ook via de achteruitrijcamera te doen...
De haak is netjes in beeld !...

Afbeelding


Was een leuk project!... op naar het volgende...
Maar eerst : vakantie !!...

Enjoy, all !!
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door erichendri » 04 aug 2020, 21:46

Waarom heb je niet gelijk een 13polige doos erop gezet??
Of heb ik niet goed gekeken.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door JohanvdH » 05 aug 2020, 09:08

Zitten er geen bevestigingsbeugels onder de de auto (waardoor je oa de uitlaat even aan de kant moest halen)?
In de handleiding van de trekhaak van Winparts zie ik dat staan maar op de foto's blijkt de trekhaakbalk gewoon aan beugels te zitten die aan de buitenkant van de auto is vastgeschroefd, waar voorheen de bumperbalk zat.

Dus klopt die installatiebeschrijving bij Winparts wel met de trekhaak die hier geplaatst is?

De reden dat is het vraag is dat de installatie die op de foto's wordt weergegeven veel minder ingewikkeld lijkt dat die in de handleiding van Winparts.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 05 aug 2020, 15:18

JohanvdH schreef:
05 aug 2020, 09:08
Zitten er geen bevestigingsbeugels onder de de auto (waardoor je oa de uitlaat even aan de kant moest halen)?

Dus klopt die installatiebeschrijving bij Winparts wel met de trekhaak die hier geplaatst is?
DE handleiding klopte als een bus, maar als je even alles voor de plek hield waar ze moesten komen, kom je erachter dat je makkelijk om de uitlaat heen kon werken...
Ze maken het alleen even wat ruimer op het plaatje...
De montage leek in het echt makkelijker,omdat je veel plaatjes in 1 handeling had...
Schoot lekker op in ieder geval..
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Zelf trekhaak plaatsen

Bericht door eddam » 05 aug 2020, 17:08

erichendri schreef:
04 aug 2020, 21:46
Waarom heb je niet gelijk een 13polige doos erop gezet??
Of heb ik niet goed gekeken.

Eric
Goed opgelet!...
Maar aangezien we met een (oudere) vouwwagen reizen was de 7 polige genoeg...
Je moet het lot ook weer niet gaan tarten... ;)
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Plaats reactie