Spijt....?

Prijzen van de Mitsubishi Outlander PHEV, leasebedragen, bijtelling, subsidies
Plaats reactie
Zorro

Spijt....?

Bericht door Zorro » 18 aug 2017, 21:20

Nu het eind van de looptijd van mijn PHEV eraan zit te komen (nu ja, het duurt nog ruim een jaar, maar "autoscouten" is een hobby en dus begint het te jeuken!), heb ik her en der eens rondgevraagd wat het ding nog op zou leveren. Hij is van november 2013 en er staat 67k op de teller. Op internet zie je ze dan voorbij komen vanaf 16.000 euro excl. BTW. Met lagere kilometerstanden (vergelijkbaar met die van mij) zelfs nog wel duurder, vanaf 19 - 20.000 euro. Incl. BTW zit je dan dus rond de 24.000 euro.

En in die BTW zit nu mijn twijfel. Ik heb de BTW niet teruggevorderd op de aanschaf en ook niet op de kosten. Mijn redenering toen: ik schrijf en trek gewoon alles inclusief BTW af en gezien ik in de "gelukkige" omstandigheid ben dat ik 52% inkomstenbelasting mag betalen, kost me dat dus de helft van de betaalde BTW. Aan de andere kant hoef ik geen BTW af te dragen bij verkoop en - belangrijker - betaal ik 5 jaar lang GEEN 2.7% correctie. Onder de streep kwam dat op hetzelfde neer, het leek mij een redelijke no-brainer. Temeer daar ik - behalve benzine - in de eerste vijf jaar ook geen kosten met BTW verwachtte (behalve een paar onderhoudsbeurtjes). In een groot deel van de kosten van een auto (verzekering, wegenbelasting etc) zit immers helemaal geen BTW, valt er ook niks terug te vorderen. Maar wel die 2,7% betalen.

Nu zit er op mijn auto nog ruim een jaar 0% bijtelling en toch krijg ik het idee dat ZZP-ers hem niet willen hebben omdat het een marge auto is. Of althans, autobedrijven verwachten dat blijkbaar, gezien de behoorlijk lagere inruil die ze bieden (ongeveer 15.000 bij inruilen).

Maar wat mis ik nu? Wat voor mij geldt zal toch voor de meesten gelden? Moet ik mijn haren uit mijn kop trekken dat ik er een marge-auto van heb gemaakt?

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Spijt....?

Bericht door JohanvdH » 19 aug 2017, 18:06

De zakelijke vraag naar BTW PHEV's lijkt me steeds minder te worden nu de einddatum van het 0% bijtellen nadert.
Maar voor particulieren is een gebruikte Outlander best interessant (als je veel korte stukjes rijdt en niet bang bent voor de accu techniek).
Particulieren hebben niks aan een BTW auto (die qua prijs nog teveel berekend is op zakelijk voordeel) dus ik vermoed dat jouw marge auto best een nieuwe eigenaar zal vinden.
Wat ie nog gaat opbrengen is natuurlijk nog koffiedik kijken want eind volgend jaar zal die van jou niet de enige zijn die beschikbaar komt...

Op Leaseplan.nl staan ze nu vanaf 22900 incl BTW (uit 2014)
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vroem
Forumlid
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 sep 2013, 10:45

Re: Spijt....?

Bericht door Vroem » 22 aug 2017, 11:03

Ik vraag mij af of jij de auto wel zonder BTW kunt verkopen. Gezien hetgeen je schrijft ben je vermoedelijk een BTW ondernemer en verwacht ik dat jij de auto met BTW moet verkopen. Maar eens met jouw accountant overleggen lijkt mij.

Het is nooit een marge auto geweest, maar lees onderstaande eens:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _toepassen

Zorro

Re: Spijt....?

Bericht door Zorro » 29 aug 2017, 15:04

@VROEM

Ik was er even een paar dagen tussenuit... Bedankt voor je reactie.

Zoals mijn accountant het me uitgelegd heeft moet je bij aanschaf van de auto kiezen uit drie opties. Je kunt:

1. btw over zowel de aanschaf als over de kosten terugvorderen, betaal je daarna 2,7% van de cataloguswaarde als correctie op de btw (bij privégebruik),

2. btw over de aanschaf NIET, maar btw over alle kosten WEL terugvorderen, betaal je 1.5% correctie,

3. helemaal geen btw terugvorderen, dan ook geen correctie. Je schrijft af en trekt kosten af incl. btw. Je aftrekposten zijn dus hoger. En je hoeft dus ook geen btw af te dragen bij verkoop, want je hebt hem nooit teruggevorderd. Is dus al betaald.

Ik koos dus voor optie 3. Overigens gelden de percentages alleen als je geen kilometerregistratie bijhoudt. Mijn afweging was: de te betalen correctie is even hoog als de teruggevorderde btw, dus dat heeft niet zoveel zin. Alleen voor degenen die de auto niet of nauwelijks privé gebruiken is dat interessant. Maar dat lijkt me bij een gezinsauto niet zo waarschijnlijk...

Maar blijkbaar klopt er iets niet aan die redenering, want autobedrijven vinden toch (blijkbaar) dat ze een marge auto niet interessant is. Dus ik vraag me af waar ik de plank nou mis sla?

Zorro

Re: Spijt....?

Bericht door Zorro » 29 aug 2017, 15:06

JohanvdH schreef:
19 aug 2017, 18:06
Wat ie nog gaat opbrengen is natuurlijk nog koffiedik kijken want eind volgend jaar zal die van jou niet de enige zijn die beschikbaar komt...
Daar ben ik ook benieuwd naar. Van de andere kant: er werden in 2013 nog veel meer golfjes, astra's en focussen verkocht en die raken ze ook gewoon kwijt.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 561
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46

Re: Spijt....?

Bericht door JohanvdH » 29 aug 2017, 21:42

Autobedrijven redeneren nog met kennis uit het verleden.
De afgelopen jaren was het niet aantrekkelijk om als particulier een PHEV te kopen omdat de verkoopprijs (vooral door de zakelijke voordelen) behoorlijk hoog was.
Echter, de zakelijke voordelen zijn vanaf eind 2018 voorbij en dan blijft de PHEV over als auto waar je als particulier vooral lokaal comfortabel en niet te duur mee kan rijden.

Het enige wat dan nog een issue kan zijn is het vooroordeel dat Jan met de pet heeft tegen accu's in auto's.
Bij de Prius lijkt het langzaamaan wat meer geaccepteerd te raken maar vooral in de eerste jaren was er altijd wel iemand bij een verjaardag die gehoord had dat accu's altijd stuk gingen en dat vervangen erg duur was.
De Prius heeft nu 250k gereden en doet het nog prima. Ding heeft nooit wat, in tegenstelling tot de Europese auto's die ik daarvoor reed.

De PHEV moet zich wat dat betreft nog bewijzen want die is pas sinds 2013 op de markt.



En op zich is de restwaarde toch nog best behoorlijk als je kijkt naar je berekening die je in 2013 maakte:
viewtopic.php?f=3&t=1778&p=12306#p12306
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Zorro

Re: Spijt....?

Bericht door Zorro » 01 sep 2017, 20:23

JohanvdH schreef:
29 aug 2017, 21:42
En op zich is de restwaarde toch nog best behoorlijk als je kijkt naar je berekening die je in 2013 maakte:
viewtopic.php?f=3&t=1778&p=12306#p12306
:lol: Die was ik alweer vergeten! Dat is wel echt lachen. Daar was ik inderdaad ook van 15k uitgegaan, maar dan over 5 jaar. Nu neem ik wellicht toch een jaartje eerder afscheid.

Overigens inmiddels ook al (bij inruil op een andere auto) een hoger bod gekregen, dus het lijkt inderdaad mee te vallen.

Bhofland

Re: Spijt....?

Bericht door Bhofland » 26 okt 2017, 00:34

Ik raak de PHEV aan de straatstenen niet kwijt in het handel circuit. Hebben anderen daar dezelfde ervaring mee ?

Jan_nl
Forumlid
Berichten: 29
Lid geworden op: 24 jun 2017, 20:56

Re: Spijt....?

Bericht door Jan_nl » 26 okt 2017, 07:39

Ik heb een 2de hands PHEV, particulier, voor 20k ongeveer gekocht. 3 jaar oud. Op autoweek staan ze ook voor die prijs, vooral afhankelijk of het een btw auto is of niet ( en de km's natuurlijk). De btw auto's (de meeste) zijn snel zo'n 21% duurder zag ik.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Spijt....?

Bericht door sigmasailor » 26 okt 2017, 10:33

Bhofland schreef:
26 okt 2017, 00:34
Ik raak de PHEV aan de straatstenen niet kwijt in het handel circuit. Hebben anderen daar dezelfde ervaring mee ?
Ik wordt wekelijks gestalked door 'wij kopen alle auto's.nl' (ofzo). Hoeven die hem ook niet?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Reinier L
Forumlid
Berichten: 640
Lid geworden op: 24 aug 2013, 10:32

Re: Spijt....?

Bericht door Reinier L » 30 okt 2017, 22:07

Heb de mijne daar aangemeld. Phev van Nov 2013, 120.000 km. En zou nog ruim 20.000€ krijgen!
Laat trouwens de auto nog een jaar zakelijk staan terwijl mijn vrouw er de korte stukjes mee rijdt. Ikzelf heb een volvo xc90 grijskenteken van bijna 15 jaar erbij gekocht.
OUTLAND(CRUIS)ER

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Spijt....?

Bericht door sigmasailor » 30 okt 2017, 22:58

Is niet echt groen zo'n grijze.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Timmertje

Re: Spijt....?

Bericht door Timmertje » 31 okt 2017, 09:35

sigmasailor schreef:
30 okt 2017, 22:58
Is niet echt groen zo'n grijze.
Er is er naar mijn idee niet 1 geleased omdat ze groen zijn :mrgreen:

Doe ik zelf ook aan mee, wil een 2e hands outlander omdat hij voor ons voordelig is in rijden. Korte stukjes.
Ik hou aardig bij wat er te koop staat en zie er diverse echt al maanden en maanden te koop staan. Daar is vast wel wat te onderhandelen.
De keuze is reuze.

Plaats reactie