'Leuker kunnen we het niet maken' (BTW onverrekenbaar)

Prijzen van de Mitsubishi Outlander PHEV, leasebedragen, bijtelling, subsidies
Plaats reactie
Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

'Leuker kunnen we het niet maken' (BTW onverrekenbaar)

Bericht door sigmasailor » 02 jan 2017, 13:34

De fiscus (zou) The New Motion (uitbater van de LoLo laadkastjes) een instructie hebben gegeven dat er geen BTW meer verrekend kan worden op privé adressen. Ik krijg dan ook al een aantal maanden een BTW loze factuur. Ze gaan er daarbij voor het gemak even aan voorbij dat ik thuis zakelijk zonnepanelen en een laadpunt heb. De BTW voor opgewekte energie draag ik natuurlijk netjes af. Nu zou ik de BTW die ik via mijn (zakelijke) laadpunt lever niet meer kunnen verrekenen?

Jammer dat TNM zijn oortjes zo makkelijk laat hangen naar deze vreemde instructie.

Zijn er meer forummers die hier last van hebben?
Ik begreep verder dat de milieubelasting voor (buiten de deur) laadpalen gaat vervallen (wordt overwogen).

En nu? Ideeën zijn welkom.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Gevalletje 'Leuker kunnen we het niet maken'

Bericht door Anko » 02 jan 2017, 13:56

Heb afgelopen december 5 dagen geladen bij een laadpaal die toch echt bij een bedrijf staat / van dat bedrijf is. Toevallig wel TNM. En wat denk je: op de factuur staat "Thuis laden" en inderdaad wordt er voor die sessies geen BTW vermeld. Dus het gaat nog wel wat verder dan alleen thuis locaties.

Overigens heb ik me wel altijd afgevraagd hoe dat zat: stroom wordt privé afgenomen en daarna doorverkocht aan een zakelijke afnemer / gebruiker. Als je datzelfde met een auto doet is de BTW over die auto ook niet meer aftrekbaar. Het is een zgn. 'marge auto' geworden.

BTW: Hoe verreken je met zakelijke zonnepanelen eigenlijk je privé stroomverbruik? Want dat is denk ik op geen enkele manier te controleren. Of heb je je panelen achter een aparte MID meter zitten?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Gevalletje 'Leuker kunnen we het niet maken'

Bericht door sigmasailor » 02 jan 2017, 16:48

Ik zie het als salderen, je wekt wat op en dat saldeer je met wat je gebruikt; ik meet het alletwee zakelijk.

Mijn zonnepanelen hebben inderdaad hun eigen kWh meter. Ik maak daar jaarlijks foto's van houdt vervolgens (met mezelf) een AVA en produceer een BTW nota (daar draag ik dus netjes de BTW af (want zakelijke zonnepanelen is ook zakelijke BTW afdragen denk ik).

Tot nu kreeg ik van TNM netjes een nota van mijn (ook zakelijke) laadpaal en kon die BTW verrekenen. Nu krijg je de vreemde situatie dat je wel BTW afdraagt maar kennelijk niet meer terug kan verrekenen. Laat dat nu juist een van de redenen geweest zijn om met TNM in zee te gaan!

Als ik een timmerman iets aan mijn huis laat verbouwen krijg ik ook een nota met BTW. Was het timmerwerk prive kan ik daar niets mee, was het zakelijk kan ik het verrekenen.

Ik vraag mij nu gewoon af of een zakelijk bedrijf als TNM wel een juiste factuur maakt. In de spelregels voor het maken van een faktuur staat duidelijk dat omzet belasting vermeld moet worden. Het is dan aan de betalende entiteit daar iets mee te doen (of niet). Die keuze ontneemt TNM ons nu.

Ik lees overigens dat er mensen zijn die jaarlijks een foto maken van hun laadpunt kWh meter en dat gebruiken om fiscaal af te rekenen. Ik ga denk ook maar die kant op.

Bestaan er simpele laadkastjes met kWh meters er al in?

Ik ben op zich zeker een fan van Lolo, maar als het zo moet schiet ik er 100 euro BTW per jaar bij in en betaal TNM daar ook nog eens 50 euro als 'service' kosten voor. Zal allemaal wel onderdeel van een verdienmodel zijn denk ik.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Gevalletje 'Leuker kunnen we het niet maken'

Bericht door Anko » 02 jan 2017, 17:58

sigmasailor schreef:Ik vraag mij nu gewoon af of een zakelijk bedrijf als TNM wel een juiste factuur maakt. In de spelregels voor het maken van een faktuur staat duidelijk dat omzet belasting vermeld moet worden. Het is dan aan de betalende entiteit daar iets mee te doen (of niet). Die keuze ontneemt TNM ons nu.
Dat is te simpel gesteld. Als je bij een dealer zakelijk een auto koopt die ooit particulier bezit is geweest, dan zit daar ook geen BTW op. En valt er dus ook niets te verrekenen. Hetzelfde geldt in principe ook als je als bedrijf stroom inkoopt van een particulier.

Nu het volgende:

Als ik benzine aan de pomp betaal met mijn zakelijk pin pas, dan voldoe ik strikt genomen niet aan de voorwaarden om BTW af te mogen trekken. Er staan nl. geen klant NAW gegevens op de bon. De fiscus heeft hiervoor een uitzondering in het leven geroepen. Als je via je bankafschrift aan kunt tonen dat je de brandstof vanuit de zaak betaald hebt, dan mag je de BTW wel af trekken (dus niet als je contant betaalt). Voor zover op de bon vermeld natuurlijk.

Wat nu als je de brandstof met je privé pas betaalt en het later vanuit je zakelijke rekening terug betaalt aan privé? Mag het dan nog steeds? Feitelijk lever je dan als particulier brandstof aan je bedrijf en je zou kunnen beargumenteren dat de brandstof privé bezit is geweest en dat het dus niet mag. Aan de andere kant kun je ook wel aannemelijk maken dat de benzine rechtstreeks in de tank van je zakelijke auto is verdwenen en dat je die niet eerst zelf 'in gebruik' hebt gehad.

Een soortgelijke vraagstelling krijg je denk ik ook als het gaat om elektriciteit.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Moderator
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Gevalletje 'Leuker kunnen we het niet maken'

Bericht door sigmasailor » 02 jan 2017, 23:27

Mijn punt is dat TNM zich niet moet bemoeien met zaken waar ze niet genoeg vanaf (kunnen) weten. Bijvoorbeeld het door jezelf gebruikte zakelijke laadpunt, maar ook mijn eigen en wie weet hoe groot het probleem eigenlijk nog is. Een flink deel van mijn opgewekte stroom gaat rechtstreeks van de zonnepanelen in de PHEV. Ik kan de teruglevering monitoren met een een Enelogic kastje; nog niet de helft van wat ik opwek wordt teruggeleverd. De rest wordt grotendeels direct gebruikt voor opladen (B2B dus).

En nu even vanuit maatschappelijk perspectief: de overheid (zou moeten) moet juist het gebruik van (PH)EV stimuleren (willen ze niet wat doelstellingen halen?) ; de nu getoonde 'leuker kunnen we het niet maken' aanpak, waar TNM zich achter verschuilt, werkt contraproductief (net als het laten vallen van gunstige lease tarieven voor zuinige auto's).
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Plaats reactie