Belastingplan 2014: voor de automobilist
Belastingplan 2014: voor de automobilist
Voor de geïnteresseerde aantal maatregelen op een rij (bron: http://www.autoenfiscus.nl/belastingpla ... ilist.html)
Op Prinsjesdag, 17 september 2013, zijn de begroting en de fiscale voorstellen voor 2014 aan de Tweede Kamer aangeboden. Voor de automobilist zijn de belangrijkste wijzigingen per 2014 als volgt.
Bijtelling elektrische en plug-in hybride voertuigen
Voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram/km gaat in 2014 en 2015 een bijtelling voor privégebruik gelden van 7% van de catalogusprijs. Dit ongeacht of het een volledig elektrische auto of een plug-in hybride auto betreft. De 0%-bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km geldt hierdoor alleen nog bij een tenaamstelling in 2013.
Per brief heeft staatssecretaris Weekers op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer laten weten dat hij het Belastingplan 2014 nog zal wijzigen in die zin dat elektrische auto's vanaf 2014 een bijtelling van 4% behouden.
Bijtelling 14% en 20%-categorie
De korting op het standaard bijtellingspercentage van 25% voor zuinige en zeer zuinige auto’s blijft ook in 2014 van kracht. Wel worden op basis van bestaand beleid de CO2-uitstootnormen van deze categorieën bijgesteld. De 14% bijtelling geldt in 2014 bij een CO2-uitstoot van 51 tot en met 85 gram/km bij een dieselauto en bij 51 tot en met 88 gram/km in andere gevallen.
De 20% bijtellingscategorie loop in 2014 door tot en met 111 gram/km bij diesel resp. 117 gram/km in andere gevallen.
Vrijstelling BPM
De bovengrens van de BPM-vrijstellling voor zeer zuinige auto’s wordt - in lijn met eerdere aanscherpingen per midden 2012 en begin 2013 - ook per 1 januari 2014 aangescherpt. De BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot kleiner dan 86 gram/km bij dieselauto’s en kleiner dan 89 gram/km in overige gevallen.
Nihiltarief MRB
Voor het nihiltarief van de MRB (wegenbelasting) voor zeer zuinige auto’s gelden in 2013 nog ruime CO2-normen (95 gram/km bij dieselauto en 110 gram/km bij benzineauto’s). Per 2014 geldt het nihiltarief echter nog slechts bij een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km.
Investeringsaftrek
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
Parlementaire behandeling
De aanscherping van de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtellingscategorie, de grens van de BPM-vrijstelling en de wijziging van het nihiltarief van de MRB zijn al in eerder stadium door het parlement aangenomen. De andere voorstellen worden dit najaar in het parlement besproken. De Tweede Kamer stemt medio november, de Eerste Kamer in de tweede helft van december.
Op Prinsjesdag, 17 september 2013, zijn de begroting en de fiscale voorstellen voor 2014 aan de Tweede Kamer aangeboden. Voor de automobilist zijn de belangrijkste wijzigingen per 2014 als volgt.
Bijtelling elektrische en plug-in hybride voertuigen
Voor nieuwe auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gram/km gaat in 2014 en 2015 een bijtelling voor privégebruik gelden van 7% van de catalogusprijs. Dit ongeacht of het een volledig elektrische auto of een plug-in hybride auto betreft. De 0%-bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km geldt hierdoor alleen nog bij een tenaamstelling in 2013.
Per brief heeft staatssecretaris Weekers op Prinsjesdag aan de Tweede Kamer laten weten dat hij het Belastingplan 2014 nog zal wijzigen in die zin dat elektrische auto's vanaf 2014 een bijtelling van 4% behouden.
Bijtelling 14% en 20%-categorie
De korting op het standaard bijtellingspercentage van 25% voor zuinige en zeer zuinige auto’s blijft ook in 2014 van kracht. Wel worden op basis van bestaand beleid de CO2-uitstootnormen van deze categorieën bijgesteld. De 14% bijtelling geldt in 2014 bij een CO2-uitstoot van 51 tot en met 85 gram/km bij een dieselauto en bij 51 tot en met 88 gram/km in andere gevallen.
De 20% bijtellingscategorie loop in 2014 door tot en met 111 gram/km bij diesel resp. 117 gram/km in andere gevallen.
Vrijstelling BPM
De bovengrens van de BPM-vrijstellling voor zeer zuinige auto’s wordt - in lijn met eerdere aanscherpingen per midden 2012 en begin 2013 - ook per 1 januari 2014 aangescherpt. De BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot kleiner dan 86 gram/km bij dieselauto’s en kleiner dan 89 gram/km in overige gevallen.
Nihiltarief MRB
Voor het nihiltarief van de MRB (wegenbelasting) voor zeer zuinige auto’s gelden in 2013 nog ruime CO2-normen (95 gram/km bij dieselauto en 110 gram/km bij benzineauto’s). Per 2014 geldt het nihiltarief echter nog slechts bij een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km.
Investeringsaftrek
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
Parlementaire behandeling
De aanscherping van de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtellingscategorie, de grens van de BPM-vrijstelling en de wijziging van het nihiltarief van de MRB zijn al in eerder stadium door het parlement aangenomen. De andere voorstellen worden dit najaar in het parlement besproken. De Tweede Kamer stemt medio november, de Eerste Kamer in de tweede helft van december.
Instyle, Titanium grey, afneembare trekhaak, winterbanden met velgen, mode 3 laadkabel, cobra alarm met driver cards, levering eind november 13. Laadpunt ICU Compact Mini, levering 6 november 2013
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Jammer voor hen die het betreft. Zal niet goed zijn voor de verkoop van stekkerauto's. Aan de andere kant, de markt gaat meer zijn werk doen. Zo wordt in NL de Ampera nu niet goedkoper door alle belastingvoordelen ("niet nodig"). Ik vraag me af of er aan de leaseprijzen veel verandert, omdat die auto's wel onder de MIA vallen (blijft gehandhaafd) en niet onder KIA (LM is geen kleine ondernemer). Als je ondernemer bent voor de IB of DGA, kan lease ineens aantrekkelijker (of minder onaantrekkelijk) worden, zeker als je niet al te veel liquide middelen hebt.alca schreef: Investeringsaftrek
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
In elk geval moet er weer een hoop gerekend worden door hen die in 2014 geleverd krijgen.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Als je koopcontract getekend hebt in 2013 gelden de regels voor KIA en MIA van 2013, ook bij levering en betaling in 2014.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Let op: als je kia, mia en vamil in 2013 toe wil passen moet je wel betalen!!ittotaal schreef:Als je koopcontract getekend hebt in 2013 gelden de regels voor KIA en MIA van 2013, ook bij levering en betaling in 2014.
TG instyle met winterbanden trekhaak glasscoat dakdragers zwart leer
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik zou daar v.w.b. KIA niet zeker van zijn. MIA en Vamil gaan op beschikking, KIA niet.ittotaal schreef:Als je koopcontract getekend hebt in 2013 gelden de regels voor KIA en MIA van 2013, ook bij levering en betaling in 2014.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik heb net even wat ge-googled. Het lijkt er toch op dat het recht ontstaat bij het aangaan van de verplichting tot investering en dat je dat recht toe past in het jaar (de jaren, indien van toepassing) van betalen. Dan zou het zo maar kunnen zijn dat de belastingplannen inderdaad alleen betrekking hebben op in 2014 nieuw aangegane verplichtingen. En niet op lopende verplichtingen. Zou ook wel dramatische gevolgen hebben voor het ondernemersklimaat in NL. Stel dat je een investeringsverplichting bent aangegaan, die voor jouw toko alleen uit kan dank zij de KIA. Dan zo je nu gewoon het haasje zijn. Maar ja, aan de ander kant: in dit land weet je het nooitnajtrebor schreef:Let op: als je kia, mia en vamil in 2013 toe wil passen moet je wel betalen!!ittotaal schreef:Als je koopcontract getekend hebt in 2013 gelden de regels voor KIA en MIA van 2013, ook bij levering en betaling in 2014.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Kijk bijvoorbeeld eens hier: http://www.zzp-bedrijf.nl/belastingen/b ... ngsaftrek/
onder Tijdstip van ingebruikname:
onder Tijdstip van ingebruikname:
Je zou kunnen stellen dat we de auto al aangeschaft hebben, maar deze pas later (in 2014 voor sommigen) betalen en in gebruik nemen.Belangrijk bij je investeringen is rekening te houden met het tijdstip van in gebruik name. Wanneer je een bedrijfsmiddel aanschaft dat niet direct gebruikt wordt voor je onderneming, dan dien je het claimen van de investeringsaftrek te verdelen over een periode.
Stel dat je een bedrijfsmiddel hebt aangeschaft in 2010 en deze pas in 2012 gaat gebruiken dan gebeurt het volgende. Bij de aangifte over 2010 neem je alleen dat bedrag onder de investeringsaftrek op wat je in dat jaar hebt betaald. Hetzelfde geldt voor het bedrag dat je in 2011 betaald. En in 2012 neem je dan bij het in gebruik name het resterende bedrag aan betaling op.
Na in gebruik name kun je dus geen bedragen meer als investeringsaftrek opvoeren.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Inderdaad, een accountanskantoor heeft het voor me uitgezocht, en ik heb ook zelf gebeld met Agentschap en Belastingdienst. Voor de KIA,MIA en Vamil geld de regeling op moment van tekenen. Anders zou je inderdaad ook geen investeringsplan kunnen maken.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Klopt; dat is ook mijn info. Je mag de regelingen echter pas toepassen na betaling. Daarbij komt dat voor de Vamil en MIA geldt dat binnen een jaar na toekenning het middel in gebruik moet zijn of tenminste 25% betaald moet zijn.ittotaal schreef:Inderdaad, een accountanskantoor heeft het voor me uitgezocht, en ik heb ook zelf gebeld met Agentschap en Belastingdienst. Voor de KIA,MIA en Vamil geld de regeling op moment van tekenen. Anders zou je inderdaad ook geen investeringsplan kunnen maken.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Hallo Ittotaal,ittotaal schreef:Inderdaad, een accountanskantoor heeft het voor me uitgezocht, en ik heb ook zelf gebeld met Agentschap en Belastingdienst. Voor de KIA,MIA en Vamil geld de regeling op moment van tekenen. Anders zou je inderdaad ook geen investeringsplan kunnen maken.
Ik ben aan het uitzoeken hoe het zit met de Kia en Mia met betrekking tot de Mitsubishi Outlander en leveringen/betalingen over de jaren 2013 en 2014 en alle bijbehorende regelgevingen.
Zou je de informatie kunnen delen die je hebt gekregen, want als het inderdaad klopt wat je zegt, zou dat alsnog voordelig kunnen zijn.
Aangezien de informatie gedeeld op prinsjesdag nog niet overal is verwerkt, zijn de concrete cijfers en afspraken nog niet transparant te vinden.
Als je de gegevens zou kunnen doorgeven die het accountantskantoor heeft verstrekt, zou ik dat erg op prijs stellen.
Alvast bedankt, en ik hoop snel wat te horen!
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
In principe is het heel simpel, tekenen voor de koop in 2013 is recht op KIA,MIa en Vamilregeling van 2013. Omdat je echter pas betaald in 2014, kan je dan pas die regeling toepassen.Indien je zou willen en goede afspraken maakt met de dealer, zou je in 2013 een aanbetaling kunnen doen van zeg 25.000, hierover mag je dan in 2013 al over dit gedeelte de KIA en MIA verrekenen. Uiteraard is het uiteindelijke financiële plaatje voor iedereen anders.Waltorz schreef:Hallo Ittotaal,ittotaal schreef:Inderdaad, een accountanskantoor heeft het voor me uitgezocht, en ik heb ook zelf gebeld met Agentschap en Belastingdienst. Voor de KIA,MIA en Vamil geld de regeling op moment van tekenen. Anders zou je inderdaad ook geen investeringsplan kunnen maken.
Ik ben aan het uitzoeken hoe het zit met de Kia en Mia met betrekking tot de Mitsubishi Outlander en leveringen/betalingen over de jaren 2013 en 2014 en alle bijbehorende regelgevingen.
Zou je de informatie kunnen delen die je hebt gekregen, want als het inderdaad klopt wat je zegt, zou dat alsnog voordelig kunnen zijn.
Aangezien de informatie gedeeld op prinsjesdag nog niet overal is verwerkt, zijn de concrete cijfers en afspraken nog niet transparant te vinden.
Als je de gegevens zou kunnen doorgeven die het accountantskantoor heeft verstrekt, zou ik dat erg op prijs stellen.
Alvast bedankt, en ik hoop snel wat te horen!
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Je lijkt jezelf tegen te spreken. Volgens jouw eerste bericht (als ik het goed begrijp) mag je KIA in 2014 toepassen als je de verplichting in 2013 bent aangegaan. Als ik je tweede bericht goed lees kun je KIA alleen toepassen over hetgeen je in 2013 betaald hebt, omdat per 1-1-14 KIA voor auto's is vervallen.ittotaal schreef:In principe is het heel simpel, tekenen voor de koop in 2013 is recht op KIA,MIa en Vamilregeling van 2013. Omdat je echter pas betaald in 2014, kan je dan pas die regeling toepassen.Indien je zou willen en goede afspraken maakt met de dealer, zou je in 2013 een aanbetaling kunnen doen van zeg 25.000, hierover mag je dan in 2013 al over dit gedeelte de KIA en MIA verrekenen. Uiteraard is het uiteindelijke financiële plaatje voor iedereen anders.Waltorz schreef:Hallo Ittotaal,ittotaal schreef:Inderdaad, een accountanskantoor heeft het voor me uitgezocht, en ik heb ook zelf gebeld met Agentschap en Belastingdienst. Voor de KIA,MIA en Vamil geld de regeling op moment van tekenen. Anders zou je inderdaad ook geen investeringsplan kunnen maken.
Ik ben aan het uitzoeken hoe het zit met de Kia en Mia met betrekking tot de Mitsubishi Outlander en leveringen/betalingen over de jaren 2013 en 2014 en alle bijbehorende regelgevingen.
Zou je de informatie kunnen delen die je hebt gekregen, want als het inderdaad klopt wat je zegt, zou dat alsnog voordelig kunnen zijn.
Aangezien de informatie gedeeld op prinsjesdag nog niet overal is verwerkt, zijn de concrete cijfers en afspraken nog niet transparant te vinden.
Als je de gegevens zou kunnen doorgeven die het accountantskantoor heeft verstrekt, zou ik dat erg op prijs stellen.
Alvast bedankt, en ik hoop snel wat te horen!
Ik gok dat het laatste juist is.
MIA en Vamil gaan op beschikking die een jaar geldig is. Het lastige is dat je de belastingkortingen over 2014 pas in het voorjaar van 2015 in je aangifte zichtbaar worden.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Volgens mij zegt hij toch echt twee keer hetzelfde. Tekenen in 2013 is regels van 2013 toepassen.
Het feit dat je in 2013 vooruit kunt betalen en verrekenen, wil niet zeggen dat je in 2014 niet de rest of zelfs alles kunt verrekenen. De reden om vooruit te betalen kan zijn dat je aanvraag voor MIA / VAMIL van eind 2012 / begin 2013 is en dreigt te verlopen (die is nl. maar een jaar geldig, tenzij je een deel vooruit betaald), of omdat je een deel van de aftrek naar voren wilt halen. Bijvoorbeeld omdat je in één jaar niet genoeg winst maakt om het hele voordeel in een keer te pakken zonder allerlei ingewikkelde toestanden.
Zelf schrijf je:
en
Het feit dat je in 2013 vooruit kunt betalen en verrekenen, wil niet zeggen dat je in 2014 niet de rest of zelfs alles kunt verrekenen. De reden om vooruit te betalen kan zijn dat je aanvraag voor MIA / VAMIL van eind 2012 / begin 2013 is en dreigt te verlopen (die is nl. maar een jaar geldig, tenzij je een deel vooruit betaald), of omdat je een deel van de aftrek naar voren wilt halen. Bijvoorbeeld omdat je in één jaar niet genoeg winst maakt om het hele voordeel in een keer te pakken zonder allerlei ingewikkelde toestanden.
Zelf schrijf je:
DutchTrafficConsult schreef:... kun je KIA alleen toepassen over hetgeen je in 2013 betaald hebt, omdat per 1-1-14 KIA voor auto's is vervallen.
Ik gok dat het laatste juist is.
en
Dat gaat toch ook niet samen? Overigens is dat laatste makkelijk op te lossen door vroegtijdig een voorlopige aangifte te doen.DutchTrafficConsult schreef:et lastige is dat je de belastingkortingen over 2014 pas in het voorjaar van 2015 in je aangifte zichtbaar worden.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Inderdaad anko, zo is het! Je KAN een gedeelte in 2013 verrekenen, mits je uiteraard een deelfactuur kan krijgen van je dealer. Anders verreken in 2014 en hopen dat de rest in 2015 kan, afhankelijk wat de winstbox gaat doen. is allemaal beetje koffiedik kijken nu natuurlijk. Ga er wel van uit dat voor eind van het jaar wat meer duidelijkheid is.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik denk niet dat je door mag schuiven naar een jaar ná de laatste betaling. Vrijwel zeker van.ittotaal schreef:Inderdaad anko, zo is het! Je KAN een gedeelte in 2013 verrekenen, mits je uiteraard een deelfactuur kan krijgen van je dealer. Anders verreken in 2014 en hopen dat de rest in 2015 kan, afhankelijk wat de winstbox gaat doen. is allemaal beetje koffiedik kijken nu natuurlijk. Ga er wel van uit dat voor eind van het jaar wat meer duidelijkheid is.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Sorry, de KIA en MIA mag je inderdaad niet doorschuiven, ik had het over de Vamil in mijn gedachten...Anko schreef: Ik denk niet dat je door mag schuiven naar een jaar ná de laatste betaling. Vrijwel zeker van.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Helder. Wel een leuk concept: het recht om afschrijvingen naar voor te halen naar achteren doorschuivenittotaal schreef:Sorry, de KIA en MIA mag je inderdaad niet doorschuiven, ik had het over de Vamil in mijn gedachten...Anko schreef: Ik denk niet dat je door mag schuiven naar een jaar ná de laatste betaling. Vrijwel zeker van.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik heb zojuist de garage gebeld met de vraag wat de belastingvoordelen gaan doen. Volgens hem is het zo dat als je in 2013 een nieuwe phev besteld je recht hebt op de vamil en op de mia. De kia regeling gaat in werking op het moment van betalen, dus als je de auto in 2014 krijgt en betaald heb je de regels van 2014. Is volgens mij dus geen kia regeling dan.
Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Het lijkt me niet dat dat klopt. Ook recht op KIA wordt bepaald door moment van kopen, niet door het moment van leveren / betalen. Toepassing is uiteraard wel op moment van betalen.johanb schreef:Ik heb zojuist de garage gebeld met de vraag wat de belastingvoordelen gaan doen. Volgens hem is het zo dat als je in 2013 een nieuwe phev besteld je recht hebt op de vamil en op de mia. De kia regeling gaat in werking op het moment van betalen, dus als je de auto in 2014 krijgt en betaald heb je de regels van 2014. Is volgens mij dus geen kia regeling dan.
Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Maar bij klachten moet je uiteraard bij je accountant zijn. Die heeft het finale woord.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Op diverse sites staat het volgendejohanb schreef:Ik heb zojuist de garage gebeld met de vraag wat de belastingvoordelen gaan doen. Volgens hem is het zo dat als je in 2013 een nieuwe phev besteld je recht hebt op de vamil en op de mia. De kia regeling gaat in werking op het moment van betalen, dus als je de auto in 2014 krijgt en betaald heb je de regels van 2014. Is volgens mij dus geen kia regeling dan.
Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Als u bepaalde bedrijfsmiddelen aanschaft, kunt u investeringsaftrek krijgen. Onder investeren moet u verstaan het aangaan van verplichtingen voor aanschaf of verbetering van een bedrijfsmiddel of het maken van voortbrengingskosten voor een bedrijfsmiddel.
Helaas kan ik dit niet zwart/wit op de belastingsite vinden, maar het is echt zo. Accountant en belastingdienst hebben dit bevestigd. En anders kun je het altijd zelf even navragen bij de belastingdienst ? Daar zijn ze tenslotte voor.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Het volgende staat te lezen op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ingsaftrek:johanb schreef:Ik heb zojuist de garage gebeld met de vraag wat de belastingvoordelen gaan doen. Volgens hem is het zo dat als je in 2013 een nieuwe phev besteld je recht hebt op de vamil en op de mia. De kia regeling gaat in werking op het moment van betalen, dus als je de auto in 2014 krijgt en betaald heb je de regels van 2014. Is volgens mij dus geen kia regeling dan.
Kan iemand dit verhaal bevestigen?
En dan volgt er een tabel, waaruit je kunt opmaken dat het voor de auto 28% is.Kleinschaligheidsinvesteringaftrek (KIA)
De KIA is bedoeld om investeringen van een beperkte omvang te bevorderen. Ook zeer zuinige personenauto's, waaronder elektrische personenauto's, komen in aanmerking voor de KIA. De belastingplichtige die in een kalenderjaar investeert in bedrijfsmiddelen, kan een bedrag dat volgt uit de tabel van de winst over dat jaar aftrekken.
Volgens http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... nvesteren/ betekent "investeren"
De hamvraag lijkt hier te zijn als bij bestelling in 2013 plaatsvindt, maar levering en betaling in 2014, wat het moment van investeren is: 2013 of 2014.Investeren wil zeggen dat u bedrijfsmiddelen voor uw onderneming koopt. Bedrijfsmiddelen hebt u nodig om uw producten te kunnen maken of uw diensten te kunnen verlenen. Bij investeren moet u denken aan het aanschaffen van machines, transportmiddelen, gereedschappen, inventaris en dergelijke.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik ben belastingadviseur en de in de wet IB 2001 staat het volgende voor 2013:
dat staat in de wet IB 2001 art 3.35, je mag voor de KIA en MIA de aftrek toepassen tot het bedrag dat je betaald hebt. Voor Vamil (Wet IB2001 art 3.44) mag je willekeurig afschrijven, dus maximaal 75% van de investeringsverplichting, maar niet meer dan je betaald hebt.Dus als je al in 2013 van de fiscale voordelen gebruik wilt maken, dan moet je betalen voor 31-12-2013. Je loopt wel een risico, want je hebt geen auto, maar daar moet je dan iets met de dealer over regelen.
najtrebor Berichten: 34Geregistreerd: 14 Jun 2013, 08:48
In 2014 komt hier voor zover nu de plannen van het nu (nog) zittende kabinet luiden, geen wijziging in. Via het RB (mijn beroepsorganisatie) heb ik de prinsjesdagspecial met de gehele fiscale paragraaf daarin doorgenomen en behoudens de aanpassing van de bijtelling van 0% naar 7% wijzigt er niets in 2014.
gr Rob
dat staat in de wet IB 2001 art 3.35, je mag voor de KIA en MIA de aftrek toepassen tot het bedrag dat je betaald hebt. Voor Vamil (Wet IB2001 art 3.44) mag je willekeurig afschrijven, dus maximaal 75% van de investeringsverplichting, maar niet meer dan je betaald hebt.Dus als je al in 2013 van de fiscale voordelen gebruik wilt maken, dan moet je betalen voor 31-12-2013. Je loopt wel een risico, want je hebt geen auto, maar daar moet je dan iets met de dealer over regelen.
najtrebor Berichten: 34Geregistreerd: 14 Jun 2013, 08:48
In 2014 komt hier voor zover nu de plannen van het nu (nog) zittende kabinet luiden, geen wijziging in. Via het RB (mijn beroepsorganisatie) heb ik de prinsjesdagspecial met de gehele fiscale paragraaf daarin doorgenomen en behoudens de aanpassing van de bijtelling van 0% naar 7% wijzigt er niets in 2014.
gr Rob
TG instyle met winterbanden trekhaak glasscoat dakdragers zwart leer
- sigmasailor
- Moderator
- Berichten: 2110
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Zo, de accountant die het laatste woord heeft? Is die soms in dienst van de belastingdienst; die heeft toch echt het allerlaatste woord. Overigens ben ik het met Anko eens dat het 'woord' van de dealer het meest onbetrouwbaar is. Daar heb je echt helemaal niets aan.Anko schreef:Het lijkt me niet dat dat klopt. Ook recht op KIA wordt bepaald door moment van kopen, niet door het moment van leveren / betalen. Toepassing is uiteraard wel op moment van betalen.johanb schreef:Ik heb zojuist de garage gebeld met de vraag wat de belastingvoordelen gaan doen. Volgens hem is het zo dat als je in 2013 een nieuwe phev besteld je recht hebt op de vamil en op de mia. De kia regeling gaat in werking op het moment van betalen, dus als je de auto in 2014 krijgt en betaald heb je de regels van 2014. Is volgens mij dus geen kia regeling dan.
Kan iemand dit verhaal bevestigen?
Maar bij klachten moet je uiteraard bij je accountant zijn. Die heeft het finale woord.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Het gaat er dus om dat de KIA en MIA afgeschaft zijn in 2014 voor deze auto's. Uiteraard kan je niks verrekenen als je nog niet betaald heb, maar hamvraag is en blijft dus, wat gebeurt er bij het tekenen en aangaan van investeringsverplichting in 2013 en betaling in 2014. Volgens mij, en de belastingadviseur en accountant die ik gesproken heb, geldt dan de aftrek in 2014 na betaling, volgens de regels van 2013. Punt wat ik wou maken, was dat als je een gedeelte van de factuur voldoet in 2013, je over dit gedeelte wel al de Kia en Mia kan verrekenen met de winst over 2013.najtrebor schreef:Ik ben belastingadviseur en de in de wet IB 2001 staat het volgende voor 2013:
dat staat in de wet IB 2001 art 3.35, je mag voor de KIA en MIA de aftrek toepassen tot het bedrag dat je betaald hebt. Voor Vamil (Wet IB2001 art 3.44) mag je willekeurig afschrijven, dus maximaal 75% van de investeringsverplichting, maar niet meer dan je betaald hebt.Dus als je al in 2013 van de fiscale voordelen gebruik wilt maken, dan moet je betalen voor 31-12-2013. Je loopt wel een risico, want je hebt geen auto, maar daar moet je dan iets met de dealer over regelen.
najtrebor Berichten: 34Geregistreerd: 14 Jun 2013, 08:48
In 2014 komt hier voor zover nu de plannen van het nu (nog) zittende kabinet luiden, geen wijziging in. Via het RB (mijn beroepsorganisatie) heb ik de prinsjesdagspecial met de gehele fiscale paragraaf daarin doorgenomen en behoudens de aanpassing van de bijtelling van 0% naar 7% wijzigt er niets in 2014.
gr Rob
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Die ook niet. Ik denk de rechtersigmasailor schreef:Zo, de accountant die het laatste woord heeft? Is die soms in dienst van de belastingdienst; die heeft toch echt het allerlaatste woord. Overigens ben ik het met Anko eens dat het 'woord' van de dealer het meest onbetrouwbaar is. Daar heb je echt helemaal niets aan.
Uiteraard bedoelde ik alleen maar dat hij niet blind moet varen op wat ik zeg / wij hier zeggen, maar bij zijn accountant te rade moet gaan. Maar dat snapt hij natuurlijk zelf ook wel.
Vreemd genoeg vertelt de dealer in dit geval een verhaal dat ook nog eens niet in zijn eigen belang is. Want ik neem tenminste aan dat die dealer graag nog wat orders zou schrijven in 2013, en dat werkt hij op deze manier niet in de hand.