Ik snap niet helemaal wat nu je conclusie is. Maar de vraag waar we vandaag mee bezig zijn is denk ik: Als ik nu nog in 2013 bestel en de auto wordt in 2014 geleverd en betaald, mag ik dan in 2014 nog wel KIA toepassen? Of mag dat niet meer omdat de KIA vanaf 1/1/2004 niet meer van toepassing is?najtrebor schreef:Ik ben belastingadviseur en de in de wet IB 2001 staat het volgende voor 2013:
dat staat in de wet IB 2001 art 3.35, je mag voor de KIA en MIA de aftrek toepassen tot het bedrag dat je betaald hebt. Voor Vamil (Wet IB2001 art 3.44) mag je willekeurig afschrijven, dus maximaal 75% van de investeringsverplichting, maar niet meer dan je betaald hebt.Dus als je al in 2013 van de fiscale voordelen gebruik wilt maken, dan moet je betalen voor 31-12-2013. Je loopt wel een risico, want je hebt geen auto, maar daar moet je dan iets met de dealer over regelen.
najtrebor Berichten: 34Geregistreerd: 14 Jun 2013, 08:48
In 2014 komt hier voor zover nu de plannen van het nu (nog) zittende kabinet luiden, geen wijziging in. Via het RB (mijn beroepsorganisatie) heb ik de prinsjesdagspecial met de gehele fiscale paragraaf daarin doorgenomen en behoudens de aanpassing van de bijtelling van 0% naar 7% wijzigt er niets in 2014.
gr Rob
Belastingplan 2014: voor de automobilist
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
de conclusie is als volgt:
kopen in 2013 betekent aanvraag voor MIA/Vamil indienen bij agentschapNL in 2013. Als aflevering en betaling in 2014 plaatsvind, vind de aftrek voor de inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting plaats in 2014 voor zowel de KIA, MIA en Vamil.
De KIA blijft ook in 2014 van toepassing voor de Outlander, of de Outlander in 2014 ook op de milieulijst van 2014 zal staan weet ik niet, die lijst wordt pas aan het eind van het jaar gepubliceerd. Dus het zou kunnen dat de MIA/Vamil in 2014 niet meer van toepassing zou kunnen zijn voor de Outlander, maar dat verwacht ik niet.
duidelijke uitleg:
http://www.agentschapnl.nl/subsidies-re ... auto-eisen
hier is geen woord spaans bij!!
kopen in 2013 betekent aanvraag voor MIA/Vamil indienen bij agentschapNL in 2013. Als aflevering en betaling in 2014 plaatsvind, vind de aftrek voor de inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting plaats in 2014 voor zowel de KIA, MIA en Vamil.
De KIA blijft ook in 2014 van toepassing voor de Outlander, of de Outlander in 2014 ook op de milieulijst van 2014 zal staan weet ik niet, die lijst wordt pas aan het eind van het jaar gepubliceerd. Dus het zou kunnen dat de MIA/Vamil in 2014 niet meer van toepassing zou kunnen zijn voor de Outlander, maar dat verwacht ik niet.
duidelijke uitleg:
http://www.agentschapnl.nl/subsidies-re ... auto-eisen
hier is geen woord spaans bij!!
TG instyle met winterbanden trekhaak glasscoat dakdragers zwart leer
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Subsidieregelingennajtrebor schreef:de conclusie is als volgt:
kopen in 2013 betekent aanvraag voor MIA/Vamil indienen bij agentschapNL in 2013. Als aflevering en betaling in 2014 plaatsvind, vind de aftrek voor de inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting plaats in 2014 voor zowel de KIA, MIA en Vamil.
De KIA blijft ook in 2014 van toepassing voor de Outlander, of de Outlander in 2014 ook op de milieulijst van 2014 zal staan weet ik niet, die lijst wordt pas aan het eind van het jaar gepubliceerd. Dus het zou kunnen dat de MIA/Vamil in 2014 niet meer van toepassing zou kunnen zijn voor de Outlander, maar dat verwacht ik niet.
duidelijke uitleg:
http://www.agentschapnl.nl/subsidies-re ... auto-eisen
hier is geen woord spaans bij!!
In het Belastingplan 2014 staat ook dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) voor personenauto’s worden afgeschaft. Tevens zal de milieu-investeringsaftrek (MIA) zich vooral richten op plug-inhybrides.
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Zoals ik het begrijp gaat het eerste deel van bovenstaande statement alleen op voor auto''s besteld in 2013 en is het tweede deel juist alleen relevant voor auto's besteld in 2014.najtrebor schreef:De KIA blijft ook in 2014 van toepassing voor de Outlander, of de Outlander in 2014 ook op de milieulijst van 2014 zal staan weet ik niet, die lijst wordt pas aan het eind van het jaar gepubliceerd.
Als ik daar gelijk in heb kan dat statement, zonder nadere toelichting, tot flink wat verwarring leiden. Of snap ik het toch nog niet goed?
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Beste ittotaal,ittotaal schreef:Subsidieregelingennajtrebor schreef:de conclusie is als volgt:
kopen in 2013 betekent aanvraag voor MIA/Vamil indienen bij agentschapNL in 2013. Als aflevering en betaling in 2014 plaatsvind, vind de aftrek voor de inkomstenbelasting/vennootschapsbelasting plaats in 2014 voor zowel de KIA, MIA en Vamil.
De KIA blijft ook in 2014 van toepassing voor de Outlander, of de Outlander in 2014 ook op de milieulijst van 2014 zal staan weet ik niet, die lijst wordt pas aan het eind van het jaar gepubliceerd. Dus het zou kunnen dat de MIA/Vamil in 2014 niet meer van toepassing zou kunnen zijn voor de Outlander, maar dat verwacht ik niet.
duidelijke uitleg:
http://www.agentschapnl.nl/subsidies-re ... auto-eisen
hier is geen woord spaans bij!!
In het Belastingplan 2014 staat ook dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA) en de willekeurige afschrijving milieu-investeringen (VAMIL) voor personenauto’s worden afgeschaft. Tevens zal de milieu-investeringsaftrek (MIA) zich vooral richten op plug-inhybrides.
Ik weet niet waar je dit leest, kun je mij de link sturen, want ik kan het niet vinden in het belastingplan 2014 zoals dat gepubliceerd is op de site van MinFin staat dit niet!!!
TG instyle met winterbanden trekhaak glasscoat dakdragers zwart leer
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Beste Anko,Anko schreef:Zoals ik het begrijp gaat het eerste deel van bovenstaande statement alleen op voor auto''s besteld in 2013 en is het tweede deel juist alleen relevant voor auto's besteld in 2014.najtrebor schreef:De KIA blijft ook in 2014 van toepassing voor de Outlander, of de Outlander in 2014 ook op de milieulijst van 2014 zal staan weet ik niet, die lijst wordt pas aan het eind van het jaar gepubliceerd.
Als ik daar gelijk in heb kan dat statement, zonder nadere toelichting, tot flink wat verwarring leiden. Of snap ik het toch nog niet goed?
De KIA blijft in 2014 bestaan voor de Outlander! Dit staat los van de MIA/Vamil, want die wordt voor 2014 bepaald door de positieve lijst op agentschapnl.nl, en die lijst wordt eind van het jaar voor 2014 vastgesteld.
Groet, Rob
TG instyle met winterbanden trekhaak glasscoat dakdragers zwart leer
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Maar we hebben dinsdag toch allemaal gehoord dat de KIA voor dit soort auto's komt te vervallen per 1/1/2014? Is er inmiddels gecommuniceerd dat dat niet door gaat?najtrebor schreef:Beste Anko,Anko schreef:Zoals ik het begrijp gaat het eerste deel van bovenstaande statement alleen op voor auto''s besteld in 2013 en is het tweede deel juist alleen relevant voor auto's besteld in 2014.najtrebor schreef:De KIA blijft ook in 2014 van toepassing voor de Outlander, of de Outlander in 2014 ook op de milieulijst van 2014 zal staan weet ik niet, die lijst wordt pas aan het eind van het jaar gepubliceerd.
Als ik daar gelijk in heb kan dat statement, zonder nadere toelichting, tot flink wat verwarring leiden. Of snap ik het toch nog niet goed?
De KIA blijft in 2014 bestaan voor de Outlander! Dit staat los van de MIA/Vamil, want die wordt voor 2014 bepaald door de positieve lijst op agentschapnl.nl, en die lijst wordt eind van het jaar voor 2014 vastgesteld.
Groet, Rob
Groet, Anko
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
beste Anko,
gr Rob
gr Rob
TG instyle met winterbanden trekhaak glasscoat dakdragers zwart leer
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Dit heb ik gevonden.
Investeringsaftrek
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
Ergo Alleen MIA lees ik zo.
Dus als je in 2013 goedkeuring hebt ontvangen van agentschap.nl maar auto pas betaald in 2014 of in bedrijf neemt 2014......
doordat de fiscale regelgeving per 01-01-2014 is gewijzigd..............
Alleen nog maar MIA toepassen.............
Er zijn dus 2 stappen.
1e stap: is het recht krijgen om EEN Vermindering/Subsidie te mogen toepassen. Dit recht verstrekt agentschap.nl aan ondernemer.
2e stap: is het toepassen van dit recht (subsidie/vermindering) in een bepaald jaar met de dan geldende fiscale regels.
Agentschap heeft niets te zeggen over deze fiscale regels en wanneer je iets mag en moet toepassen.
Investeringsaftrek
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
Ergo Alleen MIA lees ik zo.
Dus als je in 2013 goedkeuring hebt ontvangen van agentschap.nl maar auto pas betaald in 2014 of in bedrijf neemt 2014......
doordat de fiscale regelgeving per 01-01-2014 is gewijzigd..............
Alleen nog maar MIA toepassen.............
Er zijn dus 2 stappen.
1e stap: is het recht krijgen om EEN Vermindering/Subsidie te mogen toepassen. Dit recht verstrekt agentschap.nl aan ondernemer.
2e stap: is het toepassen van dit recht (subsidie/vermindering) in een bepaald jaar met de dan geldende fiscale regels.
Agentschap heeft niets te zeggen over deze fiscale regels en wanneer je iets mag en moet toepassen.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Beste Rob,najtrebor schreef:beste Anko,
gr Rob
Heb je je mening herzien?
Groet, Anko
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Hoe zit het dan met de gedachte dat het moment van investeren niet noodzakelijk hetzelfde is als het moment van betalen en ingebruik nemen? M.a.w. als ik een koopcontract teken in 2013, dan investeer ik daarmee toch in mijn bedrijf? Dat ik pas later voor die investering betaal en/of deze pas later in gebruik neem, wil dat perse zeggen dat er dan andere regels moeten gelden? Ik waag het te betwijfelen. Want dat betekent dat geen enkele ondernemer het risico kan lopen nu iets te bestellen dat pas volgend jaar geleverd wordt.René schreef:Dit heb ik gevonden.
Investeringsaftrek
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
Ergo Alleen MIA lees ik zo.
Dus als je in 2013 goedkeuring hebt ontvangen van agentschap.nl maar auto pas betaald in 2014 of in bedrijf neemt 2014......
doordat de fiscale regelgeving per 01-01-2014 is gewijzigd..............
Alleen nog maar MIA toepassen.............
Er zijn dus 2 stappen.
1e stap: is het recht krijgen om EEN Vermindering/Subsidie te mogen toepassen. Dit recht verstrekt agentschap.nl aan ondernemer.
2e stap: is het toepassen van dit recht (subsidie/vermindering) in een bepaald jaar met de dan geldende fiscale regels.
Agentschap heeft niets te zeggen over deze fiscale regels en wanneer je iets mag en moet toepassen.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Hoe zit het dan met de gedachte dat het moment van investeren niet noodzakelijk hetzelfde is als het moment van betalen en ingebruik nemen? M.a.w. als ik een koopcontract teken in 2013, dan investeer ik daarmee toch in mijn bedrijf?
Investering is pas op het moment dat je gedeeltelijk of geheel betaald of het goed in gebruik neemt. Niet eerder Zo heb ik het altijd begrepen.
Dat ik pas later voor die investering betaal en/of deze pas later in gebruik neem, wil dat perse zeggen dat er dan andere regels moeten gelden? Ik waag het te betwijfelen. Want dat betekent dat geen enkele ondernemer het risico kan lopen nu iets te bestellen dat pas volgend jaar geleverd wordt.[/quote]
Mee eens
Vergeet niet dat de situatie met EV en plug in en hybrides een vogelvlucht heeft genomen en veel kosten geeft voor de overheid. Die kan en mag de regels per jaar wijzigen. Aangezien (schijnbaar) de overheid niet goed kan overzien wat de gevolgen zijn van hun eigen acties.....
hebben zu nu weer gedeeltelijk de regels aangepast.
Je zou verwachten dat overheid ook goed ondernemerschap uitdraagt.
Ik zie me bij een klant aankomen. Klant besteld iets en ik kan door omstandigheden pas volgend jaar leveren. Maka prijsafspraak en vervolgens zeg ik dat de prijs verhoogd is. Gevolg zou zijn dat klant wegloopt.
om maar een vergelijk te maken met de overheid:
Wij kunnen alleen beslissingen maken tijdens de verkiezingen.
En aangezien overheid elk jaar zijn huishoudboekje in orde moet brengen.... Na ja de gevolgen kennen we inmiddels.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Het zat me toch niet lekker, blijkt idd die Weekers in een aparte brief op 17-09 het volgende te hebben voorgesteld:
gr Rob
Voorgesteld zal worden de bijtelling van een 0-emissie auto per 1 januari 2014 te verlagen van 7% naar 4%. Verder wordt voorgesteld de KIA voor personenauto’s af te schaffen. Voorgaande twee maatregelen zullen worden uitgewerkt in een nota van wijziging op het Belastingplan 2014. Tot slot zal bij de Milieulijst 2014 nader invulling worden gegeven aan het stimuleren van de meest zuinige en innovatieve technologieën. Dit houdt in dat de MIA meer zal worden gericht op (semi-)elektrische auto’s. Per investering in het kader van de MIA zal een plafond worden geïntroduceerd. Daarnaast zal de VAMIL niet meer worden toegepast op personenauto’s.
Na consultatie blijkt: als in 2013 de verplichting is aangegaan, kan bij betaling en levering in 2014 toch KIA, MIA en Vamil worden geclaimd in de aangifte van 2014, zie wet IB 2001 art.3.44 lid 1
gr Rob
TG instyle met winterbanden trekhaak glasscoat dakdragers zwart leer
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Hi Rob,
Bedankt voor het uitzoeken. Voor mijzelf maakt het gelukkig niet veel uit, maar ik denk dat hier flink wat mensen blij mee zullen zijn.
Groet,
Anko
Bedankt voor het uitzoeken. Voor mijzelf maakt het gelukkig niet veel uit, maar ik denk dat hier flink wat mensen blij mee zullen zijn.
Groet,
Anko
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
[/quote]
Na consultatie blijkt: als in 2013 de verplichting is aangegaan, kan bij betaling en levering in 2014 toch KIA, MIA en Vamil worden geclaimd in de aangifte van 2014, zie wet IB 2001 art.3.44 lid 1
gr Rob[/quote]
Wat het artikel bedoeld te zeggen:
In 2013 kunt u niet meer investeringsaftrek in mindering brengen op de bedrijfswinst dan het bedrag dat u op de auto heeft aanbetaald. De rest van de aftrek kunt u claimen in het jaar waarin u de auto in gebruik neemt, in 2014 derhalve.
Echter blijft de situatie wel dat een een deel, VAMIL en KIA, niet meer kan toepassen in 2014. Daar wordt niets over gezegd en op basis van het artikel is het een gevaarlijke interpretatie.
Ik kan in de wet IB 2001 niets vinden over een situatie zoals die nu is. Sterker nog, zal ook niet in Wetboek worden benoemd . Wetboek is overkoepelend sturend. Richtlijn. Ik ben vaak rechtspraken tegenkomen dat afwijkend is dan je op basis van wetboek IB zou verwachten. Omdat de praktijk niet altijd zwart/wit is.
Als ik fout zit... goed zit ik fout .
Ik zal maandag nogmaals een belletje er aan wagen.
Na consultatie blijkt: als in 2013 de verplichting is aangegaan, kan bij betaling en levering in 2014 toch KIA, MIA en Vamil worden geclaimd in de aangifte van 2014, zie wet IB 2001 art.3.44 lid 1
gr Rob[/quote]
Wat het artikel bedoeld te zeggen:
In 2013 kunt u niet meer investeringsaftrek in mindering brengen op de bedrijfswinst dan het bedrag dat u op de auto heeft aanbetaald. De rest van de aftrek kunt u claimen in het jaar waarin u de auto in gebruik neemt, in 2014 derhalve.
Echter blijft de situatie wel dat een een deel, VAMIL en KIA, niet meer kan toepassen in 2014. Daar wordt niets over gezegd en op basis van het artikel is het een gevaarlijke interpretatie.
Ik kan in de wet IB 2001 niets vinden over een situatie zoals die nu is. Sterker nog, zal ook niet in Wetboek worden benoemd . Wetboek is overkoepelend sturend. Richtlijn. Ik ben vaak rechtspraken tegenkomen dat afwijkend is dan je op basis van wetboek IB zou verwachten. Omdat de praktijk niet altijd zwart/wit is.
Als ik fout zit... goed zit ik fout .
Ik zal maandag nogmaals een belletje er aan wagen.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Hallo,
Vandaag teruggebeld door fiscaal specialist.
Opmerking 1: Afschaffing KIA en VAMIL voor personen auto's en KIA alleen voor (semi-)elektrische auto's maakt geen onderdeel uit van het belastingplan.
De heer Weekers heeft in een brief aangegeven dat hij voornemens is om dit aan te passen. Dat moet je zien als eenbeleidsvoornemen ...........Kan dus alle kanten opgaan. Waarom dit dan niet in het belastinplan is opgenomen...... riekt naar last minute changes.....
Hieronder het bekende bericht van Weekers:
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
Fiscalist kon op basis van belastingplan 2014 geen antwoord geven, vanwege het simpele feit dat hierover niets vermeldt wordt in dit belastingplan 2014. Echter als men uitgaat van de brief en de situatie van de brief wordt 1 op 1 overgenomen in het (aangepaste) belastingplan van 2014 wordt de situatie als volgt:
Bij betaling van de auto en/of ingebruiknemening van de auto in het jaar 2014 zal GEEN AFTREK voor VAMIL en KIA mogelijk zijn. Alleen de MIA zal men dan nog kunnen toepassen. Fiscale regelgeving voor het jaar 2014 is van toepassing.
Let wel: dit zal de situatie zijn als de brief (beleidsvoornemen) van Weekers 1 op 1 wordt overgenomen zonder allerlij voorwaarden etc etc.
Er kan dus nog van alles gebeuren/veranderen. Wellicht een overgangsregeling zou nog van toepassing kunnen zijn etc.
groet
René
Vandaag teruggebeld door fiscaal specialist.
Opmerking 1: Afschaffing KIA en VAMIL voor personen auto's en KIA alleen voor (semi-)elektrische auto's maakt geen onderdeel uit van het belastingplan.
De heer Weekers heeft in een brief aangegeven dat hij voornemens is om dit aan te passen. Dat moet je zien als eenbeleidsvoornemen ...........Kan dus alle kanten opgaan. Waarom dit dan niet in het belastinplan is opgenomen...... riekt naar last minute changes.....
Hieronder het bekende bericht van Weekers:
Staatssecretaris Weekers heeft in een afzonderlijke brief aan de Tweede Kamer laten weten dat hij voornemens is om het Belastingplan 2014 zó te wijzigen dat de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en de VAMIL vanaf 2014 niet meer zal gelden voor personenauto's. De milieu-investeringsaftrek zal vooral worden gericht op (semi-)elektrische auto's.
Fiscalist kon op basis van belastingplan 2014 geen antwoord geven, vanwege het simpele feit dat hierover niets vermeldt wordt in dit belastingplan 2014. Echter als men uitgaat van de brief en de situatie van de brief wordt 1 op 1 overgenomen in het (aangepaste) belastingplan van 2014 wordt de situatie als volgt:
Bij betaling van de auto en/of ingebruiknemening van de auto in het jaar 2014 zal GEEN AFTREK voor VAMIL en KIA mogelijk zijn. Alleen de MIA zal men dan nog kunnen toepassen. Fiscale regelgeving voor het jaar 2014 is van toepassing.
Let wel: dit zal de situatie zijn als de brief (beleidsvoornemen) van Weekers 1 op 1 wordt overgenomen zonder allerlij voorwaarden etc etc.
Er kan dus nog van alles gebeuren/veranderen. Wellicht een overgangsregeling zou nog van toepassing kunnen zijn etc.
groet
René
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Goede avond, heeft iemand overigens inzicht in hoe vol de verschillende potten nog zitten voor dit jaar? Want dat maakt het wellicht juist weer slimmer om pas in 2024 te bestellen.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik heb nog voor prinsjesdag getekend en besteld. In overleg met belastingdienst en accountantskantoor dat betaling pas in 2014 plaats vind. Volgens beide geen probleem, valt binnen de regeling van 2013. Toch tijd denk ik om het zwart/wit op papier of mail van een inspecteur te krijgen. Aanvraag Mia en Vamil is ondertussen al goedgekeurd, dus dat potje zal nog niet op zijn
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik snap wat je schrijft. Maar let goed op. Belastingdienst/accountantskantoor baseert zich op plannen die benoemt zijn in het belastingplan 2014. Als ik het goed lees heb je ook de belastingdienst en je accountantskantoor geraadpleegd voor prinsjesdag ==>> Toen was er nog niets bekent. dus geen aanname dat 2014 anders zou zijn dan 2013.ittotaal schreef:Ik heb nog voor prinsjesdag getekend en besteld. In overleg met belastingdienst en accountantskantoor dat betaling pas in 2014 plaats vind. Volgens beide geen probleem, valt binnen de regeling van 2013. Toch tijd denk ik om het zwart/wit op papier of mail van een inspecteur te krijgen. Aanvraag Mia en Vamil is ondertussen al goedgekeurd, dus dat potje zal nog niet op zijn
Officieel nog steeds niet. Alleen Weekers heeft in een brief te kennen gegeven dat hij e.e.a. gaat "aanpakken".
Als je accountantskantoor ook na deze berichtgeving volhoud dat er geen aandachtspunt is of je nergens op wijst, dan........
Dus als Weekers niets doet is er niets aan de hand. Echter als de brief 1 op 1 overgenomen gaat worden en in een aanvulling komt op het belastingplan van 2014....
Dan kan je Vamil en KIA vergeten.
Let wel niets staat nog vast. De komende 2 maanden verwacht ik meer duidelijkheid.
Overigens, de fiscaal specialist die ik sprak, werkt voor de belastingdienst........
Als je antwoord krijgt van de belastingdienst. Ik ben zeer benieuwd hoe de belastingdienst het op papier gaat verwoorden. Als je zo'n antwoord krijgt, zou je die hier op het forum willen/kunnen zetten?
Advies is wel om het antwoord goed te lezen. Het zal in ambtelijke taal kunnen zijn.
Suc6.
René
PS: ik wil geen paniek zaaien maar wil iedereen die de auto krijgen in 2014 wel wijzen op het feit dat er een fiscale wijziging zou kunnen gaan plaats vinden wat de aanschaf van de auto wellicht minder interessant maakt.
en nogmaals, agentschap.nl keurt alleen de regeling goed. De belastingdienst controleert of je alles volgens de regels correct hebt toegepast volgens in dat jaar geldende regels.
Vergeet ook niet het volgende. De auto behoort van origine niet tot de groep van milieu aftrekposten. Maar om ook de ondernemers warm voor de EV, Plug-in en hybrides te maken hebben ze de milieu aftrekmogelijkheid uitgebreid ten gunste van deze auto's. Naar het nu zich laat aanzien gaan ze dat per 1 januari 2014 weer inperken.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Weet iemand of het stoppen van de gunstige regelingen 2014 mbt de MIA, KIA, Vamil alleen geld voor de auto of geld dat ook voor de oplaad oplossingen/ laadpalen?
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Da's een leuke... Weekers heeft alleen aangegeven inzake auto's... Ik denk dat niemand hier nog duidelijkheid in kan geven.Simon schreef:Weet iemand of het stoppen van de gunstige regelingen 2014 mbt de MIA, KIA, Vamil alleen geld voor de auto of geld dat ook voor de oplaad oplossingen/ laadpalen?
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Hallo,
4 oktober is er een Nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2014 ingediend. Bevestiging van wat al bekend was uit eerder schrijven. Echter nu is de "Nota van wijziging belastingpolan 2014" ingediend.
Hierbij de link.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... -2014.html
Komt erop neer dat:
Het moet nog steeds goedgekeurd worden door de eerste kamer, maar gezien het draagvlak verwacht ik dat dit 1 op 1 doorgaat.
4 oktober is er een Nota van wijziging wetsvoorstel Belastingplan 2014 ingediend. Bevestiging van wat al bekend was uit eerder schrijven. Echter nu is de "Nota van wijziging belastingpolan 2014" ingediend.
Hierbij de link.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... -2014.html
Komt erop neer dat:
Budgettaire kaders vanuit gezichtspunt Overheid...Wat dat voor het bedrijfsleven betekend
Dit houdt in dat de MIA meer zal worden gericht op (semi-)elektrische auto’s. Per investering in het kader van de MIA zal een plafond worden geïntroduceerd. Daarnaast zal de VAMIL niet meer worden toegepast op personenauto’s.
Voorgesteld wordt de bijtelling van een nulemissie-auto per 1 januari 2014 tijdelijk te verlagen van 7% naar 4%.
Verder wordt voorgesteld de KIA voor personenauto’s af te schaffen.
De aanpassingen leiden niet tot een aanpassing van de budgettaire kaders van de MIA en Vamil. Met deze vier maatregelen zullen per 1 januari 2014 de meest zuinige en innovatieve technologieën worden gestimuleerd.
Het moet nog steeds goedgekeurd worden door de eerste kamer, maar gezien het draagvlak verwacht ik dat dit 1 op 1 doorgaat.
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Blijft het de vraag wat het doet voor bestaande koopcontracten met levering in 2014. Leuker kunnen ze het niet maken..
Niet in maart (2013) maar in april hopelijk dan een Silky White Instyle. --- iT Totaal
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 11 nov 2013, 15:05
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ik heb gezocht naar info over VAMIL maar onderstaande vraag blijft voor mij nog onduidelijk:
Ik heb de PHEV in 2013 aangeschaft en in 2014 in gebruik genomen, keurig de goedkeuring voor de MIA KIA en VAMIL. Vlak voor aflevering nog een alarm en oplaadkabel extra aangeschaft. Deze extra kosten zaten niet in de aanvraag verwerkt.
1. De VAMIL in 2014 toegepast 50% en de resterende jaren andere 50% ( 4 x 12,5%), maar in welk jaar geldt boekhoudtechnisch als eerste jaar voor de afschrijving?
2. De extra kosten kan ik natuurlijk als autokosten weg boeken en vlgs mijn fiscalist kan ik deze kosten niet gebruiken voor de resterende jaren als afschrijving.
Graag jullie advies.
Ik heb de PHEV in 2013 aangeschaft en in 2014 in gebruik genomen, keurig de goedkeuring voor de MIA KIA en VAMIL. Vlak voor aflevering nog een alarm en oplaadkabel extra aangeschaft. Deze extra kosten zaten niet in de aanvraag verwerkt.
1. De VAMIL in 2014 toegepast 50% en de resterende jaren andere 50% ( 4 x 12,5%), maar in welk jaar geldt boekhoudtechnisch als eerste jaar voor de afschrijving?
2. De extra kosten kan ik natuurlijk als autokosten weg boeken en vlgs mijn fiscalist kan ik deze kosten niet gebruiken voor de resterende jaren als afschrijving.
Graag jullie advies.
-
- Forumlid
- Berichten: 1595
- Lid geworden op: 20 sep 2013, 18:57
Re: Belastingplan 2014: voor de automobilist
Ben geen boekhouder, maar het kijkt me dat de datum van de financiele transactie bepalend is voor het jaar waarin je de afschrijving mag starten. Tgv VAMIL maakt het niet uit op welk moment in het jaar de investering plaats heeft gevonden. Volgens mij kun je dus over 2013 je VAMIL geheel of deels doorvoeren.
De andere kosten zijn volgens mij lastig uit te leggen als investering en vallen dus rechtstreeks (en zonder aftrek) in het jaar dat de financiele transactie heeft plaatsgevonden. Andere ideeën welkom
De andere kosten zijn volgens mij lastig uit te leggen als investering en vallen dus rechtstreeks (en zonder aftrek) in het jaar dat de financiele transactie heeft plaatsgevonden. Andere ideeën welkom
3,5 ltr/100 km + (50% zonne-) stroom
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.
Freelance Veiligheidskundige en Milieukundige, druk bezig met het minimaliseren van z'n footprint. 1x outlander phev, 6.120 Wp Solar Frontier PV-systeem.