Onderhoudskosten

Prijzen van de Mitsubishi Outlander PHEV, leasebedragen, bijtelling, subsidies
Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Kamej03 » 10 jul 2021, 02:44

Snapt iedereen deze laatste opmerking? Ik niet. Kan iemand dit toelichten?
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Besouwke
Forumlid
Berichten: 103
Lid geworden op: 20 jul 2019, 20:45

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Besouwke » 10 jul 2021, 08:42

Als het over mijn opmerking over groupon gaat..

Groupon is een app die je op je telefoon kunt zetten. Daar staan heel veel korting acties op. Voor je auto voor bv korting op de wasstraat, airco service, uitdeuken zonder spuiten. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het staat er op. Je kunt zoeken bij jou in de buurt of op een bepaalde service die je zoekt

DL de app Groupon, social deal is dan ook een goede om ff mee te pakken.
Je koopt dan online een voucher/qr code en gaat daarmee (of maakt een afspraak) naar de betreffende wasstraat of service en voila.

Dit zijn vaak behoorlijke kortingen, wasstraten meeste 50% korting op beste programma. Ik heb voor een airco onderhoudsbeurt, met alles er op en er aan ongeveer 70 euro betaald.

Kamej03
Forumlid
Berichten: 77
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Kamej03 » 10 jul 2021, 17:01

Dankwoord de uitleg, ik snap nu wat je bedoelde.
Sinds begin feb 20 een instyle nov 2014

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Paulus333 » 05 sep 2023, 12:13

Ik heb mijn 2.4 PHEV van 2019 vorig jaar gekocht met 28000 op de teller en een verse beurt. Nu staat er 40000 op de teller en is hij dus aan een jaarbeurt toe. Volgens de Mitsubishi dealer wel een beurt waar ik op kan wachten. Kwestie dus van 2 uurtjes werk. Kosten: 450 euro en dan zouden eigenlijk, volgens fabrieksvoorschriften de bougies ook vervangen moeten worden. Dan komt er nog 180 euro bij. Gezien de lage km stand is dat onzin volgens de dealer. De fabrieksvoorschriften zijn echter gebaseerd op leeftijd. Formeel dus een 40k beurtje van 630 euro waar 2 uur werk aan zit. Dat waren dus dure kilometers..... Verder een fantastische auto en geheel storingsvrij maar dat onderhoud is echt bezopen. Vanwege de 5 jaar fabrieksgarantie deze keer toch maar even slikken maar volgend jaar maar wat doorschuiven.

Enige bijzonderheid bij deze beurt is het vervangen van de remolie. Verder uiteraard motorolie, filter en interieurfilter en de gangbare controles. In principe dus wat we vroeger verstonden onder een kleine beurt.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Bmtouring » 05 sep 2023, 16:57

Mooie vondst, met zo weinig km's en toch al wat ouder. Wel puntje met de accugarantie: de jaren die daarvoor als limiet gelden zullen eerder bereikt tenzij je daar een afspraak over hebt weten te maken.

2 uurtjes werk bij een dealer is met in- en uitrijden, boekhouding, geklets niet meer dan een oliebeurtje.

Bougies slijten niet met leeftijd, wel met gebruik. 45,- per bougie? daar vind ik het mijne van (11 inc btw bijvoorbeeld).

En je km stand zegt ook weer niet genoeg want als jij heel veel als EV rijdt, slijt de ICE ook heel veel minder. Dat vind ik wel jammer, dat we dat niet apart kunnen zien in MMCS.

Remvloeistof kun je meten of die nog goed is (en die is zelden tot nooit al na 2 jaar verslechterd tot vervangen)

Fabrieksgarantie beweert niet dat je dat moet vervangen als het nog goed is. Maar waarom ook niet, klant betaald toch wel want garantie.... Ik begrijp je beslissing helemaal, maar mijn haren gaan rechtovereind als ik dit soort dingen hoor.

Voor na je garantieperiode kun je prima elders terecht, ook ivm de accugarantie maar daar is al een ander topic over.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Onderhoudskosten

Bericht door PHEVlkj » 05 sep 2023, 17:26

Jammer dat sommigen voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Zonder leefbare dealers geen 8 jaar accugarantie mogelijk, dan zijn ze allemaal al failliet. Leven en laten leven zou ik willen voorstellen....

Alle software wordt in verbinding met Japan ook nog vernieuwd, daarom blijft je nieuwe telefoon ook in de toekomst werken. :-).

Bovendien heb je voor dat geld ook nog een onbeperkt pechhulp, inclusief maximaal 2 banden repareren tegelijkertijd. Dat kost los tegenwoordig ook ruim meer dan € 60 per jaar. Dat moet je er anders weer bij tellen....

Met mijn Volvo V70 was ik in het verleden (2012) voor een simple beurt al ruim € 700,- kwijt. Dus verhoudingsgewijs is het nog steeds betaalbaar zo'n Outlander, zeker gezien het formaat van de auto.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Paulus333 » 06 sep 2023, 07:53

Pechhulp zit er inderdaad bij. Toch blijf ik het erg veel vinden voor 2 uurtjes werk. Het formaat van de auto zou daar eigenlijk niet zo bar veel mee te maken moeten hebben. Misschien wat meer olie maar dat is het dan ook wel. Ik merk wel dat de prijs van de beurten vaak gerelateerd is aan de nieuwprijs van de auto. Oftewel, de eigenaar kan zich zo'n auto veroorloven dus kan de beurt ook wel wat duurder worden. Maar dat wil niet zeggen dat je als eigenaar niet mag kijken of je waar voor je geld krijgt. Uiteraard, de dealer moet ook leven dus vergelijken met zelf doen is niet eerlijk.

Mijn vrouw heeft een Smart ForFour (2018) en de allerduurste beurt die ze ooit heeft laten doen was ca. 550 euro. Grote beurt + airco service met het nieuwe (dure) koelmiddel. En zo'n Smart met de motor (+DCT) onder de bodem van de kofferbak werkt een stuk minder prettig dan een Outlander. De achterbumper moet er af om bij de motor te komen. P.s. was wel bij een Smart specialist en geen MB dealer. Daar wordt je pas echt geschoren. Ik spreek uit ervaring.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Onderhoudskosten

Bericht door PHEVlkj » 06 sep 2023, 12:24

Het is jammer om altijd uit te gaan van het slechte. We verwachten allemaal dat ze ook op zaterdag klaars staan en onze auto kwijt kunnen na pech onderweg.

Iedere dealer moet verplicht verbinding hebben met de fabriek (dat is ook niet gratis) in Japan om jouw auto's (systeem, bluetooth apart) software bij te werken. Een kleine dealer moet zo maar 12 salarissen (verkoop, kantoorpersoneel service, boekhouding, autowasser, monteurs) per maand betalen en een grote met meer monteurs misschien wel 25. Dat moet allemaal betaald worden uit die '2 uurtjes' van jou en anderen.....

Dus als jij niet meer gaat betalen door ergens anders heen te gaan, dan niet mopperen als je nieuwe telefoon geen verbinding maakt met de auto. Dan betalen die anderen eigenlijk dan voor jou en zijn de garanties op de langere termijn niet meer waar te maken, zeker met deze autos met kwetsbare accu. Dan kun je strak alleen nog bij de importeur terecht, of minimaal 200 km reizen.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhoudskosten

Bericht door erichendri » 06 sep 2023, 22:21

2 uurtjes werk is bij een garage gewoon 2 uurtjes werk.
Niet meer of minder.
Boekhouding, kletsen en andere randzaken zit in het uurloon.
In en uitrijden zit wel in die 2 uur.

Eric.
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Paulus333 » 07 sep 2023, 11:31

@PHEVikj; hier komen we niet uit. Het gaat erom wat we als een acceptabele marge voor de garage zien en wat je daarvoor terug krijg. In mijn geval hoef ik echt niet op zaterdag bij de garage aan te komen. Zelfs een aflevering van een nieuwe auto doen ze niet op zaterdag. Dat kan alleen door de week en moet ik dus vrij nemen. En onderhoud moet minstens 3 weken van te voren gepland worden. Er is geen quick service voor kleine probleempjes. Dit is overigens een grote dealer. Er zijn nog maar weinig kleine dorps-dealers meer over. Als ik dan zie dat een specialist (geen dealer) wel redelijke bedragen vraagt (ik weet het; in mijn ogen redelijk) dan zet ik vraagtekens bij de onderhoudstarieven. Maar, het ligt er net aan wat je acceptabel vindt. Ik slik het voor deze ene keer maar de volgende keer bij de specialist. Die moet ik dan wel eerst vinden voor de Outlander.

Ik heb hiervoor een C-klasse gehad met Ster garantie gehad waar ik iets van 1000 euro voor moest bijbetalen. Toen er eenmaal iets mis was met de auto van slechts 2 jaar oud bleek die garantie helemaal niets waard te zijn. Het ging hierbij over kostbare problemen met de elektronica. Ik kreeg botweg te horen dat ze overlegd hadden en verzekeraar van STER niets ging betalen. Kun je uiteraard een zaak van maken maar dat kost tijd en energie. Voor mij de eerste en laatste MB.

Voordeel van Mitsubishi is dat ik daar geen aanspraak op de garantie heb hoeven doen :D . Dat heb ik eigenlijk nog veel liever. Maar als het ding kapot gaat moeten ze ook klaar staan en eerlijk gezegd heb ik daar vaak slechte ervaringen mee.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Onderhoudskosten

Bericht door PHEVlkj » 07 sep 2023, 12:17

erichendri schreef:
06 sep 2023, 22:21
2 uurtjes werk is bij een garage gewoon 2 uurtjes werk.
Niet meer of minder.
Boekhouding, kletsen en andere randzaken zit in het uurloon.
In en uitrijden zit wel in die 2 uur.

Eric.
Dat klopt letterlijk natuurlijk, maar er is wel een groot verschil..

En daarom is het uurtarief bij een dealer hoger. Die moeten inderdaad verplicht hun werkplaats vullen met specifieke Mitsubishi apparatuur. Dus daarom zeg ik altijd leven en laten leven, uiteindelijk moet er als er echte problemen zijn nog wel een dealer beschikbaar zijn. Maar kennelijk is dat te hoog over gedacht. :)

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Onderhoudskosten

Bericht door PHEVlkj » 07 sep 2023, 13:08

@Paulus333

We komen er inderdaad misschien niet uit. Dit is mijn laatste reactie.... :)

Met zo'n mooie auto (jonge en weinig kilometers.auto) waar ik jaloers op ben.

Maar ik blijf het jammer vinden dat je de noodzaak van dealers op hoofdniveau niet erkent. Ik heb 9 jaar in een PHEV gereden en er zijn altijd software updates geweest, zowel voor het systeem als de telefoon (bluetooth). Dus als je een keer een nieuwe telefoon (IPhone of Android) hebt zul je wel moeten. Want die ondersteunen altijd weer een nieuwere versie van Bluetooth). Zonder dealers die kunnen leven van de omzet is er geen toekomst voor het merk en zul je dan kunnen meemaken dat sommige essentiële dingen niet meer leverbaar zijn.

Bovendien zou ik niet graag het onderhoud van de elektrische motoren of accu kabels aan een onervaren prutser over laten. En ik zou aan dat universele bedrijf vragen wat ze doen als ze er niet uitkomen met de auto. Daarom heb ik mijn 2e auto niet daar gekocht (ondanks de mooie aanbieding). Het antwoord was dat ze dan de dealer moesten inschakelen, ook voor eventuele garantie op die hybride auto.

Ik heb zelf ook een Peugeot 207 als 2e auto, ook een kwetsbare auto. Uitzetten van een storing lukt niet universeel (Bosch Carservice, die beweerden ook alles zelf te kunnen). Ze moesten naar de dealer om het op te lossen. Dubbele rekening, want de dealer moest ook betaald worden (uiteraard, want die had er tijd in gestoken). En het universele bedrijf rekende ook alle reis en verblijf uren.

Het gras is niet altijd groener bij de buren. :D

Ik heb zelf (voor onderhoud, niet verkoop) goede ervaringen bij Herwers (vroeger Kardol) in Tiel, met de andere filialen heb ik geen persoonlijke ervaring. Die lassen ook gewoon een stukje koppeling aan de uitlaat en zorgen dat het niet te duur wordt. Misschien een beetje ver van Brabant, maar als het 1 keer per jaar is, is het misschien te overzien Maak een afspraak met Martin van de servicedesk, die legt je in de watten. Een paar maanden geleden was hij er nog.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Paulus333
Forumlid
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 okt 2022, 14:37
Locatie: Noord-Brabant

Re: Onderhoudskosten

Bericht door Paulus333 » 07 sep 2023, 13:23

Bedankt voor de tip :)

erichendri
Forumlid
Berichten: 224
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhoudskosten

Bericht door erichendri » 07 sep 2023, 18:44

Dealers moeten aan veel eisen voldoen, mooie panden, gecertificeerde monteurs, gereedschap, magazijn voorraad etc.
Daarom is het niet vreemd dat hun uurloon hoger is.
De laatste CAO loonsverhoging hakt er ook in.
Je kunt bij de dorpsgarage goedkoper uit zijn maar alleen voor de abc klusjes.

Eric
Nog geen phev bezitter maar wel zoekende naar een mooie instyle in de juiste kleur.
Privé rijdt ik een subaru legacy awd en zakelijk rijdt in een VW id3.

Plaats reactie