Rammel gefixt!

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Rammel gefixt!

Bericht door RX-Men-8 » 06 sep 2020, 23:49

In Nederland met ons mooie asfalt niet zo vaak een issue, maar rijdend op ruw asfalt kwam er altijd een irritante rammel in het midden van het dashboard. Alsof er een kabelboom zachtjes kraakte achter het multimediasysteem.

Vandaag besloot ik het aan te pakken. De omlijsting van het MMCS eraf, MMCS naar voren en alle kabels inpakken en opbinden en schuimrubber in de holtes. Proefgereden op de betonplaten van de Utrechtseweg van Hilversum naar Hollandse Rading, helaas, niet geholpen.

Opnieuw gezocht. Voorkantje er weer af. Opeens hoorde ik kleine losse stukjes bewegen. Het leek uit het bedieningspaneeltje onder het MMCS te komen.:

https://photos.app.goo.gl/dZthQc7pzoZ38YK97
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Rammel gefixt!

Bericht door RX-Men-8 » 06 sep 2020, 23:57

Googel images werken niet geloof ik, dus nu als bijlage...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Rammel gefixt!

Bericht door RX-Men-8 » 07 sep 2020, 00:11

Goed, toen ik die omlijsting in handen had, hoorde ik dat het klimaatbedieningspaneel lichtjes rammelde als je er mee schudde.

Dus, gedemonteerd. Inderdaad, alle knopjes,en vooral de tuimelknoppen voor temperatuur en fan +/- hadden wat speling. Allemaal erg kleine mechaniek, dus wat te doen.

Nu had mijn zoon zijn eigen mechanische gaming keyboard gebouwd, en alle switches "gelubed" - gesmeerd met taaie waxachtig product, om het klikgeluid en gerammel van de keycaps op de superieure metaalgeveerde te witches verminderen. Gamers weten vast wat ik bedoel.

De oplossing kwam echter van mijn dochtertje. Zij had bij haar knutselspullen zelfklevend knutselfoam, van die dunne velletjes zacht schuimplastic met voorgesneden figuurtjes die je er uit kunt drukken en opplakken.

Om de speling tussen microswitches en de rammelende knopjes/staafjes van het frontje tegen te gaan plakte ik kleine stukjes foam op de switches.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Rammel gefixt!

Bericht door RX-Men-8 » 07 sep 2020, 00:13

Alles beplakt :
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Rammel gefixt!

Bericht door RX-Men-8 » 07 sep 2020, 00:15

Proefgemonteerd, helaas was dit iets teveel van het goede, De tuimelschakelaars gingen iets te zwaar.

Je kon dit ook zien aan de afdruk van de pinnetjes van de toetsen naar de switches:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Rammel gefixt!

Bericht door RX-Men-8 » 07 sep 2020, 00:20

Dus, in een tweede poging een strookje foam in halve dikte geknipt. De foam is ca 2 mm dik, 1 mm is wat je wilt overhouden.Tip: knippen met een goede scherpe schaar gaat beter dan snijden.

Resultaat: perfect! De schakelaars voelen nu gedempt aan, niet te strak en ook geen speling.

Proefrit: Rammeltje weg!
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
JohanvdH
Forumlid
Berichten: 563
Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
Locatie: Wageningen

Re: Rammel gefixt!

Bericht door JohanvdH » 07 sep 2020, 08:38

Respect!

Dit zijn de mooiere klus topics.

Hoe krijg je de omlijsting van het MMCS eraf zonder brokken?
Ik moet de Powerbutton die ernaast zit nog een keer vervangen omdat het chroom van de rand af bladdert maar heb nog niet de moed gehad om iets los te halen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018)
Afbeelding

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Rammel gefixt!

Bericht door RX-Men-8 » 07 sep 2020, 10:59

Ik gebruikte het meegleverde kunststof wigje van mijn Brodit telefoonhouder. Een soort dik gitaarplectrum. Misschien kun je iets anders in je omgeving vinden van week plastic. Hoek van een kunststof schuimspaan (die voor gebruik bij Tefal pannen), een kam (om je haar te kammen), dat soort dingen. Dun aan de punt en dik genoeg om niet teveel te buigen.
Rechtsonder beginnen en naar links werken. Er zitten 5 witte clips, een op elke hoek en middenonder. Zorg dat je de witte clips niet verliest / onderin het dashboard laat vallen. Succes :)
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Rammel gefixt!

Bericht door vulcan750 » 07 sep 2020, 16:18

Of je koopt gewoon een stevige gitaarplectrum, die zijn er van heel soepel tot stevig...
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Plaats reactie