Knoppen dashboard op andere plek

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Plaats reactie
PVoutlander

Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door PVoutlander » 07 apr 2014, 20:49

Ik heb de verschillende knoppen maar eens op een voor mij logischere en beter vindbare plek gezet.
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (114.33 KiB) 5493 keer bekeken

bobgee
Forumlid
Berichten: 165
Lid geworden op: 03 aug 2013, 11:56

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door bobgee » 07 apr 2014, 21:18

was dat makkelijk?

PVoutlander

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door PVoutlander » 07 apr 2014, 21:23

Eitje , voorzichtig paneeltje met ventilatierooster er uit wippen en ja kan overal bij.

bobgee
Forumlid
Berichten: 165
Lid geworden op: 03 aug 2013, 11:56

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door bobgee » 07 apr 2014, 21:51

cool :) eens kijken wanneer ik daar tijd voor heb :)

radphev

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door radphev » 07 apr 2014, 22:22

Heel erg slim! bedankt voor de tip!

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door JanPHEV » 08 apr 2014, 00:21

Das een goeie :idea: :!:
De schakelaar(s) van achteren naar voren eruit drukken :?:
Dan draadjes los en naar de andere positie leiden, naar voren doorvoeren en weer aan de schakelaar prikken :?:
Dan de schakelaar op die positie erin drukken :?:
Of kan het simpeler / eenvoudiger :?:

4-svp-00
Forumlid
Berichten: 214
Lid geworden op: 19 dec 2013, 21:02

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door 4-svp-00 » 08 apr 2014, 20:36

Zeker een goede tip, ik heb het net ook gedaan en ik ben er blij mee.

Aandachtspunten:

1. De stamkabel moet je losmaken als je knoppen van onder naar boven wilt verplaatsen (LDW), de kabel zit vast net onder de onderste rij knoppen met een lip die je eenvoudig kan loswrikken (niet proberen door te knippen met al die kabeltjes in de buurt). Na herplaatsen weer vastzetten (bundelen met andere kabels via ty rap).
2. De schakelaars en gaten zijn voorzien van een voor elke positie uniek passysteem. Op de zijkant van de schakelaars zitten geleiders, in de gaten zitten uitsparingen. Als je de schakelaar in een andere positie steekt dan lukt dat wel met enig doordrukken echter de knop kan dan wat scheef gaan staan en dat staat niet mooi. Oplossing is de geleider (2 mm hoog en 1 mm breed) aan de zijkant van de knop weg te snijden of te vijlen. Je hoeft niet bang te zijn dat de knop hierdoor minder vast zit, de geleider is er alleen voor dat de schakelaar slechts in het bijbehorende gat kan worden gestoken (en dat willen wij juist niet).
3. Paneeltje met schakelaars gaat heel erg makkelijk los door rechtsonder wat te trekken, daarna bovenin (voorzichtig)een plastic spaan als hefboom gebruiken. Gaat allemaal erg licht.
4. Haal ook de deksel tussen schakelaar en OBD steker eruit, openen via sparing aan linkerkant (enige kracht voor nodig). Je kan er nu aan 2 kanten bij en je hebt meer licht.
5. De bedrading loshalen is eenvoudig door lipje aan einde stekker in te drukken en te trekken.
6. De schakelaars druk je er van binnen af zo uit, eventueel lipje aan bovenzijde wat indrukken.

Riestad

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door Riestad » 09 apr 2014, 20:53

Geniaal!

phevictor

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door phevictor » 08 mei 2014, 20:40

Geniaal inderdaad :idea:

Ook maar eens aan de slag gegaan in de instyle+ met meeste onlogische knoppen ;) .. 5 knoppen hebben nieuwe plek.. met onderstaande setup slechts één knop (indexknop) nokjes afgevijld om het goed te laten passen en werken.. Rest is met beleid terug duwen en zitten mij best.. Met beleid en zonder haast is het prima klusje..
Knoppen in meer logische volgorde
Knoppen in meer logische volgorde
image.jpg (83.71 KiB) 5075 keer bekeken

mr76
Forumlid
Berichten: 441
Lid geworden op: 08 nov 2013, 15:49

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door mr76 » 09 mei 2014, 09:19

eindelijk eens een leuke tip op het forum haha.

hoe krijg je die paneeltjes goed los?

Mflyoki

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door Mflyoki » 09 mei 2014, 11:51

PHEVictor, ik zie op jouw foto dat jij ook een knop van het alarm systeem hebt zitten (led + annulering). Deze kon zonder problemen worden losgekoppeld of heb je deze niet verlplaatst?

phevictor

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door phevictor » 09 mei 2014, 16:35

Heb alarmknop niet verplaatst.. Zat al in het (onderste) rijtje minst gebruikte knoppen :lol: . Is niet moeilijk deze te verplaatsen.. Is volgens mij geplakt op bestaande loze knop.. Draad achter dashboard is behoorlijk lang en niet gebundeld dus kan overal naar toe ;)

Loshalen van paneel staat eerder in draadje al beschreven door @4-svp-00 punt 3; daar heb ik inspiratie ook vandaan.. Rechtsonder in lostrekken.. En daarna met beleid rest loshalen.. Bovenin rechts blijft beetje hangen maar met beleid en afgetapete platte schroevendraaier of kunststof spaan prima te doen.. Gaat niet heel snel kapot. Heb het nu al 3x losgehaald zonder problemen.

Overigens vandaag 150km retourtje gereden en beide keren had ik last van lDW toen ik aan telefoon zat.. Nu blindelings met linkerhand een tik uitdelen en LDW is stil.. Ook indexknop is net ff fijner om mee te spelen tijdens rijden..

Dit is naast het vervangen van mijn lampje in de oplaadklep door sterkere LED een echte "tweak" die comfort en lol verhoogd

EddieW
Forumlid
Berichten: 23
Lid geworden op: 11 okt 2013, 15:17

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door EddieW » 15 mei 2014, 22:03

Weet iemand misschien of de knoppen in het midden van het dashboard ook eenvoudig los te halen zijn? Met name de ECO toets.
Als ik de mogelijkheid heb om te meten aan de bekabeling ervan kan ik misschien een schakeling bedenken om na starten de ECO-mode standaard te activeren!

philip

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door philip » 05 nov 2014, 00:43

Toch heerlijk om op dit Forum te zien dat zo veel leden actief met onze PHEV bezig zijn om 'm te tweaken. 8-) Hoeveel andere auto's maakt dat los bij zijn/haar bezitters. Hij blijkt ook heel "tweakbaar" :D Geniet er nog steeds elke dag van. Laatste tank 1:31,7 + stroom.

jvisser
Forumlid
Berichten: 268
Lid geworden op: 23 jun 2014, 21:25

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door jvisser » 05 nov 2014, 08:31

Zou het ook mogelijk zijn een extra knop toe te voegen? Ik heb een afstandsbediening voor de poort van mijn parkeerterrein, echter dat ding leeft voor het gemak altijd ergens in de middenconsole. Als ik een blanco knop zou kunnen krijgen moet het slopen van de remote en het aansluiten op de knop een eitje zijn.
Outlander Business Edition 2013 Amethyst Black | X-line mistlampkappen | TNM Lolo laadpaal

Gebruikersavatar
Duc
Forumlid
Berichten: 233
Lid geworden op: 29 aug 2014, 09:41

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door Duc » 09 apr 2016, 15:18

Zo, ook zojuist maar eens de knoppen omgezet. Had ik natuurlijk veel eerder kunnen doen... :D
De 'Info' knop zat inderdaad enigszins scheef. In plaats van iets af te schuren, heb ik er aan de achterkant een tandenstoker tussen geklemd. Nu ziet het er ook netjes uit.

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door vulcan750 » 18 okt 2019, 14:04

Iemand ervaring met het demonteren van het paneeltje. Hoe precies?
Ik heb geprobeerd het glanzend zwarte paneel los te krijgen door rechts onder in de hoek te trekken.
Veel grip krijg ik er niet op en het lijkt muurvast te zitten.
Ik heb een Executive uitvoering en op de onderste rij zit maar één drukknop (rijgeluidje uitzetten).
Boven is er een plek vrij, daar wil ik de knop naar verplaatsen. Lijkt me sowieso een handiger plaats.
Maarja, ik wil het paneel ook niet beschadigen.... 🤔
Afbeelding
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

PeterW
Forumlid
Berichten: 133
Lid geworden op: 20 jun 2013, 21:16

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door PeterW » 18 okt 2019, 21:17

Misschien kan je hier wat inspiratie opdoen
http://mmc-manuals.ru/manuals/outlander ... dex_M1.htm
Mitsubishi Outlander PHEV S-editie Silky White Pearl november-2018 afgeleverd, particuliere PHEV-rijder vanaf november 2013 :mrgreen:

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door vulcan750 » 18 okt 2019, 22:19

Bedankt Peter! Hiervan wist ik het bestaan nog niet. Sowieso handig om bij de hand te hebben. 👍
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

vulcan750
Forumlid
Berichten: 175
Lid geworden op: 09 jan 2018, 11:37

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door vulcan750 » 19 okt 2019, 14:34

Helaas, ik krijg dat paneeltje met geen mogelijkheid los! Zit muurvast. 😥
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door RX-Men-8 » 19 okt 2019, 21:48

Bij bijvoorbeeld een Brodit telefoonhouder zit zo'n plastic wig in de vorm van een groot en dik gitaarplectrum, daarmee kun je genoeg kracht zetten zonder de boel te beschadigen. Je zou een plamuurmes kunnen intapen...
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
eddam
Forumlid
Berichten: 73
Lid geworden op: 05 feb 2020, 08:05

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door eddam » 22 mei 2020, 08:05

philip schreef:
05 nov 2014, 00:43
Toch heerlijk om op dit Forum te zien dat zo veel leden actief met onze PHEV bezig zijn om 'm te tweaken. 8-) Hoeveel andere auto's maakt dat los bij zijn/haar bezitters. Hij blijkt ook heel "tweakbaar" :D Geniet er nog steeds elke dag van. Laatste tank 1:31,7 + stroom.
Kijk eens op toyotahybrideforum.nl ;) ;)
Na twee Priussen, Prientje en Juultje, nu in een grijze Instyle met de koosnaam Beaker, naar de piepende Muppet,geinspireerd op het welkomstconcert bij binnenkomst...

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door RX-Men-8 » 04 jun 2020, 06:48

Zo, ik heb het ook aangepakt!

Bijkomend voordeel is dat ik het blindpaneeltje waar het Cobra Alarm ledje/knopje op zat zo ver mogelijk heb weggstopt naar rechtsonder, daar was een doorvoergaatje in geboord.

Inderdaad zijn alle behuizingen van de schakelaars "gecodeerd" met verschillende opstaande randjes aan beide kanten die in de sleuven van het dashboard moeten passen. Foolproof voor in de fabriek om te voorkomen dat een medewerker ze op een handige plek steekt :D
Die geleiderandjes op de schakelaar kun je met een stanleymesje wegsnijden, dan past de schakelaar waar je wilt. De kabelboom voor de bovenste schakelaars is inderdaad te kort om helemaal linksonder te komen, maar in mijn geval hoefde dat niet.

Afbeelding

Voor mij zijn Menu/TRC Off en Achterklep/LDW de knoppen die ik wil gebruiken, de rest laat ik wel met rust. Dus nu is het

Boven: Menu | TRC Off | Blind
Onder: Achterklep | LDW | FCM | AVAS Off | Blind

Afbeelding

Nu ga ik vast het Menu en de achterklepbediening meer gebruiken!

Nog een vraag: er zitten grijze connectoren in de blindpaneeltjes gestoken. Dit is duidelijk al voorbedraad in de kabelboom. Voor welke functies zijn die bedoeld?
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Knoppen dashboard op andere plek

Bericht door PHEVlkj » 04 jun 2020, 10:01

Ziet er netjes uit.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Plaats reactie