LAN -> Router -> Router -> PHEV

Met een tijdsklok je standkachel bedienen is zóóó 2012
Plaats reactie
Phev2015

LAN -> Router -> Router -> PHEV

Bericht door Phev2015 » 19 nov 2015, 21:33

Op mijn IPhone heb ik de Mitsubishi PHEV App geinstalleerd. De App gebruik ik vooral voor het controleren van de laadstatus, zodat ik mijn kabel van de stoep kan halen als de accu weer vol is. Nu de winter er aan komt, kan ik me voorstellen dat ik ook de standkachel functie ga gebruiken.

Het bedienen van de auto vanuit m'n huis ging niet echt goed, doordat mijn iphone niet krachtig genoeg signaal had voor het overbruggen van de afstand en de muren naar m'n auto. Omdat ik nog een oude TP-Link WDR4300 router had liggen, heb ik deze zo ingericht dat deze ging functioneren als een "Client-Bridge" door de DD-WRT firmware er op te installeren. De router fungeert dan eigenlijk als een repeater van het WIFI-signaal van de auto. Met deze oplossing kreeg ik een veel beter signaal in huis en kon ik via de repeater de auto aansturen.

In de praktijk bemerkte ik echter dat mijn telefoon onderweg automatisch verbond met de auto en dat ik daardoor Whatsapp berichten begon te missen. In een andere post op dit forum wordt dit opgelost door WIFI prioriteiten in te stellen. Mij lukte dit zo snel niet.

Ik had al bedacht dat het wellicht mogelijk zou zijn om de repeater aan mijn thuis-router te koppelen en op deze manier via mijn thuis-netwerk de auto aan te kunnen sturen. Dit bleek eigenlijk zeer eenvoudig. In mijn thuis-netwerk router heb ik alleen de netmask van de LAN aan hoeven passen van 255.255.255.0 naar 255.255.252.0. Mijn thuis-netwerk zit op de IP-range 192.168.11.*. De auto zit in de range 192.168.8.*. Na een kabeltje tussen mijn thuis-router en repeater te hebben gedaan, kon ik vanaf mijn normale thuis-wifi vanaf mijn IPhone de PHEV aansturen.

M'n TP-Link WDR-4300 heb ik de volgende instellingen gegeven, zodat deze als repeater werkt:
(Onderstaande zorgt ervoor dat de router op hetzelfde IP-range komt als de PHEV (192.168.8.46))
* Setup > Basic Setup > Local IP Address: 192.168.8.41
* Setup > Basic Setup > Subnet Mask: 255.255.255.0

(Dit zorgt ervoor dat er een verbinding wordt gemaakt met de PHEV)
* Wireless > Basic Settings > ath0 > Wireless Mode: Client Bridge (Routed)
* Wireless > Basic Settings > ath0 > Default GW Mode: Auto (DHCP)
* Wireless > Basic Settings > ath0 > Wireless Network Mode: B-Only
* Wireless > Basic Settings > ath0 > Channel Width: Full (20 Mhz)
* Wireless > Basic Settings > ath0 > Wireless Network Name (SSID): [De SSID naam van de WIFI van de PHEV]
* Wireless > Wireless Security > ath0 > Security Mode: WPA2 Personal
* Wireless > Wireless Security > ath0 > WPA Algorithm: AES
* Wireless > Wireless Security > ath0 > WPA Shared Key: [De password van de WIFI van de PHEV]

(Dit zorgt ervoor dat je met de router/repeater kan verbinden vanaf bijvoorbeeld je telefoon)
* Wireless > Basic Settings > ath0.1 > Wireless Mode: AP
* Wireless > Basic Settings > ath0.1 > Wireless Network Name (SSID): [De SSID naam van de PHEV]
* Wireless > Wireless Security > ath0.1 > Security Mode: WPA2 Personal
* Wireless > Wireless Security > ath0.1 > WPA Algorithm: AES
* Wireless > Wireless Security > ath0.1 > WPA Shared Key: [De password van de WIFI van de PHEV]

(5Ghz Wifi hebben we niet nodig)
* Wireless > Basic Settings > ath1 > Wireless Mode: Disabled

Ik weet niet zeker of bovenstaande informatie compleet is. Maar het zou je in de juiste richting moeten helpen. Ik heb bovenstaande informatie gebaseerd op stappen die een DD-WRT router in kan richten als repeater.
Nadat de router als repeater ingericht is, heb ik hem verbonden met mijn thuis-netwerk router via een eenvoudige kabel. Zoals eerder genoemd heb ik alleen de netmask van m'n thuis-router aan hoeven passen.

Op zolder heb ik een tweede router ingericht als Access Point. Als ik dus op zolder met m'n iphone m'n PHEV wil verbinden, wordt het volgende pad afgelegd:
IPhone -> TPLink WDR-3600 (Access Point) -> UTP kabel -> Netgear R7000 (thuis router, dhcp) -> utp-kabel -> TPLink WDR-4300 (repeater) -> PHEV
:D

Dit betekent dat ik nu niet meer direct hoef te connecten met m'n auto. Maar dat ik alleen thuis m'n auto kan bedienen. Maar dit laatste is voor mij voldoende.

kiwi

Re: LAN -> Router -> Router -> PHEV

Bericht door kiwi » 20 nov 2015, 08:11

Herkenbaar! Ik gebruik die M App niet meer, omdat ik dan steeds met wifi in de auto verbonden ben, en dus mijn telefoon niet meer kan gebruiken (google maps, filts meister).

Alternatieven voor je probleem (als je er via jouw creatieve manier niet uit komt)
Zien als het laden klaar is
Kan je niet eenvoudig in de meterkast zien hoeveel stroom je huis verbruikt?
Zelf heb ik een extra group met meter voor m'n laadpaal, waarbij ik op die groep kan zien dat hij wordt gebruik (rood lampje knippert)

Standkachel
Kan je dat niet programmeren? Of heb je flexibile wegrijdtijden?

Dennisk

Re: LAN -> Router -> Router -> PHEV

Bericht door Dennisk » 23 nov 2015, 21:20

Hoi Phev2015,

Ik heb een vergelijkbare situatie gecreëerd, maar met andere hardware. Heb jij nu in jouw situatie geen probleem met een dubbele DHCP server?

Overigens heb ik de IP instelling op mijn iPhone handmatig ingesteld, zodat ik in de auto internet blijf behouden via 4g.

Dennis

Phev2015

Re: LAN -> Router -> Router -> PHEV

Bericht door Phev2015 » 07 dec 2015, 19:31

Hi Dennis,

Je hebt wel een punt van die dubbele dhcp server. Meestal is het geen issue en wordt de dhcp door m'n thuis router opgepakt. Maar het komt af-en-toe inderdaad voor dat mijn telefoon thuis een IP# in de 192.168.8.* range krijgt. Nu ik er verder over na denk, snap ik wat er aan de hand is. Soms wordt de dhcp door m'n PHEV opgepakt. Ik had laatst nog eens alle settings van m'n WDR4300 door genomen, maar bedenk nu dus dat daar het issue niet zit.
Ik neem aan dat ik in de firewall van de WDR4300 wel de DHCP poorten kan blokkeren. Binnenkort dat maar eens even proberen.

Zojuist een poging gedaan met: iptables -I INPUT -i br0 -p udp --dport 67 -j DROP
Ik kan niet zo goed bepalen of dat ook daadwerkelijk de dhcp gaat blokkeren.

groetjes!
Sander

Gebruikersavatar
mc_alistair
Forumlid
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 jul 2016, 22:30
Contacteer:

Re: LAN -> Router -> Router -> PHEV

Bericht door mc_alistair » 11 jul 2016, 15:10

Goed om te lezen dat er al meer met dit idee waren en het ook al geïmplementeerd hebben.

Ik heb zelf een FritzBox 7360 VDSL Modem/Router/DHCPserver en een Engenius EAP900H AP.
Ik zat zelf te denken aan een RasberryPi 3 aan te schaffen als Client-Bridge device om de PHEV SSID te koppelen (via UTP) aan m'n thuisnetwerk.
Moet me er nog even verder in verdiepen.

Hoe dan ook heeft de SSID in m'n PHEV het maar een paar uur gedaan en is nu dood.
Ik heb 1 iPhone kunnen registreren en de timer in kunnen stellen. De volgende ochtend deed ie het niet meer. :?
Outlander PHEV 2016 - Instyle+

Plaats reactie