MitsuAccu schreef: ↑10 feb 2018, 23:10
Beterschap trouwens!
Thanks. Kan ik wel gebruiken
Laat me heel voorzichtig proberen uit te leggen waar we (naar mijns inziens, in ieder geval) langs elkaar heen praatten.
Als we het hebben over "helling op rijden zonder stroom te gebruiken", dan denk ik aan "zonder stroom te gebruiken, met een bepaalde snelheid naar boven rijden" en niet aan "zonder stroom te gebruiken naar boven kunnen rijden, door een flinke aanloop te nemen en verder de snelheid er uit te laten lopen.". Vooral omdat over de hele rit naar Zuid Frankrijk (of waar dan ook) dat eerste ook écht verschil zou kunnen maken.
Kijkend naar jouw nadruk op "allemaal afhankelijk van lengte helling" dacht jij kennelijk wel aan dat laatste. En ja, dat laatste zal soms wel lukken. Kijk ook naar wat ik schreef over het "bergop uitrollen" en "het meenemen van extra kinetische energie uit de voorafgaande afdaling.". Maar dat eerste gaat m.i.
nooit lukken. Tenminste niet met 1500 kg caravan aan de haak.
Zag vandaag toevallig vanmorgen dit filmpje op het andere PHEV forum:
https://www.flickr.com/photos/151417729 ... 829855863/. Een klein aanloopje en de auto zou niet eens in de gaten hebben dat er een bultje lag. Maar dat zou dan niets niet meer zeggen over cross-axle capaciteiten van de auto. Volg je mijn gedachten gang?
MitsuAccu schreef: ↑10 feb 2018, 23:10
Is natuurlijk allemaal afhankelijk van lengte helling, stijgingspercentage, wind etc. hoe lang je hiermee weg komt...
Dus nee, het lukt niet "op welke helling dan ook"
Ik denk ook niet dat jij gezegd hebt dat dat altijd kon, hoor. Ik probeerde aan te geven dat ík dacht dat het nooit zou kunnen. Maar goed, we hadden het dus, als ik me niet overigs, over twee verschillende dingen.
MitsuAccu schreef: ↑10 feb 2018, 23:10
Volgens mij is het effect van "te laag in de toeren rijden" echt wel te compenseren door iets sneller te rijden, ondanks de grotere hoeveelheid energie die daarvoor benodigd is. Volgens mij heb je overigens zelf dit ook al eens geschreven?
Ik heb inderdaad wel eens geschreven dat het toerental (en daarmee het beschikbare vermogen) te laag ligt voor wat je nodig hebt. Maar volgens mij heb ik ook geschreven dat hiervoor drie oplossingen (of misschien zelfs vier) zouden zijn:
- terug schakelen (wat dus niet kan met onze auto)
- stroom uit de accu pakken om de ICE te ondersteunen
- terug vallen in seriële hybride mode (maar dan heb je ook al stroom uit de accu gepakt)
- banden met kleinere afrol omtrek monteren (maar dat was meer een what-if gedachte)
Aangezien luchtweerstand kwadratisch oploopt met snelheid denk ik niet dat je 'vermogen tekort' om kunt zetten in 'vermogen over' door harder te gaan rijden, zeker niet met een caravan aan de haak, waarbij luchtweerstand toch al zo'n grote rol speelt.
Groet, Anko
Gr., Anko
+ stroom
TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.