Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Net je PHEV opgehaald en wil je inwrijven dat jij 'm al wel hebt en de rest nog niet ;-)
Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 11 jun 2015, 22:25

Mooi verhaal. Past wel in het beeld dat ik ondertussen heb. Ik krijg al lezend wederom het idee dat het 'leeg raken van de accu' probleem bij 105 á 110 km/h niet veel groter is dan bij 95 km/h. Op zich zou dat wel te verklaren zijn. Ik heb al eerder aangegeven dat de auto motor m.i. wel extra zijn best doet als de aandrijving daarom vraagt, maar niet als de accu laad toestand daarom vraagt. Zie het zo: ergens tussen de 85 en 95 km/h stopt het laden wel zo'n beetje. Maar er zijn dan nog genoeg reserves om 110 te gaan rijden, zonder dat de accu daardoor veel meer belast wordt.

Natuurlijk zie je het snelheidsverschil wel terug in het verbruik: 1 op 6 bij deze snelheden, terwijl ik zelf, ook met 1500 kg aan de haak maar bij lagere kruissnelheden, eerder in de buurt van de 1 op 8 of beter scoor.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Man
Forumlid
Berichten: 783
Lid geworden op: 19 apr 2013, 23:40
Contacteer:

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Man » 11 jun 2015, 22:46

Toch ook een groot voordeel als je met caravan flink moet dalen. Bij het plaatsje Lodève een flinke stijging maar natuurlijk ook een flinke daling :D
Zie hier het laadresultaat
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (61.21 KiB) 18392 keer bekeken

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 11 jun 2015, 23:14

Ja, mooi is dat. Ik heb wel eens een actieradius van 1999 km op mijn Outlander Diesel gezien. Tank half leeg, caravan aan de haak. Daarna ging hij naar ---- want hij kon op de eerste positie geen 2 aangeven :lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Rutgerg

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Rutgerg » 14 jun 2015, 21:46

Gisteren onze 'nieuwe' caravan opgehaald en vandaag even stukje mee gereden. Maatje groter dan de vorige en wat jaren nieuwer. Hobby 540 UK max gewicht 1550kg.

Afbeelding

Roofingburner
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mar 2015, 14:09

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Roofingburner » 17 jun 2015, 09:02

Niet de langste maar wel een leuke foto.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Marcs
Forumlid
Berichten: 230
Lid geworden op: 17 okt 2013, 13:42

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Marcs » 25 jun 2015, 11:07

top actie foto :mrgreen:
LB

Paul29

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Paul29 » 08 mar 2016, 10:19

Goeie foto dit

Herky75

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Herky75 » 15 mar 2016, 20:37

Hoi,

Combi met mijn hobby, 5,60m opbouw, 2,5m breed

Afbeelding

gr. Eric

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 15 mar 2016, 21:12

Alleen uit de stalling gehaald? Of echt al mee gereden? Heel benieuwd naar je ervaringen, vooral vanwege die 2.50m. En dan bedoel ik motorisch en niet vanwege het manoeuvreren ;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Herky75

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Herky75 » 16 mar 2016, 09:04

Hoi,

Ook mee gereden, van stalling naar camping (40KM)
Manouvreren is gewoon opletten vanwege de afmetingen.
Motorisch, zet ik de outlander op 4WD, en op stand save (alleen benzine rijden)
In principe rijdt dit ok ik ga niet harder dan 85kmh, (tot ergernis van de vrachtwagens).

gr. Eric

Herky75

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Herky75 » 16 mar 2016, 09:06

Hier nog een foto

Afbeelding

Gr. Eric

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 17 mar 2016, 18:56

Herky75 schreef:Ook mee gereden, van stalling naar camping (40KM)
Haha. Ik bedoelde "alleen van de stalling naar huis gereden of ook al echt serieuze afstanden ...."

Ben erg benieuwd naar wat er met je batterijlading gaat gebeuren over langere afstand (zeg 200+ km). Je zult merken (of in ieder geval het gevolg ervan ervaren) dat als de hoeveelheid vermogen die nodig is om de gang er in te houden meer is dan 75% van het (bij die snelheid) beschikbare motorvermogen het bijladen van je accu helemaal stopt. De accu zal dan langzaam leeg lopen omdat er altijd wel wat stroom gebruikt wordt. Met mijn 2.30m caravan is dit punt al snel bereikt. Met een 2.50m wagen zal dit nog wel sneller zijn, denk ik. Je hebt bijna 10% meer frontaal oppervlak, en het extra gedeelte valt geheel buiten de 'schaduw' van je auto ....

Sowieso moet je hem denk ik op Charge zetten en niet op Save om alle kleine beetjes mee te pakken.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Super-User
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door JanPHEV » 28 mar 2016, 13:33

Volgens mij hoef je hem ook niet in 4WD (lock?) te zetten.
Heeft onder normale omstandigheden geen zin, de PHEV is standaard altijd al 4WD :idea:

thundercat
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 jul 2013, 12:46

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door thundercat » 08 jan 2018, 10:27

Vrijdag onze caravan in belgie opgehaald. Opbouwlengte 6.10, totale lengte 7.40, breedte 2.30 en het rijklaargewicht is ruim 1300 kilo.
Ruim 200 kilometer gereden waarvan 150 snelwegkilometers.
De hele weg in charge gereden en bij thuiskomst de accu nog bijna halfvol. Verbruik 1 op 8,7.
Wind was er gelukkig niet maar de wind die er was hadden we mee.
20180105_150210.jpg
20180105_150210.jpg (173.2 KiB) 12984 keer bekeken
20180105_150222.jpg
20180105_150222.jpg (106.1 KiB) 12984 keer bekeken
20180105_150243.jpg
20180105_150243.jpg (151.41 KiB) 12984 keer bekeken

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 08 jan 2018, 12:28

thundercat schreef:
08 jan 2018, 10:27
Vrijdag onze caravan in belgie opgehaald.
Mooi hoor! Mooie stroomlijn ook. Daar ga je vast plezier van hebben. Wat voor snelheid had je aangehouden?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

thundercat
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 jul 2013, 12:46

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door thundercat » 08 jan 2018, 13:52

Rond de 94. Echt km zal dan zo rond de 90 geweest zijn. Hij is inderdaad aardig gestroomlijnt maar wel 20 of 25 cm hoger als een "normale" caravan ivm het hefbed welke boven de rondzit tegen het plafond aan zit
IMG_9312.jpg
IMG_9312.jpg (105.34 KiB) 12978 keer bekeken
20171227_130603.jpg
20171227_130603.jpg (79.54 KiB) 12978 keer bekeken

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 08 jan 2018, 15:42

Ik zie nu inderdaad de extra 'marge' boven je deur. Afwachten wat het doet. Als ik moet gokken dan gok ik dat de betere stoomlijn het wint van de extra hoogte. Maar da's dus puur een gok.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

thundercat
Forumlid
Berichten: 109
Lid geworden op: 03 jul 2013, 12:46

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door thundercat » 08 jan 2018, 20:06

Dat idee heb ik ook. Tijdens de vakantie wel er een paar keer een bagagewagen achter gehad. Ruim 2 meter recht omhoog en ongeveer 1.50 breed zonder enige vorm van stroomlijn. Daar had de auto een stuk meer moeite mee.

euromaster58
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016, 12:15

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door euromaster58 » 01 feb 2018, 14:28

Dit is mijn combinatie, gewicht caravan 1500 KG.
Dit jaar naar Garda meer. Wordt de eerste test.
Aanbevelingen altijd welkom.[
IMG-20170414-WA0005.jpg
IMG-20170414-WA0005.jpg (209.33 KiB) 12773 keer bekeken
IMG-20170414-WA0006.jpg
IMG-20170414-WA0006.jpg (168.58 KiB) 12773 keer bekeken
img][/img]

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 01 feb 2018, 17:12

Mooi hoor!

Er is wat mij betreft maar één aanbeveling die er toe doet: probeer je acculading op peil te houden. Dus:

- altijd in Charge mode rijden. En niet pas als je accu onder de 50% zit, of zo.
- motor lekker een tijdje door laten draaien als je ergens pauze houdt, vooral vlak voor de klim naar de Brenner.

Ik ben zelf, ook met 1500 kg er achter, in Kroatie geweest en 3 keer in Zuid Frankrijk (incl. A75 in noordelijke richting :evil: ). Je gaat er echt wel komen maar met wat lading in de batterij is het net wat aangenamer. Want je voorkomt daarmee dat de auto op een geven moment steeds gaat switchen tussen seriële en parallel hybride mode. Want dat is wel 'een beetje vermoeiend voor het oor'.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 01 feb 2018, 22:01

Lijkt verdacht veel op de mijne, ook Knaus Sudwind 500, en van dezelfde dealer :D
Inderdaad altijd op de Charge stand, en ik pas bovendien de snelheid een beetje aan, zodat hij (zo lang mogelijk) net geen energie uit de accu haalt bij het naar boven rijden, en net wel gaat laden bij het naar beneden rijden.
Op deze manier heb ik nog nooit een schildpadje gezien.

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 02 feb 2018, 09:04

MitsuAccu schreef:
01 feb 2018, 22:01
..., en ik pas bovendien de snelheid een beetje aan, zodat hij (zo lang mogelijk) net geen energie uit de accu haalt bij het naar boven rijden.
Die truc moet je mij ook leren, want mij lukt dat op de vlakke weg meestal al niet. Hoe hard (of langzaam) rijdt je dan?

BTW: Ik moet er wel bij zeggen dat ik me baseer op informatie uit de OBDII poort, en die geeft een realistischer (maar ook pessimistischer) beeld over de energie stroom dan het dashboard. Het dashboard kan rustig aangeven dat er niets met de accu gebeurt (alleen één oranje pijl) terwijl er toch 2 of meer kW aan de accu onttrokken wordt.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

euromaster58
Berichten: 3
Lid geworden op: 12 jul 2016, 12:15

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door euromaster58 » 02 feb 2018, 13:50

Anko schreef:
01 feb 2018, 17:12
Mooi hoor!

Er is wat mij betreft maar één aanbeveling die er toe doet: probeer je acculading op peil te houden. Dus:

- altijd in Charge mode rijden. En niet pas als je accu onder de 50% zit, of zo.
- motor lekker een tijdje door laten draaien als je ergens pauze houdt, vooral vlak voor de klim naar de Brenner.

Ik ben zelf, ook met 1500 kg er achter, in Kroatie geweest en 3 keer in Zuid Frankrijk (incl. A75 in noordelijke richting :evil: ). Je gaat er echt wel komen maar met wat lading in de batterij is het net wat aangenamer. Want je voorkomt daarmee dat de auto op een geven moment steeds gaat switchen tussen seriële en parallel hybride mode. Want dat is wel 'een beetje vermoeiend voor het oor'.
Mooi zulke informatie, op charge blijven rijden, verliezen bij het klimmen en terug winnen bij het dalen. Ik ga in het voorjaar al wat "test rijden" in de Ardennen. Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 02 feb 2018, 22:03

euromaster58 schreef:
02 feb 2018, 13:50
Mooi zulke informatie, op charge blijven rijden, verliezen bij het klimmen en terug winnen bij het dalen. Ik ga in het voorjaar al wat "test rijden" in de Ardennen. Ik ben benieuwd.
Okay, tips voor gevorderden :ugeek: :

Je wil zoveel mogelijk SOC behouden. Dus rijd je in Charge mode. Meestal doet dat niet heel veel, omdat het grootste deel van het beschikbare motorvermogen nodig is om de vaart er in te houden. Anders wordt het wanneer je de combinatie in Charge mode uit laat rollen (gas los laten op de vlakke weg, of beter nog, heuveltje af). Dan is in principe het gehele motor vermogen (nou ja, 75% van de hoeveelheid vermogen die de motor bij dat toerental kan produceren, maar das nog altijd een heleboel) beschikbaar om de batterij bij te laden. En dan kan het rap gaan. Ik zeg in principe, want ... zodra je de combinatie ook maar heel even afremt (ofwel met het rempedaal ofwel door middel van regeneratief remmen), dan gaat de motor in een soort idle mode meetokkelen, waarbij hij net genoeg brandstof verbruikt om zichzelf aan het draaien te houden, maar in ieder geval de batterij niet of nauwelijks nog bijlaadt.

Typisch zal dit verschijnsel optreden wanneer je CC onderbreekt, omdat je op dat moment altijd in B2 of hoger zit. Wil je profiteren van het moment en zoveel mogelijk SOC opbouwen, schakel dan zo snel mogelijk over naar B0 (als je daar niet al in zat) en geef eventueel heel even een heel klein toefje gas om de motor uit de 'meetokkel mode' te krijgen. 't Vraagt om een wat actievere rijstijl, maar het doet wonderen.

De PHEV Watch Dog app of de EvBatMon app kunnen helpen om de actuele (ont)laadstroom zichtbaar te maken. Vertrouw vooral niet blind op het dashboard.

PS: Ik heb iets soortgelijks een jaar of 3 geleden al eens opgeschreven, maar opnieuw schrijven gaat sneller dan opzoeken ;-)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

MitsuAccu
Forumlid
Berichten: 407
Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door MitsuAccu » 02 feb 2018, 22:36

Anko schreef:
02 feb 2018, 09:04
MitsuAccu schreef:
01 feb 2018, 22:01
..., en ik pas bovendien de snelheid een beetje aan, zodat hij (zo lang mogelijk) net geen energie uit de accu haalt bij het naar boven rijden.
Die truc moet je mij ook leren, want mij lukt dat op de vlakke weg meestal al niet. Hoe hard (of langzaam) rijdt je dan?

BTW: Ik moet er wel bij zeggen dat ik me baseer op informatie uit de OBDII poort, en die geeft een realistischer (maar ook pessimistischer) beeld over de energie stroom dan het dashboard. Het dashboard kan rustig aangeven dat er niets met de accu gebeurt (alleen één oranje pijl) terwijl er toch 2 of meer kW aan de accu onttrokken wordt.
tja, ik doe geen hele rare dingen of zo hoor... Als ik van een helling afkom en zie een nieuwe helling aankomen, dan probeer ik de snelheid wat hoger te houden bij de aanvang van de klim, zeg 95-100 km/u. Bij die snelheden zit je ook wat hoger in de toeren waardoor er meer kracht beschikbaar komt. Als ik dan verderop de helling de snelheid wat moet laten zakken om de energiestroom uit de accu te voorkomen, dan ga ik niet verder terug dan 80 km/u. Is natuurlijk allemaal afhankelijk van lengte helling, stijgingspercentage, wind etc. hoe lang je hiermee weg komt...
Ik baseer met wel op het dashboard, want ik heb geen OBD informatie beschikbaar. Maar zoals gezegd, ik heb nog nooit een schildpad gezien.

Accu opladen na de rit door de motor stationair te laten draaien, heb ik minder goede ervaringen mee. Ooit wel eens gedaan, maar na een kwartier nog geen streepje erbij?! Kan het zijn dat de temperatuur van de accu dan al te hoog is en het laden geblokkeerd wordt?

Plaats reactie