Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Net je PHEV opgehaald en wil je inwrijven dat jij 'm al wel hebt en de rest nog niet ;-)
Dutchneon
Forumlid
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2013, 14:55

Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Dutchneon » 14 nov 2013, 15:07

Hi Beste mede Phevver's,


Omdat wij binnenkort de Outlander ook zakelijk gaan inzetten met hier en daar een aanhanger erachter
was ik wel benieuwd naar wie de grootste en de zwaarste aanhangers al achter z'n Outlander heeft gehad??

Binnenkort zal ik ook een foto van onze combi(s) plaatsen

s.maes

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door s.maes » 14 nov 2013, 16:04

Net vorige week mijn (open) zeilboot op Pega trailer weer in "winterstalling" geplaatst: achter in een drassige tuin (onder een zeiltje). Helaas alleen nog met mijn huidige, 2-wiel aangedreven, auto. Dit is elk jaar weer een uitdaging om de boot + trailer (gelukkig niet zo zwaar, denk zo'n 900kg) op zijn plek te krijgen in dat natte gras.
Kijk ernaar uit om dat in het voorjaar weer te doen, alleen dan met 4 wiel aandrijving & op elektrische kracht ;)

't Is nog ff wachten, maar zal dan wat plaatjes plaatsen.... :lol:

boxman
Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2013, 18:58

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door boxman » 16 nov 2013, 10:55

zie

http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... =14&t=2113


volgend weekend met deze combi ongeveer 700 km rijden. Ervaring tot nu toe is dat de PHEV op benzine prima rijd, bij optrekken of inhaalakties accu bijschakelt en dit prima doet, echter wel regelmatig onverwacht op de 'accu' gaat rijden en dan laad de benzinemotor in aggregaatfunctie de accu weer. Dit laatste heeft effect dat de motor heel veel toeren maakt en dus onnodig benzine aan het verstoken is.

Als hij op benzine blijft rijden (omdat de accu toch leeg is) rijdt hij heerlijk rustig. Op de accu (met laden) dus niet... Helaas kun je dit zelf niet regelen, dus ben benieuwd hoe dit komend weekend gaat....

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 16 nov 2013, 11:23

Heb je vast kunnen stellen dat de motor in aggregaatfunctie inderdaad onnodig veel energie verbruikt? Of is dat vooralsnog een aanname?

Ik zou me nl. goed voor kunnen stellen dat de motor op die momenten in die modus efficiënter functioneert. En gedurende korte tijd efficiënter functionerend kan kan de motor dezelfde hoeveelheid energie op leveren als gedurende langere tijd minder efficiënt functionerend, en daarbij minder brandstof verbruiken.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

boxman
Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2013, 18:58

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door boxman » 16 nov 2013, 11:46

Er zit natuurlijk geen toerenteller in de PHEV, maar je merkt dat hij bij de 'laadfunctie' echt heel veel toeren maakt. Ik kan me niet voorstellen dat dit zuiniger is dan een rustig lopende benzinemotor welke de assen rechtstreeks aandrijft.

Daarnaast is het onrustig qua rijden. Zoals gezegd, na volgend weekend weet ik meer.


Wat mij eveneens niet duidelijk is, is de 'verbruiksmeter' in de PHEV. Hij geeft, op dagteller niveau A, aan hoeveel procent hij electrisch en hoeveel op benzine hij gereden heeft. Daarnaast het gemiddelde verbruik.

Is in dit gemiddelde verbruik ook de benzine meegenomen welke hij verbruikt bij opladen van de accu ?? Ik denk het namelijk niet, dus vertekent beeld.

René

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door René » 16 nov 2013, 21:05

boxman schreef: Is in dit gemiddelde verbruik ook de benzine meegenomen welke hij verbruikt bij opladen van de accu ?? Ik denk het namelijk niet, dus vertekent beeld.
Wellicht domme gedachte, maar kom je daar niet achter als je benzine getankt heb. Weet je ook het aantal EV kilometers?
Volgens mij zou je dan het gemiddelde moeten kunnen berekenen... Dacht ik zo?

boxman
Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2013, 18:58

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door boxman » 17 nov 2013, 10:25

natuurlijk kun je via de dagteller het gemiddelde verbruik berekenen op basis van volle tank, mij gaat het om het 'gemiddelde verbruik' wat de PHEV aangeeft op basis van dagteller A.

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door WHB » 17 nov 2013, 11:06

boxman schreef:
volgend weekend met deze combi ongeveer 700 km rijden. Ervaring tot nu toe is dat de PHEV op benzine prima rijd, bij optrekken of inhaalakties accu bijschakelt en dit prima doet, echter wel regelmatig onverwacht op de 'accu' gaat rijden en dan laad de benzinemotor in aggregaatfunctie de accu weer. Dit laatste heeft effect dat de motor heel veel toeren maakt en dus onnodig benzine aan het verstoken is.
Hallo Boxman,

Heb ergens gelezen dat je dat je altijd 4wd hebt.
Dus als de motor de voorvielen rechtsreeks aandrijft heb je net te weinig rpm’s (Lees generator vermogen) om de achterwielen aan te drijven.
Dus gebruikt hij ook een klein beetje de accu.
Deze moet dus af en toe bijgeladen worden vandaar dat hoge toerental.
Of dit de meest economische manier is dat weet ik ook niet.

boxman
Forumlid
Berichten: 47
Lid geworden op: 27 aug 2013, 18:58

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door boxman » 17 nov 2013, 12:06

hoi WHB,

Je hebt gelijk, echter dan zie je de 'oranje pijl' (benzine aandrijving) tegelijkertijd met de 'blauwe oplaadpijl'.

Ik heb het over het feit dat op het moment dat de motor hoge toeren gaat maken, de oranje pijl uit is (dus geen rechtstreekse aandrijving vanuit de benzinemotor) en beide 'blauwe pijlen' (dus van motor naar accu en van accu naar wielen) aan zijn.

daphneK

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door daphneK » 19 nov 2013, 12:24

Als onze auto vrijdag geleverd wordt, dan hangt er zaterdag een trailer met paard (tussen de 1200 en 1400 kg) achter de auto.
Ben benieuwd hoe die dat gaat doen!

WHB
Forumlid
Berichten: 301
Lid geworden op: 25 jun 2013, 13:38

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door WHB » 19 nov 2013, 14:47

Flink paard!!!

lancer
Forumlid
Berichten: 98
Lid geworden op: 08 nov 2013, 13:12

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door lancer » 19 nov 2013, 22:04

daphneK schreef:Als onze auto vrijdag geleverd wordt, dan hangt er zaterdag een trailer met paard (tussen de 1200 en 1400 kg) achter de auto.
Ben benieuwd hoe die dat gaat doen!
We zijn zeer benieuwd, en zie uit naar uw ervaring.

daphneK

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door daphneK » 20 nov 2013, 09:56

Wordt een weekje later, omdat de auto volgende week pas wordt geleverd,
Maar ik zal zeker even een verslag doen!


bert.vriezen

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door bert.vriezen » 21 jan 2014, 22:39

Ik dacht ik zal eens een fotootje toevoegen van mijn combinatie.

Het is een aanhanger met circa 3000 kilo laadvermogen. :roll:

Tot nu toe 1 keer meegereden nagenoeg leeg, misschien 900 kilo totaal.

Met mijn vorige auto een Santa Fe wel eens totaal gewicht van over de 4.000 :oops:
kilo mee getrokken. Dat was met 180 pk, 450 nm, prima te doen. Was alleen bang dat de motor in de soep zou draaien. Maar optrekken als de brandweer. Echt heel bijzonder.

Met de outlander ga ik mijzelf proberen aan een max van circa 2.000 kilo te houden (paar keer per jaar). Anders moet ik mijn oude toyo weer uit het stof halen. :lol:
Bijlagen
1389974060915.jpg
1389974060915.jpg (112.03 KiB) 18412 keer bekeken

pim de bruijn

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door pim de bruijn » 21 jan 2014, 22:54

Twee paards trailet met een paard van 600 kg.

En hij lacht er om.
Ook het paard is blij.
Ik kan nu optrekken naar 90 km zonder dat hij van voor naar achter wordt geslingert bij elke versnelling.

daphneK

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door daphneK » 25 jan 2014, 09:18

Enige foto van auto met trailer.

Auto rijd fantastisch met een trailer er achter.
Ik heb wel meer gereden met trailer, maar voornamelijk met busjes (ford transit, opel vivaro) maar ondanks dat de busjes toch een stuk groter zijn dan de PHEV rijd de PHEV een stuk stabieler met een trailer.
Jammer vind ik wel dat de auto vrij hoog in de toeren blijft, ook met optrekken, en omdat ik niet zo snel kan optrekken met een paard achterin, erger ik me wel een beetje aan het geluid.
Laatste keer hadden we een trailer mee waarvan de stekker niet helemaal oke was, auto gaf tijdens het rijden wel een piep maar liet niet zien wat er aan de hand was. Dat vind ik jammer!

Afbeelding

Gebruikersavatar
JanPHEV
Super-User
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door JanPHEV » 25 jan 2014, 12:39

Ik denk dat het eigen gewicht van 1800+ kg, de continu 4-WD en vooral het lage zwaartepunt van de PHEV gunstig is bij het trekken van een aanhanger en de stabiliteit van de combinatie.

banjo

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door banjo » 28 jan 2014, 17:18

zie dat Sander van der pol ook het paard onder handen heeft genomen! :lol: strakke wrapping actie

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 28 jan 2014, 18:52

:lol:
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

daphneK

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door daphneK » 28 jan 2014, 23:08

Niet jaloers worden op de kleur he mannen :lol:

banjo

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door banjo » 29 jan 2014, 09:17

:lol: nee hoor ik wacht in spanning op de interieurfotos :lol:

Koos

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Koos » 29 jan 2014, 19:20

Vandaag weer paar honderd km met aanhanger(ca 1300 km) gereden.
Nu gemerkt dat de auto dan eigenlijk door zijn eigen techniek in de weg gezeten wordt. De motor is niet in staat om en de auto met aanhanger voort te bewegen en tegelijkertijd te werken als generator, maar doet wel verwoede pogingen te bewijzen dat hij dat wel kan.
Het gevolg is een permanent gierende motor met vreselijke toerentallen en een verbruik dat dan ca 1:5 is.
En dit bij een snelheid op de cruisecontrol van 90 km/uur.

De behoefte is dan heel hoog om middels een knop te kunnen zorgen dat de motor alleen de wielen aandrijft.
Op het moment dat de auto dat zelf ook in de gaten krijgt gaat het prima. Geen hoge toerentallen en een verbruik dat ca 1:9 uitkomt.
Dan is het ook prima te doen.

banjo

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door banjo » 29 jan 2014, 20:32

Neem toch aan dat het " in de gaten krijgen" door de auto een process is wat gestuurd is, of niet? Als we hier inzicht in krijgen dan kunnen we daar wellicht op aansturen ipv wachten totdat de auto het begrijpt. Is er een logische verklaring te verzinnen voor wanneer de auto het " door heeft"?

Gebruikersavatar
Anko
Super-User
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wie heeft de grootste ....... aanhanger

Bericht door Anko » 29 jan 2014, 20:48

Koos, wat was nu uiteindelijk je overall verbruik over die 1300 kilometer van vandaag?
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Plaats reactie