Probleem: Dimlicht altijd aan?

Vragen over bepaalde funties van het navigatiesysteem of de standkachel? Vraag maar raak!
Plaats reactie
rmallinc
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2018, 21:40

Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door rmallinc » 09 okt 2020, 21:21

Hallo,
ik heb een PHEV van dec. 2013 en vandaag blijft het dimlicht altijd aan! Bij het starten gaat het dimlicht aan zonder dat de indicator brandt. Stadslicht werkt niet meer en als ik de verlichting op "on" zet en geef grootlicht dan branden beide indicatoren. Ik heb de dealer gebeld en zij vertelden mij dat dit een storing in de boordcomputer is die niet te verhelpen is. Ze hebben dit zo'n 4 keer meegemaakt.
Kent iemand dit probleem?

Groten,
Rob

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door PHEVlkj » 10 okt 2020, 20:46

Hoe lang heb je de auto of heb je nog garantie?


Ik heb ook wel eens met deze functie zitten stoeien. Ik begrijp uit jouw opmerking dat de verlichting op aan staat, de laatste stand op de handle (en niet op 'auto').

Bij mijn vorige auto moest ik (als de dealer bijvoorbeeld de lichten uit had gezet bij onderhoud) e.e.a. opnieuw instellen. Wat bij mij hielp was dat ik niet allen de handle in de laatste stand moest zetten maar ook de instelling in het menu van het MMCS even uit en aan zetten.

Het gaat om de functie automatisch uitschakelen koplampen. Bij mij pagina 230 van de gebruiksaanwijzing van het MMCS.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door RX-Men-8 » 11 okt 2020, 10:00

Vraagje, doen je dagrijlichten het nog wel, dwz is de zekering of lampjes niet doorgebrand? Eigenlijk mogen die alleen aan gaan bij licht uit, misschien is dimlicht de backup voor het dagrijlicht.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door PHEVlkj » 12 okt 2020, 10:59

Ik rijd al mijn hele leven met lampen aan.

Daarom gebruik ik de dagrijlichten nooit, want bij ingeschakelde dagrijlichten heb je dan geen achterlicht aan. Dan ben je in de schemer wel extra kwetsbaar om van achteren te worden aangereden.

Daarom heb ik altijd dimlicht aan. Grappig dat iedereen zich wel druk maakt over het wel of niet aangaan van de remlichten bij B5 maar wel gewoon zonder achterlicht de schemer ingaat. :D

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

rmallinc
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2018, 21:40

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door rmallinc » 12 okt 2020, 12:37

Dimlicht staat nu altijd aan ongeacht stand van de schakelaar. Ik heb alleen geen stadslicht meer, in die stand staat dimlicht ook aan. Dagrijverlichting staat ook aan.

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door PHEVlkj » 12 okt 2020, 13:31

Hoe lang heb je de auto en heb je nog garantie?

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

rmallinc
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 nov 2018, 21:40

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door rmallinc » 12 okt 2020, 15:16

Ik heb de auto 2 jaar geleden gekocht, Instyle van december 2013. Toen ik de dealer belde wist die gelijk wat het probleem was, interne sluiting in de boordcomputer.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door RX-Men-8 » 12 okt 2020, 21:28

Dus:

- Op stand "uit" uit brandt alleen de dagrijverlichting
- Op stand "auto" brandt de dagrijverlichting als het licht is en vanaf schemer achterlichten en gedimd grootlicht (en geen dagrijlicht)
- Op stand "parkeerlicht" branden de achterlichten en markeringslampjes, maar bij jou ook het gedimd grootlicht (bij de mijne niet)
- Op stand "gedimd grootlicht" branden de achterlichten, markeringslampjes en het gedimd grootlicht

Eigenlijk dus vervelend als je parkeerlicht wilt inschakelen, verplicht bij 's nachts parkeren langs de weg buiten de bebouwde kom.

Zou dus eigenlijk gefikst moeten worden.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bmtouring
Forumlid
Berichten: 436
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Boxmeer

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door Bmtouring » 13 okt 2020, 07:24

RX-Men-8 schreef:
12 okt 2020, 21:28

Eigenlijk dus vervelend als je parkeerlicht wilt inschakelen, verplicht bij 's nachts parkeren langs de weg buiten de bebouwde kom.
zet m met 4 wielen in de berm, dan hoeft dat niet en heb je nog wat aan je 4WD ;)

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door PHEVlkj » 13 okt 2020, 10:08

Na 2 jaar kun je geen extra clementie of garantie verwachten. Helaas zal dat inderdaad moeten worden gefixed.

Een nieuwe computer lijkt mij dan bijna noodzakelijk.

Ik zou eens bij meerdere dealers een prijsopgave vragen, want ik denk dat het heel duur is.

Succes.

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Freddiem
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2019, 19:19

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door Freddiem » 28 okt 2020, 23:59

PHEVlkj schreef:
12 okt 2020, 10:59
Ik rijd al mijn hele leven met lampen aan.

Daarom gebruik ik de dagrijlichten nooit, want bij ingeschakelde dagrijlichten heb je dan geen achterlicht aan. Dan ben je in de schemer wel extra kwetsbaar om van achteren te worden aangereden.

Daarom heb ik altijd dimlicht aan. Grappig dat iedereen zich wel druk maakt over het wel of niet aangaan van de remlichten bij B5 maar wel gewoon zonder achterlicht de schemer ingaat. :D

lkj
Dagrijdlichten zijn ook voor overdag, bij schemer gaan gewoon de dimlichten daarmee ook de achterlichten aan. (automatisch of anders zet ik ze zelf aan)

Freddiem
Nieuw forumlid
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 dec 2019, 19:19

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door Freddiem » 29 okt 2020, 00:01

Kan het geen "verkeerde" instelling zijn in de Etacs?

PHEVlkj
Forumlid
Berichten: 862
Lid geworden op: 31 aug 2013, 15:22

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door PHEVlkj » 29 okt 2020, 16:15

Maar dan rijdt je overdag altijd zonder achterlicht, dat is best onveilig.....

Het is in mijn beleving veel veiliger om de dagrij lichten niet te gebruiken, als ze niet gekoppeld zijn aan de achterlichten.

Nu zie ik dagelijks mensen rijden die alleen de dagrij verlichting aan hebben en rond de schemer vaak alleen voorlicht hebben, omdat de automatische inschakeling van de achterlichten op zich laat wachten. Al dan niet automatisch. Ik ben dus gewend om altijd het dimlicht aan te zetten, zodat altijd je achterlichten branden, dat doe ik al 40 jaar (en de Volvo's en Mitsubishi's deden dat vanzelf bij de juiste stand van de schakelaar) zelf.

In de jaren dat ik 40 of 50 K kilometer per jaar reed heb ik me er vaak aan geërgerd, zeker als het net donker wordt, een beetje regent of begint te misten. Maar kennelijk kikt iedereen op de LED dagrijlichten zonder zich om de medeweggebruikers te bekommeren qua zichtbaarheid aan de achterkant...

Op mijn eerste auto had ik ze ook vanwege een soort standaard optiepakket en nu heb ik geen LED. Toen kon het inschakelen van de achterlichten in combinatie met de dagrijverlichting nog niet bij de dealer want dat heb ik wel gevraagd. Maar in feite gebruik(te) ik ze nooit. Wat is het probleem om gewoon altijd 4 lampen aan te hebben. Bij de nieuwere auto's gaat het kennelijk wel, dus ik moet even geduld hebben... :mrgreen:

Mijn eerste auto had ruim 140.000 km gereden en de dimlichten hebben al die tijd gebrand (achterste stand lichtschakelaar zodat ze vanzelf aangaan mits ingesteld in het MMCS). En ze gaan vanzelf uit als je het portier opent (als de motor uit is). Ik heb er nooit een nieuwe lamp in hoeven zetten, dus daar hoef je het niet voor te laten...

lkj
Vanaf mei 2019 tot april 2023 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle. Bouwjaar 2014 (gebruikt gekocht). Zwart metallic.
T/m april 2019 Mitsubishi Outlander PHEV Instyle Bouwjaar 2013 (nieuw gekocht). Titanium Grey.

Gebruikersavatar
RX-Men-8
Forumlid
Berichten: 290
Lid geworden op: 09 jul 2019, 21:30
Locatie: Hilversum

Re: Probleem: Dimlicht altijd aan?

Bericht door RX-Men-8 » 30 okt 2020, 21:39

DRL mocht niet van de wet in combinatie met achterlichten voor 2015, daarna werd het toegepast maar niet verplicht.
De discussie over wel of geen dagrijlicht of gedimd grootlicht overdag helpt de topicstarter niet met zijn probleem, dat is een parkeerlichtprobleem.
Outlander PHEV: Afbeelding MX-5: Afbeelding Avensis Verso: Afbeelding IS200: Afbeelding

Plaats reactie